Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Soko-Ban

Sokoban

prosinec 1982
1984
74
96 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Soko-Ban je jednou z prvních logických her, jejíž první verze vyšla již roku 1982. Hra designéra Hiroyuki Imabayashiho se dostala mimo MS-DOS na platformy Commodore 64, Apple 2 nebo MSX. Verze pro osobní počítače vznikla ve spolupráci s vydavatelem Spectrum HoloByte.

Ve hře v roli skladníka přemisťujete, v nejmenším možném počtu tahů, bedny ve skladišti tak, aby byly nakonec všechny umístěné na označených polích. Vyšší levely (a to doslova, protože skladiště se nachází v jednotlivých patrech výškové budovy) znamenají vyšší obtížnost (a to opět doslova, neboť v posledních levelech musíte plánovat až na 40 tahů dopředu!).


Poslední diskuzní příspěvek

Majkee: Tvuj komentar by se hodil spise jako popis hry, takze jestli chces, vlevo v menu klikni na "správa her", pote tamtez na "editace hry v DH" a dal te to uz povede. Komentar obvykle slouzi k vyjadreni tvych pocitu a nazoru na hru a obhajobe tveho hodnoceni. Minus ani plus ti davat nebudu, jsi tu novy, verim, ze to prepises a potom ti to plusko asi dam :)

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 75
Moje první logická PC hra, při které jsem na základní škole trávil většinu času výuky informatiky. Hráč se ocitá v roli skladníka, který má za úkol přesunout bedny na vyznačené pozice. Tato hříčka vznikla původně v roce 1980 jako výsledek soutěže jedné japonské firmy, v níž bylo úkolem vytvořit motivující software pro zaměstnance. O dva roky později byl Sokoban v Japonsku oficiálně vydán a v roce 1984 se dostal na evropský trh. Hra se dočkala velkého množství pokračování, například Total Sokobanu, který má přes 8000 levelů.
+24
  • PC 80
Skvělá logická hříčka, na které si vylámal zuby kdejaký dospělák. Pamatuji si dobře na svého strýce, kterak si chtěl při jedné návštěvě u nás zahrát na počítači šachy a nakonec skončil několik hodin u Sokobanu :) Některé pozdější levely se nám jevily jako neřešitelné... samozřejmě řešení měly. Jako menší jsem se dostal možná kousek za Level 10 a neměl šanci pokračovat dál... Kvůli CGA grafice ve čtyřech barvách u mně patřil tenkrát Sokoban spíš k těm méně oblíbeným hrám (málo barevným) a po chvíli jsem si vždy raději pustil něco barevnějšího. Dnes to již dovedu hodnotit s odstupem jako naprostou klasiku žánru. Sokoban je prostě geniální jednoduchý hlavolam s přítažlivým prostředím. Cupitání skladníka mezi cihlovými zdmi se muselo tehdy zalíbit snad každému hráči bez rozdílu. Také touha dostat se s výtahem výš a výš do neznáma byl jistý motivující prvek :)

Pro: Jednoduchá hříčka, obtížnost, legendární postavička skladníka s přilbou.

Proti: Paradoxně obtížnost, která někdy doháněla až k zoufalství.

+18 +19 −1
  • PC 80
Je to až k neuvěření, nicméně tato stařičká hlavolamová hříčka v dětství úplně minula a byla to fakt škoda, i když si myslím, že tenkrát bych se daleko nedostal.

V několika desítkách levelů dostanou Vaše nebohé šedé buňky mozkové kůry pořádně zabrat, pokud máte dostatek trpělivosti. Vy, jakožto skladník, máte za úkol přesunout bedny v uličkách do správných pozic - což se může zdát jako jednoduché zadání, nicméně po rozcvičkových několika levelech, kdy jde víceméně jen to přesunout bedny tam kam patří, aniž byste zablokovali je nebo sebe.

S narůstajícím číslem poschodí se přidává i faktor správního pořadí v určených skladových pozicích a propočítávání jednotlivých tahů,. tak aby chudák logistik mohl mít po fušce a to se neobejde bez častého opakování a propočítávání, což si vyslouží nejedno bodré slovo ve chvilce, když zbývá pár bedniček a zjistíte, že zvolená taktika byla na nic. No ale nakonec se zadařilo a nezbývá než doporučit praotce budoucích následovníků pochválit.

Pro: zábava, spousta herního času

Proti: obtížnost, grafika

+14
  • PC 70
Je tomu již dávno, co jsem u souseda prvně na stroji 286 ochutnal tehdy naprosto úžasnou hru Soko-Ban. No... až tak úžasná nebyla (i když v té době se jednalo o opravdu výtečnou hru), ale i přesto mne oslovila, zaujala a přivedla mne tam kde nyní jsem. K závislosti za kterou se ovšem nestydím. :) Tento kousek SW byl tedy mým prvním herním zážitkem, který mi dokázal občas zavařit mozkové závity a pomalu mne dotlačil k mému prvnímu vlastnímu PC.
+12