Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

F-22 Total Air War

1998
83
12 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Ve hře F22 TAW si zalétáte s bojovým letounem F-22 Raptor v dynamické kampani (při každém jejím započetí je vygenerován náhodný scénář), jde přitom o smyšlený konflikt v blízké budoucnosti v oblasti Rudého moře.

Samotný letoun je věrný své předloze a vždy před misí jej lze vybavit libovolnou výstrojí (s použitím externích nosníků ale přestává být neviditelný). Každou misi pak předchází vytvoření komplexního plánu útoku (průzkumu, hlídky...). Samozřejmě lze využít i zastávky na doplnění paliva ve vzduchu a je třeba počítat i s neplánovanými přepady nepřátelskými silami. K reálnosti hry přispívají i možné scénáře jako přistání s nevysunutým podvozkem, bez elektroniky, s poškozenou hydraulikou...

Revoluční novinou je možnost misi řídit pomocí letounů AWACS, kdy je vidět pouze real-timová taktická mapa (ne nepodobná jízdě motorek z Tron 2.0) s vyobrazením pohybů veškerých vojenských jednotek.


Poslední diskuzní příspěvek

Malý tip pro ty co hrají, a nebo by chtěli hrát. V kampani, v sekci Mission Selection když si vyberete Interdiction Strike misi (vyžaduje min. rank: 3+) můžete jednoduše na mapě kliknutím myší vybrat jiný cíl než určil kampaňový generátor. Ovšem pozor!
Důležité je aby měl strategic value stejnou nebo vyšší, tzn. aby byl ze seznamu current strategic targets z Target Listu ve War Room. Poznáte to jednoduše tak, že na mapě je u cíle je přidělené číslo z Target Listu (War Room).

Fakticky se tím dá změnit cíl na nějaký bližší k hranici, respektive k letiště ze kterého startujete a nemusíte tak nutně letět 2,5 hod misi v hloubi území protivníka.

Já jsem to prakticky nikdy nepoužil ale zpětně si říkám, že dost možná jsem to měl udělat, protože bych si takhle mohl pomalu ale jistě čistit cestu od hranice do hloubky území protivníka, předem bych se podíval v Target Listu kde je naplánovaný jaký flight na konkrétní target a vybral bych si nějaký poblíž.
Tato možnost je fakticky jediná jak lze před misí vybrat jiný cíl, než ten který určil kampaňový generátor. Je fajn letět Interdiction Strike téměř až k hranici se Súdanem, tzn. reálně přelet téměř celého území protivníka, jenže po cestě jsou SAMs, AAAs, a CAP hlídky, nemluvě o tom, že existuje vyšší šance, že Vás zachytí nepřátelský AWACS nebo pozemní Early Warning Radar stanoviště a to na Vás extra přesměruje všechny CAP hlídky z okolí, a nebo při přeletu nad nepřátelským letištěm pošle do vzduchu dvojici stíhačů (scramble) a nebo prostě vygeneruje misi Intercept a Vy budete její cíl.

Dále se tu nabízí ještě jedna možnost jak využít Mission Planner. Během první kampaně co jsem hrál a v roce 2017 vyhrál, je neskutečně obtížné zničit 60% cílů co current strategy určí: To strike military targets (ARMY). Napadlo mě až nyní, že jsem si mohl v klidu ty další cíle z current Target List (War Room) předem na mapě vybrat jako další waypointy (v plánovači lze odebrat a přidat) a ušetřil bych si tak nejistotu zdali letím správně k danému cíli, tedy zdali si pamatuji vizuálně z mapy kde jsou ty další vedlejší cíle, na které chci zaútočit během jedné a téže mise. Je to rozhodně jednodušší, než zírat na mapu na MFD a přemýšlet, kde přesně ten cíl byl.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 100
Digital Image Design to byl mezi hráči leteckých simulátoru pojem. Tihle šikovní britští vývojáři jsou zodpovědní za dnes už legendární TFX kde jste létali ve službách OSN nad Balkánem a za EF2000 kde jste se pro změnu proháněli nad Švédskem a Norskem. Na tyto dva simulátory mnozí hráči vzpomínají se slzou v oku a právem.

S příchodem revoluční technologie 3D akcelerátorů, především pak 3Dfx Voodoo 1, přišel na svět v roce 1997 TFX2 - později známý jako F-22 Air Dominance Fighter. ADF je přímým předchůdcem TAW a v mnoha ohledech jde o stejnou hru. Rozdíl je především ve faktu, že narozdíl od ADF jsou kampaně v TAW dynamické a aby jich nebylo málo, tak je jich rovnou 10.
Graficky je simulátor prakticky stejný jako ADF až na vylepšené mraky.

O TAW jsem nejdříve jen četl v časopise Score a Klan (1998). Už tehdy jsem snil o tom, že si to snad jednou zalétám. Musel jsem ale počkat další tři roky, kdy TAW vyšel na CD jako příloha herního časopisu Score.

Řeknu to na rovinu. TAW je nejlepší letecký simulátor jaký jsem za svou 18 letou kariéru virtuálního pilota hrál! Tahle hra mě tak baví, že už rok nehraji nic jiného. Ostatně stačí se podívat do diskuze. Takovou radost ze hry už jsem dlouho nezažil! TAW je neuvěřitelně zábavný.

Co dělá TAW tak jedinečným je mix několika ingrediencí, které ve výsledku posunuli celý žánr leteckých simulátoru na vyšší level.

Tak předně je tu velmi zábavná letecká škola kde vás naučí naprosto všemu, včetně řešení krizových situací jako je např. poškozená hydraulika.

Nechybí ani editor misí ale zlatým hřebem večera jsou právě ony dynamické kampaně, které Vás doslova přikovají k monitoru na hodně dlouhou dobu.

Určitě se vyplatí investovat svůj čas do studia manuálu, mimochodem ten elektronický je velmi užitečný, protože znalosti zde nabyté plnou měrou využijete především v kampaních.

V kampani začínáte jako zelenáč a nejprve se musíte vypracovat aby vám byly svěřeny důležitější úkoly. To vás motivuje se zlepšovat. Nicméně to nestačí, protože strategii v kampani vám určují politici a OSN a navíc jste časově omezeni. Máte tak k dispozici danou strategii, seznam cílů a čas, který vám politici dali na její splnění. Jak toho ale dosáhnete je čistě na vás. Někdo začne létat v kokpitu F-22 jiný se raději ujme role velitele AWACS a získá tak totální kontrolu nad bojištěm. Máte prakticky neomezené možnosti v plánování mise, zvolit můžete naprosto vše.
Ale pozor! Od počátků letecké kampaně budete bojovat s odhodlaným nepřítelem, který bude mít kvalitativní ale především kvantitativní převahu. Ne nadarmo se hra jmenuje Totální Letecká Válka. Ze začátku kampaně nebude na nebi volné místo, ve vzduchu budou létat doslova desítky nepřátelských letadel a pokud půjdete s wingmanem ve dvojci proti útočné formaci 16-24 letadel jako John Wayne na ferovku tak budete umírat. Často umírat. Tahle hra vás donutí přemýšlet a budete zvažovat každé potencionální riziko, než vstoupíte do leteckého boje, nedej bože proti SAM.
Přijdou slabší i silnější chvilky a budete to především vy na kom bude záležet výsledek letecké kampaně. Budete sledovat grafy a svoje výsledky, které vám napoví jak úspěšní nebo neúspěšní v letecké kampani jste. Nebudete tedy jen pilot nebo velitel AWACS ale také budete muset být vynikající taktik a stratég.

Pokud hodnotím TAW z pohledu pilota, tak v málokteré hře je tak výborný dojem z letecké bitvy jako zde. Začíná to už na stojánce a končí to finalním přistáním na mateřském nebo záložním letišti. Na zemi i ve vzduchu se neustále něco děje, vaše sluchátka si neodpočinou od neutuchající radio komunikace. Vaši wingmani vám budou max. napomocní a mnohokrát vám zachrání život. Jde ale o to naučit se je správně používat a dávat jim správné rozkazy, především pak v leteckém boji. Jejich ofenzivní a defenzivní schopnosti jsou na velmi vysoké úrovni. Taktéž nepřátelská AI je na vysoké úrovni a to především na Hard obtížnost.

Za 60 hodin v kampani jsem zažil minimum chyb. Hraji samozřejmě verzi s posledním oficiálním patchem od DID. Jen jednou neodstartovali moji wingmani a to ještě moji chybou - viz diskuze. Jednou jsem se srazil během manévrování se svým wingmanem, což naopak kvituji jako náznak výborné a realistické AI.

O tomto leteckém simulátoru by se dalo hovořit ještě dlouho, snad jsem vás přesvědčil proč je stále číslo 1 mezi leteckými simulátory. Jediný kdo s ním může soupeřit co se týče dynamické kampaně je Falcon 4.0.

Musím to udělat, jasných 100%! Pro zážitky z kampaně se podívejte do diskuze.

Pro: Digital Image Design, je snad nutné ještě něco dodat?

Proti: Není žádné proti, tahle hra je prostě fantastická!

+16
  • PC 80
Dodnes tak úplně nechápu jak se to pánům z DID povedlo, vydat natolik věrný simulátor letounu jen o pár měsíců poté, co první sériová F-22 vůbec vzlétla do vzduchu. Ne ne nechytejte mě za slovo, nemluvím těď o Total Air War, ale o jejím předchůdci F-22 Air Dominance Fighter vydaném v prosinci 1997. Ačkoliv F-22 ADF v podstatě ve všech směrech předčila svého předchůdce (další slavný simulátor z této dílny) EF2000, u fanoušků v několika bodech narazila. Těmi hlavními výtkami byla skriptovaná kampaň, což oproti výborné dynamické kampani v EF2000 byl v podstatě krok zpět, a absence plánování misí. V DID se ovšem rozhodli napravit si reputaci a tak o rok později vychází nová verze F-22 Total Air War s vylepšeným systémem generovaní dynamické kampaně WarGen II, a těch kampaní hra obsahovala rovnou desítku. Bylo to další posunutí hranic v oblasti leteckých simulátorů. Bohužel F-22 TAW byla trochu hořkou pilulkou pro majitele verze ADF, kteří se tak cítili trochu podvedeni...

Popisovat všechny vymoženosti F-22 v této hře, by znamenalo skoro napsat technickou specifikaci na reálný letoun. Touto cestou se skutečně nevydám. Rád bych totiž vyzdvihl jinou vlastnost této hry. Ačkoliv se totiž zdá že hra má poměrně rozsáhlé možnosti, a bude neuvěřitelně složitá a tedy určená jen hardcore pařanům s hlavou neustále v oblacích a nebo v mnoha set stránkovém manuálu, tak to není pravda. S přimhouřením oka bych se jí totiž nebal doporučit i velmi nezkušeným hráčům simulátorů. Ano samozřejmě k plnému zážitku se toho budete muset naučit trochu více, ale F-22 rozhodně netlačí na pilu a pohrajete li si trochu s nastavením, tak z ní uděláte i takovou leteckou arkádu. Na druhou stranu posunute-li obtížnost opačným směrem, budete mít plné ruce, nohy i hlavu práce.

Nedá mi to abych nevyzdvihl ještě jednu velmi zajímavou vlastnost této hry. Kromě samotného létání vám totiž hra navíc nabízí totální kontrolu bojiště v podobě řízení boje z letounu AWACS. V tu chvíli se nám simulátor mění na realtime strategii a vy v pozici velitele rozhodujete o rozdělení úkolů jednotlivým letkám, přesunu jednotek podle toho jak se konflikt vyvíjí, povolání záloh atd. A jakmile vás strategické rozhodování přestane bavit, můžete se kliknutím myši přesunout do jakékoliv stíhačky přímo v bojové vřavě, a splnit úkol, který jste si před chvílí sami z paluby AWACSu zadali.

Samozřejmě i zde se najdou mouchy, které je možné kritizovat, mě asi nejvíc vytáčelo chování wingmanů, kteří mi občas přišli jak nesvéprávné děti. Občas mi taky vyhodnocení misí přišlo lehce padlé na hlavu, kdy i malá drobnost, způsobila nesplnění mise, ale tak už to občas chodí. Každopádně z hlediska poměru "reálná simulace"/"zábavnost" považuji F-22 TAW za špičku v oboru a pokud jí v simulátorech něco překonává tak si rád nechám rozšířit obzory.

No Crashi, jako zní to všechno moc hezky, ale 15 let stará hra... kde já to dneska seženu? A i kdybych to sehnal, tak mi to stejně nepůjde nainstalovat... Inu na tohle mám překvapivě jednoduchou odpověď. Nainstalovat by to jít mělo a je to zdarma!

Pro: Poměr simulace/zábavnost; Relativně zvládnutelná i pro méně zkušené; Výborné dynamické kampaně

Proti: Chování AI v některých situacích

+15