Phoenix Point se odehrává v roce 2047, kdy téměř všechny živé bytosti na Zemi zmutovali kvůli záhadnému Pandoraviru, který se v důsledku globálního oteplení uvolnil z permafrostu a začal k obrazu svému mutovat všechny formy života na Zemi, včetně lidí. Lidská populace byla zdecimována, a to jednak v důsledku virové mlhy, která dvakrát zahalila celý svět, a Třetí světové války. Při třetím (a konečném) příchodu mlhy je lidská populace rozptýlena v útočištích, která většinou patří ke třem frakcím. Novému Jerichu, které se snaží o vojenské řešení problému a zachování čistoty lidstva i Země, Synedrion, který se snaží o vědecké řešení Pandoraviru a vytvoření nové společnosti bez hierarchií, a Anuovi Stoupenci, kteří považují Pandoravirus za boží trest i dar, který jim má umožnit změnit svou biologickou podstatu a zbavit se tak všech nedostatků lidského těla.
Hráč se ujímá funkce nového velitele Projektu Phoenix, vědecko-vojenské organizace založené pro zkoumání a řešení globálních hrozeb pro lidstvo. Při příchodu na jedinou zbývající základnu, Phoenix Point, ale zjišťujete, že je v dezolátním stavu, většina operativců, včetně předchozího velitele, Randolpha Symese, je pryč, a jediné, co může poskytnout odpovědi, je rozsáhlý archiv. Vzhledem k tomu, že žádná z frakcí nedokáže v boji proti Pandoraviru udělat jakýkoliv posun, bude nalezení pravdy o původu Pandoraviru a záchrana světa na vás. Ale ať uděláte cokoliv, hlavně to udělejte rychle, času je málo. Také se nedoporučuje se snažit dohrát hru bez spojenectví s aspoň jednou frakcí, a to jak kvůli jejich technologiím, tak faktem, že možnosti Phoenixu, kterak porazit Pandoravirus, jsou samy o sobě značně omezené.
Phoenix Point je tahová strategie, která je nejen stejně jako XCOM obohacena o taktickou část na základně, ale také o prvky ze žánru survival. Výbava, munice i surovinové zdroje jsou totiž po dekádách zmaru velmi omezené a frakce, které mají k dispozici zdroje na jejich výrobu, se o ně jen tak nepodělí. Hra nabídne spoustu druhů nepřátel, jejichž variabilita je dána především poddruhy jednotlivých příšer, jež mohou díky mutacím získat například štít, gránátomet či schopnost se zneviditelnit. Hlavní odlišností od XCOMu je bojový systém, který se nespoléhá pouze na náhodu, ale obsahuje "realistický" balistický model a především možnost volného míření, která vám mimo jiné umožňuje střílet na nepřátele, kteří nejsou přímo vidět a například se nacházejí za zničitelnou překážkou.
Hlavním designérem titulu je Julian Gollop, který se dá považovat za duchovního otce série X-COM. Přestože by se dala očekávat konkurence hrám XCOM: Enemy Unknown a XCOM 2 od Firaxis Games, Phoenix Point se v některých ohledech značně liší.
@vojtaruzek (18.01.2022 20:33): Díky za upozornění, určitě mám v plánu se k tomu vrátit i s DLC.
Pro: frakce, systém akčních bodů, příběh, možnost zničení určitých částí těla, schopnosti vojáků
Proti: bugy, málo typů misí a nepřátel, optimalizace, čekání na tahy protivníka, bránění základny, chybějící autosave v misích