Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Kingdom Come: Deliverance – From the Ashes

Kingdom Come: Deliverance – Kolonizace

05.07.2018
kompatibilní
67
100 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
rozšíření
Multiplayer
ne

Prvé DLC do hry Kingdom Come: Deliverance prináša úplne nové dobrodružstvo a hráč v roli nového richtára dostane za úlohu znova vybudovať a osídliť Přibyslavice. Jeho úlohou bude zháňať peniaze a následne rozhodnúť aké typy budov postaviť a kde, kým dedinu osídliť, no a v neposlednom rade aj urovnávať spory medzi novými usadlíkmi.

Okrem toho DLC prináša i možnosť zadovážiť si nového koňa, zahrať si kockovú minihru so skúsenými hráčmi, či zmerať si svoje sily s miestnymi obyvateľmi v novej aréne. Ako richtár máte navyše k dispozícii aj vlastný dom, v ktorom môžete kedykoľvek oddychovať po náročnom dni.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Několik měsíců po vydání KCD spatřuje světlo světa první placené DLC s podtitulem From the Ashes. Nakolik je v současnosti hodno samostatné koupě záleží na několika faktorech a zejména na tom, co od něj jako hráč očekáváte.

Hned na začátek by se mělo uvést na pravou míru, že přídavek From the Ashes je možné hrát i po dohrání základní hry, přesto za sebe tvrdím, že tento postup bych nedoporučil. Proč? Jednoduše řečeno, tento přídavek má co nabídnout zejména pokud má hráč rozehranou základní hru a dává smysl ho hrát souběžně s hlavní příběhovou linií popřípadě ještě tehdy, pokud vám zbývá k dokončení řada vedlejších questů.

Tím se dostáváme k tomu, že From the Ashes prakticky žádné nové questy do hry nepřináší (pokud opomeneme pár víceméně zanedbatelných úkolů, kdy máme po okolí poptávat dodávky a přísun materiálu). Celé DLC je koncipováno tak, že máte za úkol coby nový rychtář prakticky z popela vybudovat funkční vesnici a starat se o ni. V praxi to znamená, že musíte postupně ze své kapsy financovat vybudování jednotlivých součástí vesnické infrastruktury počínaje najmutím dřevorubců, zajištěním stavebního materiálu a financováním postupně vzrůstajícího systému, který má vlastní ekonomiku, tudíž je třeba sledovat, aby vaše snaha nebyla prodělečná a snažit se o to, aby i nějaký ten groš vydělala.

Samotný koncept stavění je předem daný, to znamená, že je předem jasně určené, kde bude daná stavba stát, pokud se rozhodnete právě pro ni. Můžete si však vybrat, jestli upřednostníte strážnici namísto stájí, řeznictví před pekařstvím, zbrojíře před mečířem apod. Občas se můžete rozhodnout pouze pro jednu variantu, na druhou stranu, některé stavby můžete upgradovat (např. zřídit k hospodě pivovar) a tím zvýšit přísun peněz do rozpočtu a udržet tak jeho životaschopnost, aniž byste do něj museli stále ze svého přispívat. Zajímavou možností je vést soudy nad drobnými spory vesničanů a rozhodovat je. Osobně mi však přišlo, že daná rozhodnutí až na jednu dvě výjimky nemají žádný vliv na dění ve vesnici, no alespoň některé spory zúčastněných stran byly doprovázené patřičnými hláškami a člověk se i zasmál.

Celé pojetí nově přidaného obsahu je vcelku obstojně zpracované, ale opět výsledek závisí na tom, do jaké míry máte už základní hru splněnou, popřípadě kolika tisíci groši váš hrdina disponuje (aneb bez peněz vesnici nebuduj). Dovedu si představit, že toto DLC má smysl hrát jako bokovku k základní hře a z tohoto pohledu jde o přidaný obsah, který je fajn a neurazí. Asi nemá úplně smysl ho hrát samostatně, pokud jste do této doby všechny questy včetně hlavní linie dokončili. A pokud ano, není špatný nápad hru rozehrát znovu na hardcore mód a From the Ashes si tak vychutnat ruku v ruce s novým stylem hraní.
+39
  • PS4 50
Za málo peněz, málo muziky.

Tak by se dalo shrnout DLC, kde stavíte vesničku pomocí dialogových nabídek s mistrem stavitelem. Na jednu stranu není moc na co nadávat, protože DLC je přesně o tom, co slibuje popisek u hry. Nic míň, a bohužel, ani nic víc.

A je potřeba zmínit, že jsem DLC hrál po dokončení hlavní dějové linky, což asi může za můj, spíše negativní, zážitek.

Hořkost z faktu, že DLC nenabízí žádné nové questy, ve mně zůstala po celou dobu. A to hlavně proto, že se nádherně nabízí možnost například přijmout úkol od řezníka, abyste měli levnější maso, nebo kde by s každou postavenou budoovou vznikl nový quest s ní související (něco jako Vice City). Takhle jen stavíte budovy a je to trochu nuda.

Bohužel samotná náplň DLC je zdlouhavá a nudná. Pokaždé musíte přiběhnout na místo, kde se budova postaví, pokaždé si musíte vyslechnout ten stejný dialog - a to i v případě vylepšení. Je hodně komické, když se Jindra ptá, jestli se fresky v kostele budou malovat v kostele. Ne asi, v pekárně. A pokaždé se objeví nápis "o pár dní později" ačkoli svět kolem vás stojí (max. se změní denní doba).

Docela dost tohle DLC zamává s ekonomikou ve hře. Předpokládám, že je vázané hlavně na HC mod, ale něco mi říká, že i tak se člověk bude nakonec topit v penězích. Což, na druhou stranu, asi nevadí, když je člověk rychtářem, měl by z toho něco mít!

Chválím soudy, ačkoli herně nic nepředávají, ale aspoň jsem se za svých 250,- zasmál.

Umím si představit, že bych si DLC užil mnohem více v rámci původní hry a pokud bude čas, rád si to někdy zkusím i s hardcore modem. Ale takhle je to pro mě spíše zklamání, se kterým se pne i absence detailů - jakto, že mě moji poddaní zdraví "Ahoj Jindro." místo "Pane rychtáři." ? Proč nemohu do Přibyslavic pozvat skalické žebráky z Ratají, když pro ně primárně byla vesnice postavena? Jak je možné, že díky dřevorubcům postavím kamenný most? Co proboha znamená sušený salám? Vždyť salám je už sušené maso. Samé otázky.

A i tady se nachází "otevřený" konec s případným rozšířením vesnice. Protože takhle máte jen řemeslníky a žádné obyvatele, to by mě zajímalo, kdo by do takové prdele jezdil dělat kšeft :) a ještě se vrátím k chybějícím povozům - zrovna tady jejich absence vynikne, protože se neustále mluví o tom, že do Přibyslavic něco dovážíte, ale v celém světě KCD nepotkáte jediný povoz.

Pro: je fajn mít vlastní dům a hlavně, je fajn mít alchymistickou laboratoř takhle blízko cestovního bodu, soudy jsou zábavné

Proti: chybí detaily, náplň je nudná, stavění se brzy zají, po dohrání hlavní dějové linky nemá DLC příliš smysl

+27
  • PC 65
Mno, tak tento datadisk ke KC:D se nepovedl. Sice by se touto větou dalo i celkem dobře skončit, ale asi by to chtělo rozvést. Po prvotních trailerech jsem se na toto rozšíření dost těšil. Jasně, nečekal jsem The Sims, kde si budu navrhovat domečky a obyvatele sám, ale koncept obnovy vesnice mne dost zaujal. Bohužel výsledné provedení je hodně jednoduché, a hráčsky nepříliš zajímavé, protože hráč do toho nemá skoro co kecat…

On by se celý tento datadisk dal velice stručně shrnout takto – nasbírej hromadu peněz, postav pár domečků a když to celé máš, tak se penězma naopak můžeš udávit. Bohužel celý koncept vesnice je postaven na opravdu pár budovách (spočtete je na prstech), a to ještě u některých budov si musíte vybrat jen jednu z nich, druhá zůstane zapovězená. Umístění budov je pevně dáno, hráč nemá možnost si vybrat třeba ze dvou-tří plácků, kam by chtěl umístit, takže nemůže ovlivnit rozložení a vzhled své vesnice. K budovám lze přistavět rozšíření, to to ale nijak nezachraňuje, ani tady nemá hráč moc co vybírat. A bohužel dokud není postavena většina vesnice, tak její „provoz“ stojí denně určitou částku, to znamená že hráč, který odběhne hrát linii, tam musí do finančních zásob vesnice napumpovat hromadu zlaťáků, nebo se vracet a doplňovat. To nezní zrovna moc zábavně, že?

Další zklamání, jak už tu uvedli recenzenti přede mnou, je, že datadisk nepřináší nové questy do hry. Jako jsou tam drobnosti typu – dojdi zamluvit dřevo, kamení na stavbu…najdi lepší řemeslníky do vesnice, vylepšíš si výrobu a finance…OK, dejme tomu, ale to jsou jen drobnosti, ani bych to nenazval vedlejším questem, ale spíš mini pidi questem. A přitom by se do výstavby a provozu vesnice toho dalo naroubovat…škoda, další zmařená šance.

Poslední zajímavější věc je soudnictví, kdy jako rychtář řešíte spory obyvatel vesnice. To je asi tou nejsvětlejší částí datadisku, protože většina těch sporů pobaví. Není nad to rozhodnout, jak daleko do potoka mají obyvatelé chodit s*át :-) Tyhle různé až groteskní situace pobaví, a aspoň tady má hráč o čem rozhodovat – o výsledku sporu. Bohužel jich není zas až tak moc, a výsledky mají jen drobný dopad na chod vesnice, ale aspoň nějaký.

Shrnuto a podtrženo, From the Ashes je zajímavý nápad, bohužel provedený až příliš jednoduše a nepříliš hráčsky zábavně.

Pro: Zajímavý nápad...

Proti: ...který mohl být provedený mnohem lépe.

+24 +25 −1
  • PC 60
Už když jsem podpořil Kingdom Come na Kickstarteru, řekl jsem si, že další podporu českému studiu, které tvoří hru kopírující české dějiny, vyjádřím nákupem všech DLC, které vyjdou. Takže, jakmile vyšel From the Ashes, neváhal jsem a okamžitě zakoupil.

Nemohla zde tedy vzniknout z mé strany žádná pachuť nad penězi, které jsem do DLC vložil, pokud bych s ním byl nespokojený, bral jsem to prostě jako podporu. Přesto jsem se na DLC, které dokáže změnit ráz krajiny, těšil. Už jenom proto, že stavba vesnice je prostě něco jiného, než zbytek poměrně komplexní RPG hry. Nebo ne?

From the Ashes pasuje hráče na starostu zapadlé vesnice, respektive plácku se stromy, ze kterého vesnici má vytvořit. Pokud se jakýkoli hráč těší na takové menší Sim City uvnitř RPG, jednoduše se nedočká. Pokud ale hráč čeká zpestření, které mu osvěží samotnou hru, dočká se. Jako vždy má vše dvě strany mince.

Problém tohoto DLC netkví ani tak v systému, se kterým se vesnice staví/obnovuje, ale v očekávání hráčů, která byla jednoduše příliš vysoká. Warhorse nikdy neřekli, že obnova Přibyslavice bude strategickou částí, nikdy neřekli že si hráč bude moci vybírat kde co postaví, ani nic podobného. Ale hráči ve velkém přesně tohle čekali a po vydání DLC přesně nad tímto žehrali. Ano, nedostali co si představovali, ale myslím že v tomto případě se nejedná o chybu DLC.

Osobně bych tak From the Ashes zcela nezatracoval. Člověk prostě najednou někam v Kingdom Come patří. Nemusí spát v mlýně, nemusí spát v komůrce v Ratajích, ani v pronajatém pokoji v hospodě. Má prostě svůj vlastní barák. Své stavení, kde má vlastní postel, truhlu, ale také i alchymistický stůl, zahrádku s bylinky apod. Je to fajn pocit. Mezi pozitiva také řadím možnost ovlivnit jaké budovy budu ve vesnici mít, je to určitá forma rozhodování, byť pouze povrchního. Stejně tak jsou celkem fajn sousedské spory, které musí/může hráč řešit a které přinesou, pokud se dobře rozhodne, do pokladnice pár drobných denně navíc.

Je fajn vidět, jak se vesnice rozrůstá, jak se z původně zapadlého kusu lesa stává něco, co patří vám. Něco co žije vlastním životem. Jak se to mění, roste a nakonec jako celek funguje. Zním až příliš optimisticky? Všechno by takto optimisticky vypadalo, nebýt několika chyb, které celé DLC bohužel sráží dolů.

Proč například ve vesnici kromě obyvatel, kteří žijí ve staveních produkující to či ono, nežije někdo jiný? Chybí prostý lid, který tam žije, obdělává pole, apod. Vše jsou pouze najaté postavy obsluhující tu hospodu, tu stáje, tu něco jiného. Běžné domy pro běžné obyvatele nejsou.
Proč mi nemůžu mít stáj a kasárny najednou? To je takový problém mít oboje? Proč tvůrci postavením jedné budovy zakážou jinou? Místa na stavbu všech budov je tam až až.
Proč mi lidé při soudu jejich sporů projevují úctu a oslovují mě pane rychtáři, když při běžné procházce vesnicí na vás nijak nereagují a stráž je na vás dokonce hrubá, třeba že nemáte louč? Starosta, nestarosta. Celá vesnice vás ukázkově ignoruje, dokud neproběhne předem připravené animace, kde vás naopak vyzdvihují.
Proč ve vesnici, ale vlastně ani v celé hře, není vidět obchodí ruch? Do vesnice musíte dostat kamení, potraviny apod., ale kromě jednoho polámaného povozu u mostku, není nikdy ani náznak toho, že by někde probíhal nějaký obchod.

Tohle všechno tak sráží DLC, které je jinak povedené, dolů. A bohužel tomu nepřidá aní možnost výdělků ve vesnici. Jakmile totiž budete mít Přibky postavené, rozbijete celou ekonomiku hry. Už nikdy nebudete muset řešit peníze, už nikdy nebudete muset obírat zabité lapky. Budete mít totiž takové množství peněz, že si budete moci koupit celý hrad. Tedy, tu možnost nikdy nedostanete, ale finančně na to budete připraveni. Hru jsem končil s téměř 300 000 groši v truhle. K čemu? K ničemu. Máte je tam, ale nemáte si za ně co koupit. Ve hře neexistuje nic, co by mělo nějakou větší hodnotu. Ty peníze jsou vám doslova k ničemu. To považuji za velikou chybu celého DLC.

Příběhově se ničeho nového nedočkáte, stejně tak ani graficky, či zvukově. Postavíte si vesnici, na chvíli vás to zabaví a posunete část krajiny na novou, hezčí úroveň. Občas se tam vrátíte, zkontrolovat kolik desítek tisíc se vám objevilo ve vaší truhle na vaší rychtě, a zase pojedete pryč. Důvody se vracet, po dostavení všech budov, budete mít vlastně nulový. Přitom samotné stavění, shánění materiálů apod., je celkem fajn. Jenom škoda těch nedodělků a chyb.

Pokud si chcete From the Ashes užít nejvíce, začněte se stavbou jakmile Přibyslavice dobijete. Pokud budete stavět až po dokončení hlavní dějové linie, jedná se o nudu, protože budete mít dost peněz na zakoupení všech budov ihned a DLC přestane mít jakýkoliv smysl.

Pro: Pocit že někam patříte, vlastní dům, alchymistická dílna, zahrádka a další, přehledná účetní kniha, fajn pocit z obnovy

Proti: Lidé vás ve vesnici zcela ignorují, nemožnost postavit všechny budovy, časem zcela rozbije ekonomiku celé hry

+24
  • PC 75
Troufnu si tvrdit že pro DLC tohoto typu jsem cílová skupina. Fakt mě tyhle budovatelský vložky v různých hrách baví a až to někdo udělá pořádně, tak vyvěsím prapor. Bohužel dost často následuje spíše pocit zklamání než nadšení a From the Ashes není výjimkou. Důvodem není ani tak to relativně dost osekané budování vesnice ale hlavně totálně zpackané dialogy. A přitom to celé začíná velmi nadějně, když z vás Diviš udělá rychtáře Přibyslavic...

Jestli jsem si totiž někde v celém KCD připadal jako úplný kretén, tak to bylo právě v Přibyslavicích v roli rychtáře, když se s lokátorem Martinem bavím o výstavbě jednotlivých budov a jejich vylepšení. To i když jste po padesáté u stejného obchodníka a smlouváte o ceně, tak si nepřipadáte tak blbě, přestože jste ten samý dialog také slyšeli mockrát, ale je zde alespoň pár variant. Vzhledem k tomu, že v Přibyslavicích postavíte max jedenáct staveb, když nepočítám jejich vylepšení, tak si skutečně myslím, že ty dialogy šly napsat mnohem lépe, tak aby to nebyl furt jeden a ten samý rozhovor, který navíc je sám o sobě stupidní až běda. Skutečně jsem zde měl pocit, že jsem si za extra peníze pokazil dosud vynikající dojem ze hry, a to se vyplatí...

Samotný průběh výstavby v krátké cutscéně mě také moc neuspokojil. Klidně každá stavba mohla pár herních dní trvat a třeba i sem tam by mohlo být potřeba sehnat nějaké extra zdroje. Zvlášť když si vzpomenu, že něco podobného je třeba při obléhání Talmberka. Tu nutnost vybrat si mezi pekařstvím a řeznictvím resp. mezi stájemi a strážnicí jsem také úplně nepochopil. Zaprvé jsem to nějak dopředu nepobral z té knihy, že ta poznámka "Exkluzivita" znamená právě toto, takže po výstavbě pekárny jsem se docela divil. Zrovna tady by se hodil lokátor, který by Jindřichovi vysvětlil, proč nemůže mít obě budovy. Na to aby se dozvěděl, že kostel je potřeba opravovat v kostele a ne u potoka, ho opravdu nepotřebuje ani vidlák Jindra.

Takže nakonec to co se povedlo je vlastně jen aktivita soudnictví, kdy Jindra rozhoduje pár sporů místních vesničanů. A ten fakt, že přes všechny mé výtky nakonec z těch obnovených Přibyslavic máte fajn pocit. Upřímně nebýt toho faktu, že jsem pořád v nádherném KCD, tak by mé hodnocení bylo ještě o nějakých 20-30 % nižší...
+22