Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

The Legend of Kyrandia

The Legend of Kyrandia: Book One; Fables & Fiends: The Legend of Kyrandia - Book One

01.08.1992
1992
říjen 1993
15.02.1994
83
152 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Kyrandia je vlastne rozprávka. Rozprávka o zlom dvornom šašovi menom Malcolm, ktorý zabil kráľa a kráľovnú a ukradol Kyragem, amulet, ktorý je zdrojom mocnej mágie. Avšak mocným mágom sa podarilo Malcolma premôcť a uzatvoriť v hrade. Nič však nie je večné, a tak sa jedného dňa Malcolm opäť dostáva na slobodu. A túži po pomste.

Jednou z obetí Malcolmovej pomsty je aj Kallak, dedko hlavného hrdinu, siroty Brandona. Kallak bol premenený na kamennú sochu, ale ešte predtým stihol zanechať pre Brandona inštrukcie, ktoré ho zavedú k šťastnému koncu – snáď. Na svojej ceste Brandon musí znovu získať magický Kyragem a nakoniec sa dozvie i niečo o sebe a svojich rodičoch.

O rok neskôr vyšiel druhý diel nazvaný The Legend of Kyrandia: The Hand Of Fate.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Začátkem devadesátých let se Westwoodu dařilo vše. Vytvořily skvělá RPG Eye of Beholder a Lands of Lore, skvělou strategii Dune II a skvělou adventuru Legend of Kyrandia. Kyrandia se později dočkala dvou pokračování, ale první díl je považován za nejlepší, čemuž se po aktuálním dohrání nedivím. Jde o první čistou adventuru Westwoodu a hned se jim podařilo konkurovat takovým žánrovým velikánům jako jsou Sierra a LucasArts. Příběh je klasickou pohádkou o boji proti zlému čaroději Malcolmovi, ve kterém se hlavní hrdina Brandon dozví ne zrovna překvapivé informace o svém původu. Nic originálního, ale styl vyprávění, příjemná míra humoru a krásná pohádková atmosféra, která je ještě podpořena nádhernou kreslenou grafikou, dávají dohromady chytlavou směs. Ačkoli jsem hru kdysi dohrál, tenkrát bohužel hodně podle návodu, tak mě hraní opravdu chytlo. Závěrečné titulky jsem viděl po dvou delších sezeních, naštěstí je hra spíše kratší. Herní doba byla 7,5h, některé části jsem si v hrubých obrysech pamatoval.

Pohodovou atmosféru udržuje i rozumná obtížnost. Žádná hádanka není záseková a těch několik kombinací se vyřeší během chvilky a pár načtení pozice. Dá se zemřít i dostat do neřešitelné situace, takže ukládání do více pozic je nutností, ale nejde o nic hrozného. Slavnou záludností je jeskyně, takže jsem si hezky od začátku kreslil mapku. To a znalost funkce bobulí způsobilo její rychlé vyřešení. Ona opravdu tak rozsáhlá a problematická není, jen si to chce těch pár čtverečků namalovat. Za povedený nápad považuji postupně se dobíjející amulet s různými kouzly. Do hry jsem si tentokrát dal češtinu, kterou jsem tenkrát bohužel neměl. Zdála se mi v pohodě, akorát způsobila drobný zásek u knih, kde neodpovídala počáteční písmena.

Pro Westwood typická, krásně malovaná grafika je doplněna velmi příjemnou hudbou od Franka Klepackiho. Ten opravdu využil možnosti MT-32 a některé MIDI poslouchám ještě při psaní tohoto komentáře. Pochválit musím i dabing. Oblíbil jsem si především Brandona, kterého mluví Joe Kucan - slavný a charismatický Kane z Command & Conquer, zde v naprosto odlišné roli. Manuál není příliš zajímavý a za přečtení stojí jedině historie světa Kyrandia. Hrál jsem verzi z GoGu, která využívá ScummVM, a vše běží bez problémů, pouze nastavení reálné MT-32 jsem musel udělat přes ini soubor.

Celkově se Kyrandia hraje příjemně, má dobrou atmosféru a řadu památných okamžiků. Umí být dojemná i veselá. Takže ačkoliv znám řadu lepších adventur, nemohu jinak než hraní všem doporučit. No a já jdu hned pokračovat druhým dílem.
+35
  • PC 100
Tato hra je pro mě jedinečným a nejkrásnějším pokladem. Je to má úplně první adventura, kterou jsem dostala v 8 letech k vánocům a díky ní dodnes vyhledávám kvalitní adventury všeho druhu a vůbec se za to nestydím :-) Pamatuji si, že jsme tehdy s rodiči při jejím spuštění nevěřícně a ohromeně zírali do obrazovky a říkali si, co všechno jsou schopni na tu dobu vyrobit! Kallak, který píše dopis, vypadal jako živý a mojí maminku, která jinak počítače vůbec nemusela, to dokonale dostalo :-) Hrajete za prince Brandona, který se snaží vysvobodit Kallaka, který je proměněn na kámen, zneškodnit zlého šaška Malcolma a zachránit zemi Kyrandii. Naprosto kouzelná, čarokrásná grafika a hudba vás vtáhne do děje a vy se vydáte na cestu. Musíte nalézt všechny 4 kameny, či barvy do kouzelného amuletu, který vám v ledasčem pomůže. Doporučuji si ale stáhnout na netu mapku jeskyní, jelikož, byste tam mohli strávit opravdu hodně času.. :-)pokud již nevlastníte fialový kámen;-) Nezapomenutelné v této nádherné hře jsou také pasáže, kdy se proměníte např. na Paegase, kdy vám fialové kuličky propůjčí svou sílu, nebo vaše maminka vstane z mrtvých, aby se vás naposled dotkla.., což mě velmi dojalo. Pro mě tato hra zůstane v mém srdci jako nejkrásnější a nejlepší hra všech dob, i přes to, že technologie jde pořád dál.. :-)

Pro: Na tu dobu naprosto bezkonkurenční adventura.

Proti: Bohužel/bohudík mě absolutně nic nenapadlo. :-)

+34 +35 −1
  • PC 75
Kyrandia byla moje první adventura a jedna z prvních her vůbec, které jsem kdy hrál a má velkou zásluhu na tom, jakým herním maniakem jsem se stal. Uzdravení umírající vrby či první setkání s Malcolmem před jeskyní byly tak silné zážitky, že jsem si scény i řešení puzzlů pamatoval až do dnešních dní, i když jsem na hru přes 15 let nešáhl. Dnes, kdy jsem o x dohraných adventur moudřejší (fuj, konkrétní číslo raději nebudu uvádět), jsem se k ní konečně vrátil a dohrál ji.

A dostavilo se zklamání.

Tohle že je Kyrandia? Pamatuju si jí jako jednu z nejlepších her co jsem hrál ! Ano, začátek (říkejme tomu první kapitola), který jsem hrál jako dítě, je na hře zdaleka nejlepší. Poté ovšem přijde chození po mapě sem a tam a hledání náhodně generovaných předmětů a potom to hrozné bludiště ! Být o trochu menší, tak bych to překousl, ale hra je celkově velice krátká a v té pitomé jeskyni jsem strávil snad třetinu herního času. A celou dobu jsem se ukrutně nudil. Už jsem dokonce uvažoval o tom, že vytáhnu čtverečkovaný papír a bludiště zmapuju, ale sakra - k tomuhle mě donutila jen jedinkrát Ultima a v adventuře nechci nic takového vidět.

Hře nepřispívá ani přítomnost dead-endů, tzn. pokud např. odletím do závěrečné lokace bez jednoho předmětu, už se nemůžu vrátit a hru ani nelze dohrát. Tohle se prostě stávat nesmí. Hraju hru a nechci se vztekat, že si musím dát opáčko od začátku.

Uznání zaslouží celkové zpracování, které je od grafiky, přes hudbu a dabing, až po blbuvzdorné uživatelské rozhraní, kdy se vše ovládá pouze levou myši, vyvedené na jedničku. Obtížnost jde strmě nahoru, první kapitolu vyřeší i vaše babička, zatímco ke konci, kdy například bez jakéhokoliv hintu musíte namíchat dva lektvary a pak je ještě vypít na správném místě, aby účinkovaly, dokáže hra pěkně potrápit.

Nostalgie stranou, Kyrandia je zábavná a dechberoucí hra i dnes, ale není zdaleka tak dobrá, jak jsem si jí jako malej Ugra představoval po odehrání první kapitoly. Škoda, že se laťku nepovedlo udržet tak vysoko po celou hru...

Pro: Několik zapamatováníhodných scén, zpracování, hlavní záporák

Proti: Krátké, třetina hry je vopruz, dead-endy, některé nelogické kombinace (hod 3 předměty do díry a doufej že se něco stane)

+32
  • PC 60
Já vím, že pro lidi, kteří mají Kyrandii jako první adventuru v životě, je to prostě úplně jiný příběh, než ten můj, když ke hře přijdu poprvé teď (byť s celoživotní znalostí její existence). Úplně to respektuji a chápu, tak to zkuste i z druhé strany :-). Jsem odkojen na adventurách druhé poloviny devadesátých let, tak jsou pro mě ty z té první poloviny trošku protivné no.

Kyrandie má nádherné prostředí. Moc se mi líbilo intro, detailní 3D záběr na dědečka píšící vzkaz je jak pohled do budoucnosti. Hra má těžko popsatelné kouzlo a je příjemná.

Pozitivem je rozhodně velmi povedený dabing (na jistý smích budu vzpomínat dlouho). Líbil se mi celkem i příběh, i když je to prostě pohádka, a hlavní záporňák je boží. Omezenost dialogů mi nijak nevadila, vlastně mě popravdě možnosti dialogů v adventurách moc netěší. Pokud to vyloženě není herní prvek a nejde skutečně něco změnit, často to jen otravuje.

Hra vlastně není většinou až tak těžká, a přitom je hardcore. A na mě je to moc, nebudu chodit kolem horké kaše. Pro lidi, co chtějí hrát s návodem, to nevadí. Já každé podívání do návodu beru jako prohru, a tady to bez toho nejde. Ale to ne, že by mi vadilo všechno, co je hardcore.

Třeba se mi líbí ten přístup, kdy kurzor nedá při najetí na předměty vůbec nic najevo. V momentě, kdy není pixelhunting, což tady moc není, tak je to fajn, že člověk skutečně přemýšlí o tom, na co se dívá a nespoléhá jen na popis.

Nakonec mi nevadí ani omezený inventář, protože předměty lze svobodně vyhazovat a pak zase brát. Je to zajímavý prvek pro plánování, který ve většině adventur chybí.

Nevadí mi, že můžu umřít. Některým lidem to v adventurách vadí, ale mně ne. Naopak to přidává na napětí a jsem zvyklý ukládat.

Když totiž umřete, tak si toho obvykle všimnete. Takže to nevadí. Co mi nejvíc vadí, když si hru prohrajete a nevíte to. A bohužel tady je toho podobně mnoho jako v Tajemství oslího ostrova nebo jako v Gookovi. Ani to by mi ale vlastně nevadilo, ale prostě vyžaduju, aby to hra nějak sdělila, byť i za pět minut, když ne hned, ale prostě ne, že to člověk zjistí za pět hodin a tím, že nelze pokračovat dál a hráč tápe. To prostě ne.

Dále jsem trochu na tenkém ledě, protože nevím jistě, jestli to hra někde neobsahuje, ale v podstatě všude, kde hráč potřebuje udělat nějakou kombinatoriku nebo mix nějakých lektvarů či drahokamů a bylin, tak se hra neobtěžuje hráči nějak efektivně poradit. Všechny ostatní situace jsou relativně jednoduché a dávají smysl, ale když přijde na řadu tohle, tak je to jak z jiné planety. Když jsem měl udělat kombinaci čtyř tónů melodie, vypočítal jsem si, že mám 24 možností, tak jsem jel systematicky jednu po druhé. Ale byla někde nějaká rada? Asi ano, ale nevím. Stejně tak jsem nenašel žádnou užitečnou radu pro pořadí drahokamů, pro to, jaké drahokamy vůbec použít, pro to jaké si nechat, jaké lektvary mám vytvořit, jakou mají mít konečnou barvu. Je toho hodně. Jediné řešení bez návodu je zkoušet pokus omyl, neustále loadovat nebo bezhlavě pobíhat po lese a shánět nové drahokamy a byliny.

Hlavolam s knihami byl teda taky dost dobrý, protože to chtělo 4 knihy z 8. Mně vlastně došlo, co mám dělat. Věděl jsem, že musím utvořit nějaké slovo podle těch písmen a že to asi všechny knihy nebudou. Ale těch kombinací jsou jakože stovky, protože nikde nebylo řečeno kolik těch písmen z osmi mám použít.

Je samozřejmě možné, že jsem úplně blbej a nevšim jsem si rad a hintů, které tam byly, ale u těch ostatních věcí mimo tyto kombinatoriky mi bylo všechno hned jasné.

Další hardcore věcí je samozřejmě bludiště. A ne jedno. V podstatě celá hra je bludiště. Každý les je bludiště a jsou tu tři lesy. Na závěr v hradu je bludiště. A pak je tam samozřejmě to hlavní bludiště uprostřed. To mělo aspoň to kouzlo v prvku toho světla, takže to bylo docela cool. Bludiště mě ale obecně nebaví. Vůbec.

Hudba, ač je od jednoho z mých nejoblíbenějších muzikantů napříč nejen herní hudbou (a na kterého se chystám za tři měsíce naživo), mě moc nebavila. Jde hodně o náladu, která je obvykle nesmírně pozitivní (což nemusím), ale hlavně o technickou kvalitu. Je fascinující, že stačily jen další dva tři roky k tomu, aby Frank Klepacki vytvořil v C&C plně profesionální hudbu v CD kvalitě a kvalitními zvuky. Ten posun je neuvěřitelný a je ještě mnohem rychlejší než skoky v grafice v té době. A to to tehdy byly nějaké skoky v grafice.

Pro mě jde tedy o rozporuplnou adventuru. Má dost prvků, kterých si docela vážím a je to moc fajn, ale jak to tak bývá, má i dost věcí, které prostě nedávám, tak jsem se aspoň pokusil vysvětlit, které to jsou a proč.
+30
  • PC 95
Kyrandia je pro mě nostalgií, jelikož to byla první adventura, na kterou jsem ve svých pěti letech narazil. O 19 let později je rozhodně příjemnější, že už tomu anglickému textu konečně rozumím :)

Kyrandia je na druhou stranu také pekelně těžká záležitost. Začáteční hádanky jsou lehké a tak nějak pohladí na duši. Pro mě ikonické uzdravení smuteční vrby bylo jedním z momentů, na které do smrti nezapomenu. Když se ale vrátím zpět ke složitosti hry, nejde snad ani tak o to, že by člověk musel být raketový vědec, aby hádanky rozlouskl. Jde spíš o to, že přirozená lidská nepozornost protáhne herní dobu klidně o třicet hodin.

Jelikož jsem si spoustu úkonů pamatoval ještě z dětství, byla pro mě hra téměř do konce takovým sprintem. Téměř do konce. Při prvním průchodu jsem totiž nedopatřením (tzn. z blbosti) sežral obě jablka, což vyústilo v to, že jsem nebyl schopen dokončit hru...následoval restart.

Nejdelší částí samozřejmě zůstala tajuplná jeskyně. Přistoupil jsem na to, že si udělám novou mapku a dokonce se mi povedlo objevit chybu v bratrově 19 let staré mapě, na což jsem patřičně pyšný a pravděpodobně si to zapíšu i do životopisu.

V poslední lokaci to pak taky nebyl úplný med. Například vymýšlení slova, díky kterému jsem měl obdržet královskou korunu, mi zabralo spoustu času, a když mi nakonec povolily nervy a já hledal pomoc v návodu, rázem jsem si připadal jako blbec, protože jsem přes všechna složitá slova jednoduše nevyzkoušel to nejjednodušší a nejzřejmější.

A nyní se jdu vrhnout na díl druhý, který jsem ještě nikdy nehrál, takže očekávám, že se zaseknu v prvních patnácti minutách :)

Pro: Prostě nádherná hra

Proti: Nekteré velmi specifické nároky na vyřešení hádanky, JEN DVĚ JABLKA!

+29