Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Disciples II: Dark Prophecy

Disciples II: Temné Proroctví

24.01.2002
81
95 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Disciples II: Dark Prophecy je pokračováním svého mnohem méně slavnějšího předchůdce Disciples: Sacred Lands. Podobně jako on se zařadil do žánru tahových strategií alá Heroes of Might and Magic. Podobně jako on nabídl čtyři rasy (Říše lidí, Horské kmeny, Zástupy nemrtvých a Legie zatracenců). Podobně jako on preferoval souboje jednotlivců, nikoliv armád... Faktem je, že tato hra je spíše klonem s několika novinkami a v modernější grafice, než regulérním nástupcem prvního dílu. Nikomu to však příliš nevadilo, neboť Disciples: Sacred Lands málokdo hrál.

Skutečného pokračování jsme se dočkali na poli příběhovém, v němž začínáme deset let po skončení dění z jedničky. Opět zažijeme mnoho zvratů a zajímavých událostí, opět pocítíme gotickou temnotu středověkého fantasy. Čtyři kampaně poskytují slušnou porci zábavy a pokud chcete vědět, jak to všechno dopadne, musíte dohrát všechny (plynule na sebe totiž navazují).

Na hru navazují stand-alone datadisky Guardians of the Light, Servants of the Dark a Rise of the Elves i plnohodnotný třetí díl.


Poslední diskuzní příspěvek

Zdar, neví někdo jak disciples 2 rozjet na na Steamu? Hází to po spuštění do windows, mám Win 7.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Disciples 2 byla podobně jako např. Original War hra, do které jsem se zamiloval už z recenze v ABC. Což je s podivem, anžto recenze na jednu A4 v Ábíčku znamenala jen pár odstavců textu, asi 3 (slovy tři) screenshoty o velikosti 5 x 3 centimetry (jeden z boje, jeden z mapy a jeden z obrazovky kouzel) a soutěž. Nicméně i tak jsem ji četl ve škole pořád dokola a přestože jsem se soutěže zúčastnil, stejně jsem se ji rozhodl hned druhý den koupit. V malé prodejně s počítačovým příslušenstvím na náměstí ve Svitavách ji kupodivu měli (společně s Polda 4 a Necromania: Trap of Darkness jediné hry, které tam měli) a přestože tehdejších 800 Kč nebyla úplně plná palba, za kterou se i tenkrát prodávaly, činilo to většinu mých ušetřených peněz.

Nicméně hned druhý den jsem panu prodavači vysolil na pult šestnáct papírových padesátikorun a stal se hrdým majitel krásné artworkové krabice, která mi zdobila herní poličku ještě několik let. S Disciples 2 jsem pak strávil nádherné vánoční prázdniny a vlastně celou zimu, kdy jsem dohrál všechny kampaně i všechny scénáře a vlastně jsem se ke hře v průběhu let opakovaně vracel.

Disciples 2 je tahová strategie, ne nepodobná sérii Heroes of Might and Magic, i když na spoustu věcí šla jinak. Člověk se v komentáři asi nevyhne přímému porovnání s Heroes of Might and Magic IV, anžto vyšla v podobné době. Přestože jsem jedním z mála hráčů, kterým Heroes 4 opravdu sedla a považuju ji minimálně stejně tak dobrou jako Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia, Disciples 2 mě přece jen bavila víc. Ačkoli s Disciples 2 jsem strávil celou zimu a s Heroes 4 zase celé léto.:-)

Disciples 2 je proti Heroesům o dost sevřenější, nabízí méně možností a je daleko více zaměřená na boj a na postup hrdiny vpřed. Jelikož armády hrdiny mohou být maximálně šestičlenné (na začátku pouze čtyřčlenné), jednotky levelují a klíčovým prvkem je o ně v boji nepřicházet, odpadají tak problémy s logistikou, neustálým se vracením pro nové jednotky, zabírání dolů, obíhání zdrojů, hromadění jednotek ve městě atd. Jednotky jsou rozestavené ve dvou řadách, vepředu a vzadu, takže neztrácíte čas tím, že k sobě musí jednotky doběhnout, obíhat se, atd. Dopředu dáte jednotky nablízko, které něco vydrží a do zadní řady střelce, mágy, případně léčitele.

Jedinou surovinou potřebnou pro všechno je zlato. Což celý koncept dost zjednodušuje. Rovněž prvek, kdy má každý hráč jedno hlavní město a ostatní města na mapě jsou pouze podpůrná. Můžete si v nich léčit jednotky, popřípadě najmout základní nové, ale nic, co by Vaši snahu výrazně podpořilo. A tak se mi to líbí. Hlavní město a podpůrná města šíří v každém tahu půdu, která je pro každou stranu konfliktu unikátní (lidé mají trávu, trpaslíci sníh, démoni pekelnou půdu, nemrtví spálenou zemi) a zdroje patří tomu, na čí půdě se nachází. Do jisté míry tak odpadá otravnost počítačových hrdinů, kteří sice nemají na to, aby napadly Vaše dobře bráněná města, ale soustavně Vám zabírají doly se zdroji. Což je mechanismus, který mě v Heroesech strašně štval. Mému konceptu hraní, kdy mám jednoho silného hrdinu, který se žene vpřed, plení, drancuje a poráží neutrální jednotky i nepřítele, nikam se neohlíží a nikam se nevrací, tohle mi mnohem více vyhovuje. Ale abych nekecal, tak i jistá možnost zabrání nepřátelského zdroje tu je. Každý národ má speciálního hrdinu, který dokáže kdekoli na čisté půdě (ideálně vedle zdroje), zarazit žezlo, které šíří půdu daného národa, respektive vyrazit žezlo soupeře. Stojí ho to ale celý tah i nějaké zlato, takže se Vám to nevyplatí to dělat v každém tahu. Možná i proto mi tenhle mechanismus nepřišel tak otravný jak zabírání dolů v Heroesech.

Samotnou kapitolou jsou pak kouzla. Každý národ má svoje a na rozdíl od Heroesů lze kouzlit jen na globální mapě, nikoli pak přímo v boji. Můžete tak před soubojem svou jednotku posílit, nepřátelskou naopak oslabit nebo ji rovnou sežehnout nějakým ničivým kouzlem.

Co musím pochválit a často se to nezmiňuje, (Warcraft III: Reign of Chaos a Heroes of Might and Magic V mi to při vší úctě k příběhu prominou) je fakt, že každá strana má svůj vlastní příběh ve své vlastní kampani stojící sám o sobě a dostupný hned od začátku. Sice se příběhy lehce proplétají a pokud hrajete druhou kampaň za jiný národ, narazíte na styčné body, ale upřímně nemám rád, pokud si nemůžu vybrat stranu, za kterou chci hrát kampaň sám hned na začátku, ale je zamčená za dalšími třemi kampaněmi, které mě například ani nezajímají..

Co říct závěrem, snad se zamyslet nad poslední větou z intra české verze hry. Větou, která mi zní v hlavě celé roky a na kterou si čas od času při vzpomínce na Disciples 2 vzpomenu. "Lidské děti pěly písně smrti." Asi to měla být řečnická otázka, ale celý ty roky by mě zajímalo, jak se vlastně pěje píseň smrti..

Pro: Český dabing, česká verze, stačí jeden hrdina, svižné, odsýpající, naprostá svoboda volby kampaně

Proti: Dlouhé tahy nepřítele, nedá se spolehnout na spojenectví s počítačem ovládaným národem

+19
  • PC 95
Žádnou hru ze série Heroes of Might and Magic jsem doposud nehrál, ale jen ji párkrát viděl u někoho na počítači. Stejně by mě nejspíš žádný díl nebavil, protože si vždy vystačím s menší skupinkou bojovníků, než s několikatisícovou armádou a tuto skutečnost splňuje právě Disciples II: Temné proroctví.

Ovládám zde sice více hrdinů, kteří po určitém levelu mohou mít až pět spolubojovníků, ale do dalších map si vždy beru jen jednoho z nich. Funguje to tedy jako v kdejakém RPG, kdy si onoho vybraného jedince hýčkám a dávám mu k dispozici jen ty nejlepší zbraně a brnění.

Poutavý příběh vypráví o výskytu čtyř ras, které spolu mají nevyřízené účty a vy můžete hrát za kteroukoli z nich. Jsou to Horské kmeny, Legie zatracenců, Říše lidí a Zástupy nemrtvých, přičemž já hrál vždy nejraději za rasu zmíněnou jako poslední, protože nemrtvé bytosti mě učarovaly už od dob druhého Diabla, kdy jsem je s Necromancerem vyvolával.

Tyto rasy spolu mohou uzavírat spojenectví, ale jako nepřátelé spolu soupeří o zlaté doly určené k získávání peněz na nové budovy, uzdravování jednotek a pro obchodování a dále soupeří o zdroje many na seslání všelijakých kouzel. K tomu jim pomáhají hlavně města, která po každém dni rozšíří rozlohu zabrané půdy, ale také žezla, jenž mohou umisťovat jen určité jednotky.

Při hraní stále zní skvělá hudba, kterou mohu poslouchat pořád dokola a stejně se mi neoposlouchá a jelikož jsem hru hrál s českým dabingem, který je opravdu kvalitní, zlepšil mi herní zážitek i on. Navíc jsem při poslechu dabingu původního zjistil, že nejsou nadabovány jen slova nebo celé věty, ale i různé skřeky a musím uznat, že třeba umírání zloděje horských kmenů zní v češtině mnohem lépe než v originále.

Pro: příběh, jeden hrdina, Zástupy nemrtvých, zabírání půdy, hudba, hratelnost, český dabing

Proti: původní dabing

+14
  • PC 70
Opravdu dobra hra, ktera stavi na overenych principech slavnych Heroes a presto je natolik jina :)

Skvely pribeh, ktery do sebe jak hrajete jednotlive akty za jednotlive strany skvele zapada. Neustala pritomnost neceho temneho v pozadi, co naseptava, ze vsechno asi neni uplne tak, jak vypada. Nechybi necekane zvraty.

Jako plus hodnotim i mnohem syrovejsi a temnejsi grafiku/atmosferu oproti Heroes.

Snad jedine minus spociva v absenci nejakeho mechanismu, ktery by hrace nutil "expit" vice hrdinu, se zaverecnymi levely se pomalu strategie meni v rpg se skvelym pribehem a jednim hlavnim hrdinou, kdy budete neohrozene (nebojte, boje to budou porad tvrdy) postupovat od bitvy k bitve s jedinym hrdinou a k nemu prirazenou armadou.

Pro: pribeh, grafika, jeste jednou pribeh

+11
  • PC 90
Tahové strategie jsou u mě na druhém místě, takže mě hra hned nadchla. Také mě překvapilo jak do sebe jednotlivé úkoly zapadají. Grafika také dobrá, nechybí ani nečekané zvraty, třeba už to máte podle vás skoro hotové, ale najednou přijde někdo silný a vy musíte ludovat. Tvrdý boje a to že nad někým, kdo už m 10 level můžete vyhrt i s nováčky.
+7
  • PC 45
Nápad skvělý, příběh super, nápaditost měst taky ujde... nicméně hratelnost a nepřátelská AI je vážně tristní. Zvolená obtížnost vlastně určuje jen to, jak moc počítač bude nadržovat AI, dost často i nelogicky... Například nepřítele odříznete od zdrojů a stejně je pořád má, nebo mnohem častěji v soubojích minete, ačkoliv máte stejnou šanci na zásah. Taktiku moc neočekávejte.
+2 +5 −3