Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Fable: The Lost Chapters

Lionhead Studios •  Big Blue Box Studios (původní verze)
20.09.2005
18.10.2005
kompatibilní
76
287 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Fable: The Lost Chapters je prodloužená re-edice akčního RPG z pohledu třetí osoby z roku 2004 s názvem Fable, jehož příběh se odehrává ve fiktivní zemi zvané Albion. Váš hrdina je ještě jako malý chlapec svědkem masakru celé své vesnice a stává se jediným přeživším. Po tomto strašném zážitku se objevuje tajemný mág Maze, který si hrdinu vezme na starost a odvádí jej do Cechu hrdinů. Zde se stává učněm, trénuje nové dovednosti a postupně se jeho schopnosti zlepšují.

Fable se stal ikonickým hlavně pro svůj morální systém, který hráči dovoluje kompletně si volit vlastní cestu. Zdali se připojíte na stranu dobra, či zla, určujete volenými úkoly, rozhodnutími v příběhu i vlastními činy ve světě. Dostáváte možnost dělat si, co chcete. Svět vám umožňuje ovlivňovat lidi, budovat si k nim citové vztahy, kupovat domy a kšeftovat s nimi, vykrást všechny budovy ve městě, nebo třeba vyzabíjet celou lokaci. Volba padá jen na vás.

Prodloužená část The Lost Chapters nabízí šest nových příběhových lokací v oblasti nazvané Severní putina nabízející několik dalších hodin hraní. Máme příležitost pořádně uzavřít vztahy s rodinou, vrací se několik předem nakousnutých lokací a motivů (například věčně zavřené dveře u Cechu hrdinů) a svět Albionu se rozšiřuje o mnoho nových fascinujících hrdinů a událostí v historii (Kosič, Šípková Růže, vyprávění orákula).

V roce 2014 vyšel HD remake Fable: Anniversary.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Fable je pohádka, ve které jsem si v roli nemluvného hrdiny mohl s postupem času zvolit, zda se přidám na stranu dobra či zla. Již v útlém věku jsem přišel o celou svou rodinu v důsledku nájezdu banditů, ale naštěstí se mě ujal uznávaný čaroděj, jenž mě zavedl do cechu hrdinů a já se tak mohl připravit na pomstu.

Asi v devatenácti jsem si vzal první ženu, kterou jsem potkal v hospodě v Jižním Kamenném Újezdu, protože se do mě beznadějně zamilovala při hraní pexesa. Nejspíše se jí zamlouvaly peníze, jenž jsem právě v pexesu vyhrál a myslela si, že jí tím zajistím zářnou budoucnost. To jistě netušila, že si za pár let vezmu i starostku Kamenného Újezdu, na což ale asi nikdy nepřišla, protože mi místo očekávaných rozvodových papírů darovala plátové rukavice.

Mimo svateb můj vrah kuřat (později hraničář) plnil hlavní i vedlejší úkoly, bojoval po celém Albionu s bandity, vosami, hobby a dalšími roztodivnými monstry, nacházel truhly s poklady, otevíral démonické brány, nakopával slepice do neskutečných vzdáleností, chytal vcelku velké ryby, kupoval a vylepšoval domy a při tom všem zestárl až na důchodový věk 65 let, který se už více nezvyšoval.

Tímto způsobem jsem dospěl až do úplného finále ke drakovi, kdy jsem měl projité všechny sice lineární, ale vzhledově atraktivní lokace a překvapivě mi hra po závěrečných titulcích dovolila pokračovat, ale jelikož jsem měl již splněné všechny úkoly (kromě těch stálých), tak jsem této možnosti nevyužil.

Fable si nejspíše ještě někdy zahraji, protože i když se nevyznačuje příliš vysokou obtížností a čiší z něj linearita, disponuje mimo jiné skvělou hudební složkou a hlavně výběrem dobré a špatné strany, takže po vyzkoušení té dobré si tentokrát zahraji za stranu zla.

Pro: pohádkové prostředí, volba mezi dobrem a zlem, manželky, nakopávání slepic, rybaření, vlastnění domů, stárnutí, hudba

Proti: malá obtížnost, linearita, okolí nestárne

+32 +33 −1
  • PC 65
Fable je rozhodně jedna z nejoriginálnějších her posledních let. Oficiální prameny tvrdí, že jde o RPG, s čímž nemůžu zcela souhlasit. Spíš jde o rubačku v otevřeném světě s lehkými RPG prvky.

Příběh hry mi nepřišel zrovna zajímavý, popravdě jsem se poslední hodinu hry těšil na konec, poslední dvě kapitoly přišly dost natahované, jelikož tvůrci neustále hráči házeli hordy respawnujících se příšer pod nohy. Svět Albionu je zajímavý, hra se vzhledově tváří dost jako pohádka pro děti, což rozhodně není. Ať už díky místy docela brutálním animacím (kde létají vzduchem i hlavy), ale i díky dosti temnému konci.

Fable je originální v jedné věci a tou jsou detaily. Bohužel máloco je opravdu dotažené do zábavné formy. Hráč může chytat ryby, kupovat hadry, balit holky, oženit se a mít dům, který lze postupně vylepšovat,… Ano, to všechno je zpočátku zajímavé, ale ve výsledku to zabaví jen na pár minut a pak už je hratelnost jen o questování. Úkoly jsou vesměs zajímavé a některé i originální. Často je ale nutností se probojovat přes hordy, později i respawnujících se, nepřátel. Bojový systém mě bavil do první poloviny hry, pak už jsem se docela nudil, protože to bylo stále o tom samém, jen ve více frustrující formě.

Jako zápor musím počítat vyloženě debilní ukládání, které na hráče velmi nahlas řve jedno velmi nepříjemné slovo: KONZOLE. Hra se ukládá pouze na začátku a na konci questu a to tak, že mezi uloženími bývají i půlhodinové pauzy a pokud hráč nemá čas vysedávat u hry několik hodin denně, je to prostě totálně zabitý. Navíc se ve hře vyskytuje dost úkolů, kde musí hlavní hrdina někoho chránit a když po pár dlouhých desítkách minut dojdete do poslední lokace a tam vám nechtěně vašeho chráněnce zabijí, je to opravdu HODNĚ na prášky. Z toho vyplývá, že je hra místy dosti tuhá a menší děti by mohly mít problém ji vůbec uhrát. Rozhodně doporučuju mít permanentně u sebe alespoň 20 léčivých a 9 „zespárůsmrtizachraňujících“ lektvarů. U bossů to je vyloženě nutnost. Jakmile se můžete léčit, hra se naopak stává až směšně lehkou. Dalšími znaky konzolovitosti je ovládání, koridory a neustálé načítání malých lokací.

Mezi klady hry musím rozhodně zařadit nádhernou grafiku a výborné zvuky, které hře dodávají atmosféru. Nadabování je rovněž na úrovni. Mise odehrávající se ve vězení považuju za vrchol hry.

Verdikt: Fable měla být hrou revoluční. Není tomu tak, ale stále jde o originální rubačku v moc pěkné grafice, se zajímavými dialogy a některými památnými questy. 65%

Pro: nádherná pohádková grafika a animace, dialogy, mnoho detailů, hudba, quest odehrávající se ve vězení, kupování hadrů a zbraní mě bavilo, stárnutí hrdiny, nízká cena

Proti: smrděj z toho konzole - koridory, ukládání a jednoduchost, nezajímavý příběh, v závěrečných fázích hry respawn nepřátel a tedy nudný a frustrující gameplay,

+29
  • PC 60
Fable je pro mě hodně rozporuplná hra.
Příběh je tuctovej jak jen fantasy může být. Pár "nečekaných" zvratů, nějaká ta ztráta milované osoby, prostě klasika.
Prakticky jediné v čem vyčnívá a je originální je zpracování světa a jeho ovlivňování. Toť sice moc pěkna věc, ale po čase značně nudná. Proč bych měl například běhat po vesnici a rozesmívat virtuální dívčiny? Já vím, je to jednodušší než v reálu, ale pramálo zábavné. Dál třeba různé posunky, tanečky, vyznávání lásky, posměšky a tak. Jednou, možná dvakrát zkusíte a necháte být. Stejně to vypadá blbě. Zvlášť když hrdina necekne ani hlášku. A to je další hrozná věc!
Kdo proboha vymyslel němé hlavní hrdiny? To se mám ztotožnit s hluchoněmím nabušeným chlápkem? Vždyť je absolutně směšný když potká po několika letech svoji sestru, jež považoval za mrtvou a která navíc ztratila zrak a on jen mlčí a blbě čumí svýma obrovskýma očima přes půl hlavy.
Další originální a promarněná věc je stárnutí. Proč hrdina stárne tak neskutečně rychle? Za 6 herních dní je vám nejmíň 30! Ach jo...
Největší zápor je nejspíš až neskutečná jednoduchost. Podařilo se někomu během hry zemřít? Mě teda ne. Možnost vzkříšení hru naprosto degraduje od nějaké motivace. Prostě nakoupíte 9 lektvarů vzkříšení, k tomu 99 lektvarů zdraví a navrch 99 lektvarů many a rázem je z vás nesmrtelnej nadčlověk. Skoro sem měl pocit, že cheatuju. Ach jo...
Jedna z mála věcí, která mě potěšila byl samotný závěr hry. Nemyslím finální souboj, ani završení příběhu. Naprosto jiná věc, kterou jiní často přehlíží.
Po závěrečných titulcích totiž hra neskončí! Ale můžete si dál vesele pobíhat po světě a plnit nedodělané úkoly, popřípadě se jen kochat neuvěřitelnou, až kýčovitou barevnosti světa Fable.
Škoda jen, že to pobíhaní v koridorech, ani nakupování domů atd. už není tak zábavné, jak si nejspíš autor myslel. Ach jo po třetí...

Škoda, přeškoda. Tak pěkná hra a tak nudná.
+25
  • PC 85
Reakce na recenzi JohnCZ: Každý názor respektuji a dokážu ho byt je negativní a je na mou oblíbenou hru přijmout ale v tomto výjimečném případě se musím hry zastat. Pár argumentů v recenzi je zcela zcestných.
-Fable není RPG? Myslím že to je to první PRAVÉ RPG v té době. Jak už z názvu vyplývá RPG "Role Playing Game" do češtiny asi jako přeloženo "Vžij se do postavy kterou ovládáš" a nikoliv "nasbírej milion XP a prodávej haraburdí abys měl na silnější meč".
A Fable byla jediná hra (vedle Mass Effectu) která dokázala abych se vcítil do hlavní postavy,napomáhá tomu několik důležitých prvků. Vaše postava roste a vyvíjí se. Stárne ,rostou ji vousy, tloustne, hubne nabírá svaly (ano z toho byli všichni odvaření v San Andreas) na těle má jizvy podle toho jak moc jste v bojích dostávali nakládačku, měnění účesů, tetování a kupování oblečení.
Pak je tu sytém morálních rozhodnutí, který fungoval naprosto skvěle a nejenom, že podle toho reagovalo vaše okolí, ale stejně tak se měnil vzhled hrdiny. A jak jsem sílil měl jsem pocit i já jako hráč, že jsem silnější a vždy když jsem přišel do města a lidé mě opěvovali a dívkám při pohledu na hrdinu padaly kalhotky to byl vždy super pocit.

-Konzolovitost: Ano, hra byla převedena z konzolí, ale absolutně vůbec nic nenasvědčovalo tomu, že bych hrál port z konzolí jako tomu je v dnešních dobách. Ovládání na PC bylo zcela intuitivní a jednoduché. Levé tlačítko myši útok, pravé obrana, kolečko myši kotouly, a modifikátor "shift" a myš kouzla. Co je na tom konzolovitého? Linearita mi zde osobně vůbec nevadila a nevím zda se mýlím, ale lineární byl i skvělý Gothic ne? A stěžoval si někdo? Stejně na tom byla dobře i optimalizace a v PC verzi byl přidán nový obsah navíc a to včetně příběhu, jenž mě osobně zajímal od začátku do konce. Jedna z nejlepších konverzí na PC vůbec.

Questy byly krásně provázané a dávaly smysl. Ne jako v RPG "vybij vesnici trolů a já ti za to dám kouzelnej klacek" kupování domů a shánění knih pro školu v kamenném újezdu bylo velmi příjemné zpestření.
Grafika je pohádková a detailní, hudba naprosto pasující a hlavní záporák pořádnej zmetek.
Fable pro mě osobně byla revoluční hra, jen bohužel nebyla prostě (jako většina, jenž chtějí inovovat a odlišit zavedené principy v žánru) pochopena a to mě opravdu mrzí. Mnoho her jako již zmíněné San Andreas nebo můj milovaný Mass Effect a mnoho dalších ti všichni si vzaly příklad právě z této hry a něco takového si může dovolit jen a pouze revoluční hra.

Pro: Morální volby a jejich dopad na na herní svět,dovednostní a fyzický vývoj hlavního hrdiny,grafika,jednoduché ovládání,návyková hratelnost,přidaný obsah na PC,mnoho kouzel.

Proti: Opravdu velmi jednoduché (nezemřel jsem ani jednou za hru),na RPG velmi krátké.

+24 +25 −1
  • PC 65
Zdráhal bych se Fable označit za RPG. Od tohoto žánru lze minimálně očekávat hrdinu vyvíjejícího se v rámci příběhu odehrávajícím se v nějakém světě. Odmyslete si příběh i svět a máte zhruba vyznění této hry. To co je zde vydáváno za svět a příběh, není nic samostatně funkčního, jde prostě jen o kulisy pro hráčova hrdinu, kolem kterého se vše točí. Je to jen chabá záminka, aby hrdina mohl vykonávat své velké skutky. Fable je tak jakýmsi simulátorem hrdiny, který je ve hře stylizován něco mezi představou dítěte a parodií, jako by se snad tvůrci nemohli rozhodnout, do jakého stylu se vrhnout nebo nad tím spíš ani nepřemýšleli. To vlastně definuje vyznění celé hry vzhledem k tomu, že Fable je právě o hrdinovi a ničem jiném.

Jenže i samotný vývoj postavy je značně chabý. Možností kam investovat nahromaděné zkušenosti je málo, takže se prakticky od začátku do konce nezmění způsob hraní. Více je zde útočeno na hráčovi pudy hromadit různé předměty a překonávat výzvy. Hráč za celou dobu prakticky o ničem (natož podstatném) nerozhoduje, jen výjimečně je mu dána možnost zvolit mezi dvěma očividnými volbami dobra nebo zla. Těšil jsem se, že Fable bude vynikat alespoň v možnostech, jak se vyblbnout mimo "dějovou" linii, ale volba mezi dobrem a zlem se definuje podle toho, jestli zabíjím jen zlé lidi nebo zabíjím i dobré a sem tam někomu vyprázdním skříň. Hráčova volba má vliv leda tak na podobu postavy a proklamované reakce na jeho činy se pak smrskávají na jediné – jestli lidé strachy utíkají nebo nadšením tleskají (či co to asi dělají, když je hráč dobrák).

Fable je vizuálně krásná hra a ze začátku se tváří jako by hráči nabízela spoustu možností. Jenže brzy lze poznat, že pod kudrlinkami se neskrývá vůbec nic a vlastně nabízí jen spoustu jednoduchých "cool" blbinek naházených bez nějaké celistvosti či smyslu do hry. Hraní Fable tak připomíná návštěvu poutě, kde se vám také nabízejí v lákavých světýlkách různé atrakce nemající spolu nějakou souvislost. Některé vás baví míň, některé víc a na ty jdete třeba dvakrát. Ale potřetí je to už nuda nebo se vám z toho točí hlava. Když si odmyslíte všechny ty zbytečné ptákoviny, zůstane vám hlavní herní náplň - obyčejná rubačka, která celkem slušně zabaví.

Ve Fable jde o jednoduchou přímočarou zábavu bez nějakého většího smyslu. A tak největší slabinou hry pro mě nakonec byly náznaky, co víc by mohla být, ale není ani zdaleka. A vyznění některých lokací mi až příliš často vyvolávalo vzpomínky na pořádná RPG od Bioware, s kterými Fable absolutně nesnese srovnání.

Pro: Vizuálně krásná, líbivá, lákavá, celkem zábavná.

Proti: Povrchní, dětinská, bez hlubší atmosféry, splácaná.

+20