Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Ravenloft: Stone Prophet

1995
82
12 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Neznáma magická sila ohrozuje krajinu Elturel. Naši dobrodruhovia sa po návrate z hliadky – niekoľko hodín pred úsvitom, nestačili ani poriadne prespať, keď boli prebudení. Urýchlene sa dostavili pred kapitána stráží, z neistotou o akú – tak urgentnú – záležitosť sa jedná. Závoj svetla zahalil oblohu. Mihotá sa v rannom vzduchu a za ním nevidno bohaté polia a zelené lúky Elturelu, ale len púšť plnú horúceho piesku. A cez ten závoj svetla, neznáma postava snaží sa predrať na druhú stranu. Bez váhania naši hrdinovia zoskakujú z koní a vydajú sa na pomoc cudzincovi. Ešte netušia, nevedia, že je to posledný krát – na dlhú dobu – kedy videli zelené polia Eltruelu. Z posledných síl, v poslednom vydýchnutí ich cigánka umierajúca v piesku varuje, aby sa vrátili späť z tejto prekliatej krajiny. Avšak ako mávnutím čarodejného prútika mizne Eltruel z dohľadu hrdinov a púšť ich nadobro obklopí. Horúce slnko a púšť tiahnuca sa od obzoru po obzor...

Tak sa začína pokračovanie úspešnej hry zo sveta Ravenloft. Privádza hráča do úplne novej krajiny a svojim spôsobom si berie inšpiráciu z málo využívaných egyptských reálií (v hrách). V klasických pravidlách D&D, v 3D engine, tak rozohráva príbeh kliatby a zrady, a hlavne príbeh o prežití v nehostinnom prostredí púštnej krajiny. Spôsob hrania by sa dal nazvať ako vylepšený systém zavedený v časoch Eye of the Beholder. Akurát namiesto štvorčekového pohybu hráč dostáva k dispozícii pohyb voľný (i keď stále existuje možnosť prepnúť hru do pohybu po „štvorcoch“). Riešenie hádaniek, nutnosť strážiť si prísun vody, bez ktorej na púšti dlho nikto neprežije, dungeony a mytológia sveta inšpirovaná starovekým Egyptom – to je Stone Prophet.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Během tří let dokázalo studio DreamForge vytvořit pětici dungeonů rozdílných kvalit, a právě Ravenloft: Stone Prophet lze považovat za ten nejvíce ambiciózní, pokud ne i nejlepší. Tak jednoduché to ale nebude, protože limitující čas na vytvoření (Strahd's Possession byl recenzován ve Score 7, Stone Prophet ve Score 17) přinesl mimo celé řady vylepšení, zvláště po technické stránce, i svá negativa.

Po obsahové stránce je Stone Prophet ovšem jak originální zasazením (egyptská mytologie), tak i nadmíru kvalitním zpracováním vybraných lokací. Hrobky (chrámy, podzemní prostory, trollí jeskyně), jsou často skvěle vyvážené (nejsou ani příliš velké, ani přehnaně komplikované) a poskytují zábavu i když jich během poměrně krátkého času navštívíte mnoho. Samotný pouštní svět s jednou osadou toho ale tolik již nenabízí. Na rozdíl od Strahd's Possession padla volba na otevřený svět, jednu, tedy dvě větší mapy, na kterých jsou rozprostřeny různá místa zájmu (dungeony). Pořadí, v jakém jednotlivé lokace navštívíte je relativně na vás, protože obtížnost těchto prostor mimo finálních dvou není vysoká. Jednou z hlavních předností obou Ravenloftů vidím ve flexibilitě, kdy si lze s nastalou situací poradit mnoha způsoby. Kouzla, svitky, očarované zbraně, plátová brnění, lektvary různých efektů… to všechno zde je v míře vrchovaté. A také bude vše třeba, protože nepřátele se počítají ne na desítky, ale na stovky. V dávno zapomenutých kryptách faraonů se nachází mnoho otravných (hadi, ropuchy) nepřátel (golemové, trollové, nemrtví), které se nejlépe rozloží za pomoci kouzel. A zde pozor, protože mág jako najímatelná postava ve Stone Prophet citelně chybí. A to vzhledem ke kvalitě jejich dostupného arsenalu (L. Bolt, Disintegrate, Fireball…) je opravdu velký mínus.

Dungeony ale nejsou plné jen nepřátel. Neméně důležité je hledat i specifické předměty a následně je i použít (někdy je to méně patrné, jako například u píšťalky). A ty nenajdete bez objevu skrytých tlačítek a zdí. Na komplexněji zaměřené puzzly jako například v Eye of the Beholder není ovšem v Stone Prophet místo. Tento faktor umocňuje i uživatelská přívětivost, kdy jak ovládání, tak i funkce (podrobná automapa, quick save a load) jsou na velmi vysoké úrovni. Design RPG od DreamForge je zde dotažen do finální podoby, a prakticky absentují i bugy (ty přidává až GOG verze, a to zvláště s filmečky u konce hry).

Osobně jsem hrál s dvojicí hrdinů ze Strahd's Possession, které zůstalo i vybavení, a tak jsem v boji neměl větších problémů (končil jsem na 19. úrovni charakterů). I když nějaké to úmrtí bylo na pořádku dne. Zvláště nebezpečná je otrava nebo jiná nemoc, pokud nemáte klerika v partě případně léčivé pomůcky. Asi se divíte, že jsem ještě nezmínil příběh, ale ono není moc co psát. Prakticky vzato je vašim úkolem zachránit tuto část vyprahlého kraje a sejmout kletbu, která ho sužuje. Na druhou stranu v otevřeném světě, který spojuje sérii chrámů (hrobek…), není velkým problém menší důraz na narativní stránku.

Ravenloft: Stone Prophet je velmi povedené RPG, která má co nabídnout i dnes. Pohodlné UX/UI stejně jako střední obtížnost jsou hlavní důvody, proč výpravu do Egyptem inspiravného DnD podstoupit, a kvalitní obsah a design dungeonů proč v něm zůstat i tento příběh dokončit.

A zde nějaké momentky (určité riziko spoilerů).

Pro: design hrobek, atmosféra, hudba a dabing, ovládání, automapa, kouzla

Proti: prázdné exteriéry, málo najmutelných postav, příliš mnoho soubojů

+24