Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Harvester

25.09.1996
71
13 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Predstavte si, že máte amnéziu a nachádzate sa v mestečku menom Harvest okolo roku 1953. To by ešte nebolo vôbec zlé, lenže obyvatelia sú násilnickí, krvilační a psychopatickí. Pre nich je však ich zvrátenosť bežnou súčasťou každodenného života. Úloha hry je preto zrejmá, objasniť tajomstvo mestečka a dostať sa z neho živý.

Hráč teda ovláda amnéziou postihnutého chlapíka menom Steve v tejto veľmi brutálnej adventúre, o to viac brutálnej pre realistický stupeň násilia, postavy sú totiž nasnímaní herci. Steve postupne bude riešiť rébusy, zbierať predmety a komunikovať (ale aj nehumánne likvidovať) postavy Harvestu.


Poslední diskuzní příspěvek

@Londo Mollari (18.04.2022 13:16): Přesně jak píšeš, tyto "pekelné" adventury (aneb v jaké jiné adventuře lze vyvraždit většinu obyvatel) mám také vcelku v oblibě. Ještě bych tam zařadil Sanitarium, DreamWeb nebo Noctropolis.

Hell (aneb zubařské křeslo a stále dorůstající zuby z recenze AA) mi bohužel stále uniká, aneb přes ovládání jsem se nepřenesl a nemohl si tak (zatím) vychutnat obsah. Tak třeba někdy se zadaří :)).

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Polovina starých dobrých 90. let se u počítačových her vyznačovala pravidelnou produkcí úchylných, krvavých a notně politicky nekorektních her. Vedle dodnes populárních titulů jako Mortal Kombat, Doom, Grand Theft Auto, Blood nebo třeba Carmageddon vycházely i pozapomenuté záležitosti, které by dnes již vyjít nemohly jako třeba kafkovský simulátor švába Bad Mojo, veselá mezipohlavní vyvražďovačka Gender Wars nebo třeba DreamWeb se slavným kloktáním střev do bazénu. Do této vybrané společnosti patří i adventura Harvester, která to dokonce dotáhla i na obálku v té době vpravdě kultovního Score, ve kterém tehdy redakce každý měsíc v dopisech čtenářů čelila obviňováním z propagace násilí a satanismu.

V Harvesteru hráč ovládá Stevea, který se jednoho dne z neznámého důvodu probudí ve svém údajném pokoji v městečku Harvester se ztrátou paměti, takže nic a nikoho nepoznává a evidentně sem i podle nedobového slangu nepatří, zato jeho všichni poznávají a (víceméně) přátelsky se k němu hlásí. Po opuštění pokoje na něj čeká jeho údajná matka se sado-maso sklony, ze zavřeného pokoje se ozývá řev údajného otce a první úkol pro rozehrání spočívá v odevzdání novin malému agresivnímu roznašeci novin před domem, který vás po několika dnech zastřelí, pokud mu noviny nebudete pravidelně každodenně odevzdávat. Vítejte v Harvesteru.

Při zkoumání dalších lokací se už šílenství rozjíždí na plně obrátky. Příběh hry, který se točí kolem místního tajného spolku sídlícího ve vpravdě impresivní elitním "klubu", dostává obrysy po setkání s dívkou jménem Stephanie. Její návštěvu ostatně doporučují nijak neoddalovat, aby náhodného hráče snůška nijak nesouvisejících a místy samúčelných úchyláren neodradila, protože až po setkání s ní hra začíná dávat smysl a stává se z ní opravdu zajímavá adventura s několika nelineárními řešeními problémů, která není nijak zvlášť složitá, ale ani jednoduchá, takže ji nemáte dohranou za dva dny. Hráč se s postupem času potápí stále hlouběji do fantasmagorického světa Harvesteru, kde můžete prakticky každou postavu zabít s výběrem zbraní větším, než měl Quake, ve snaze zjistit o co vlastně v příběhu hry a tajemném klubu jde a jak se do něj v postupně gradaci šílenství a násilí dostat a následně jim ve zdraví projít s tím, že samotné vyústění příběhu pro mě ale bylo menším zklamáním a čekal jsem víc.

Harvester jde evidentně ve stopách tehdy hyperpopularniho kultovního seriálu Twin Peaks s tím, že kombinuje temnou atmosféru s ujetým humorem, což se autorům nicméně nijak překvapivé daří o něco méně, než Davidu Lynchovi. Na druhou stranu se Harvesteru daří budovat atmosféru amerického maloměsta během maccarthyovských 50. let. Výsledný dojem ale trochu kazí fakt, že je ve městečku těch šíleností až příliš, autoři je nedavkuji po troškách a postupně jako Lynch, ale místo toho je hráči servírují na každém kroku. Některé postavy a lokace pak s příběhem hry nijak zvlášť nesouvisí a jsou ve hře víceméně navíc pro dokreslení atmosféry městečka, kde kromě Stevena a Stephanie není normální vůbec nic. Určitou zvláštností a v době vydání již skoro přežitkem je fakt, že v rozhovorech s postavami je i textový input, takže se se postavy dají prokecnout i o více tématech, jejich vývěr je ale i tak trochu omezený a pracně budovaný svět městečka Harvester určitě mohl být ještě o něco propracovanější a mrzelo mě, že jsem byl v některých momentech hry neměl na výběr s tím, že prakticky všechna rozhodnutí ve hře byla negativní, což určitě potěší ty, kteří rádi hrají za záporné postavy.

Harvester je klasická 2D point`n click adventura v digitalizované grafice, kterou doplňují četné filmečky s herci, jejichž výkony oscilují někde mezi průměrem a nechtěnou parodií, což se ale svým způsobem k ujetému pojetí hry hodí. Hra byla ve své době poměrně hodně ambiciózní, vyšla ale bohužel o něco později, než by bylo záhodno, kromě toho se rozhodně nejedná o klasický uhlazený produkt, který by mohl atakovat nějaké žebříčky prodejnosti. Nejednalo se tedy o žádný hit, na druhou stranu má hra dodnes kultovní status právě díky tomu o jak neortodoxní záležitost se jedná. Harvester bych určitě doporučil všem, které už začal nudit fakt, že v Broken Swordu 23: George and Nico vs. Templars není ani kapka krve a chtějí si zahrát solidní adventuru že staré školy, která sice není dokonalá, ale budou si v ní moci taky trochu po Doomovsku zablbnout. Ostatně ve které adventuře hlavní hrdina mohl vzít kosu a přeseknout náhodného kolemjdoucího vejpůl?

Pro: odvážné téma, originalita, atmosféra 50. let, brutalita

Proti: souboje, závěr hry, místa samoúčelně úchylné

+26
  • PC 70
Harvester. Klasická tuhá adventura z poloviny devadesátých let, která sází na řadu (ne)herců, neopodstatněné násilí a dlouhou hratelnost. To vše mám rád, takže sice se zpožděním (třinácti let), ale přece jen jsem si vyzkoušel a dokončil tento titul od takřka neznámých autorů.

Poprvé jsem spatřil zmínku o Harvestru v recenzi ve Score. Už na první pohled mě hra zaujal, stejně tak asi předchozího majitele, který si zaškrtával tituly, které si chce zahrát (nebo to bylo naopak?). Na jednom obrázku kočičí masokombinát, na druhém stažený řitní otvor... není divu, že v mnoha recenzích se dočteneme, že jde spíše o nevkusný garážový produkt partičky podivných studentů než o vysoko rozpočtový interaktivní titul, kterým Harvester však je.

Bohužel samotná hratelnost není nikterak vysoká. Naopak. První polovinu rozdělenou do šesti dnů budete plnit úkoly pro fanatiky v "The Lodge", a jejich záměry se dozvíte až na samém konci hry. Do děje tak vstupujete s klasickou berličkou tvůrců – amnézií. Všichni jen odpovídají "You were always a kidder Steve" když se snažíte dopátrat, kdo tito lidé jsou a proč se všichni chtějí upsat do místní organizace, a postupně začínáte přicházet, že v tomto zapomenutém městečku v Texasu není vše v úplném pořádku. Sovy krouží nebezpečně blízko. Některé nápady jsou zajímavé, jiné méně, ale jako celek to nefunguje. Spíše jde o kompilát více méně šokujících scén, i když ty ve většině působí na hráče úplně jinak, než to pravděpodobně tvůrci zamýšleli. Příběh hráče dostatečně nevtáhne, dialogy jsou dlouhé, ale takřka nic nevypoví a slibovaného násilí, kvůli kterému se většina zákazníků o tento titul zajímala, se dostaví spíše ke konci nebo jen není nijak neobvyklé v průběhu Harvestera.

Jak jsem již zmínil, obtížnost je více než přepísknutá. Předmětů má Steve celou řadu, lokací není málo a malých, snadno přehlédnutelných interaktivních míst je také slušná koncentrace. Ostatně, na použití žebříku na světlo by šlo přijít, ale vypnutí poplašného systému vně vašeho domu chce notnou dávku štěstí nebo dlouhé chvíle zkoušení všeho na vše. Od čeho jsou ale návody, že.

Na závěr komu Harvestra doporučit. Běžnému hráči zcela jistě ne, existuje řada lepších her (i s podobnou tématikou - Sanitarium a I Have No Mouth, and I Must Scream). Dnešní hráč adventur upřednostní spíše novější tituly nebo klasiky od LucasArts nebo Sierry. Zůstává tu tak jen úzká skupinka, chtějící něco nového a neokoukaného. To ale, i přes chlubení se autorů, že jde o nejnásilnější adventuru, psychologický teror a tak dále Harvester jako videohra nenabídne. I když závěr mě vcelku potěšil a zachránil pošramocený dojem z poslední třetiny.

Pro: několik povedených momentů, hudba, grafika, konec a vysvětlení o co tu šlo

Proti: děj, nesrozumitelný dabing (titulky ale nechybí), nevyjasnění zda jde o vážný titul, hratelnost, přepísknutá obtížnost

+23
  • PC 70
V druhé polovině devadesátek vznikaly FMV adventury ve velkém, ale většina za moc nestála. Harvester i přes řadu nedostatků patří mezi ty povedenější. Pověst hry je většinou postavená na brutalitě a ano, místy je to nechutné. Frekvence brutálních scén je ale tak častá, až začíná působit spíše parodicky. Je to škoda, protože samotná atmosféra tajemného městečka v padesátých letech je výborná a více by jí prospělo pracovat s náznaky, s občasným šokováním. Je ale škoda zaseknout se u ztvárnění, protože jde i o dobrou adventuru.

Hru lze rozdělit na dvě části a právě ta první, klasicky adventurní, je velmi povedená. Rozhovory neustále odhalují něco nového a lze se ptát i na jiná než předpřipravená témata. Používání předmětů, kterých není až tolik, je ve většině případů logické a vede k řešení aktuálně probíhajícího úkolu. Z tohoto pohledu je nejhorší začátek, než se rozkoukáte a zjistíte první náznaky cíle. Lokací je celkem dost a občas trvá najít potřebný předmět. Asi dvakrát jsem se už chtěl vyhnout hledání a koukl do návodu, některá malá aktivní místa je snadné přehlédnout. Druhá část vyžaduje stále častěji boj, který není moc povedený. Naštěstí jde jen o poslední třetinu herní doby a opravdu přehnaných je až několik posledních obrazovek, až to ani nevypadá na hraní adventury.

Závěr nabízí dva možné konce, bohužel jde o nejslabší část příběhu. Technické zpracování bylo na svou dobu slušné, ale dnes zestárlo hůře než klasická kreslená grafika. Nejvíce je to vidět na pozadích, samotné postavy a FMV sekvence jsou na tom lépe. Atmosférou, brutalitou i zpracováním mi hra celou dobu nejvíce připomínala Phantasmagorii, která to vše ale zvládá lépe. Ve výsledku jde o povedenou hru, která ale mohla být jednoduše mnohem lepší - stačilo omezit akci v závěru a brutalitu, protože její rozumnější užívání by ve výsledku šokovalo více.
+22
  • PC 90
Harvester mám v paměti jako naprosto fantastickou hru, které bych před těmi 10 lety, kdy jsem ji zhruba dohrál napálil bez váhání 100%. Zocelen různými šílenostmi jako I Have No Mouth..., Hell či Dark Seed 1-2 jsem se do ní znovu pustil s vědomím, že mě nic nepřekvapí a docela jsem se spletl.

První co mě zaujalo je technická stránka. Do renderované grafiky jsou zasazeni živí herci, ale na rozdíl od spousty podobných her to nepůsobí studeně, ani křiklavě, naopak grafika je naprosto OK, stejně jako dabing a parádní "creepy" hudba. Co se týče herců, není to žádná oskarová záležitost, ale příšerné herecké výkony z podobných pokusů se naštěstí nekonají. Nebo možná i konají, ale vzhledem k šílenostem, které se dějí okolo si toho ani nevšimnete. Čeho jsem si všiml, že hlavní hrdina i jeho láska mají být teenageři, ale rozhodně tak nevypadají - no není divu, když je hrají 28letí herci. Představitelka Stephanie byla sympaticky oplácaná :)

Samozřejmě alfou a omegou celé hry je příběhové pozadí a brutalita. Mladík Steven se probudí v podivném městečku 50. let se ztrátou paměti a zjišťuje pár věcí. Nikdo mu to nevěří (vždycky jsi byl šprýmař), má se ženit se Stephanií, která si taky nic nepamatuje a všichni kolem jsou kompletně pošahaní. Celé městečko je posedlé tajemnou Lodge uprostřed, ovládá je Řád, manželky se připravují na pečení koláčků a darování krve a všichni jsou naprosto v klidu z toho, že v městečku umírají bezdomovci po desítkách.

A to nic není proti individuálním příběhům - teplí hasiči, poštovní kluk s bouchačkou, sado maso rodiče, perverzní tchán který šmíruje dceru a znásilní a pohřbí malou holčičku! Učitelka umravňuje děti basebalkou, řezník neřeší původ masa. Nejbrutálnější je pak veterán s půlkou těla na vojenské základně plné atomovek. Divný je každý detail (plastové kytky, falešné knihy), divné je i pátrání. Steve má 6 dní, aby se do Lodge dostal a zatímco odhaluje další a další nechutnosti, pomalu se mění i on na něco úplně jiného. Zkrátka Twin Peaks hadr, člověk se těší na smršť odhalení v Lodgi... a je zklamaný.

Brutální mystery se totiž změní ke konci v naprosto zbytečnou krvavou lázeň, kde se z příběhu nic moc nedovíte. Ve finále teda přijde odhalení a dva špatné konce a upřimně, tou dobou mi bylo jasné, že ten svět nemůže být skutečný. Ale nemůžu popřít že příběhově (i herně) byla Lodge zklamáním.

Herně je totiž Harvester vynikající adventura. Procházíte zhruba 20 lokací, konverzujete, sbíráte věci a stopy, sem tam někomu pomůžete. a také plníte čím dál méně nevinné úkoly pro Lodgi, Vše se pohodově ovládá jedním tlačítkem, používání věcí, kombinování atd.. je logické a bez problémů. Harvester přichází s doplňující možností ptát se na konkrétní slova, které vedou k nečekaným stopám. Některé věci se dají řešit více způsoby, některé jsou nepovinné, nečekané stopy Vám dá i vydírání, zabíjení, nebo když hrdina zařve. Skoro se vyplatí koukat do návodu, protože jinak Vám uteče spousta nepovinných informací i parádních videí.

Kámen úrazu je zabíjení. Hrdina totiž pravým tlačítkem může udeřit a zabít kohokoliv. Většinou to ústí v elektrické křeslo, ale občas Vám to projde. No v Lodge se z adventury stává akční řezničina s neskutečnou, ale opravdu neskutečnou brutalitou. Získáte více zbraní než v kdejaké 3D hře a Lodgi můžete projít stylem guns blazing - i když se používají spíše sečné zbraně.

A samozřejmě brutalita. Něco takového se opravdu jen tak nevidí. Hrdina i okolí může zařvat desíkami krvavých způsobů, ty nejlepší mají vlastní FMV animaci, k tomu se přidávají nechutnosti - například mimino sežere tarantuli a o pár dní později mu její mláďata vytlačí oči z důlku. Malé děti okusující matku nebo oběšená holčička to jsou hnusárny, které zamávají i otrlým fandou hororů a v celé Lodge jsem si připadal, že autorům už definitivně hráblo.

Každopádně Harvester určitě stojí za zahrání - výborná adventura s napínavým příběhem a takovou porcí brutalit, nechuťáren a perverzností, že to v žádné jiné hře nenajdete.

Pro: Grafika, parádní příběh z malého městečka, skvělá hratelnost, spousta ujetosti a brutality.

Proti: Té brutality a soubojů na konci je už trošku moc.

+17
  • PC --
Jedna z těch "povinných" her, které by si měl zahrát každý kovaný adventurista. Nejen pro tu zkušenost, že nic úchylně brutálnějšího ještě nehrál, ale taky proto, že adventuření v prvních dvou třetinách je opravdu zábava. Bavilo mě prozkoumávat celý Harvest, rozhovorovat s pokrouceně ujetými charaktery každé nové ráno a sledovat jejich reakce na předešlý den. Navíc je celý postup nelineární s velkou spoustou odboček a slepých uliček, což je na adventuru opravdu netradiční. Smrt čeká na každém kroku a ty hrané videosekvence jsou svým způsobem úžasné. Rohlík mi vydržel až do třetí třetiny, kde to celé začalo nabírat trochu jiný spád a z adventury se stává jakási polo-survival 2D diablovka.

Celý Lodge jsem se snažil prolítnout s návodem, ale vono né, návod nestačí. Poslední 2 obrazovky před koncem jsem musel použít i cheaty (v adventuře... cheaty!), protože na nepřátele byla potřeba střelná zbraň a já měl brokovnici i hřebíkomet, bohužel asi neexistuje způsob, jak je nabít se sebranou municí. V záchvatu nasranosti mě ani to finální rozuzlení vůbec nezajímalo a jen taxem jej přeskočil.

Steam verze navíc trpí i chybou, kde dochází k rychlému přeskakování videosekvencí a chvíli mi trvalo, než jsem našel návod, jak to obejít. Samozřejmě GOG verze nejen že tuhle chybu má ošetřenou, ale dokonce i grafika je mírně vybroušená. Holt, staré hry na Steamu nevermore.
+15