Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Quest for Glory II: Trial by Fire

25.08.2008
79
32 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
freeware
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Tvorcovia VGA remakov hier od Sierry po dlhej dobe vývoja dokončili remake druhého dielu Quest for Glory. Jedinej hry so série, ktorá nemala oficiálnu VGA verziu. AGD nič nenechali na náhode a hru spravili tak, akoby ju robila Sierra v dobách svojej najväčšej slávy.

Základ hry sa však nemení - hráč sa dostáva do mesta Shapeir - kráľovstva, ktoré je inšpirované arabským svetom a rozprávkami Tisíc a jednej noci. Tak ako v pôvodných hrách, ani tu nechýba možnosť konvertovať svoju postavu z predchádzajúceho dielu, a pokračovať tak vo vašich dobrodružstvách v tejto kombinácii RPG a adventúry. K tomu je tento remake k dispozícií ako freeware, teda úplne zadarmo, pre každého kto by si rád vyskúšal hru z tejto legendárnej série.


Poslední diskuzní příspěvek

No, zatím se do hry nemohu nějak zakousnout. Do teď jsem se donutil jen ke dvěma hodinovým posezením a vlastně mě trochu děsí představa zase maxovat schopnosti bezhlavým opakováním... a to město je velký skok dolu oproti prvnímu dílu, kde mě vyloženě bavilo objevovat, tady mě to dost demotivuje...

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Hrdinu Spielburgu čeká ve druhém díle série výrazně epičtější dobrodružství, a jsem rád, že jsem jej v rámci svého questu (s cílem pokořit celou pentalogii) mohl prožít ve vydařeném VGA remaku. Ten je totiž neuvěřitelně propracovaný, a ani na okamžik nepůsobí jako neoficiální freeware. Původní hru sice mám, ale nehrál jsem ji, takže nemůžu hry srovnávat. Ale do celé pentalogie zapadá remake zcela hladce (a to včetně možnosti importovat/exportovat postavu).

Hrdina se bezprostředně po událostech prvního dílu přesouvá z městečka Spielburgu do pouštního velkoměsta Shapeir. A přestože na začátku hrdina poněkud tápe v nejistotě, co ho vlastně čeká (stejně jako u prvního dílu), záhy je poměrně patrné, že tentokráte se od poměrně komorní záchrany baronových dětí děj výrazně víc přibližuje klasické záchraně světa. Ostatně druhý díl představí hrdinovu archnemesis Ad Avise.

Samotnému hodnocení asi musí předcházet obligátní shrnutí toho, co je pro sérii typické. Quest for Glory II je adventura s RPG prvky, takže typická adventurní činnost je okořeněná souboji, možností umřít (i když to je prvek společný snad všem Sierráckým adventurám) a také tím, že si na začátku zvolíte povolání, které ovlivní, jak můžete některé úkoly splnit (resp. způsob plnění questů ovlivní zaměření Vaší postavy, protože Vám hra nikterak nebrání soustředit se s válečníkem na praktikování magie). Osobně jsem například v závěrečném souboji se svým válečníkem Ad Avise porazil pomocí kouzel. Prvky RPG mimochodem nejsou jen na ozdobu; o tom jsem se přesvědčil hned z kraje hry, protože první díl jsem tentokrát vyloženě proběhl, a moje importovaná postava byla dost pod úrovní předpřipravených nových postav. S tím je spojená první nepříjemnost série; nelze se ubránit místy únavnému grindu. Oproti prvnímu dílu se naštěstí zlepšil soubojový systém (i když nevím, jestli to není spíš už bonus remaku), který je relativně komplexní, a až si člověk zvykne na rozložení kláves, umožňuje například řetězit údery v komba. Dokonce i obrana má nějaký smysl, takže zlepšování válečnických schopností mě nakonec docela bavilo.

Ne všechny změny oproti QfG1 jsou ale pozitivní (a ačkoliv to nemůžu říct s jistotou, všechny „chyby“ jsou patrně vlastní druhému dílu jako takovému a remake je pouze přebírá). První nepříjemnost, na kterou člověk narazí, je rozlehlost herního města. Mezi lokacemi se hrdina přesouvá spletí ulic, a i když je poměrně záhy možné koupit mapu, která umožňuje automatický přesun i přehlednou orientaci ve městě, je nejprve nutné vyměnit si peníze… a najít cestu do směnárny mně i s oficiální mapou trvalo opravdu nepříjemně dlouho.

Časové questy mi v zásadě nevadily, ovšem nemám pocit, že by hra dávala jasně najevo, které questy mohou být časově omezené. Nepříjemnou nekompromisnost druhého dílu jsem však pocítil před samotným závěrem hry, kdy jsem ve vězení v Raseiru zjistil, že mi chybí klíčový předmět pro další hraní – konkrétně safírová spona –. QfG2 nejenže hráče bez problému pošle do další části příběhu bez klíčového předmětu, pro který se už nelze vrátit, ale v okamžiku, kdy je nutné ho použít, nenastane ani potupný „Game Over“. Po rezignovaném nahlédnutí do návodu jsem si uvědomil svoji chybu, vrátil jsem se cca o 45 minut zpět a do konce hry jsem čekal, zda mě hra zase vypeče (co si budeme namlouvat; jestli adventury v něčem nevynikají, tak je to zábavnost opakovaných průchodů v případě podobného záseku). Z dnešního pohledu QfG2 hází zbytečné klacky pod nohy, a skutečně to není otázka obtížnosti.

Poslední výtkou je (pocitově) určitá prázdnost hry. V samotné poušti mimo město jsou snad jen čtyři zajímavé lokace, a až v závěru příběhu se hrdina dostane do několika unikátních lokací, takže se většinu příběhu potlouká pouze ulicemi Shapeiru, což je tak kolem desátého herního dne už docela úmorné.

Na druhou stranu víc se toho hře asi vytknout nedá. Atmosféra jak z pohádek tisíce a jedné noci, podpořená nádhernou grafikou, je skvělá. Příběh je vydařený, má (stejně jako v předchozím díle) i komorní a osobní momenty (příběh Julanar, útěk Zayishah apod.) a závěr je dobře vygradovaný. QfG2 prostě je v dobrém i špatném v mnoha ohledech poplatné své době (ponechme stranou, že jde o remake, protože působí opravdu autenticky). Není zdaleka stoprocentní jako adventura ani jako RPG. Je ale podle mě velmi snadné podlehnout kouzlu téhle série a dvojka tak určitě stojí za dohrání, zvlášť když rámci série je její příběh dost zásadní.

Pro: Atmosféra; příběh a jeho gradace v závěru hry; vcelku podařený soubojový systém; stále zábavný mix adventury a RPG; hezká VGA grafika.

Proti: Přibližně v půlce hry není z ničehonic moc co dělat; grind je občas dost otravný; první seznámení se s ulicemi Shapeiru; otravné házení klacků hráči pod nohy.

+21
  • PC 80
Druhý díl úžasného, pohádkového adventurního RPG se dočkal vypiplaného VGA remaku od borců z AGD Interactive, takže jsem si mohl tuto část Quest for Glory zahrát nejen v o něco hezčím kabátku, ale především bez náročného psaní příkazů.

První díl QFG se s hráčem nijak zvlášť nemazlil, protože vás nikdo nevodí za ručičku a nestará se o vás. Prostě máte před sebou svět, do kterého musíte víceméně sami proniknout. Druhý díl má úplně stejný přístup, jen je k hráči ještě přísnější. Podobně jako u jedničky i zde chvilku trvá, než si vypracujete postavu, aby zdolala i ty nejjednodušší protivníky, ale číhají tu na vás také nástrahy specifické pro tento druhý díl:

Zaprvé je to cestování po rozlehlém městě, v němž se uličky kroutí a točí do všemožných směrů a stejně tak se točí a kroutí i váš hrdina, takže neplatí, že horní část obrazovky je vždy severem, dolní jihem a tak podobně. S kompasem a hlavně mapou už to jde naštěstí lépe, zvlášť když na objevené lokace se už můžete s mapou jedním klikem přesunout. Pro začátek to však hráče slušně vyděsí.

Zadruhé je tu poušť. Tak jako v jedničce byl zdroj setkání s nepřáteli a magickými místy les, tak zde máme nebezpečné písečné duny. Na rozdíl od lesu v Quest for Glory 1 však poušť zeje prázdnotou, kromě nepřátel tu narazíte jen na všehovšudy 4 specifické lokace. Poušť je taky řádně rozlehlá. Jak jsem zjistil obšírným průzkumem, tak se rozmáhá především na západ a východ, kde... je asi nekonečná. Zkusil jsem jít téměř padesát lokací na západ a nic nenasvědčovalo změně (pro představu nejvzdálenější lokace od města je 6 "polí" na jih a 4 "pole" na východ). Nikdo vás neupozorní na to, že je poušť nekonečná, že nemáte moc objevovat, nic... A to je tu ještě srandovní matoucí perlička, že kousek od města se hrdina "obrátí", takže sever je dole a jih nahoře... To jen aby to hráči náhodou neměli moc snadné ;)

Zatřetí je to načasování. Zatímco první dva specifika QFG 2 považuju spíše za trochu přehnané navýšení obtížnosti, tak tohle už považuju za docela nefér nářez. Opět bez jakékoliv nápovědy totiž postupně zjistíte, že určité věci a hádanky musíte vyřešit včas, jinak jste prostě prohráli. Na začátku například musíte koupit ještěra a máte na to tři dny. Pokud jste (jako já, když jsem poprvé hru hrál) peníze už někde rozšustrovali a nestíháte sehnat potřebný obnos (což zvlášť na začátku hry je obtížné), tak po 3 dnech obrazovka "game over". Bohužel to není zdaleka jediná věc - Město totiž začnou v konkrétních dnech postupně ohrožovat elementálové a ti se musí včas zničit. Potřebujete na to všemožné schopnosti a dovednosti a pokud jste momentálně ve fázi, kdy na to nemáte, tak smůla - zkuste to znovu nebo načtěte starší uloženou pozici, kde ještě stíháte.

Při hraní jsem měl naštěstí víceméně štěstí, ale několikrát jsem se slušně zapotil. Dle mého názoru nespravedlivě jsem se bál, že mě hra vyšachuje a to není moc pěkný pocit.


Kromě toho tu však máme tradičně nádhernou questforgloryovskou atmosféru, úchvatnou hudbu, dokonalé spojení adventury a RPG, vynikající humor a také příběh, který se myslím v tomto díle obzvlášť povedl. QFG 2 je krásná pohádka, u které se občas zapotíte.

Pro: Atmosféra, příběh, hudba, dokonalá kombinace adventury a RPG

Proti: Místy zbytečně obtížné, hlavně kvůli poušti a potřebě správného načasování

+13
  • PC 80
Po 13 rokoch od prvého stretnutia s Quest for Glory sa konečne moja púť skončila a ja mám celú pentalógiu za sebou. Je pravda, že v tomto prípade sa jedná o remake, ktorý nie je od Sierry, avšak nevedieť o tom, ani by ma nenapadlo, že za tým stojí niekto iný, tak precízne je tento remake prevedený.

Samotné prostredie a príbehové pozadie som už poznal z pôvodnej verzie, pri ktorej som však pre písané zadávanie príkazov vydržal len cca 1-2. I tak ma ale príjemne prekvapilo arabské prostredie Shapeiru, evidentne vytvorené na štýl rozprávok z 1000 a 1 noci. Štýl hry je pomerne zachovaný a aj nezjednodušená voľba rozloženia mesta má svoje čaro. Hráč totiž musí jednotlivé dôležité lokácie objaviť sám v spleti uličiek, to však po zakúpení mapy a stručnej orientačnej nápovede od obyvateľov mesta nie je žiadnou prekážkou. Skôr naopak, pôsobí to ako príjemná "objaviteľská výzva". Netrvá však dlho a hráč má zrazu všetky mestské lokácie objavené, postavy prekecané, (ne)dôležité predmety zakúpené. Tak sa logicky vydá do púšte.

Tam ma zaskočilo, že tie boje nie sú až také ľahké ako som si myslel, oproti jednotke sú komplexnejšie (viac kláves=viac úkonov) a zároveň aj najslabšiemu banditovi odoberám nejak primálo. Preto som hneď utekal za Uhurou do Adventurer's Guild trénovať a trénovať a trénovať... A nebola to jediná vec, ktorú som trénoval. O to smutnejšie vo výsledku bolo, že niektoré skilly som vlastne počas hry napriek tréningu nevyužil vôbec alebo len 1x. V rámci celej série mi prišlo, že práve tento diel mal asi najmenšie využitie RPG časti.
Druhou vecou bolo minimum lokácii v púšti. V podstate 4 a to je všetko. Zároveň mi prišlo ako ukrutne debilný nápad, že v istom bode v púšti sa svetové strany sa reverzne otočili, čo dosť znepríjemnilo orientáciu. No a samozrejme každý diel série má jednu absolútne nevtipnú a na nervy lezúcu postavu. V prípade Trial by Fire tento post jednoznačne vyhráva Keapon Laffin. :)

Po poriadnom tréningu, pobehaní všetkých možných lokácii, prekecnutí množstva postáv a splnenia nejakých tých úloh bol zrazu koniec dňa 3 a tak ako spomína Ajantis, nebolo zrazu čo robiť. To ma tak trochu šokovalo/zamrzelo, ale tie najbližšie som sa snažil stráviť "produktívne" tréningom. Neblahé predtuchy sa však naplnili a ja som musel vždy niekoľko dní čakať na to, aby sa vôbec niečo, čomu by som sa (okrem tréningu a zabíjaniu potvor v púšti) vôbec mohol venovať. Neviem či je to problém remaku a v pôvodnej hre hráč nestíhal tak rýchlo napredovať alebo je to v rámci vernosti predlohe prevzatý neduh, ale prostredná časť hry ma natoľko demotivovala, že som si musel dať od hrania pár dní pauzu.

Hoci adventúrna časť je pomerne dobre zvládnutá (no na to, že hráč vedie dialóg aj prostredníctvom kliknutia na seba, mohla hra nejakým spôsobom upozorniť) a z hry sála príjemná atmosféra (z tej príjemnosti vyplýva o čosi menšie nutkanie "naliehavosti" zápletky), práve kvôli prostrednej časti som zvažoval nižšie hodnotenie. Našťastie od momentu ako som zabil posledného elementála, dostáva hra druhý dych a opäť nastavuje tempo v ktorom sa stále niečo deje, kým neprídu záverečné titulky.

QFG 2 určite nie je dokonalou hrou a ani najlepším dielom zo série, no i tak určite vytŕča zo širokej škály adventúr nielen pre svoju silnú atmosféru, pre adventúry netypické RPG zložky, ale i pre "silu", ktorú tvorí pentalógia ako celok. A to napriek faktu, že určite hra mohla obsahovať lepšiu aplikáciu RPG prvkov a viacej adventúrnych úloh, aby stred hry nepôsobil na hráča demotivujúco.

Pro: atmosféra, zábavná a stále aktuálna hrateľnosť, RPG prvky a súbojový systém, vizuálna štylizácia

Proti: príliš rýchle vyčerpanie úloh = "prázdnota" prostrednej časti hry, nedostatočná aplikácia RPG prvkov v praxi, reverzná navigácia v púšti, Keapon Laffin

+11
  • PC 70
Hra se odehrává v orientálním prostředí kde vedle lidí žijí i například "kočičáci" a můžete jezdit i bojovat s malými "dinosaury". Je to originální setting, hlavní hrdina je správnej vejtaha se smyslem pro humor a grafika dýchá atmosférou. Co mě ovšem na této hře dostalo je to propojení rpg s adventurou a proměnlivost lokací. Téměř u každého řešení je potřeba mít i slušnou vlastnost, podmínky ve hře se mění ze dne na den. Zároveň se pár věcí dá řešit různě, především v závislosti na povolání. Ve hře vás také často překvapí nějaké vtípky, které na vás často vypadnou v nečekané chvílí. Ten Ajantisův problém s tím že nevěděl kde píchnout jsem neměl, bo souboje jsou tady opravdu pěkně udělany.

Nebyl bych to však já abych nevypíchl negativní stránky:
Po RPG výběru postavy a dovedností je rozjezd (cca první hodina hry) poněkud pomalejší. Přeci jen pohyb po rozsáhlém městě prostřednictvím koridorové soustavy ulic bez mapy a kompasu je otravný a pokud by důvodem pro zahrání nebylo vysoké hodnocení pro mě neznámé série tak bych zřejmě hru vzdal. Po zisku mapy a kompasu zůstal sice pohyb v uličkách zdlouhavý (EDIT: nevěděl jsem že je možné kliknout na lokaci v mapě, viz diskuze), ale aspoň jste věděli kam jdete.

Stejně jako v několika dalších RPG zde vlastnosti zvyšujete jejich používáním, což je další pro mě nepříjemný prvek. Nakonec jsem si i já se skřípením zubů zaházel kameny nazdařbůh, vylamoval zámek pořád u jedněch dveří dokola a pohyboval se po městě v přikrčené poloze jen abych si zvýšil staty...ale za zábavu to nepovažuju.

Po stránce adventury je hra celkem jednoduchá, jen se to hrotí časem, což je další věc kterou nemám ve hrách rád. Opravdu jsem se zasekl jen jednou, nikoliv překvapivě tam kde Ajantis (viz diskuze), takže dialogy asi mohly být řešeny intitivnějším systémem. Pokud jde o RPG některé vlastnosti využijete jednou ve hře, to by šlo určitě též udělat lépe a radostněji

Ještě něco k technické stránce věci. Windowsácká instalace bez problému, bohaté nastavení grafiky a hry...nicméně mi haprovala možnost nastavení okna ve windows, podle mě v remacích dosti stěžejní. Ta možnost tu sice je, ale objeví se takové pidiokýnko, které už mi nešlo nijak roztáhnout. Takže jsem byl nakonec vděčný za svůj netbook.

Celkově i když to tak v komentáři nevypadá, pozitivní věci u mě převažovaly nad negativy. Hra se prostě dobře hraje a je v mnoha věcech inovativní a jedinečná.

Pro: atmosféra, grafika, hrdina, kočičáci, propojení dvou žánrů

Proti: zdlouhavý pohyb po městě, málo upotřebitelné vlastnosti a jejich trénink

+10
  • PC 90
V celé sérii Quest for Glory mě druhý díl vždycky bavil nejméně. Ono první, třetí a čtvrtý díl měly v té době krásnou grafiku, ale dvojka byla prostě EGA hnus, navíc příšerně složitá se spoustou nefér vychytávek jako časové limity či bloudění. Proto jsem před pár lety sáhl po VGA remaku a toho jsem se držel i nyní.

Na téhle sérii je krásné, jak je každý díl úplně jiný a každý situovaný do jiného prostředí. A tak se hrdina ze Spielburgu vydává se svými kočičím přáteli Shamenem, Shemou a obchodníkem Abdullou na létajícím koberci do arabského města Shapeiru. Oproti prvnímu dílu je město opravdu obrovskou metropolí se spoustou postav, obchodníků, lokací a spíše připomíná plnohodnotné RPG. Lidem vládne moudrý sultán, všichni se mají dobře a v podstatě i přes tu spoustu postav tu zdánlivě není co dělat. Stejně tak na mě působila okolní poušť, ve které mi chybělo množství rozmanitých lokací jak v jedničce (ale taky co najít v poušti že). Navíc ty časové limity a bloudění.

Ale nenechal jsem se odradit a dobře jsem udělal. Bloudění řeší mapa a zjednodušený interface VGA verze, úkoly jsou opravdu nefér, protože v určité dny prostě musíte něco udělat a pokud ne tak game over. Bez point listů a časové osy v návodu bych toho určitě spoustu neobjevil. Nicméně jinak se dá jen chválit. Můžete pomoc spoustě postav, v určité dny se spustí útok jednoho z elementálů, které většinou musíte vyřešit pomocí chytrosti a ne hrubé síly.

Na každý charakter čekají speciální možnosti a ve dny volna se můžete vydat do pouště (nebo do Gildy) a trénovat a grindovat - házení, šplh, boj, sílu a další vlastnosti. Soubojový systém je mnohem složitější, nechybí různá komba, protiútoky, úskoky, boje s více protivníky a dá se říct, že i s Weapon Use, Agility, Parry, Dodge a Strenght na 200 se pořádně zapotíte. A pokud budete soucitní, slušní, čestní a pomůžete kde se dá, možná se stanete i Paladinem.

Arabské lokace jsou využité do mrtě, nechybí džinové, úžasná pasáž s odkazem na Aladinův příběh, také jsou tu sultáni, emírové i zrádní vezírové. A možná narazíte i na Prince z Persie. Některé příběhy jsou geniální (zakletá Julanar) a v druhé půlce to chytí neskutečné grády. Působivá cesta do Rasieru, kde vládne zlotřilý bratr emíra, depresivní město bez vody s milionem stráží, parádní adventurní pasáž v jeskyních i tuhé souboje. O to víc zamrzí docela trapná likvidace Ad Advise v podstatě náhodou jsem ho shodil do ohně

Zkrátka u závěrečných gratulací, kdy jsem si uvědomil kolik dobra jsem udělal mi došlo, jak moc mě přes veškerou složitost tahle hra vlastně bavila. A vzhůru do třetího dílu.

Pro: Spousta postav, arabské prostředí, parádní soubojový systém, cesta k Paladinovi.

Proti: Určité věci nutno udělat v určitý den, města jsou bludiště, poušť poloprázdná.

+10