Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

XIII

XIII - Remake

10.11.2020
13.09.2022
53
10 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Po sedmnácti letech vytvořilo vývojářské studio z Malty PlayMagic ve spolupráci s Microïds remake komiksové adaptace XIII. Stejně, jako v původní hře, hrajete za muže, který ztratil paměť a mezi jediná pojítka s minulostí patří vytetovaná "Třináctka" u levé klíční kosti a malý klíček, který nejspíše odemyká některou z bezpečnostních schránek v bance.

Brzy zjistíte, že je po vás vyhlášeno celostátní pátrání, jelikož jste hlavním podezřelým ze spáchání atentátu na jednoho z nejvlivnějších mužů planety. Nezbývá tak nic jiného, než očistit své jméno a najít odpovědi na řadu nezodpovězených otázek. To vše ve čtyřiatřiceti úrovních, v nichž budete uplatňovat své znovuobjevené schopnosti, které spočívají jak v bravurním zacházení s chladnými či palnými zbraněmi, tak v ovládání několika druhů bojových umění a stylů.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 15
Upřímně, zcela od srdce, musím složit borcům a borkám z PlayMagic nejhlubší poklonu, jelikož se jim povedlo něco, co snad vejde do historie. A Sice za to, že se jim povedlo vyprasit ten nejhorší "remake" v dějinách lidstva. Za to já bych si měl nafactovat šourek za nekorektní, ba přímo nesprávné označení, neb to bych vývojářům z PlayTragic lichotil. XIII v jejich podání je Demake, Dekadence, Dehonestace, Debilizace, Deformace kultovní střílečky od Ubisoftu.

Je to úkaz, ale představte si, že tento Demake dělá všechno hůře až na jedinou věc, technicky je vyspělejší, DUH! Lepší textury, nasvícení, stíny apod. Ale i tak vypadá hůř! Originální hra stále, i přes své zastaralé technické zpracování oko neurazí, poněvadž její unikátní, a troufnu si řící nenapodobitelné komikové zpracování stárne dobře jako zakonzervovaný med. Tedy to, co dělalo z XIII tak unikátní záležitost tu prostě není, což mimochodem platí i o cutscénách, které ted vypadají příšerně.

Gunplay je džouk, myš má šílenou akceleraci, nepřátelé mají lag (cca sekundu), kdy jim trvá než se přepnou do animace "úmrtí" která je mimochodem animovaná tak v 15 FPS, takže se vždy skácej trhaně na zem.

AI bych mohl inzultovat pojmem umělá demence, to by však byla urážka pro všechny poničené či retardované syntetické a kybernetické bytosti ve vesmíru. AI v originále nebyla nic chválihodného, ale když už nic, tak nepostrádala základní pud sebezáchovy. Co je ale prezentováno zde je jiná dimenze. Enemáci si třebas ani nedovedou poradit se zavřenýma dveřma, zasekávají se o sebe, či o objekty na mapě, někdy prostě jen čumí do zdi a nedělají nic.

To vše by samo o sobě zasloužilo lynčování, leč bouchači ze studia DONTplayTragic na onen lahodný fekální korpus namrdali, tedy pardon, galantně naložili i piss šlehačku a vředovou marmeládu v podobě legie bugů a glitchů. Co vám budu povídat, je to jako švédský stůl, od všeho něco. Vizuální a zvukové bugy - desynchronizace střelby a hlasu či deformace modelů postav, katastrofická normalizace (někdy je něco sotva slyšet a někdy zase byly mé ušní bubínky deflorovány útokem pomyslného sonického dilda), problémy s detekcí kolize (enemáci procházivší zdí, já padajíc skrze mapu), (ne)optimalizace, nestabilní framerate, padání, zamrzávání. Vydržel jsem to hodinu a půl a narazil jsem na desítky chyb a glitchů všeho druhu.

Tento Shitmake je darem z nebes, skutku. Neb možná lidi přinutí se poohlédnout po originálním XIII, jehož shánění bude stále menší bolesti, než hraní tohoto svatého analgrálu. Ztráta času a peněz pro nezaujaté, vomit waterboarding pro fanoušky původní hry. Nice. Nekupujte to. Nestahujte to. Refundněte to. Ta stvoření za tímto výtvorem si vaše peníze a čas nezasluhují.

Nejhorší hra roku 2020 a nejhorší remake všech dob. Fak off.
+28 +29 −1
  • PC --
Původní třináctka z roku 2003 patřila mezi průkopníky cel-shadingu a spolu s komixovými prvky byla na poli 3D stříleček unikátem. Výrazným prvkem byla také vysoká míra interaktivity, kde hráč mohl využívat různé předměty na likvidaci nepřátel, ať už to byl kus střepu, popelník nebo lopata. Zároveň přinesla brakový příběh plný jmen, konspirací a mluvení - na střílečku neobvyklé kombo. Celý tenhle mix působil sofistikovaně, alespoň v porovnání s jinými 3D akcemi.

I když ode mě XIII ve své době dostala 86% (což je podle H34Dometru podprůměrně skvělá hra), ve skutečnosti to po herní stránce žádná hitparáda nebyla. Gunplay špatný, stealth jen tak naooko a rozmáchlá výprava měla občas problém s návazností jednotlivých úrovní. V jednu chvíli mě smete lavina - střih - jsem pod zamrzlým jezerem, kdosi mě vytahuje - střih - jsem v sanatoriu kdesi v Grand Kaňonu... Mimo jiné si pamatuju na problémy s ukládáním, kde checkpointy vůbec nefungovaly a Save v menu byl jen pro okrasu.

Remake jsem porovnával s původní hrou po každé odehrané úrovni. Autoři se striktně drželi originálu skladbou levelů, ale jejich design je přepracován od základu a přináší hromady detailů a vylepšení. Přesto si myslím, že místy mohli zasáhnout ještě více... mluvím např. o úrovni v atomovém krytu, kdy je potřeba hledat smetáky a židle poházené po okolí, abych mohl nenásilně omráčit vojáky. S helmami. Stealth! Na Hard jsem měl také problémy s některými bossfighty, které jsou na dnešní poměry primitivní přetahovaná o to, komu dříve dojde healtbar. Pohled z očí do očí a laufy narvané v nosních dírkách, to nebyla zábava ani tenkrát, natož pak dnes.

Nová grafika se mi líbí a nejvíce mi připomínala styl Borderlands. Bohužel zůstal původní dabing, který se sice pyšnil jménem David Duchovny v hlavní roli, ale stále je to ospalý Fox Mulder po opici. Po vydání opravného 10GB patche byla odstraněna tuna bugů, ačkoli jich tady ještě pár metráků zbylo. Grafické, a především zvukové, glitche, nepřehrávající se animace (měly snad úplně chybět?) nebo různé srandičky, kde např. při výstřelu z brokovnice pod stolem jsem vertikálně katapultován a dopadnu na vrchní desku stolu. Velký vliv na groteskní pocit z akce má i chybějící animace smrti. Nepřátelé prostě a jednoduše "vypnou", jakoby jim někdo vytáhl napájecí kabel z elektřiny. Někteří po smrti stále dýchají a koukají očima, hýbou se jim tváře a vůbec dělají legrační posmrtné pózy.

Některé věci remake vylepšil, některé zkazil. Možná by bylo lepší, kdyby autoři zkusili původní hru jen remasterovat a nesnažili se o remake, ale jak se říká, snaha se cení. Ale taky se říká, že snaha je na hovno...

Hodnocení: ✰
+24