Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Exhumed

PowerSlave, PowerSlave: Exhumed

Lobotomy Software •  Night Dive Studios (PC, PS4, XOne, Switch)
31.10.1996
01.03.1997
10.02.2022
kompatibilní
72
7 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Konzolové verze hry Exhumed obsahují značné rozdíly oproti PC verzi. Hra sice obsahuje stejný příběh a zasazení a dokonce i stejné sprity nepřátel, zbraně nebo podobné textury, po stránce hratelnosti je však zcela odlišná.

Verze pro PS1 a Saturn obsahují jiný engine, jiné mapy a hra je žánrově trochu jinde. Zatímco PC verze je klasická levelová FPS, konzolové verze levely také obsahují, ale můžete se v nich dle libosti vracet tam a zpět. Ve hře místo artefaktů (nesmrtelnosti, neviditelnost atd.) nacházíte schopnosti, jejichž použitím odemykáte nové úrovně, podobně jako například v sérii Metroid. Například ve třetím levelu seberete schopnost, kterou budete muset použít ve druhém levelu, aby se na mapě objevil čtvrtý level. Tento systém se s každou další získanou schopností samozřejmě čím dál víc větví.

Mezi dostupné schopnosti patří například vyšší skoky, schopnost zpomalit pády, vyšší výdrž ve vodě, vyšší výdrž zdraví v lávě/kyselině a tak dále. Mana, která byla v PC verzi potřeba na aktivování artefaktů, tady slouží jako munice. Není sdílená pro všechny zbraně a když seberete modré kolečko many, doplní se vždy jen do zbraně, kterou držíte. Hra rovněž neobsahuje životy a po smrti musíte celou misi hrát od začátku.

Nepřátelé rovněž mají jiné vlastnosti než v počítačové verzi. Vzhledově vypadají stejně, ale někteří jsou nebezpečnější a naopak. Hra obsahuje i jednu novou zbraň v podobě prstenu, který střílí sadu fireballů.

V roce 2022 vyšlel KEX Engine port od NightDive Studios, který kromě kompatibility a grafických vylepšení kombinuje zejména konzolové PlayStation & Saturn verze, kde si z obou bere to nejlepší, a poprvé jsou tyhle verze vydány i pro PC.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Že je konzolová verze této hry lepší než DOSová je celkem známé, stejně jako že se dost liší, ale až takový rozdíl jsem nečekal. Část pozitivnějších dojmů je samozřejmě daná remasterem od Night Dive. Lepší grafika, plynulost a moderní ovládání dost pomůžou. Navíc vychází jak z verze pro PlayStation tak především Sega Saturn, přičemž údajně kombinuje to nejlepší z obou. Pro autentičtější zážitek je možné dokonce přepínat mezi originální a novou mapou světa nebo deaktivovat nově přidané checkpointy. Prostě v Night Dive odvedly opět dobrou práci.

Jak původní PC verze tak ostatní mají stejné zasazení, prostředí i většinu zbraní a nepřátel. Liší se toho ale dost. Především jednotlivé úrovně jsou o něco menší, ale stále dost komplexní a hlavně mají více východů. Pomocí mapy můžete cestovat do všech navštívených úrovní a díky nové schopnosti najít další cestu nebo potřebný artefakt. Vše je podobně propojené jako například v Hexenovi, ale stále je k dispozici celá hra, nejen konkrétní hub. Zmiňované schopnosti jsou další odlišností. DOS verze přinesla tradiční power-upy aktivované za manu. V původní hře dávají nalezené předměty permanentní schopnost - lepší skok, levitace nebo možnost zrušit silové pole. Průchod hrou se tedy nese v duchu metroidvanie. Vše je opravdu skvěle navrženo a průzkum světa je zábavný až do konce.

Kromě zmíněných artefaktů a tradičních klíčů je možné pátrat ještě po třech typech předmětů. Pro dobrý závěr je nutné nalézt všechny části komunikační soustavy, což není obtížné - pípají jak na mapě, tak v úrovni. Pět symbolů Ankh samozřejmě poskytne výrazné zvýšení života. Nejpečlivěji ukryté jsou panenky autorského týmu, což je čistě sběratelský předmět. Nevím tedy jestli nepřinese nějakou výhodu vlastnictví všech, našel jsem sotva třetinu a i tak v tom utopil pár hodin. Některé mají opravdu komplexní úkryty.

Zbraně sice nemají sdílenou munici, ale jen jeden typ předmětu ji doplňuje. Je tak nutné mít v ruce patřičnou zbraň. Je to zvláštní koncept, ale lze tak velkou část hry projít s preferovanou zbraní. Obtížnost se mi zdála nižší než u DOS verze, ale částečně to bude lepším ovládáním remasteru. Na druhou stranu i skákací pasáže jsou zde rozumnější a díky speciálním schopnostem i lépe zvládnutelné. PowerSlave Exhumed je tak pro mě velmi příjemným překvapením a hrou kterou mohu doporučit.
+21