Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Syberia 3

Syberia III

20.04.2017
25.04.2017
18.10.2018
kompatibilní
62
41 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

V adventuře Syberia 3, která je nově zcela ve 3D, se znovu vžijeme do role newyorské právničky Kate Walker. Příběh se začíná odvíjet v sanatoriu, kde se Kate ocitá poté, co ji kmen kočovných Youkolů zachránil před umrznutím. V tomto zařízení je Kate držena proti své vůli, a musí se tak pokusit odtud co nejdříve dostat. Takhle začíná její další dobrodružství, ve kterém s kmenem podnikne každých dvacet let opakující se migrační pouť na sněžných pštrosech napříč krajinou.

Syberia se vrací po dlouhých třinácti letech a příběh z pera Benoîta Sokala volně navazuje na předešlé dění. Znovu se tak vracíme do ledového světa, který kdysi učaroval hráčům a seznámíme se s novými postavami, jako je opilecký kapitán Obo, šamanka kmene Youkolů jménem Ayawaska či hodinář Simon Steiner.


Poslední diskuzní příspěvek

@musa (13.10.2021 20:02): Pokud dokážeš překousnout technické nedostatky, tak se to dá, už kvůli příběhu. Kvalit prvních dvou dílů nedosahuje, ale ve výsledku mě bavil.

BTW. 2017 byl rok, kdy jsem měl obrovskou radost z toho, že bude třetí Syberie a čtvrtý Posel Smrti. Když jsem ale četl negativní reakce hráčů, rozhodl jsem se obě hry odložit na později. Loni jsem si dal Syberii a teď nedávno Posla a musím říct, že třetí Syberie je v porovnání se čtvrtým Poslem hra roku. :D

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC --
Dámy a pánové, tak tohle je opravdu kumšt. Takhle technicky znehodnotit hru vyžaduje řádnou porci amatérismu toho nejvyššího kalibru.

14.5.2017

Verze 1.2. Spouštím hru. Mám na výběr tři přednastavené grafické detaily a rozlišení. Ok, volume doprava a jdeme na to. Nabíhá úvodní obrazovka. Stiskněte jakoukoli klávesu pro pokračování - ok, mačkám enter. Nic. Ok, mačkám mezerník. Nic. Mačkám druhý enter a systémem datel mačkám libovolné všechno. Nic! Plácnu po myši a uala... jsem tam. "Pro nejlepší zážitek doporučujeme gamepad". No to si snad děláš krávu...

Začátek navazuje na dvojku trochu neurvale, ale nevadí. Během prvních minut hraní si všímám několika věcí - 1. Nedá se to ovládat myší. Musím chodit na WASD a s myší klikat na aktivní místa. OK, jsem pro každou špatnost, pome! 2. Kate reaguje zpomaleně a při změně úhlu kamery se mění i směr, kterým Kate jde při již držených šipkách. To jsem takhle asi 5x šel obrazovku tam a zase zpět, než jsem pustil klávesy a Kate se zastavila. 3. Anglický dabing je příšernost sama. Staré postavy dabují mladí herci, hlasy se často opakují, nedostatečně intonují a i samotná Kate čas od času řekne něco tak ledabyle nepřítomně, že má člověk pocit naprostého dontgiveashiterství. Mimochodem, už jste někdy slyšeli německé klení "donnerwetter" od amíka? Jo, tak přesně takhle legračně to zní. 4. Dabing je ale nic v porovnání s animacemi obličejů. Když Kate řekne "journey", roztáhne držku jakoby chtěla kouřit výfuk. Fájn, to dám! 5. Dělám pár prvních kroků a všímám si poklesů framerate někde ke třiceti. Divný stuttering a trhaný pohyb postavy mi ale vadí dostatečně na to, abych počkal na další patche. Určitě to opraví...

7.9.2017

Verze 2.2. Nabíhá úvodní obrazovka, na které svítí "ver.1.0"... WTF?! Chuj s tym, asi zapomněli přepsat číslo verze (trochu jsem znejistil, ale je to maličkost a věřím, že opravdu hraju verzi 2.2). Zapínám ruský dabing, který zní mnohonásobně lépe a najednou má hra i jakousi atmosféru! Čas od času vypadne nebo přeskočí zvuk, ale nevadí, malé věci neřešim. Už se to konečně dá ovládat jen na myši. Jako jo, má to nulovou obtížnost, ale tak zase to pěkně votsejpá. Kate na loďce sjede z vodopádu s ladností Hilgertové a to nepotřebuje ani veslo a už vůbec né pádlo! Příběhově to jakžtakž drží až do chvíle (tak trochu spoiler alert, ale spíše ne), kdy se dozvím o jaderné havárii. Jakože co? Jaderná elektrárna, stojící uprostřed města, vybouchla a druhé město, stojící naproti přes jezero, není vůbec zasaženo protože dobrý vítr? A tak tam posílají pendlující trajekt s automatony na odstraňování škod a trajekt není taky ani trochu radioaktivní? Sorry, ale vocať pocať. Příběh může být jednoduchý a za vlasy přitažený, ale musí vycházet alespoň v základu z logiky. Tady Sokal očividně ujel na něčem hodně kvalitním.

Procházím nudnými uličkami Valsembaru, poslouchám deprimující hudbu a říkám si, jestli to chci hrát. Výzva nulová, herní výkony na úrovni besídky základní školy a děj uráží inteligenci makaka. Aktivních míst je minimum, nevypadá to vůbec dobře a stuttering postavy při pohybu je tak otravný, že hru vypínám. A jako pokaždé, i teď mi po kliknutí na Quit aplikace provedla neplatnou operaci, aby byla ukončena. Bude ukončena. Navždy.
+37
  • PC 75
Od třetí Syberie, která byla v plánu už dlouho, ale vyšla až více než 13 let po druhém dílu, jsem mnoho nečekal. Nevěděl jsem totiž, jak se vývojářům podaří navázat na již ukončený příběh. Překvapivě se to povedlo vcelku dobře, a mohl jsem se tak znovu ujmout právničky Kate Walker, která zestárla a získala spoustu vrásek a šedin. I když na začátku hry říká, že je jí třicet, vypadá na mnohem víc, za což mohou asi zážitky z předchozích dílů.

Na klasické ovládání pouze pomocí myši, jak je u adventur zvykem, jsem zde mohl zapomenout a chvíli jsem se musel učit chodit po lokacích pomocí kláves WSAD. To by nebyl až takový problém, kdyby nebylo příšerné kamery, která se chová prapodivně, a věčně jsem tak narážel do různých překážek, protože nebylo pořádně vidět na cestu. Pohled kamery se navíc občas zasekne ve špatném sklonu a pro jeho změnu je třeba načíst pozici. Hra se ze sebe snaží dělat akci z pohledu třetí osoby, ale daří se jí to jen napůl, což určitě nestačí.

Při putování s kmenem Youkolů jsem se dobře bavil a vůbec nenudil, za což může především vynikající příběh, jež krásně odsýpá. Kate je znovu dabována výbornou Sharon Mann, kterou mám s touto postavou neodmyslitelně spjatou již od jedničky. Hlavolamy mi nepřišly až tak složité a daly se ve valné většině logicky vyřešit, některé však byly na můj vkus příliš zdlouhavé. Kvůli zpracování hry plně ve 3D zobrazení již tolik nevynikaly jednotlivé lokace, jež byly v předchozích dílech opravdu úchvatné. Potěšil mě však jiný faktor (návrat Oskara), který tento nedostatek plně nahradil.

Jak je u dnešních her zvykem, vycházejí v nedokončeném stavu, a tak jsem narazil i na několik bugů. To, že občas chyběly textury nebo že se mi několikrát hra ani nepodařila spustit bych ještě překousl, ale v jednom okamžiku (nedaleko před koncem) mi obrazovka zamrzla a Kate nemohla ani po několikerém načtení pozice vyjít nebo sejít jakékoli schody. Jelikož se hra ukládá pomocí checkpointů na jednu jedinou pozici, která se neustále přepisuje, musel bych hrát úplně od začátku, kdybych si svůj postup nezálohoval. Naštěstí jsem přišel asi jen o půl hodiny hraní, což nebylo tak zlé.

Po příběhové stránce je na tom třetí díl jednoznačně lépe, než ten druhý, ale v hratelnosti za svými předchůdci značně pokulhává, především kvůli zmršenému ovládání a nepřizpůsobivé kameře. Nepotěšily mě ani dlouhé a početné načítací sekvence. Určitě ale nelituji utracených peněz a doufám, že Benoît Sokal ještě v herní branži neřekl poslední slovo a nějaký jeho trochu doladěnější výtvor ještě okusím.

Pro: příběh, Kate Walker, Oskar, dabing, hlavolamy

Proti: kamera, ovládání, systém ukládání, načítací sekvence, bugy

+27
  • PC 75
Syberia je moje nejoblíbenější adventura a její pokračování Syberia II je důstojné zakončení příběhu. Když se před lety objevila trojka, tak jsem byl šťastný a plný očekávání, ač mi teda nebylo jasné, jak bude příběh pokračovat, když už vše bylo vyřešeno. Protože při vydání této hry v roce 2017 bylo odhaleno, že to není "žádný zázrak", tak mé nadšení opadlo a čekal jsem, až na to jednoduše dostanu chuť. To se stalo letos, když jsem si nejdřív zopakoval přechozí díly a pak už se konečně vydal do nového dobrodružství.

Už v první minutě byly odhaleny všechny klady a zápory. Sotva jsem se kouknul na pahýl nohy mého spolubydlícího, tak mi bylo jasné, že tato hra bude trochu jiná :) A ve stejné minutě jsem už viděl, jak se budu prát s ovládáním a pohybem, což se bohužel táhlo celou hrou. Na druhou stranu, mě ale moc potěšilo, že většina hry vypadá opravdu krásně a Kate je hezčí než dřív, grafika a některé části příběhu jsou hlavní taháky hry, společně s tím, co zbylo z původních her (jak postavami, tak mytologií).

Pokud by hra vyšla jako klasická adventura s 2D obrazovkami a aktivními body, tak by, dovolím si tvrdit, byla hra minimálně na úrovni dvojky, ale ovládání hodně kazí zážitek. Každá obrazovka nemá jasný začátek a konec, po přechodu se třeba úplně prohodí směr pohybu, nebo postava zaleze někam za roh, nebo prostě jen naráží do všech překážek kolem, protože ani klavesnicí, ani myší se to nedá nějak inteligentně ovládat. Na gamepadu to podle mě taky nemůže být ideální. Nechápu, proč udělali tvůrci takové rozhodnutí, protože na konzolích s adventurou asi velkou díru do světa udělat nejde.

Největší průšvih je ovládání, to je bez diskuze, ale ve hře je i tak pár dalších problémů. Zarazilo mě, že dabing postav v angličtině je, vyjma 2 hlavních postav, dost špatný. Mladí dabéři dabují zasloužilé důchodce a bohužel jeden dabér má na starost 2 až 3 důležitější postavy a někdy ještě některé hlasy bezejmenných postav kolem, co jsem koukal na titulky, tak dabingy ostatních jazyků měly snad bez výjimky dabéra na každou důležitější postavu, tady se šetřit nevyplatilo. A chyběl mi ruský přízvuk, angličtina zněla prostě moc anglicky. Zaujalo mě, že detektiv z dvojky se objevuje i zde a je úplně stejně zbytečný pro příběh jako minule :) Hlavní záporáci jsou bohužel jen takovou všehochutí klišé z jiných her a příběhů a moc netuším jejich motivaci.

Co mě však potěšilo je Kate, která je pořád stejně kvalitní holka jako dřív, možná je teď trochu vážnější, ale je to pořád ona. Celou hru jsem tak nějak počítal s tím, že se objeví moje nejoblíbenější postava a to automat Oskar, při jeho oživení jsem byl vážně naměkko. Jen mi přišlo potom líto, že nebyl moc ve hře, kromě té pasáže za něj. To si snad alespoň trochu vynahradím v DLC. Příběh je celkem zajímavý, ač teda pouť už nemá takové kouzlo a náboj jako v minulé výpravě. Oceňuji i kvalitní hudbu, ta se opravdu povedla.

Doufám, že avizované pokračování Syberia: The World Before opravdu vyjde a bude to po všech stránkách lepší hra. Syberia žije.

Pro: Syberia, scenérie, Kate, Oskar, slušný příběh

Proti: hodně špatné ovladání, dabing, karikatury záporáků

+27
  • PC 55
Po dlouhých třinácti letech od druhého dílu vyšlo další pokračování dnes již legendární adventury Syberia. Opět jsou pod ní podepsáni Microïds i duchovní otec celé této série, belgický komiksový a herní tvůrce Benoît Sokal. Jak se ale opětovně potvrdilo, třináctka rozhodně není šťastné číslo...

První dva díly byly klasické point and click adventury v atmosférou prošpikovaném světě automatonů, kde jsme byli svědkem výpravy Kate Walkerové a jejich společníků směrem do bájné Syberie, to vše v nádherném grafickém zpracování a s intuitivním ovládáním. Tak s tím je ve třetím díle bohužel utrum. Tvůrci se rozhodli přestoupit do moderního 3D kabátku a zalíbit se konzolovým hráčům s jejich gamepady, což se nakonec ukázalo jako hodně špatný krok, který přispěl ke zkáze třetího dílu.

Pryč je okulahodící a přehledná grafika, místo toho přichází na scénu ne úplně vzhledné 3D, které přes veškerou snahu rozhodně nevypadá tak nádherně, jako předchozí díly. Mnohem horší to je ale ovládáním celé hry. To bylo navrženo pro milovníky gamepadů, postava může chodit libovolně po celé obrazovce pomocí tlačítek na klávesnici (nebo pomocí páček gamepadu). Ovládání je to příšerné a nepřesné, postava chodí zmateně, zasekává se. Hráč se tak místo na příběh nebo řešení rébusů soustředí na to, aby vůbec někam došel. Po obrovské kritice hráčů tvůrci dodali patch s ovládáním pomocí myši, jde ale poznat, že se jedná o dodělávku navíc, takže je hodně nepřesná a ne vždy správně funkční. Trochu tím katastrofu s ovládáním zachránili, i tak ale zůstává jednoznačným a obrovským mínusem. A to nemluvím o pohybu v inventáři, který je také přizpůsoben gamepadům, takže je jednotlivými předměty potřeba rolovat jeden po druhém, přičemž poslední sebraný předmět je vždy až na konci. Ruku v ruce s tím jde i doslova příšerná kamera, u které se tvůrci snažili využít možností 3D prostředí... ...takže pro jednotlivé části lokací používají řadu mnohdy nesmyslných úhlů, při kterých je hráč totálně ztracený, neví, odkud vůbec přišel a kam chce jít. Navíc ani často nejde poznat, kudy vůbec jde obrazovku opustit. Tvůrci navíc využívají podlosti v podobě občasné možnosti posunutí celého obrazu o kousíček mimo zobrazené pole, takže je jednoduché něco nebo někoho přehlédnout. V kombinaci s příšerným ovládáním je použití kamery doslova sebevražedným prvkem.

Když hráč překoná prvotní šok z ovládání a přemůže se ke hraní, tak zjistí, že ne všechno je špatné. Co určitě nezklame, tak příběh. Tentokráte již nejdeme směr Syberie, chybí rozmanitost jednotlivých prostředí z prvních dílů i ta správná romantika prostředí a atmosféra kolem Voralbergových automatů, přesto je možné považovat příběh za jednoznačně nejsilnější stránku hry. Kate Walkerová je Youkoly nalezena podchlazená na břehu řeky, ti ji vezmou do svého opatrovnictví a přivezou ji na lékařskou ošetřovnu v nejbližším městě Valsembor. Tam se Kate zotaví a snaží se pomoci duchovnímu vůdci Youkolů, který je zde také ošetřován, dokončit migraci jejich sněžných pštrosů. Tyto pro kmen novodobé náhražky mamutů se totiž vydávají za doprovodu vybraných Youkolů jednou za dvacet let do bájných stepí k rozmnožení nutnému k přežití. Samotné sanatorium však ovládá zvrácená ruská doktorka, po Kate i Youkolech jde navíc jeden ruský generál a po samotné Kate i americký detektiv. Takže je jasné, že problémů bude spousta. Je pravdou, že tímto přístupem je celkem zásadně změněna atmosféra celého příběhu - zatímco první dva díly byly výhradně taženy touhou dosáhnout svého snu, zde se až moc soustředíme nejen na základní cíl v podobě dotažení výpravy do úspěšného konce, ale hlavně utíkáme před pronásledovateli. Navíc málokdo je ochoten pomoci, všichni spíš jen hází klacky pod nohy. I samotní Youkolové jsou vesměs neschopní, až se hráč diví, jak je možné, že všechny předchozí výpravy mohly bez Kate proběhnout bez problémů.

Prostředí i postup příběhem jsou navržené velmi solidním způsobem, tentokrát je však obtížnost jednotlivých úkolů mnohem větší, vzhledem k ovládání a nepřehlednosti prostředí místy až otravná. Nepřesné točení myší, pohybové hýbání páčkami nebo ruční přehazování předmětů v bedně je možná oblíbená kratochvíle na konzolích nebo v hidden object hrách, zde je to však výrazně rušivý prvek, který spíš otravuje, než aby bavil. Každé aktivní místo je navíc jasně viditelné bílou tečkou (v případě zimní přírody však bílá tečka splývá s pozadím), kolem které se objeví obrovský kruh značící, že lze něco dělat. Občas je pak náročné z různých úhlů poznat, k čemu vlastně ona tečka patří. Vrcholem pak je, že se občas úplně ztrácí kurzor myší. Přes to všechno je nutné přiznat, že některé logické rébusy jsou opravdu zajímavé a nápadité. Co je naopak mrzuté, zůstala nutnost častého přecházení z jednoho vzdáleného místa na druhé, aby se pokecalo s postavou nebo sebral předmět. Zatímco v předchozích dílech takováto procházka, i kvůli možnosti běhání, trvala jen pár kliků a ještě se dalo koukat na pěknou okolní grafiku, vzhledem k příšernému ovládání a kameře je zde obdobné chození totálním utrpením. A ani možnost běhu to nezachrání.

Díky tomu všemu je doba hraní delší, sám jsem u Syberie 3 strávil zhruba tolik času, jako u předchozích dvou dílů dohromady. Rozhodně jsem se ale tolik nebavil, spíš jsem nadával na tvůrce, jak dokázali tuhle krásnou sérii takovýmto způsobem doslova zmrvit. A těch věcí ke kritizování je mnohem víc - ať už totální zabugovanost, strašně zdlouhavé načítání jednotlivých obrazovek (černá obrazovka s pochodujícím malým pštrosem vpravo dole se pro mě stala noční můrou), nemožnost vlastnoručně ukládat hru (hra má jen jeden autosave, ukládání probíhá automaticky podle toho, jak se hře zlíbí) a s tím související absolutní nemožnost přeskočit cutscény či rozhovory. Bohužel je také nutné dodat, že se příliš nepovedl ani samotný závěr hry. Co je naopak potřeba vyzdvihnout, tak vydařený soundtrack, jehož autorem je opět Ion Zuro.

Když jsme byli na Gamescomu a ještě před vydáním hry dělali rozhovor s Benoîtem Sokalem, rád si o všem popovídal, samotné prezentace hry se však zúčastnit nechtěl. Už tehdy bylo vidět, že s výsledkem své vlastní hry není vůbec spokojený, ale že to bude až takový průser, to asi nikdo nečekal.

Celkově vzato je Syberia 3 obrovským propadákem, hlavně díky nezvládnutému přechodu do 3D a s tím souvisejícím příšerným konzolovitým ovládáním a děsivou prací s kamerou. Kvalitní příběh i zajímavé puzzly to v tomto případě, bohužel, nezachrání.

Pro: příběh, atmosféra

Proti: ovládání, kamera, systém ukládání

+26
  • PC 65
Tak jak dopadl třetí díl hry, kdy jednička byla celkem dobrá adventura a dvojka už nic moc? Mohlo to dopadnout mnohem líp... A hlavně nebyl ten jako aprílový žertík slibovaný crossover se Still Life. Škoda.

Jestli mi něco na třetí Syberii vadilo, tak to bylo neohrabané ovládání - a to i když bylo několik let po vydání do hry zabudováno úplné ovládání myši. Řešit pohyb klávesnicí, jako v době vydání, no potěš koště. Samotné puzzly či ovládání mechanismů se sice provádí na každý pád myší, ale ono často nestačí jen kliknout, ale je potřeba zároveň držet myšítko stisknuté a táhnout. Plynulé to není ani omylem a třeba ovládání mechanismu ledoborce (kde má hráč jen velice krátký časový úsek) bylo pro mně díky tomu naprosto nemožné (naštěstí Microids dalo k dispozici několik savů pro případ bugu a save za ledoborcem je jedním z nich).

Bugy samotné se mi při hraní jinak vyhýbaly, i když hned dvakrát jsem se dostal do lokace, ze které mě ovládání nechtělo pustit (aneb když je Kate na jedné straně plotu, ale kurzor se kdovíproč ukazuje na straně druhé a postava odmítá jít - to se musí zažít).

Líbila se mi hudba, zvláště hlavní motiv v podobě ženského vokálu. Příběh jako takový byl většinou ok, s několika povedenými momenty (útěk lanovkou nebo poslední scéna s kapitánem), aby byl ukončen naprosto zbytečným cliffhangerem.



Fascinuje mě, že z hráčů, kteří hru hráli přes Steam, se až na závěr dostalo pouze 27%...

No a DLC. To nešťastné a zbytečné DLC, ve kterém jsem zakysnul, protože jsem dlouho nebyl stavu odemknout zámek.
+25