Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Broken Sword II: The Smoking Mirror

Broken Sword: The Smoking Mirror

31.10.1997
14.11.1997
82
236 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Druhý díl klasické adventurní série od studia Revolution Software vyšel necelý rok od vydání prvního dílu (Broken Sword: The Shadow of the Templars), ovšem i přesto nabízí technicky i obsahově plnohodnotné pokračování příběhu. Jedná se o klasickou, dvourozměrnou point-and-click adventuru s velkým množstvím různých překážek a jejich řešení, řadou dialogů s desítkami postav a neméně předmětů pomáhajících v postupu příběhem. Za scénářem znovu stojí známý designér Charles Cecil.

Na scénu se opět vrátili Američan George Stobbart a Francouzka Nicole Collard (která je v The Smoking Mirror nyní i hratelnou postavou). Tentokrát se příběh točí kolem aztéckého boha Tezcatlipoca, takže se hra odehrává především v exotických lokacích.

Hra se později po vzoru prvního dílu dočkala nové, remasterované, edice.


Poslední diskuzní příspěvek

@Drolin (22.04.2020 14:21): Já jsem nedávno (no, už to bude asi loni) zvažoval zahrát si zase celou sérii, ale nakonec jsem dojel na to, že jsem nenašel českou verzi trojky nebo čtverky. Ale vzhledem ke spoustě času, který teďka je, tak se možná na to přeci jen vrhnu. I když jsem stále "zhnusený" z třetí Syberie, kterou zmrvili přechodem do 3D, obdobně jako u BS. A pátý díl? Nedosahuje úrovně jedničky, ale je to příjemný návrat do známého světa, který sérii určitě ostudu neděla a za zahrání stojí.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Rok se s rokem sešel a po pouhých dvanácti měsících přišel na naše počítače druhý díl ze série Broken Sword. Věrné fanoušky veleúspěšného prvního dílu tato skutečnost vůbec nemohla překvapit, sám autor Charles Cecil totiž už v závěrečných titulcích prvního dílu naznačoval, že se druhého pokračování dočkáme.

I tak rychlost, se kterou dokázali tvůrci z Revolution Software přijít s pokračováním, trochu překvapila. A jak se během tohoto roku vyvinul příběh ústřední dvojice George Stobbarta a Nicole Collardové? Chvíli žili spolu, ale pak musel George Stobbart odletět domů do Ameriky kvůli nemocnému otci a několik měsíců tam byl nucen zůstat. Po návratu zpět do Evropy zjišťuje, že jeho milovaná mezitím randila s archeologem André Lobineauem, kterého dobře známe z prvního dílu. Na žárlivost však není moc času, ihned po příjezdu totiž Nicole zavede nebohého George do domu francouzského archeologa Bertranda Oubiera. Ten se specializuje na mayskou historii a objevil vzácný kámen, o který by se chtěl s našimi přáteli podělit. Při příchodu do jeho domu je však Nicole postřelena šipkou s uspávací látkou, zatímco George je přivázán k pojízdnému křeslu v hořícím domě, přičemž po podlaze leze jedovatý pavouk. Po výbuchu v kavárně při první návštěvě Paříže tak hra opět začíná katastrofou, při níž je George v ohrožení života.

V tuto chvíli dostáváte do rukou ovládání vy a záhy zjišťujete, že během jednoročního vývoje zůstalo skoro všechno při starém – jen inventář se přesunul shora dolů a naopak ukládání a nahrávání je zobrazené přímo nahoře, takže se bude stávat méně často, že zapomenete svou hru uložit. Zbytek zůstává v zajetých kolejích, včetně propracovaného grafického zpracování připomínající animované filmy, vydařených animací i doslova filmové hudby, o kterou se opět postarali Barrington Pheloung a Londýnská filharmonie.

Důležitým prvkem každé adventury je příběh a jeho zpracování. Po pátrání po templářích se tentokráte příběh točí kolem mayské civilizace, konkrétně kolem Tezcatlipocy, proslulého „Pána dýmajícího zrcadla“, který byl bohem noci, měsíce, zla a ničení. Právě on byl uvězněn do dýmajícího zrcadla a protože se blíží konec pátého světa, který by měl být podle mayských bájí zničen velkým zemětřesením, někteří doufají v tajemný obřad, který by mohl Tezcatlipocovo uvěznění ukončit. Než se tak stane, musí se George nejdřív zachránit a poté vypátrat, kam byla nebohá Nicole unesena a osvobodit ji. A pak už se může rozjet další dobrodružné pátrání, které zavede naši povedenou dvojici do různých koutů Evropy a vzhledem ke zvolené tématice také nepřekvapivě do Střední Ameriky.

Jak již bylo řečeno, druhý díl se drží tradice toho prvního a kromě hlavní kostry příběhu nenabízí zásadnějších změn. Tou asi největší změnou tak je skutečnost, že se v některých pasážích stává Nicole plnohodnotnou druhou hratelnou postavou. Oproti prvnímu dílu ubylo i míst, kde se dá umřít, přesto tvůrci několik takových pasáží ve hře ponechali. Puzzly jsou opět nápadité a místy i ztřeštěné. Tvůrci tentokrát výrazně omezili úkoly vyžadující přesné načasování několika úkonů za sebou, i v tomto případě jich ale pár zůstalo. Zatímco synonymem proslulého puzzlu v jedničce byl irský kozel, ve dvojce je takovýmto místem bludiště v mexickém pralese.

Přestože je hra téměř totožná s prvním dílem, nedostavuje se už ten správný wow efekt, který předložila tématika templářů. Mayská civilizace je přeci jen nám evropanům trochu vzdálenější, stejně tak je trochu vzdálenější i vztah mezi Georgem a Nicole, přestože část dobrodružství stráví společně. Ale Nicole oblečená do vojenského mundůru již nepůsobí tolik sexy, a to nejen pro hráče, ale i pro samotného George. Roztříštěnosti kvality nejspíš tentokrát nahrává i střídání hratelných postav, navíc si myslím, že mayskou tématiku bylo možné využít mnohem víc. Přesto se jedná o velmi nadprůměrnou adventuru, které prvnímu dílu rozhodně ostudu nedělá a je jeho důstojným pokračováním.

Broken Sword 2 navazuje na legendární první díl a přivádí naše hrdiny na další dobrodružství ve stejném stylu, tentokráte na pozadí mayské kultury. Oproti svému předchůdci je hra trochu slabší, přesto se jedná o vysoce nadstandardní dobrodružnou hru, kterou můžu doporučit všem fanouškům adventur.
+26
  • PC 80
Povedená adventura, která trochu doplácí na mimořádnou kvalitu prvního dílu, která se dá těžko vyrovnat. Hlavní nedostatky bych viděl dva, a to příběh a obtížnost hádanek. U příběhu jde samozřejmě spíše o můj subjektivní dojem, ale příběh s templáři mi přišel zajímavější a také lépe vygradovaný než děj druhé části, kdy se hře nepodařilo mě do sebe natolik vtáhnout a zaujmout, naopak jsem na konci měl tak trochu problém si vlastně vybavit, o co se to vlastně jedná. Na vině je také střídání postav, které mě ze hry vytrhávalo a způsobilo, že jsem se nedokázal do Nico ani do George vcítit a prožívat s ním příběh, pokaždé jsem byl jen pozorovatel zvnějšku, kterému na životě postav tolik nezáleží. Problém s hádankami je jejich nevyrovnanost, kdy určité části jsem procházel bez většího přemýšlení a u jiných nadával jak špaček, zejména procházení bažin málem způsobilo roztřískání myši na maděru. Kromě těchto dvou výtek se ale skutečně jedná o kvalitní a zábavnou hru, která mi v mnoha jednotlivostech nabídla slušnou zábavu, prostě se jenom nedokázala vyrovnat úžasnému prvnímu dílu, což byl ovšem úkol takřka nemožný.
+24
  • PC 100
Jak jsem již psala, první dva díly Broken swordu jsou oba velmi vydařenou adventurou ve 2D verzi. Možná je to jen můj subjektivní pocit, ale řekla bych, že tento druhý díl je možná o maličký kousek dokonce i lepší než jednička. Ptáte se proč? Líbí se mi, že v tomto dílu se s Georgem-hlavním hrdinou dostanete na mnohem více lokací, která jsou daleko zajímavější a exotičtější. Dalším kladem je, že si vyzkoušíte pohled obou hrdinů - ano, opět se shledáme s Nico :-). V tomto díle vše tak nějak lépe a rychleji odsýpá a vy se shledáte i s některými starými známými postavami z předešlého dílu (jako je Pearl a Duane). Získáte "kojotí kámen" a jdete po stopách Aztéků, které vás přivedou i k šamanovi, čili hra s pořádným příběhem :-) Jediné mínus na této hře, které jsem zaznamenala, je např. zbytečná motanice v pralesena jednom strašidelném ostrově, kde neustále bloudíte jako v nějakém začarovaném bludišti :-D Zde to chce především nervy a také aby vám to trošku pálilo-abyste se konečně hnuli trochu z místa ;-) Hra má však i mnohem lepší části, díky kterým rádi toto bludiště výrobci odpustíte ;-) Je jí např. noční scéna s hlídačem a štěkacím psem za plotem, kterou si lehce můžete zdarma stáhnout jako demo. Právě toto demo způsobilo, že jsem si musela tento díl zakoupit :-)

Pro: Krásná grafika jako u předešlého dílu, více lokací, známé postavy, atmosféra.

Proti: Jaké proti můžete uvést u nejlepší adventury ve 2D..? :-)

+23 +24 −1
  • PC 90
Broken Sword 2 je těžko komentovatelná hra. Zatímco jednička byla luxusní záležitost, která v roce 1996 zválcovala konkurenci hratelností, animacemi, příběhem i grafikou, druhý díl přichází pro mě do neznámého teritoria adventur roku 1997, kde toho mám dohraného opravdu velice málo. A navíc svému předchůdci je podobný jako vejce vejci.

Grafika se absolutně nezměnila, stejně jako animace postav, je opět krásně malebná, skvěle rozpohybovaná a kreslí nádherné scenérie - třeba domeček a okolní krajina Ketchově ostrově. Jednotlivé filmečky jsou opět skvostné, jen je jich trošku málo.

Objektivně se příliš nezměnila ani hratelnost. Ovládání je opět stejné jako v prvním díle, jen je tu jiný kurzor a menu. Hratelnost opět plynule ubíhá, ale občas se mi podařilo zakysnout, to proto že si hru nepamatuju tak do detailů jako první díl. Subjektivně musím říct, že mi přišlo o vous horší. Některé lokace mě přišly o ničem (Quaramonte), návaznost jiných lokací diskutabilní - projdete několika ostrovy a najednou narazíte uprostřed ničeho na filmaře natáčející brak. Taky jsem na rozdíl od prvního dílu neměl pocit, že řeším nějaké důmyslné hádanky, občas zamrzel pixelhunting (javorový sirup) a to bludiště v džungli si tvůrci taky mohli odpustit.

A stejně o vous slabší je příběh. Místo důmyslné historické lekce do minulosti templářů a spoustu zajímavých charakterů je to takové béčkovější. George a Nicole se zaplétají do pokusu pár šílenců probudit krvavého Mayského boha Tezcatlipocu, projdete opět spoustu lokací (Paříž, Marseille, Londýn, fiktivní Quaramonte a ostrovy v Karibiku) a potkáte spoustu postav (včetně Hendersonových či strážníka z jedničky). Jen většina postav je béčkovějších, napsaný pro komický efekt a to včetně prezidentky a jejího neschopného syna generála. Nicméně začátek je skvostný a finále v pyramidě plné puzzlů završené parádní animací graduje jak má.

Přes drobné výtky je tak Broken Sword 2 stále fantastickou adventurou, ke které sednete a jen tak neodejdete, protože se výborně hraje.

Pro: Stále skvělá grafika, animace, spousta lokací, většinu času pohodová hratelnost.

Proti: Trošku béčkovější příběh i postavy.

+21
  • PC 85
Pokračování úspěšných her to mají vždy těžké, protože očekávání jsou obvykle velká a rozhodně dochází na spoustu srovnání s předchozím dílem. Nejinak tomu bylo i při mém prvním setkání s druhým dílem Broken Swordu. 

Příběh se na začátku s ničím nemaže a ihned mě háže do akce, což je na mě možná trochu hr, protože mám raději trošku pomalejší nástup. Sice jednička také začíná výbuchem, ale aspoň tam následně George nebojuje hned o život. Ale budiž. Situace se naštěstí následně zklidňuje a dál pokračuje normálním tempem. V tomto díle poprvé dojde i na hraní za Nico, což je fajn zpestření a dobře se tyto části doplňují s těmi, kde se hraje klasicky s Georgem. Hlavní je, že se s tím na rozdíl od Director's cutu jedničky počítalo již od počátku, takže to do sebe příběhově v pohodě zapadá.

Co se jednotlivých částí příběhu týče, nejvíce se mi líbila pasáž v Karibiku, kde George nevědomky vstoupil do natáčení filmu. Bohužel tu jsou i trošku nudnější části, jako jeho bloudění v džungli těsně před předchozí scénou a taky závěrečné procházení místnostmi chrámu. Dále jsou tu pořád situace, kde se dá umřít a taky několik časově propojených puzzlů, ale na to jsem už z jedničky zvyklý. Příběh celkově mi přijde rozhodně zajímavý, povedený a musím říct, že po dohrání jsem s ním vždy spokojený. Nicméně svou kvalitou a napínavostí se jedničce nevyrovná, to bez debat. Stejně tak ani svojí délkou, přišlo mi, že to celé uteklo mnohem rychleji.

Na prvním díle se mi hodně líbilo, jak byly napsané postavy. I zde se jich pár najde, i když ne tolik. Například mamánek generál Raoul, Emily a Rio nebo herci od filmu. Dojde taky na pár starých známých. Dialogy si podle mě také drží svou úroveň, za mě tedy spokojenost.

Grafické zpracování je stále takové Disneyovské, hlavně je to vidět v Karibiku. Animace jsou líbivé, hudba příjemná. Prostě audiovizuální zážitek je stále stejně skvělý jako u jedničky. Namluvení je také fajn, snad jen s výjimkou jiného hlasu Nico.

Závěrem můžu s trochou nadsázky říct, že se druhý Broken Sword nedokáže vymanit ze stínu prvního dílu hry. I tak musím říct, že se hra povedla. Má super příběh, skvělou atmosféru a i při opakovaném hraní mě hra vždy chytne a nepustí, dokud ji opět nedohraju.

(dohráno v roce 2019)
+20