Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Vanquish

PlatinumGames •  Little Stone Software (PC) •  Armature Studio (PS4, XOne)
19.10.2010
25.05.2017
20.02.2018
18.02.2020
kompatibilní
77
42 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Vanquish se odehrává v blízké budoucnosti, kdy došlo v důsledku přelidnění k vyčerpání přírodních zdrojů Země. Spojené státy americké se svou energetickou krizi snaží vyřešit s pomocí vesmírné stanice Providence, která má sloužit jako solární elektrárna. Byla však uchvácena ruskými nacionalisty z Order of the Russian Star, kteří ji obrátili na San Francisco, čímž slavnou metropoli zničili. Americká vláda v reakci sestavila speciální jednotku Bravo Company, jejímž členem jste i vy, agent Sam Gideon, vybavený nejmodernějším robotickým bojovým oblekem ARS. Obnovte americkou kontrolu nad Providence a zabraňte zničení New Yorku!

Tato střílečka z pohledu třetí osoby poprvé vyšla pro konzole Xbox 360 a Playstation 3 v roce 2010 a nijak se nevymyká stylu vývojářského studia PlatinumGames. Jedná se o na efekt a zběsilou rychlost hrající akci, do níž jsou zakomponovány prvky z bullet hell a beat'em'up her. Mimo to Vanquish přidává i několik vlastních vymožeností, za něž lze jmenovat pohybový systém zvaný slide-boost, použitelný k rychlému pohybu mezi kryty i k ofenzivě.


Poslední diskuzní příspěvek

Hra se hraje hodně příjemně. Není nijak extra originální a evidentně i vývojáři neměly nějaké vysoké ambice ale překvapivě to jako celek funguje velmi dobře. Člověk si hru prostě užívá a ani neřeší nějaké nedostatky. Mimochodem, závěrečné titulky jsou zpracovány opravdu inovativně a škoda že to podobným způsoběm neřeší více vývojářů.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Čekali jsme dlouho, ale konečně jsme se dočkali! SEGA si na stará kolena uvědomila, že na PC platformě hrají i lidé, co hry jen nekradou, ale jsou za ně ochotní i utrácet. I za divné japonské hry, jako je Vanquish, který se po dlouhých sedmi letech konečně objevil i na PC a za tu dobu neztratil ani kus svého stylu.

Pokud jste někdy hráli něco od Platinum, víte, co čekat. Příběh za moc nestojí (za zmínku stojí anglický dabing dvou hlavních postav, jejichž dabéři spolu celou dobu soutěží, kdo nasadí absurdnější chraplák), je to lineární až hanba, ale tahá vás to skrz efektní a rozmanité setpieces a hratelnost je tak vymazlená, že je těžké se nebavit. Díky hlavní mechanice hry, slide-boostu, je všechno tak parádně plynulé, že vedle toho každá jiná TPS vypadá jak rozvážná tahová strategie. Jelikož ale slide-boost energie nemáte nekonečno a využívají jí zároveň útoky na blízko a bullet-time (zde AR mode), musíte zároveň hrát s rozmyslem, jinak se velmi snadno dočkáte reloadovací obrazovky. Funguje to na jedničku, proč tohle za sedm let nikdo nezkusil okopírovat a místo toho jsme celou konzolovou generaci museli střílet teroristy M16kou?

Prostě béčko, ale ukrutně zábavné béčko. Za šest, sedm hodin bohužel přijdou titulky a zbývají jen vyšší obtížnosti a pár challenge map, které buďto prolítnete za chvíli nebo se vám omrzí. Na druhou stranu, díky krátké délce nemůže hlavní kampaň začít nudit.

Hrál jsem na normální obtížnost a hra mi přišla poněkud jednoduchá, což mě u hry od Platinum celkem zarazilo. Pravděpodobně to bude tím, že prostě nebyla optimalizovaná pro precizní míření myší, takže mají nepřátelé kapku moc velké hitboxy a hýbou se trochu pomaleji, než jsme u čistě PC stříleček zvyklí. I zbraně jako Anti-Armor Pistol nebo sniperka, se kterými se pomocí analogového míření muselo být mírně obtížnější se trefit, jsou na PC v rukou i průměrného hráče strojem zkázy a smrti. V současné verzi hry je sice bug, který při vyšších frameratech efektivně snižuje hráčovo zdraví (a v době psaní komentu je na Steamu beta patch, který tento bug opravuje), ale pokud jste hru nehráli v původní konzolové verzi, tak byste si ničeho nevšimli. Pokud se tedy na PC Vanquish chystáte, možná by stáhlo za úvahu začít rovnou na těžké obtížnosti. Ale kromě toho je PC port na jedničku. Běží skvěle, vypadá slušně, myší a klávesnicí se ovládá skvěle, nabízí velké množství nastavení. Nemám moc, co bych mu vytkl!

Sečteno podtrženo, pokud chcete vidět, jak vypadá čistá střílečková hratelnost, pokud si chcete jen užít radosti ze střílení, určitě nesáhnete vedle. V tom je Vanquish třída. Pokud od her čekáte nějaký přesah nebo nějakou přidanou hodnotu nebo nedej bože nějaké umění, hledejte jinde.
+15
  • PC 60
Vanquish není špatná hra... ale taky mi nepřijde ničím extra dobrá. Jo, je to i po letech dobře vypadající third-person střílečka. Pohyb pomocí raketově poháněného skluzu po kolenech a možnosti zpomalovat čas jsou cool. Příběh a postavy jsou tak vtipně uhozeně americké, jak je zvládnou napsat snad jen Japonci. Jedno dohrání kampaně zabralo příjemných a zbytečně neprodlužovaných 6 hodin. Ale jinak... asi jsem čekal víc.

Moc nechápu některá designová rozhodnutí. Ve hře je celkem dost zbraní, které lze vylepšovat. Ale pro vylepšení zbraně je nutné ji mít u sebe, zároveň pro ni mít plné náboje, a až poté sebrání dalšího kusu dané zbraně poskytne vytoužený upgrade o jednu úroveň. Tím pádem, pokud si zbraň oblíbím a chci ji maximálně vylepšit, jsem aktivně nucen ji nepoužívat, protože pokud nemám zcela plný zásobník nábojů, upgrade se nekoná.

Z podobného soudku mi přijde i rozhodnutí po smrti snížit úroveň výzbroje. Smrt jako taková není větší problém, checkpointů je dostatek, ale pokud jsem měl s určitou sekcí hry problém a moje síly na nepřítele nestačily, k checkpointu se vracím se zbraněmi o úroveň nižšími. Pokud mám problém s obtížností, hra mě ještě trochu potrestá.

Kromě projití kampaně se Vanquish snaží vybízet k překonávání rekordů, každá akce je ohodnocena body a hra láká na překonávání high-score pro každou kapitolu. Samotné hraní pro mě ale nebylo tak zábavné, abych potřeboval levely opakovat jenom kvůli více bodům.

Trochu smutný je pak i konec příběhu. Ten si vysloveně říká o pokračování, které ale asi už nikdy nepřijde.

Celkově jsem se nenudil, odpočinkově jsem si pár hodin zastřílel a vzhledem k věku hry mě to nestálo moc peněz, ale brzo asi na Vanquish zapomenu.

Herní výzva 2023 - 4. Země vycházejícího slunce: Dohraj hru od japonských vývojářů.

Pro: dobře to vypadá; klouzání po bojišti raketovou rychlostí je prča

Proti: divný systém upgradování zbraní; nic moc pocit ze střílení

+11
  • PC 80
Tahle hra je totální béčko. Neoriginální, nenápaditá a bez větších ambicí. A víte co? Vůbec to nevadí! Je to totiž skvěle zábavná hra, která vás i přes výše napsané, bude pekelně bavit. Hoši z Platinum Games mě sakra překvapili, o to víc, protože jejich Bayoneta mě zase krutě nebavila.

Vanquish je hra z roku 2010 kdy vyšla na PS3 a X360. No a tak nějak zapadla, teď se Sega rozhodla předělávat své konzolové hry i na PC a to mnohdy nevěstí nic dobrého. Takové porty jsou povětšinou zmršené a nedostává se jim potřebné péče. Naštěstí tohle není ten případ. Hra je po stránce ovládání i technické skvěle odladěná. Nekoná se žádný prstoklad, kdy pro změnu zbraně musíte zmáčknout CTRL+SHIFT+ALT+ENTER. Naopak, vše funguje tak jak už jsme si za ta léta u akcí z třetího pohledu zvykli. Stejně tak po technické stránce, nedochází k žádným pádům ani propadům frameratu.

Ale teď k samotné hře. Přeskočím příběh, stejně není o čem mluvit. Jen ve zkratce, zlí Rusové ovládli orbitální stanici a s její pomocí zaútočily na USA. Vy jakožto člen DARPA společně s mariňáky jdete Rusy ze stanice vykopat. Konec a tečka. Na nějaké zvraty a zákruty se tady moc nehraje, což není na škodu. Příběh prostě slouží jako tahoun vpřed a dává vašemu konání nějaký smysl

To co zde hraje prim je samotná hratelnost. A ta je svižná a hodně hektická. Neustále se na vás něco řítí a střílí, povětšinou je to tak třikrát větší než vy a vypadá to děsně hustě. Právě zvědavost co dalšího si na vás tvůrci vymysleli je jeden z motivátorů který vás žene vpřed. Zmínil jsem že hra je neoriginální, což není tak úplně pravda. Jeden prvek zde vyčnívá, jakožto člen DARPA jste obdařen speciálním oblekem, který je vybaven motorem na zádech. Ten umožňuje klouzat po podlaze v závratných rychlostech a ještě zpomalovat čas. Což je nejen děsná zábava ale hlavně užitečná věc, nepřátel se na vás budou valit hromady , takže rychlé přesuny jsou klíčové.

A to je tak nějak všechno. Vanquish je prostě zábava, tvůrci evidentně neměli ambice dělat nějaké intelektuální dílo ale "jen" poctivou hru. Zamrzí snad jen krátkost hry, kdy na normal obtížnost mi hra zabrala 5 hodin. Ale bylo to pět naprosto skvělých hodin.

PS: Závěrečné titulky jsou zpracovány originálně a takhle by to mělo dělat víc vývojářů.
+10