Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Tomb Raider: The Angel of Darkness

Lara Croft Tomb Raider VI: The Angel of Darkness

20.06.2003
62
96 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Šestý díl série Tomb Raider s podtitulem The Angel of Darkness se stal dosavad nejhůře kritikou přijatým dílem v celé sérii a jeho neúspěch ve výsledku přiměl vydavatelství Eidos odebrat studiu Core Design, stojícímu za prvními šesti díly, licenci na značku Tomb Raider.

Lara se tentokráte ocitá v nepěkné situaci. V jednom pařížském bytě nalezne mrtvé tělo Wernera Von Croye, svého přítele a učitele, a zdejší policie ji okamžitě začne podezřívat z jeho vraždy. Lara se tedy dá na útěk před zákonem s cílem zjistit, co se doopravdy stalo a očistit své jméno. Pátrání ji mimo Paříže zavede i do Prahy.

Mezi novinky patří hlavně stealth prvky, s tím související stealth útoky (jako lámání vazu) a větvené dialogy. Kromě Lary je v určitých misích k dispozici také druhá hratelná postava, Kurtis Trent, jehož pasáže jsou více zaměřené na akci.


Poslední diskuzní příspěvek

Mám včil popud v reakci na Isairovi poznatky tu trochu více rozepsat, co všechno bylo z AoD vystřihnuto, když už mě nový remaster původní trilogie vytrhnul z půlroční herní pauzy.

- Paříž měla být značně rozsáhlejší a otevřenější; dané lokace ve hře jsou, jsou jen nepřístupné.
- Dvojité bouchačky to taky samozřejmě mělo mít. A opět, ve hře to je - stačí použít cheat na všechny zbraně.
- Kurtis měl umět svoje frajeřinky z cutscén. A to nejen používat ten jeho kotouč v souboji - což bylo do značné míry naprogramováno a lze to aktivovat - ale hlavně i to jeho vidění, které používá na předem stanovených místech, mělo být použitelné za pochodu kdykoliv a v praxi fungovat obdobně, jako kamera v GK3.
- Řada zcela vystřihnutých postav včetně Putai, což je šamanka, která zachránila Laře po čtyřce život skrze amulet, který Lara měla v AoD mít a na něj mělo být napojeno ono slavné zvyšování síly.
- Hromada dovysvětlujících segmentů vč. celé úrovně v Německu, kde by Lara zjistila víc o Eckhardtovi a získala zbraň k jeho zabití (v aktuálním stavu se tato zbraň prostě jen tak v průběhu hrou objeví v inventáři).
- AoD měl být první díl nové trilogie. Tvůrci napsali knížku, přičemž AoD pokrývá jen první kapitoly.

Development byl pekelný. Mimo jiné původně pracovali s tím, že to bude mít obdobné ovládání, jako klasiky, ale pak Sony přišli s tím, že se Lara musí otáčet analogovou páčkou. Což osobně odhaduju na skutečný zdroj celkové zmršenosti ovládání.

Nicméně proto teď po tom remasteru prahnu po pořádném remaku tohoto. Protože hodně z toho, co bylo vystřiženo, v tom reálně pořád existuje.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 75
Poslední díl série, který nakonec stál za krachem původního Core Design. Jak je ale možné, že mi tento díl nepřišel zas tak hrozný, jak se povídá?

Ze všeho nejvíce mě zaujal nový engine, který už konečně naplno pracuje s 3D objekty a ne jenom krabicemi potaženými texturami. To s sebou přináší jedno obrovské pozitivum – levely konečně působí reálně a leveldesign, byť hratelnostně jednodušší, je mnohem rozmanitější. Je konec nekonečnému bloudění a hledání špatně viditelné cesty. U tohoto dílu vždy víte kudy dál. Pro někoho zápor, pro mě ovšem klad – tempo hry je dynamičtější a rychleji to odsýpá. Pokud někdo čekal odpovědi týkající se konce čtyřky, bude opět zklamán a mám takový dojem, že už se ani nikdy přesně nedozvíme, co se vlastně s „původní“ Larou v chrámu Hora stalo.

Co nepotěší je především dost nemotorné ovládání, jehož citlivost je oproti minulému dílu úplně jinde. Není tak nouze o časté zasekávání, pády díky blbě položené kameře, atp. Po čase se ale na to dá zvyknout, hra zase tak velkou preciznost naštěstí nevyžaduje. Výjimku tvoří snad akorát bossové, u kterých se chvíli potrápíte, vyšlete na tvůrce hry pár neslušných kleteb, ale nakonec zjistíte, že vlastně zas tak nároční nejsou – pokud si nacvičíte určité pohyby, které jsou pro souboje s nimi potřeba. Ona totiž hra sama neřekne, že je nějaká akce vůbec možná – konkrétně například to, že plazení v leže má dokonce režim plížení, kdy se Lara doslova přimkne k podlaze. Kromě toho i změna cíle při automatickém míření je docela důležitá funkce, bez které se u jednoho bosse vůbec neobejdete a pokud o ní nemáte tušení, můžete tu pořádně zakysnout (jako já!).

Kromě krkolomného ovládání hra obsahuje i slušnou řádku technických chyb jako vypadávání textur při loadnutí sejvu či občasné kolize textur. Nic, co by mě vyloženě kazilo hraní, ale u hry podobného jména by se dle mého názoru podobné věci stávat neměly.

Jako celek jsem si ale tenhle díl užil, zejména první polovinu, která se více blížila adventuře s lehce otevřeným prostředím. Přibližně od půlky hry to však byl ten starý dobrý Tomb Raider, leč v modernějším pojetí.

Pro: KONEČNĚ nový engine, solidní grafika, hratelnost, chytlavý příběh, pěkná hudba, menu

Proti: technické nedostatky, mizerná citlivost ovládání, nevyužité rozhovory

+31
  • PC 70
Ať si říká, kdo chce co chce, tento díl má ten nejúžasnější příběh ze všech, a jeden z nejlepších příběhů vůbec. Grafiku to má hodně pěknou (ačkoliv nikdy nepochopím, jak to mysleli s těma ušima), soundtrack je fantastický, délka optimální a troufám si tvrdit, že právě tento Tomb Raider nabízí i ty nejnamakanější cutscény.

Obtížnost je velmi nízká, ovšem zdrojem frustrace je zde pro mnohé ovládání, místy nepřátelská kamera a pomalost Lary (později i Kurtise). Jenomže, na to všechno se dá zvyknout, a ačkoliv jsou některé Lařiny animace nesmyslně dlouhé, pořád se na většinu z nich dobře kouká, a neměly by způsobovat sebemenší potíže. Oproti tomu velký problém spočívá v nedomyšleném systému "zesilování" Lary - aby vykopla nějaké dveře, pohla nějakým barelem nebo přeskočila nějakou tu díru, kolikrát jí nejdřív musíte poskytnout možnost zvýšit její sílu. To nezní až tak nelogický, ovšem může mi někdo vysvětlit, proč jsou tyto triggery dané vždy pouze na jednom objektu, jedných dveří atd.? Když trávíte 10 minut přesouváním naprosto identických beden, abyste se dopracovali k jedné na vrcholu, která je mimochodem taky naprosto stejná, a po dotknutí se jí vám najednou naroste síla, naskočí vám na tváři "WTF" výraz.

Ovšem vůbec největí problém této hry je skutečnost, že celkově docela solidně nudí. Zatímco to dává jakýsi smysl, přece jenom ta hra má být o bádání a procházení se a...badání...ale, nemělo by všechno to bádání být rozumně zkombinováno s nějakou tou akcí? Mělo. A je? No jistě že je, ale ne rozumně. Totiž, narozdíl od předešlých dílů, ve kterých jste taky hodně bádali, zde se akce dostaví pouze v podobě patetických strážníčků, netopýrků nebo přihlouplých kostlivců, a ještě k tomu málokdy. Opravdu, v této hře je mnohem větší výzva zemřít zabitím, než přežít. Na druhou stranu, takto tu hru bezpečně dohraje opravdu každý, kdo bude mít chuť.

Za zvláštní zmínku také stojí levely odehrané za Kurtise. Ty jsou samy o sobě skvělé, atmosférické, nikterak přehanně těžké a vlastně to jsou možná nejlepší levely celé hry. Ovšem Kurtis je ču*ák. Neumí sprintovat, je POMALÝ a v cutscénách frajeří s něčím, co hraničí s magií, ovšem využít to během hraní není možné (co to?). Nicméně, jak se nakonec ukáže, je důležitou součástí příběhu, takže těch pár chvil s ním nejsou zbytečné.

Další vada na kráse je kvalitní sbírka bugů. Troufám si říct, že nepatchlá verze je nehratelná, a i ta patchlá občas spadne, chybějící textury přetrvávají, Laře se občas natáhnou končetiny apod.

Ovšem stále hra zcela dominuje již několikrát pochváleným příběhem, který jednoduše stojí za to utrpení. Kromě toho, zde Lara ještě byla ta chladná a nelítostná, tedy taková, jakou ji mám rád.

Pro: HODNĚ silný příběh, fantastický soundtrack, dobrá grafika, ucházející hratelnost, optimální délka

Proti: Bugy, nepřátelé nemají šanci vás zabít, Kurtis, na ovládání se blbě zvyká, pomalost, systém zvyšování síly, převládající nuda

+23
  • PC 75
Překvapivě mnohem hratelnější než jsem čekal, pravda je, že jsem čekal totální příšernost, takže mě hra mohla jen mile překvapit, ale jedná se rozhodně o mnohem ambicióznější kousek, ve kterém je vidět snaha a opětovná chuť autorů, která už třebas v pětce naprosto cítit nebyla.

Hra ale působí občas dost nedotaženě, co si budeme povídat. Například peníze nalézáte pouze na začátku v Paříži a později je nemáte jak utratit a ze hry se najednou vytratí i možnost je sbírat (stejně jako cennosti k prodeji), působí to divně, působí to nedotaženě, jistě s tím měli autoři větší plány, ale nějak z toho sešlo. V určité části hry přijdete o všechny zbraně ,avšak zpátky dostanete jen některé a ba naopak naleznete nové, čili do těch starých pak už jen taháte náboje, které jsou k ničemu... taky to působí dost zvláštně. On vůbec ten weapon systém je tu takový podivný, máme tu asi 5 druhů pistolí, chvíli brokovnici, asi 2 druhy samopalů a něco jako Uzinu a pár stealth zbraní... proč sakra tolik pistolí, které se od sebe liší maximálně způsobeným dmg?
Boss fighty jsou většinou děs běs, není jich nějak zvlášť mnoho, ale někdy přestřelky působí jak z nějaké amatérské Ruské budgetovky (viz. souboj ve Von Croyově bytě, kde stojíte skrčení před nepřítelem a solíte do něj jeden zásobník za druhým a s ním to ani nehne ). Jindy je zase nesmyslný způsob jejich likvidace. AI nepřátel je mizerná, občas si jen tak chodí do zdi či se o něco zaseknou, nicméně soubojů je ve hře vlastně docela málo a často je můžete nahradit docela ok stealthem. Nemálokrát jsem vyprskl smíchy při zastřelení nepřítele, jejichž fyzikální model při smrti občas taky dokáže udělat solidní divy:).
Vývoj postavy je také spíš k smíchu, naštěstí je automatizovaný a autory nenapadlo tam nacpat nějaký skill tree či podobné nesmysly, ale stejně působí hrozně divně, když nemůže Lara pohnout bedýnkou, jakože na ní nemá sílu, sejde schody o kousek dál, pohne nějakou lehčí bednou a najednou "ability level up", prohlásí "I feel stronger now" a už unese kdeco... jako tohle je fakt hodně mimo.

S ovládáním jsem naopak problém neměl v podstatě vůbec, ano, je třeba si zvyknout na některé změny, některé klávesy reagují zbytečně pomalu-viz. klávesa pro rozhlížení, kdy musíte nejdříve čekat, než se přiblíží obrazovka a poté je možné se rozhlédnout či klávesa pro side step, kdy ji musíte chvíli držet, než můžete udělat úkrok stranou (což mě štvalo asi nejvíc). Pokud chcete slézt z plošinky, nestačí už klasicky zmáčknout šipku dozadu a úchyt (to ne vždy funguje jak má), nýbrž je třeba si dojít ke kraji a zmáčknout úchyt a Lara už sleze sama. Laře chvíli trvá než se rozeběhne a nejdříve udělá pár kroků, což byl zprvu asi největší šok, než jsem si na tenhle fakt zvykl. Ale kromě toho se to ovládá v podstatě stejně jako předchozí díly a navíc obtížnost skoků je většinou výrazně nižší. Takže no problem.

Příběh nicméně táhne asi nejvíce ze všech Tomb Raiderů (jakkoliv také spadne do klasického a možná lehce přehnaného klišé), temná atmosféra by se chvílemi dala krájet a navíc tenhle díl obsahuje jedny z nejzajímavějších lokací v sérii viz. celé The archaeological digs, Tomb of Ancient a Hall of Seasons a slabších částí je minimum.
Adventurní část v Shenmue stylu plná dialogů s lidmi, kdy se snažíte vystopovat jednoho týpka, je fajn oživení (byť tam takových částí jistě mělo být více). Stejně jako "Resident Evil" like část za Kurtise. Či stealth v Louvru. A pak už je to vlastně klasický Tomb Raider, jak jsme zvyklí, se svou specifickou atmosférou a hratelností, klady i zápory.
U Angel of Darkness rozhodně je vidět, že měla být něčím mnohem větším a propracovanějším, ale čas či škrty v rozpočtu si holt vzaly své, to co zbylo sice není kdovíjak vybroušený diamant, ale rozhodně se to nehraje úplně zle. Samozřejmě komplexnímu level designu první trilogie či čtyřky to už nesahá ani po paty, ani to nemá až tak vybroušenou hratelnost, ale pořád je to solidní a platný příspěvek do série (který nadto konečně sérii oživil některými novými prvky), což bych třebas o pátém dílu říci určitě nemohl.

Rozhodně doporučuji GoG verzi, která neobsahuje všemi zmiňované pády hry či nějaké velké vypadávání textur, alespoň tedy na mé sestavě jsem s tím problémy neměl.

Pro: Grafika, Atmosféra, Hudba, Příběh zpočátku docela táhne, Hratelnost.

Proti: Nedodělanost, směšný vývoj postavy, nevyužitý potenciál, boss fighty.

+19
  • PC 45
Šestý díl série Tomb Raider a zároveň poslední, o jehož vývoj se postaralo studio Core Design, kteří se po debaklu s Tomb Raider Chronicles snažili přijít s něčím novým a tím pádem vrátit upadající sérii zase na výsluní. Povedlo se jim to?

Na první pohled je vidět, že hra vypadá mnohem lépe. Je zde propracovanější 3D engine místo plochých textur, hra nabízí spousty hezkých videosekvencí, rozhovory s možností volit odpovědi (moc velké větvení dialogů zde ale nečekejme), vidíme lepší mimiku obličejů, ale konečně je to první díl, kde jsou u rozhovorů titulky! Obrovský plus má za mě celkově příběh, který u mě svou kvalitou předbíhá většinu předchozích dílů. Postupu ve hře lze v jednom případě dosáhnout dvěma zcela odlišnými cestami.

Jedná se o první díl, kde si zahrajeme i za jinou postavu, než za Laru. Zajímavé bylo, že měl docela málo nábojů, takže bylo často výhodné nepříteli utéct nebo se mu zcela vyhnout. Ovládání Kurtise mi ale přišlo ještě těžkopádnější než u Lary. Vyloženě na zabití byl souboj s Boaz. Než se rozběhl, tak ho ta potvora zasáhla dalším slizem. Navíc naprosto zbytečně mířil na již rozstřílené krovky (bylo nutné přepnout automatické míření na jiný cíl, což do té doby nebylo nikdy potřeba a tato funkce není v nastavení ovládání vůbec zmíněna, FYI: klávesa pro kotoul).

Tím ale bohužel to dobré končí a začíná to horší. Největším kamenem úrazu je ovládání. Lara je prostě celkově pomalá a nemotorná. Pomalu se rozbíhá, pomalu reaguje na změny. Ano dá se na to zvyknout, ale právě tohle mě štvalo po celou dobu hraní. S tím jde ruku v ruce ovládání skoků, které jsou pro mě neodhadnutelné. Prostě ani po dohrání nedokážu říct, kam přesně při skoku Lara doletí. Závěrem bylo to, že jsem hrál ve stylu save-skok-pád-load-skok-pád-load-skok-úspěch-save. Naštěstí hra pro tento druh postupu nabízí možnost rychlého ukládání a nahrávání.

Co je opravdu nevhodně vymyšlené je pokus o jakýsi systém vylepšování schopností Lary. Čas od času totiž Lara narazí na nějakou překážku (ručkování, delší skok, zavřené dveře), o které řekne, že to nezvládne (aniž by to zkusila). Obvykle se hned vedle nachází jiná překážka, kterou když překoná, tak oznámí, že se cítí silnější a pak tu předchozí překážku hravě zvládne. Jako nápad zajímavý, ale když na něco takového narazím, tak mě to spíš naštve. O to víc, že pozdější "posílení" skoků ovlivňuje skoky a ona najednou skáče dál, takže když si jakž takž zvyknu na tom, kam doskočí, tak se to změní. Takže další save-skok-pád-load (a krátký skok samozřejmě není možný, takže musím udělat pár kroků zpět).

Další negativa a bugy vypíšu už jen v bodech, ať z toho nedělám obří slohovku:
- Na rukou (římsy, ručkování a u stropu apod.) se nyní udrží jen po nějakou dobu (ta se časem vylepšuje).
- Chybí úkroky stranou na jedno tlačítko. Ano jde to přes shift a doleva/doprava, ale trvá to šíleně dlouho, než se rozpohybuje a často se místo požadovaného úkroku otáčí.
- Byly přidány sneak prvky, ale jsou hrozně pitomé. Strážní evidentně nemají periferní vidění a vidí jen pár metrů před sebe. Zabít potichu nepřítele lze jen někdy (jestli to jde nebo ne je systém save-pokus-load) a Lara musí stát na přesném místě za ním. O cm vedle a nic se nestane.
- Ve hře jsou peníze a předměty, které lze prodávat. Užití to má ale jen pro jeden případ ve Francii, jinak je to k ničemu.
- Na určitých místech se nabízí ikona akce, kterou ale nelze provést (protože např. chybí předmět), Lara nic neřekne a nic nedělá, takže nevím proč nebo co chybí.
- Naopak některá místa jsou normálně neaktivní a ikona akce se objeví až v určitým okamžiku. Takže při prvním průchodu vlastně nevím, že se s daným místem dá něco dělat.
- Některá místa jsou někdy důležitá, jindy ne. Např. některé kohouty u potrubí jde otáčet jiné ne, některá tlačítka lze zmáčknout, jiná ne.
- Někdy je nutné stát přesně specifikovanou vzdálenost před aktivním předmětem, aby se dala daná akce provést. Nestačí stát pár cm vedle a být jeho směrem pootočený.
- Vývojáři trochu nezvládli českou ochranku v klubu ve Francii. Když jsem pořád dokola slyšel "Pronikl do střeženého prostoru", tak jsem přemýšlel, jestli se mám smát nebo brečet.
- Posouvání krabic je za trest. Je to pomalé a často Lara nedělá to, co bych očekával. Při pohybu kolem se o ně zasekává. Někdy se stane, že není možné posunout krabici do vytvořené díry, protože narazí centimetrem z rožku do jiné krabice a nejde ji tam narvat. Grrr.
- Lara neumí sprintovat od začátku hry. Aby mohla sprintovat, musí získat asi v půlce hry respirátor (který je ale v danou chvíli určen pro filtraci plynu). K čemu ho pro sprint potřebuje? Navíc jej ani později nemá a přesto může sprintovat a to po neomezenou dobu. WTF? Pak zase naštve, že Kurtis neumí sprintovat vůbec.
- Nepřítel někdy po zásahu vyletí do výšky.
- Některé klávesy (např. kotoul) někdy fungují, jindy zase ne. A pokud fungují, tak stejně jako ostatní ovládání, tj. hrozně pozdě po stisku klávesy.
- Občas slušné díry v příběhu/designu. Např. Týpek si nechá důležitou krabici v klubu, kterou najdeme v rozbitém reflektoru. WTF? Nebo. Bouchard má východ ze své skrýše tak, že nejprve pákou u zavřených dveří otevře vzdálenou celu, kde v patře, kam musí vyskočit přes bednu zatáhne za další páku, která otevře zmíněné dveře. To chci doma!
- Chci skočit z místa do dálky, ale protože je nad Larou strop s možností ručkování, tak místo do dálky vždycky skočí nahoru na ten strop.
- Sem tam se mi stalo, že Lara při doskoku propadla texturou.
- Při pohybu na úzké římse někdy prostě pomalu jde, jindy automaticky padá. Někdy se kraje zachytí, jindy ne. Takže zase save-pokus-omyl-load.
- Souboj s duchem v Halls of seasons v kombinaci se zpomalenými reakcemi na ovládání stál za to.
- Pád hry v misi Strahov Fortress. Samožejmě nemůžu vytýkat hře z roku 2003, že nejede na dnešním HW, ale můžu varovat potenciální hráče. Zjistil jsem, že ze stejného důvodu bohužel takto padá Steam i Gog verze, na internetu jsem našel různé postupy, jak se přes danou oblast dostat a pomohlo si snížit FPS.
- Rozhled z vlastních očí někdy jde, jindy ne. V kombinaci se špatným úhlem kamery není nic vidět. Např. Kurtis dojde do obří kruhové místnosti (původní cela netvora) s žárem zespodu, ale kamera zabírá Kurtise a nejde přepnout, takže vlastně nevím, co tam je. Musím oběhnout půl místnosti po obvodu, vylézt o patro výš a teprve pak se mohu rozhlédnout.

Jak by řekl pan učitel Hrbolek: "Co s vámi děvče?" Ohodnotit tento díl Tomb Raidera je pro mě opravdu těžký úkol. Na jednu stranu je fajn, že tu máme po letech pokus o něco technologicky nového. Nový engine, hezčí grafika, dobrá hudba a hlavně velmi dobrý příběh. Bez okolku se přiznám, že mě bavil a hltal jsem každý další postup. Ale to ovládání je příšerné. Jako zvyknout se dá na ledascos, ale tohle je opravdu silné kafe. Třešničkou na dortu je pak celá plejáda bugů a dalších klacků, které mi při hraní pořád padaly pod nohy. Hraní mohu opět asi doporučit opravdu jen fanouškům série, kterým zároveň přeji hlavně pevné nervy.
+16
  • PC 90
Vím, že většině hráčů Tomb Raideru tenhle díl leží v žaludku, ale podle mě je naopak s The Last Revelation úplně nejsilnějším dílem "starého" nerestartovaného zpracování. A to kvůli nosnému příběhu, který je takřka filmový. Lara je obviněna z vraždy svého bývalého učitele Von Croye, ale z osudné noci si skoro nic nepamatuje. Postupem času, jak skládá vědomosti za sebe a pokračuje v pátrání, mění se pokaždé i to, co se oné noci stalo - a to mi přijde velmi filmové a ojedinělé. A to jsem ještě nezmínila rozmanitá prostředí, v nichž se děj odehrává včetně Paříže (i galerie v Louvre), Prahy, hrobek a dokonce i blázince. Navíc mi tenhle díl přišel ze všech "Lar" úplně nejhororovější... Za největší mínus téhle hry ovšem považuji velmi těžkopádné ovládání a všemožné způsoby, jak hráči hru znepříjemnit (např. omezený časový limit, po který se Lara může držet na římsách).
+15