Začínáte s různě definovanou plochou o několika čtvercích (4x4, 5x5, 8x8, nebo jiné), na které jsou náhodně umístěny dvě pole o hodnotě 2. Máte přesně čtyři možnosti, jak s hrou interagovat. Všechna pole najednou přesunete buď doleva, doprava, nahoru, nebo dolů. Když se dvě pole srazí, ve směru přesunu se spojí do čísla, které se rovná jejich součtu. Zároveň při každém přesunu vznikne na náhodném místě nové pole o nejnižších hodnotách, jež musíte vzít v potaz při vymýšlení příštího pohybu. Váš úkol je prostý – spojit pole v co nejvyšší číslo a promýšlením svých dalších kroků tak vydržet ve hře co nejdéle s alespoň jedním volným polem.
Hra 2048 byla vytvořena v programovacím jazyce Java přes noc jakožto test autora, který zkoušel sám naprogramovat hru od základů. Přiznává, že se inspiroval podobně koncipovanou hrou 1024 od Veewo Studios, proto byl nesmírně překvapený, když se hra stala obrovským hitem a za ani ne týden již měla přes 4 miliony hráčů. Ke hře časem vytvořil i variantu na mobilní zařízení. Díky jednoduchému zdrojovému kódu hru spoustu lidí kopírovalo a napodobovalo. Mezi takové napodobeniny patří i verze od studia Cosmigo pro Nintendo 3DS prodávaná za 2 dolary. Autor samotný hru odmítl prodávat, protože ji nepovažuje za originální nápad.
Prostě kynete čísilka do jednoho z rohů, jedinej užitek hraní této "hry" je v tom, že tím zkrátíte utrpení v podobě nekonečného čekání v čekárně k doktorce a váš mozek se díky tomu nedostane do poraženeckého vegetativního stavu babiček, co si přišly pro oxykodon a jejich vrcholem zábavy je nadávat, jak to doktorce trvá, nebo si mezi sebou říkat, co vše je bolí, nebo nedej bože mluvit o počasí.
Pro: Úspěšně eliminuje nutkání vytáhnout pistoli v čekárně.
Proti: Nevyplaví oxytocin, serotonin ani dopamin, bohužel. Takže stejně musíte v čekárně setrvat.