Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Karateka

Brøderbund •  Microïds (AmstCPC) •  Andromeda Software (AtST) •  The Connelley Group (PC) •  Soft Pro International (NES) •  Gamart (Gonzalo Martin Erro) (Spectrum)
1984
1985
05.12.1985
1986
říjen 1987
listopad 1988
1988
15.05.2013
16.05.2013
72
28 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Karateka je akční bojová plošinovka, kterou vytvořil legendární designér Jordan Mechner. V roli bezejmenného bojovníka se hráč snaží dostat do pevnosti zlého samurajského lorda Akumy. Ten napadl hrdinovu zemi a zpustošil ji, pobil mnoho lidí a navíc unesl krásnou princeznu Mariko do svého paláce, který se rozkládá na vrcholu vysoké hory. Cílem hrdiny je zachránit princeznu a zabít Akumu a navrátit tak do kraje klid a bezpečí.

Palác chrání desítky Akumových věrných bojovníků, jejichž síla se postupem hrou zvyšuje. Hrdina má k dispozici tři druhy kopů a úderů - vysoký, střední a nízký. V dolní části obrazovky se zobrazuje počet zdraví hrdiny i protivníků, přičemž mimo souboj se hráčovo ztracené zdraví pomalu doplňuje. Ztráta veškerého zdraví znamená konec hry.

V roce 2012 se hra dočkala 3D remaku, vytvořeném opět pod vedením Jordana Mechnera.


Poslední diskuzní příspěvek

Technická otázka:

Bude toto lepšie pridať ako samostatnú hru, alebo rozšírený popisok k tejto, už existujúcej?

Nejlépe hodnocené komentáře

  • Android 75
Karateka pro mě znovu ožila vydáním verze pro Android, kam byla portována původní verze z Apple II. Až mě to překvapilo, jak skvěle je to na mobilu hratelné a velmi dobře to vypadá. Uvařil jsem si dnes ráno kafe, sedl si do křesla, chvíli brouzdal internetem, pak pustil Karateku a na hodinu se mnou nebyla řeč!

Příběh hry, je klišoidní až běda, ale o ten tu samozřejmě vůbec nejde. Hlavní je totiž hratelnost a tu už prověřila starší generace hráčů. Mobilní port navíc hru zpřístupňuje zavedením "Rewind" funkce, která vám umožní po zabití se vrátit k poslednímu vyhranému souboji. Ale ani staří mazáci nemusejí ohrnovat nos, funkci lze totiž v nastavení vypnout a nebo jí prostě nepoužívat. Kromě této funkce bylo samozřejmě implementováno dotykové ovládání, které funguje velmi dobře. Tím jsou v podstatě všechny novinky vyčerpány a jinak se jedná o starou známou Karateku.

Hráč má k dispozici šest pohybů (3 údery a 3 kopy), nicméně jsem si v podstatě celou hru vystačil jen s kopy. Pár pokusů stačí k tomu, abyste vypozorovali jak a kdy který kop použít, tak abyste soupeře zasáhli dřív než on vás. Nicméně musím pochválit, že mezi soupeři jsou drobné rozdíly, takže to co platilo na jednoho, neplatí na druhého.

Velmi mě u této hry zaujala implementace "zdraví". Zdraví se pozvolna totiž regeneruje, což hráče nutí do aktivity, jinak vaše úspěšné údery přijdou vniveč. Zároveň je ale zdraví obou soupeřů implementováno do jednoho proužku, takže maximum vašeho zdraví je limitováno aktuálním množstvím zdraví vašeho soupeře. Chcete li víc, je potřeba mu trochu zvalchovat kožich.

Vlastní souboje mi nepřišly až tak obtížné, více jsem se zapotil u dalších problémů, které hra před vás staví. Akumův jestřáb je ještě v pohodě a pokud jste a nebo se stačíte přepnout do bojového postoje, klidně si ho ani nemusíte všímat. Právě přepínání mezi postoji je velkým nebezpečím. Za prvé to chvíli trvá, než hra zareaguje, takže je tu riziko, že to nestihnete a pokud nejste v bojovém postoji, tak i jediná obdržená rána vám ukončí hru. To občas přináší problémy, když se snažíte proběhnout do další obrazovky a soupeř se objeví přesně ve chvíli, když jste těsně u jejího okraje. Na to nemáte šanci reagovat. Asi největší záhul mi dala ovšem padající mříž, tam jsem skutečně měl chvíli pocit, že to prostě projít nejde. Ale vzhledem k odškrtnutému dohrání, můžu potvrdit, že to projít jde.

Každopádně u této hry plně platí nápis, který se objeví po vaší smrti "A karateka's skills improve with every fight!"

Pro: Čistá hratelnost podpořena zajímavými prvky, Nostalgie, Hezká grafika a animace, Přístupnost mobilního portu

Proti: Zvuky, Obtížnost "pastí", Krátké

+22
  • PC --
No tak tohle je klasika klasik. Pamatuju si, jak jsem ji poprvé spustil na svém Atari 130XE a rozbil hubu prvnímu vencovi, co hlídal bránu. Ta neuvěřitelná plynulost a realističnost pohybů mi slušně snížila čelist. Přestože celá hra je vlastně docela stereotypní a kromě šesti úderů nenabízí nic jiného, i dodnes si některé části pamatuju. Hlavně to, že po zabití hlavního bosse jsem běžel ocicmat zajatou princeznu a vrhnul se jí do náručí. Další hru jsem ale zkusil, co udělá, když k ní přijdu v bojovém postoji - dostal jsem takovou kopačku, že se hrdina sesul mrtvý k zemi a na mě zablikal romatický Game Over :D

Pro: Na svou dobu skvělá pokroková hra.

Proti: Viceméně stále to samé, ale komu to tenkrát vadilo...

+18
  • PC 65
Karateka mě kupodivu v mládí minula, nebo si vůbec nevzpomínám a je možná ostudou, že jsem ji ochutnal o desítky let později - sice to není žádná hitparáda, ale myslím, že za tenkrát jako jinoch bych byl nadšený.

Hra jako taková je velmi jednoduchá, přímočará - jde o to prorubat se přes bojovníky a osvobodit princeznu ze zajetí hlavního bosse. Postačí vám šest úderů, protivníky rychle začnete kosit, ale co je na ohrabky, je to zpoždění ovládání. Jeden by se fakt vzteky odmocnil, když brzdí před dalším protivníkem, ale bez reakce a borec Vás sundá jedním ťuknutím.

Takže ve výsledku tohoto prvního představitele bojovek vidím jako průměr, nostalgičtí hráči určitě půjdou s hodnocením výš.

Pro: přímočarost

Proti: zpozdění ovládání

+14
  • PC 80
Tak jsem si Karateku po asi 14 letech zahrál. No, kdybych tenhle komentář psal v té době, nejspíš bych se tady rozplýval nad báječnou hrou, kterou Karateka bezesporu byla a je. Nicméně rozmlsané huby hráčů už jsou v dnešní době plné next genu, báječných, dá se říct i filmových animací apod. Řekněme si to tedy na rovinu, v dnešní době Karateka vypadá jako hříčka pro blbečky. Takže jsem si hru moc neužil, jen mě ovanul ten blažený pocit nostalgie. A tak to nechám, Karateka už do dnešní doby nepatří.

Ale, nostalgie stranou. Ovládání má jeden neduh, ten samý který má i Princ z Persie, a sice reakce ovládání. Zpoždění je opravdu značné. Nic jiného už proti tomuhle hernímu dědovi namítat nebudu, protože legendy mají zůstat legendami a bez zbytečných keců.

Pro: Byla to kdysi moje oblíbená hra

Proti: Na svou dobu žádné

+7