Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Through the Woods

27.10.2016
02.05.2018
08.05.2018
kompatibilní
64
11 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Through the Woods je horor z tretieho pohľadu, ktorý je situovaný do lesného prostredia na západnom pobreží Nórska. Hra rozpráva príbeh matky a jej strateného syna. Hráč sa v roli matky rozhodne vstúpiť do strašidelne pôsobiaceho lesa, keďže stratený syn by sa mal by sa podľa indícií nachádzať práve tam.

Samotná hra je výrazne inšpirovaná temnou severskou mytológiou a povesťami. Príbeh postupne odhaľuje sama matka v monológoch počas hry a hráč sa cez ne dozvedá viac o okolnostiach synovho zmiznutia. Prostredie je neustále ponorené do temnoty a dá sa osvetliť iba slabým svetlom baterky. Atmosféru pomáhajú dotvárať aj rôzne zvukové šumy, či hra svetla a tieňov.


Poslední diskuzní příspěvek

@JohnCZ (komentář): " A úplně to samé platí i pro dabing - místy ok, místy jak kdyby postavy mluvily po telefonu a nahrané to bylo kalkulačkou"

A to asi nevieš, že hra bola svojho času predabovaná - pôvodný dabing bol oveľa horší :D

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Původní motivací, která mě přiměla se do této hry pustit, byl trailer. Obyčejný, ničím nevybočující trailer, kde mladá žena prochází s baterkou temný les a hledá svého syna. Už od počátku to vše vypadalo na další tuctovou hru, kde matka prochází nějakou krajinu a hledá svého syna. Zdánlivě podobný pokus tu už byl u The Park, nicméně s tím se Through the Woods nedá ani zdaleka srovnávat.

Hra začíná tak, že se mladá žena se svým synem ocitá u jakési obytné chaty kdesi v přírodě. Očividně tu má ona klid na práci a kluk prostor pro hraní. Hru zahajujeme v roli chlapce, kdy máme možnost obhlédnout okolí. Už v tuto chvíli mě pozitivně oslovilo vizuální zpracování. U málokteré hororové procházečky jsem měl pocit, že se nacházím opravdu v přírodě. Detaily postav, objektů a vůbec okolní krajiny jsou propracované tak, jak to u tohoto typu her nebývá často zvykem.

Jak už tomu děj napovídá, jednoho dne se mladý Espen vydá hrát ven a už se nikdy nevrátí. Zoufalá matka se ho vydá hledat a to ještě netuší, jaká cesta ji čeká. V tuto chvíli to netuší ani hráč, protože velmi záhy se hra začne ubírat poněkud netradičním směrem. Směrem, kdy se zdejší pověsti stávají realitou, realitou s poněkud nejasným, ale hlubokým a hrůzným kontextem.

Matka se vydá pátrat po svém synovi vstříc neznámé přírodě. V tuto chvíli hra začne hráčovi postupně dávkovat nejen pěkné vizuální provedení, ale také počátek příběhu. Ono synovo zmizení není až tak úplně náhodné a matka s hrůzou postupně začne rozkrývat cosi, co za zmizením jejího syna stojí. Starostlivá žena nachází jakési opuštěné středověké stavby, místy sbírá útržky z deníků a následuje stopy, které ji její syn při svém úprku zanechal. Postupně jak hlavní postava putuje krajinou, mění se okolí a den střídá noc. Pozornost nad pátráním po klukovi střídají vlastní myšlenky a pochyby nad svou vlastní minulostí.

Velice pozitivně krom samotného vizuálu působí soundtrack i samotné okolní zvuky. Místy hráč narazí na vylidněné vesnice, uvidí oběšené postavy nebo bude konfrontován s jakýmisi bytostmi, kterým je lepší se vyhnout. Jak hráč postupuje hrou, skládá střípky příběhu jak toho, o co tu jde, tak toho, proč se tohle všechno asi děje.

Přestože hra může z obrázků působit nudně, opak je pravdou. Ještě jsem se nesetkal s hororově motivovanou procházecí hrou, která by prošla takovou pečlivostí s ohledem na jednotlivé aspekty hry. Nečekejte žádné lekačky, spíše atmosférickou procházečku na pomezí naší reality, mysteriózna a "oživlých" pověstí. Příběh se mi moc líbil, stejně jako jeho vyústění. Jak nezáživně a nudně podle upoutávek hra působila, opak se ukázal být pravdou. Po nějaké době jsem narazil na příběh, který jsem si užil a u kterého mohu říci, že tohle se mi opravdu líbilo.

Pro: Příběh, vizuál, celkové ztvárnění, hudba a zvuky

Proti: Zanedbatelné vizuální nedostatky

+16
  • PC 50
Shaun! Uh, I mean Espen! Espen! Where are you? Espen!!§§

Musím říct, že jsem z Through the Woods docela rozladěnej. Na jednu stranu mě to jako lehce hororový walking simulator, kde se hráč v roli hysterické matky snaží na jakémsi snově působícím ostrově uprostřed jezera inspirovaném severskou mytologií nalézt ztraceného syna docela zamlouval. Celým dějem se prolíná jednak motiv ztráty blízké osoby, ale taky něco fantaskního. Tohle neznámo mě táhlo dál a při dlouhých procházkách temnými lesy s baterkou v ruce si nešlo nevzpomenout na mého oblíbeného Alana Wakea... z Wishe.

Rozumím tomu, že je to hra vycházející ze studentského prototypu, který byl následně s podporou Kickstarteru dodělán a plnohodnotně vydán. Nelze ale přehlédnout fakt, že z toho ten šílenej budget smrdí na sto honů. Počínaje grafikou, která vypadá střídavě docela ok (v noci, protože... tma) a střídavě strašně hnusně. Je to na mnoha místech nezačištěné (poletující objekty, rozjeté textury, díry), s naprosto ohavnými výhledy na 2D sprity. Vizuálu neodpovídá ani optimalizace, kdy pro plynulý chod je minimálně nutnost vypnout odlesky. A úplně to samé platí i pro dabing - místy ok, místy jak kdyby postavy mluvily po telefonu a nahrané to bylo kalkulačkou. Animace jsou taky kapitola sama pro sebe. Vývojáři měli navíc potřebu dělat všechno v prostředí děsně hrbolaté a tak se už tak toporná hrdinka neustále o něco zasekává, kroutí se, podivně poskakuje a nebo se rovnou na truc vystřelí z mapy.

Fun fact: první a část druhé kapitoly jsem se strašně podivoval nad tím, proč to sakra vypadá táák strááášně hnusně. Ať jsem dělal, co jsem dělal, stejně mi voda v nočním jezeře nepřirozeně zářila jako kdyby byla radioaktivní. Na chvíli jsem se smířil s tím, že se asi jedná o nějaký podivný tvůrčí záměr, ale nakonec mi to stejně nedalo a mrknul jsem se na Steamu do diskuze, kde si na to řada hráčů také stěžovala a to hned v několika vláknech naráz. Jeden z vývojářů se tam dokonce snažil odpovídat, ale sám byl naprosto bezradný: že prý se tvůrčí tým už rozutekl jinam, on sám není programátor a poslední update asi roz*ebal u hry shadery. Řešením, které tam posléze kdosi nadhodil, bylo spuštění takové té pro Unity typické konfigurační appky, kde bylo nutné nastavit, nezávisle na nastavení grafiky přímo ve hře, kvalitu detailů na max. Proč tohle není možné přímo ve hře, netuším. Prostě Unity. --- To jen tak, třeba se to někomu bude hodit.

Pokud ale pominu technickou stránku, tak to na studentský projekt není úplně špatné. Poměrně dlouhé procházení lesem a hledání různých zápisků mě celkem bavilo. Ruchy lesa utváří solidní atmosféru a tma dokáže zakrýt mnohé. Hlavní hrdinka s baterkou v ruce do ticha sympaticky funí a pomlaskává, což taky dopomáhá k vytvoření pocitu jakéhosi intimča a napětí. A asi aby to courání nebyla úplná nuda, sem tam dochází střetům s nepřáteli, což mě někdy bavilo více (troll), ale někdy absolutně vůbec (jakési uječené banshees) - zejména proto, že AI, dá-li se to tak nazvat, je tu vyloženě strojová, neskutečně tupá a je schopna zatarasit cestu tak, že prostě neexistuje šance projít dál a je nutný restart checkpointu. Ty jsou ale naštěstí rozmístěné s rozmyslem.

Příběh má své fajn momenty, není jich moc a s nemastným neslaným koncem trochu vyšumí do prázdna, ale motivuje ke hraní. Mysteriózní atmosféra severských mýtů to taky umí potahat a kdo má rád procházky tajemnými lesy, může se u toho nakonec velmi příjemně pobavit. Vlastně se až divím čím to, že mě to i navzdory nízkým produkčním kvalitám nakonec takhle chytlo.

Pro: atmosféra, chytlavá hratelnost, severská mytologie, dostatečně motivující příběh, lákavý cover

Proti: nízký budget a nezkušenost vývojářů je z toho cítit fest ->nevyrovnaná technická kvalita prakticky úplně všeho - od grafiky, přes ozvučení a dabing, až po optimalizaci

+13