Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Total War: Three Kingdoms

23.05.2019
83
12 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

S dílem Three Kingdoms se série Total War, když pomineme spinoff Total War Saga: Thrones of Britannia, po dvou ahistorických odbočkách v podobě Total War: Warhammer a Total War: Warhammer II opět vrací do historie. Tentokrát se jedná o v rámci série zcela novou starověkou Čínu v období Tří říší (2. st. n. l.), která v té době byla rozdělena mezi soupeřící státy Cchao Wej, Šu-chan a Východní Wu.

Opět se jedná o tahovou strategii s boji v reálném čase, která nabídne dva režimy – realistický a románový, inspirovaný historickým románem Příběhy Tří říší. Na své si přijdou fanoušci jak Warhammerů, tak série Dynasty Warriors, protože se v románové verzi dočkáme neohrožených hrdinů, kteří budou kosit celé pluky řadových nepřátel a které tak dobře znají právě fanoušci Dynasty Warriors. V realistické verzi se však bude jednat opět pouhé generály, kteří spíš než v přímém boji budou vhodnější jako morální podpora ostatním jednotkám. Ve hře se opět vrací formace jednotek (chybějící ve Warhammerech) a dobývání měst je značně předěláno.


Poslední diskuzní příspěvek

Škoda, jak ta hra nakonec dopadla. Systém družin a hrdinů spolu s vylepšenou diplomacií a vysíláním zvědů z 3K stále činní pro mne zajímavější titul než jakýkoliv jiný díl. Jen nemít takový guláš ve jménech a názvech frakcí. :D

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Král je mrtev, ať žije císař!

Ke Creative Assembly mám velmi kladný vztah. Převážně díky jejich angažovanosti na redditu a tím, že si občas dělají srandu sami ze sebe. Nejvíc se asi ujal vtípek, když CA v diskuzi uvedli, že jisté monstrum ve Warhammeru prostě nebude, protože animace by stály tolik, co dva a půl „Charlemagnes“ tedy dva věky Karla Velikého, což je docela úspěšné rozšíření pro Attilu. A tento pojem se od té chvíle stal jakýmsi vyjádřením nákladnosti. A páni, tahle hra teda musela stát Karlů…

Před vydáním jsem měl veliký strach, jelikož Thrones of Briannia byly celkem fiasko a dodnes pamatuji problémové vydání Rome 2. Na druhou stranu Warhammer nasadil laťku tak vysoko, že jsem měl obrovské pochyby, zda Three Kingdoms jakkoliv uspěje. Měl jsem za to, že buď to bude průser, nebo ho stále bude zastiňovat Warhammer.

Three Kingdoms však uspěl. A jen tak nějak mimochodem se stal nejlepším Total Warem. Díky zde přítomným novotám mám nyní nejen obavy o úspěšnost Warhammeru 3, ale pokud nepřevezme většinu se zde přítomných mechanik a jen rozšíří druhý díl, tak ho možná ani nebudu chtít zkusit. Jak už holt jednou přičichnete…

Hra údajně o trochu více připomíná hry od Paradoxu, není to sice tak úplně pravda, ale v rámci sérii jsou to rozhodně mílové kroky kupředu. Navíc se nemusíte bát, že byste se v ní ztratili, protože čím je komplexnější, tím je i intuitivnější. Asi největším plusem diplomacie považuji jakousi nabídku rychlých voleb, kde si vyberete třeba obchodní dohodu a vypíše vám to seznam dostupných frakcí a jejich názor na tuto případnou volbu – příjemně to urychluje hratelnost. Další plus je, že vidíte přesně o kolik daná frakce nesouhlasí, a tak se nebudete už po stopadesáté pokoušet vyjednat něco s tím pitomým Kislevem. Další příjemnou změnou je návrat výměny území, což také dosti ovlivní hloubku diplomacie. A vazalové? Při mé kampani se s nimi tak pinkalo, že to pomalu připomínalo mač stolního tenisu a často jsem se cítil, jako ve Hře o trůny. Ale pozor, to vše vás bude nutit myslet na hru i ve volném času.

Největším kladem je inteligence soupeřů. Hru jsem hrál pouze na normal a musím říct, že mě často (ne)příjemně překvapila a občas jsem nechápal, jak dokáže předvídat, tak dobře mé kroky. Chcete na někoho zaútočit, ale máte s ním obchodní smlouvu a dohodu o neútočení? Jen je zrušte a čekejte dostatečný čas na to, až vyprší postih za porušení dohod a vy budete moci bez penalizace vyhlásit válku. Bohužel se spíš dočkáte toho, že se protivník mezitím dobrovolně stane vazalem nějakého vašeho spojence. Větu „jak jsi to věděl, ty hade?“ jsem si v duchu říkal hodně často. Korunu tomu nasazují příběhy jiných hráčů, kterým A.I. udělá občas takový husarský kousek v cestě za císařstvím, který by nenapadl ani mě samotného. A díky tomuto hra nepřímo léčí hráče kteří trpí na save scumming. Opravdu, zkuste to hrát bez zneužívání sejvování - protože zapamatovatelné příběhy, to je to, oč se tu hraje.

A čekají nás další změny. Nyní už neverbujete jednotky v budovách, ale najímáte si mocné vůdce, kterým pak budujete družinu. Nepotřebujete už tedy dílnu na trebuchety, ale stačí si najmout stratéga a do jeho družiny můžete záhy naverbovat trebuchet (jednotky jsou podmíněny jeho levelem). Hezky pak vypadají tyto družiny v seznamu vašich armád, kde vidíte všechny tři vůdce jedné armády vedle sebe a prostě je to hezké pozlátko. Mezi různými členy lze také budovat přátelství, či rivalitu. Stačí jedna obří bitva tří vašich armád a najednou postavy začnou o trochu víc spolupracovat, protože se staly přáteli. Co trochu zamrzí je nízké množství portrétů pro generické lordy, ale to se, jak věřím, brzy změní. K této mechanice se také váže systém špionů a loajality. Můžete totiž vašeho vojevůdce poslat jako špiona do cizí armády a ve správnou chvíli jej třeba sebrat zpět s celou družinou, které velí – no, a to se pochopitelně může stát i vám, když v podstatě jen najímáte generály, kterým je daná družina loajální.

Princip doplňování jednotek je stejný jako v Thrones of Britannia – naverbujete jednotku, kterou máte hned k dispozici, avšak její počet je žalostný a vy čekáte několik tahů, než se skupinka doplní. Rychlost doplňování je závislá na počtu vojenských zásob, které tak slouží jako další surovina. Považuji to za příjemnou změnu a odpadá budování dlouhé fronty.

Hra je asi nejstabilnějším dílem série. Nepadá, hýbe se to slušně a jeden až nevěří, co ten několikatýdenní odklad může znamenat. Bravo CA.

A drobné vady na kráse?

Jednotky samozřejmě nemůžou být tak variabilní jako ve fantasy světě Warhammeru.

A pokud patříte taky mezi lidi, kteří v čajovně raději ukáží prstem na to, co chtějí, aby si nemuseli lámat jazyk a vůbec si ta divná názvosloví čajů zapamatovat – tak budete asi podobně v háji, jako já. A proto právě považuji za nutnost mít zde více odlišných portrétů. Ano, časem sice vytvoříte mocné říše, které budou i trochu zapamatovatelnější, ale drtivou většinu hry se frakce jmenují prostě podle vůdce. A „díky“ přítomnému počeštění všech jmen vám i znalost filmu Red Cliff, nebo hry Dynasty Warriors moc nepomůže. Zhao Yun = Čao Jün a tak dále. Hodně štěstí!

Pokud se k někomu ta informace nedostala - hra nabízí dva režimy. Jeden z nich udělá z hrdinů mlýnky na maso, podobně jako ve Warhammeru a ten druhý po vzoru předchozích historických titulů nabídne vašemu vůdci jen nějaké bodyguardy a riziko jeho smrti v kdejaké potyčce bude všudypřítomné, protože se bude jednat o klasickou jednotku.

A vy telefonujte a objednávejte! Máte rádi strategie, kde se válčí? Kupujte! Máte rádi strategie, kde je dobrá diplomacie? Kupujte! Nehrajete-li vůbec hry? KUPUJTE! A lituji všechny případné zájemce, na které se nedostane limitovaná edice – ten papírový obal je slast.

Pro: Veškeré změny k lepšímu, obléhání měst je zpět, hratelnost postavená na hrdinech, bojové mapy, optimalizace, nepřítomnost bugů, možnost volby herního režimu

Proti: Generičnost portrétů méně důležitých generálů, pro mnohé asi guláš ve jménech

+24
  • PC 85
Najnovší Total War nás prenesie do Činy v období Troch ríší.
V komentári len vyberiem a zhodnotím pár hlavných častí hry.

➤hrdinovia a generáli: už vo Warhammeri sa začali generáli dostávať do popredia a bolo na nich kladenej viac pozornosti. A v Three Kingdoms sa to ešte zvýšilo. Pred spustením kampane si môžete zvoliť medzi kampaňov ktorá sa sústredí viac na postavy alebo tradičnou v ktorej sa v bitkách viac prihliada na taktiku ako na hrdinov. Čo sa týka postáv tak tie má káždá frakcia vlastné a unikátne. Delia sa na velitelov, predvoj, stratégov, šampionov a stráž. Musím uznať že sú naozaj skvelo spracovaný čo sa týka vzhľadu brnenia a zbraní.
➤mapa kampane: Čína je za mňa nádherné miesto, a preto aj hlavná mapa kampane na ktorej sa odohrávajú vaše ťahy je skvelá. Trošku viac kopcov a riek ktoré musíte obchádzať ale inak k mape nemám nejaké zvlástne výhrady. Len dúfam že do spodnej časti mapy pribudne viac frakcí lebo je to tam naozaj prázdne.
➤bojové mapy: veľmi rozmanité a prakticky sa neopakujú, jedine že by ste viac krát bojovali na jednom mieste, napríklad v meste. Taktiež sa vrátili tradičné obliehacie bitky ktoré sú viac prepracované takže si ich človek aj viac užije.
➤jednotky: v skratke sa delia na jednotky bojujúce na blízko, strelecké, obliehacie a jazdecké jednotky. Čo sa týka dizajnu tak je jednoduchší ale tak čo by ste čakali ked väčšina vojakov sú len roľníci. Za mňa by si hra zaslúžila trošku viac druhov jednotiek ale z minulých Total Warov mi je jasné že onedlho sa do vytvárania pustia moderi.
➤diplomacia: pred vydaním hry sa rozprávalo že diplomacia a jej možnosti majú byť posunuté na vysokú úroveň, až na úroveň Crusader Kings. Môžem potvrdiť že je diplomacia omnoho lepšia a je v nej viac možností ale na úroveň hier typu Crusader Kings ešte nedosiahla. Čo ale určite ocenujem je darovanie miest spojencovi.
➤hudba: tradičná čínska muzika, niekomu môže liezť na nervy, mne osobna sa veľmi páčila.


!! Záverečné zhrnutie !!
Najnovší diel Total War je po dlhej dobe hra ktorú som si kúpil za plnú cenu. Osobne som ju kupoval s kamarátom pretože sme mali v pláne hrať coop kampaň a musím povedať že som si ju užil aj ked trvala dlho. Čínu ako takú mám veľmi rád a tak som bol celkom šťastný že nový diel zasadili do obdobia vojen troch ríší. Mapa kampane je krásná, taktiež mapi na ktorých sa bojuje sú super. Diplomacia pokročila na vyššiu úroveň a máte v nej viac možností. Jednotky síce nie sú tak rozmanité ale verím že to napravia moderi. Každopádne ma nový diel tejto skvelej veľmi potešil, zaradujem ho do môjho rebríčku TOP Total War hier na 3 miesto a som veľmi zvedavý čo vymyslia nabudúce. Možno Warhammer 3 ?
+15
  • PC 95
Po dlouhé době konečně historický díl a jsem příjemně překvapen.
Hratelnost je skvělá hlavně rozvinutá diplomacie, která má konečně prvotřídní význam.
AI je vylepšeno oproti minulým dílům hlavně v kampani, v bitvách se zázraky nekonají.
Líbí se mi také nový systém špehů a jejich schopností ovlivnit události v kampani.
Za velké plus také považuji 2 herní režimy romance a historický, takže si každý najde to svoje.

Technické zpracování je skvělé. Grafika i soundtrack jsou prvotřídní kvality.
Optimalizace jsou výborné, kdy konečně podporují vícejádrová a vláknová CPU.

Na závěr velké plus nebo pro někoho mínus je to strašnej žrout času a závislost...
Z toho plyne taky vysoká znovuhratelnost za odlišné národy a případná DLC to ještě obohatí.

Za mě zatím nejlepší Total War, tvůrcům tímto děkuji za jejich práci..

Pro: Optimalizace, rozšířená diplomacie, komplexnost postav, znovuhratelnost

Proti: malá různorodost národů, hrdinové nejsou můj šálek kávy

+10
  • PC 75
Mám rád sérii Total War. Přesto jsem zjistil, že u Three Kingdoms jdu s hodnocením lehce proti proudu, když mu dávám o pár (desítek) procent méně, než většina ostatních. Dovolte mi však toto hodnocení obhájit.

První věc, kterou je potřeba si u Creative Assebly uvědomit, je to, že jejich hry jsou drahé. Řešit u nich poměr cena/výkon je záludné, protože hru můžete hrát 500 hodin, nebo ji po dvou dohráních za dvě různé frakce odložit. Pokud sečtu, kolik mě zatím stál Total War: Warhammer 2 se všemi DLC a... proboha. Stejně tak je těžké tuto hru hodnotit z hlediska konkurence. Civka má Endless, FIFA má PES, CoD (mělo) MoH, série TW ale přímou (validní) konkurenci nemá. Můžeme se tedy bavit o tom, co se změnilo, co se vylepšilo, co funguje lépe, co hůře od posledního dílu. Nebo to všechno přeskočit a prostě se bavit o tom, jak hra působí a jak je zábavná... Což by mohla být ta správná cesta (protože release verzi Rome 2 ničí Three Kingdoms s přehledem).

Vizuál a grafické zpracování
To je první věc, která mě na hře naprosto uchvátila. Vizuál strategické mapy je jedna z nejnádhernějších věcí na světě a spolu s technologickým stromem základních frakcí se jedná o vizuální zážitky srovnatelné s výhledem na rozhlehlý Grand Canyon (nikdy jsem tam nebyl) nebo pohledem do oček právě se narodivší dcery Jiřinky (nemám děti a určitě nebudou Jiřinka). Vizuál hry je krásný. Až na pár drobností se vše povedlo, o tom ale později. Grafika je na největší detaily rovněž perfektní a v bitvách se člověk může kochat detaily na štítech a oděvech vojáků.

Balance a AI
Hra nabízí dva hlavní herní režimy. Romantický, který by se dal přirovnat k filmům jako Red Cliff nebo Hero a realistický, který by se dal přirovnat k... realitě. Co platí pro oba módy, je velice slušné Ai na všechny obtížnosti... tedy na strategické mapě. Na té taktické se přece jen dočkáme u některých bitev klasických Total War rozhodnutí. Mezi mé nejoblíbenější patří jistě pronásledování jezdců s jednou jednotkou kopiníků, zatímco zmiňovaná jízda drtí pod kopyty lučištníky nepřítele. Sun Tze by měl radost. Nemůžeme ale asi nikdy očekávat, že Ai se bude vyhýbat bitvám na nevýhodných místech a nebude dělat občas hlouposti. Navíc, jaká by to pak byla zábava? Určitě Ai však doznalo vylepšení ve všech rovinách.

Co se balancování frakcí a jednotek týče, řekl bych, že i zde byla odvedena slušná práce (po několika updatech Yuan Shaa). Sice se v romantickém módu občas stane, hlavně na začátku hry, že zničíte všechny jednotky nepřítele a vašich zbývajících 700 můžu nedokáže porazit jednoho z generálů/hrdinů, což je však situace dobře známá i pro hráče TW: Warhammer a musí se s ní prostě počítat.

Diplomacie a špionování
Pojďme na věci, které jsou trochu rozporuplné. První z nich je spy mode, který do určité míry nahrazuje nebojové postavy na strategické mapě. Za mě je to určitě nejslabší prvek v tomto dílu. Diplomacie je jedním slovem... "velice dobrá, občas je jí však příliš". Funguje velice dobře, hned víte, s kým má cenu se bavit o čem. Někdo vám možná pustí dceru, někdo bude chtít obchodní dohodu, někdo jiný zase rád ukončí válku za jednoho koně a brnění. Co začne být po chvilce otravné je množství "dealů", které ve světě probíhá. Yuan Sheng opustil tuto koalici a jde do války s Jeng Jungem... Skvěle! Hlavně pro frakce, které nejsou úplně postaveny na diplomacii, se 10 až 20 notifikací za kolo o diplomacii ostatních na opačné straně mapy velmi rychle přejí (například za Yellow Turbany je to peklo).

Jatéčka
Nebudeme si nic nalhávat. Série TW je primárně o přesouvání armád, přechytračení soupeře, kterého dostanete do pasti a následném vyhlazení jeho armády vaší elitou. A zoomování na to, jak salvy od vašich lučištníků dělají paseku ve formacích soupeře (který ideálně nemá jednotky umějící jinou formaci než semknutou linii). Pozitivum je, že bitvy jsou pěkné a působí dobře. Systém generálů a jednotek, které mají pod sebou v "kohortě" funguje velice dobře. Co pro mě už tak dobře nefunguje, jsou jendotky samotné. Jasně, jsem lehce rozmazlený z Warhammeru, kde je samozřejmě obrovská variabilita, ale... no tak! Všichni mají několik typů kluků s kopím nebo mečem, lučištníků, koníků. Přeháním, ale... vzpomeňme si na PRVNÍ Rome. Egypťané měli silné válečné vozy, směrem na sever jsme našli frakce založené na obrovských jezdeckých armádách, kousek na západ od nich kluky, co měli dlouhá kopí a uměli falangu, ještě kousek dál zase skupinku, která se schovávala za velké "hranaté" štíty a spoléhala na mobilitu a morálku pěchoty, na sever zase hrubá síla barbarů... rozumíme si. Něco takového v Three Kingodms nečekejte a za mě je to největší problém celé hry. Ideální armáda pro rebely, Liu Beie, Shuo Janga, King Konga i všechny ostatní bude složením vždy velice podobná.

Přehlednost a hratelnost
Ultimátně je to vše o hratelnosti, která není vůbec špatná. Když se člověk přestane kochat, začne umisťovat generály k armádám, verbovat jednotky, starat se o města, posílat do nich "guvernéry"... Nových drobných mechanik je spousta, starost o jídlo a supplies armády, loajalita generálů, snaha stát se císařem. Navíc každá frakce má nějakou svou specialitku. Další velký problém (po ne-různorodosti jednotek/frakcí) je přehlednost. Ve jménech se začnete ztrácet na počtu 10 "poddaných". Nepomohou tomu ani velmi podobné portréty. Technologický strom je nádherný, ale ne příliš intuitivní, to stejné platí pro jednotky samotné (kde máte alespoň možnost vybrat ze dvou možností zobrazení na taktickém overlay), pokračujme budovami, abilitami... A vzhledem k tomu, že je těchto věcí ve hře celkem dost, po dvaceti hodinách jsem se stejně musel vždy zastavit, vše si projít a pak teprve vybrat jaký tech/budovu/jednotku/důda vlastně chci.

Verdikt
Three Kingdosm je velice dobrá hra, která dělá krásné věci... ehm... krásně a zajímavě. Občas se ztrácí v možnostech, které nabízí a občas se v nich ztratíte také. Jinak se jedná o jeden z lepších dílů série a můžeme jen čekat na to, co se bude odehrávat na druhé polovině mapy... jo, zapomněl jsem, že z celé Číny se většina děje jen v horní třetině, kde se narodí 80 % frakcí. Jinak se jedná o stabilní (nevěřím) hru, která se hraje velmi dobře, i když neposkytuje takovou variabilitu, na jakou jsou zvyklí hráči Warhammeru nebo Rome. Stačilo málo a mohla mít 90 %, takto zatím 75 %.

Pro: Vizuál, pokorok v Ai, atmosféra, většina nových mechanik.

Proti: Absence variability, nepřehlednost portrétů a jmen, špionování.

+10