Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Donkey Kong

Arcade Archives Donkey Kong

Nintendo Research & Development 1 •  Ikegami Tsushinki Co. •  Arcana Software Limited (AmstCPC, C64) •  Imaginative Systems Software (At2600) •  Sentient Software (Spectrum, MSX) •  K-Byte (C64) •  Softweaver (PC) •  Human Engineered Software (Apple II) •  Atari Corporation (At7800) •  Coleco Industries (Coleco, Intelli)
09.07.1981
červenec 1982
říjen 1982
1983
01.06.1983
1984
01.06.1986
listopad 1988
11.11.2002
19.11.2006
15.07.2013
15.08.2013
14.06.2018
65
38 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Donkey Kong je populární automatovou hrou Nintenda z roku 1981, ve které byl jako vedlejší postava poprvé uveden i nesmrtelný maskot Nintenda, Mario. Před uvedením automatů s Donkey Kongem na trh v USA se vedoucímu prodeje amerického Nintenda hra nelíbila, příliš se lišila od stříleček a všeobecně oblíbených her z prostředí labyrintů. Jiným vadil název. Japonský šéf Nintenda však neustoupil a z několika nespokojených amerických šéfů se za pár měsíců stali milionáři. Po úspěchu automatové verze byla hra vydána na řadě herních platforem Nintendem a portovaná na PC. O PC port se postaralo Atari, ale na rozdíl od konzolových verzí PC verze propadla kvůli slabší grafice a zvukům, které (ne)zvládal PC speaker - hudba chyběla úplně.

Ve hře šplhá Mário po žebřících a nahnutých plošinách vzhůru za svou milou Pavlínou. Přeskakuje přitom sudy, které na něj hází z horního patra mohutná opice. Zcela nahoře stojí Pavlína a volá o pomoc. Hra se odehrává ve 4 průmyslově laděných levelech.


Diskuze ke hře

Doposud o hře nikdo nediskutoval.


Nejlépe hodnocené komentáře

  • NES 75
Prvních pár pokusu vypadá jako když se batole učí chodit. Tu něco sejme vás, támhle něco sejmete vy. Postupně se ale naučíte, kdy se vyplatí vyskočit, naučíte se lézt po žebřících, a nakonec si osvojíte i kladivo. A… stejně zemřete. Ale když to budete zkoušet znovu a znovu, vaše tělo pochopí, že je snazší splnit co po něm chcete a poslechne. A vy vyšplháte až nahoru a smůla. Stejně vám opičák vyfoukne přítelkyni pod nosem. (based on true nerd story?) A vy se ocitnete v novém prostředí, s novými překážkami a novými výzvami. A ani tady se záchrany nedočkáte a musíte se podívat až na úplný vrchol budovy.

Navazující obrazovky mi přišly mnohem jednoduší a zajímavé spíš vizuálně než nově představenými mechanikami. A říkám si, proč ve hře vlastně jsou – teda jasně že to chápu. Vyprávějí „příběh“. Ale jen ta první, ta obrazovka se sudy, je opravdová výzva.
Koneckonců, pokud nehrajete v arcade herně a netoužíte po zvěčnění svého jména celá hra je stejně jen o tom snaze vysvobodit Pauline a být spokojený ze svého výkonu. A oboje se mi povedlo.

Pro: Klasika: Jednoduchá ale ZÁBAVNÁ

Proti: Klasika: JEDNODUCHÁ ale zábavná

+16
  • Switch 50
Prvá hra Shigeru Miyamota stojaceho za mnohými Nintendo klasikami a prvý herný hit Nintenda je niečo, čo je lákavé vyskúšať už len pre ten pocit muzeality - ako to bolo kedysi, keď známe postavy a značky Mario a Donkey Kong a dnes už samozrejmý princíp plošinoviek ešte len vznikal.

Hra má 3 levely a v prípade niektorých verzii 4 - obsahujúci takzvaný stratený level z továrne na koláče. Samozrejme pri jednoduchej grafike to je takmer jedno a po dokončení vlastne hra pokračuje v slučke odznova. Nad čím sa dnes už ani nezamyslíme a v tej dobe bolo nepredstaviteľné sú práve tieto samostatné a úplne oddelené levely. Niečo také hry v tej dobe nemali a dokonca aj programátori pracujúci s Miyamotom na hre nechápalai, prečo to od nich chce, veď je to len nútenie ľudí do toho, aby hru opakovali, lebo vnímali hru len ako niečo nemenné, kde sa nemenia levely, resp. rozdielne mapy.

Takisto podľa Miyamotových slov bol tento vývojový proces veľakrát krotený nutným návratom do reality. Pre veľa jeho nápadov ešte neboli dostatočné technológie alebo hardwarové predpoklady. Už len to, že chcel, aby jednotlivé postavy mali rozdielne veľkosti modelov. Jumpman (Mario predtým, než sa stal inštalatérom a mal meno Mario), Donkey Kong a Jumpmanova priateľka Paulina boli jediné postavičky, ak nerátame plamienky pohybujúce sa po leveloch, zastupujúce úlohu nepriateľov. Čo je však zaujímavé je to, že pre naplnenie tohto želania a umožnenie, aby sa Donkey Kong vlastne mohol pri svoje veľkosti hýbať bola finta, pri ktorej vždy počas jeho animácie zmiznú ostatné postavy a väčšina objektov z obrazovky, inak by to technológia tej doby nevedela utiahnuť.

Zaujímavé je aj skákanie. V dnešnej dobe bežná vec, ktorú podľa preferencie máme radi alebo nenávidíme. Jumpman bol jedným z prvých, ak nie prvá videoherná postavička, ktorá vedela skákať. Miyamoto chcel, aby sa dokonca odrážal na rôznych prevažovačkách, ale to už technologicky fakt nebolo podľa slov programátorov vtedy možné. No a keďže Jumpman nebol ešte inštalatér Mario, výška z ktorej vedel zoskočiť mala svoje limity a keď zoskočil z priveľkej výšky mohol umrieť. Špeciálne schopnosti ako vysoké skákanie bez úrazu alebo obľubu v konzumácii lysohlávok a rastlín vďaka ktorým vie chrĺiť firebally nadobudol Mario až v neskorších hrách, ale to už je iný problém.

Donkey Kong však viac vyniká svojim prínosom pre herný priemysel a zaujímavým príbehom než hrateľnosťou a náplňou. Je ťažké odhadnúť z akej výšky sa vaša postava pri skoku zabije a z akej nie, rýchlosti a miesta pohybu objektov sú miestami naozaj náhodné a ťažko vypočítateľné a vzhľadom na svoj vek sú jednotlivé levely extrémne primitívne. Preto by som povedal, že hra je skôr zaujímavý múzejný exponát než čokoľvek iné, lebo po tom všetkom, čím si aj vďaka nej prešiel herný priemysel, vôbec nezostarla dobre. A to aj v porovnaní s o 4 mladším Super Mario Bros. ,ktorý je na kilometre inde a aj v dnešnej dobe vie poskytnúť chytľavú zábavu.

Pro: dôležitý míľník videohernej histórie, viacero herných nápadov debutovalo v tejto hre

Proti: hra nezostarla dobre a môže byť viac hrdá na generácie svojich potomkov, než zábavná sama o sebe

+12
  • PC 50
Mario se potřebuje dostat ke Karolíně, aby naplnili svou touhu, leč v cestě jim stojí King Kong, který tomu chce zabránit za pomocí házení sudů a vypouštěním jakýchsi entit po natěšeném Romeovi.

Co chudákovi jiného zbývá, než se přes žebříky a kutálející se soudky přešplhat a proskákat až k milované Julii v pár levelech, aby si nakonec mohli padnout do náruče a zlého opičáka přemoci, to vše v kulisách kouzelných zvuků PC speakeru.

Jde o jednoduchou záležitost, která se dá po pár pokusech dotáhnout do úspěšného konce, neurazí ani nenadchne, za mě čistý střed.
+10