Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Call of the Sea

08.12.2020
11.05.2021
74
44 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Call of the Sea, debutový počin španělského studia Out of the Blue, se odehrává během třicátých let dvacátého století na tropickém ostrově v oblasti Jižního Pacifiku. Na toto místo se vydává hlavní protagonistka Norah, aby zjistila, co se stalo jejímu milovanému manželovi, který spolu se svou expedicí záhadně zmizel někde v hlubinách ostrova.

Jedná se o 3D adventuru z pohledu vlastních očí inspirovanou tvorbou spisovatele a básníka H.P. Lovecrafta. Hra však nespadá do hororového žánru a místo toho se jedná o dobrodružnou výpravu do exotického prostředí obsahující surrealistické výjevy a prvky tajemna. Coby Norah budete prozkoumávat tichomořský ostrovní ráj, odkrývat jeho tajemství a pátrat po zmizelé výpravě jejího chotě Harryho. Během explorace narazíte na řadu hádanek a puzzlů připravených na rozlousknutí a také zápisky objasňující okolnosti náhlého odmlčení expedice.

Hlavní hrdince Norah propůjčila hlas dabérka Cissy Jones, kterou mohou hráči znát z adventury Firewatch nebo první řady The Walking Dead.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 75
Příjemná vizuálně moc hezky provedená puzzle adventura, která ale (jako třeba The Witness) nestojí především na hádankách, ale spíše na vyprávění příběhu. Což je bezesporu dobře, protože onen příběh je velmi chytlavý a i když se ve finále nejedná o žádné jaw dropping veledílo, dokázal mě u sebe udržet natolik, že jsem hrou prošel na jeden zátah. A i když se do jisté míry inspiruje díly H. P. Lovecrafta a umí být chvilkami celkem ponurý, o horor se nejedná. Jediný problém, který se hrou mám, jsou ony zmíněné puzzly. Prakticky v každé recenzi se dočítám, jak jsou jednoduché a jak jich je málo. Což z části mohu potvrdit - není jich moc a ve finále nejsou většinou nikterak složité. Můj problém ale byl ten, že jsem jim občas absolutně nerozuměl a netušil, co po mě tvůrci chtějí a zbytečně se zasekával. A to tak, že jsem byl asi 3x na hranici rage quitu. Pár puzzle her jsem už přeci jen odehrál a můj názor je ten, že pokud logiku puzzlu mám problém pochopit i po jeho vyřešení a není posléze jasná na první pohled, je ten design prostě nedobrý.

Jinak ale paráda. Hra je hezky začištěná, parádně nadabovaná, atmosféricky ozvučená. Když pominu nedotaženost některých puzzlů. tak jsou po stránce designu jinak velmi dobře zapuštěné do prostředí. které je se všemi těmi papírky a pohozenými deníky radost prozkoumávat. Textů není přehnaně moc, takže to krásně odsýpá a dlouho udržované tajemno na hráče funguje. Občas mi prostředí přišlo akorát příliš statické a tvůrci si u složitějších momentů, které by vyžadovaly komplexnější animaci, pomáhají buďto rozpohybovanými artworky a nebo zatemněním obrazu a pouhým audiem, ale vzhledem k tomu, že se jedná o indie titul, se to dá chápat.

Podobných adventur je v dnešní době mraky a Call of the Sea sice ničím vyloženě nevyčnívá a asi i mezi nimi lehko zapadne, ale svou pohodovou atmosférou a příjemným lehce pohádkovým příběhem se slušnou dávkou tajemna má mezi všemi těmi ryzími horory nakonec přeci jen co nabídnout a čím se odlišit.

Pro: příjemná atmosféra, fajn příběh, zábavný exploring, dabing, žadné utíkací sekvence

Proti: design některých puzzlů, strašlivě pomalé lezení po žebříku

+19
  • PC 75
Nejsem úplně, na první dobrou, příznivec 3D adventur. Tady mě ale lákala grafika, prostředí a odkaz na H. P. Lovecrafta. Takže proč to nezkusit, že?

Obecně mám s podobnými 3D adventurami největší problém, že celý ten námět většinou stočí do mnohdy až absurdní fantazie a nelogických puzzlů. Což jsem během hraní zjistil, je naprosto přesně k dohledání i v této hře. Zde je ale přeci jen i něco jiného. Něco, co mě těch několik hodin hraní udrželo při vědomí a kupodivu mě to až do samotného finále víceméně bavilo.

Tím nejpřednějším, co hra nabízí, je prostředí...a příběh. Jen ten příběh je už tisíckrát a jednou omletý. Tak, že jedete lodí k jednomu nepojmenovanému ostrovu ležícího kdesi v Tichomoří, kde se Vám při vykopávkách ztratil manžel a vy se ho vypravíte najít. Sama. Takže klasika, jasně. Jenže klasika v neotřelém, hodně barevném, až pitoreskním, prostředí.

No a při přistání na pláži to všechno začíná. Všude rozložené stany, dokumenty, materiál. Jak kdyby tu ze vteřiny na vteřinu zmizel život. Během hraní mimochodem nenarazíte na živou duši, takže prozkoumáváte prostředí, čtete dopisy, prohlížíte si fotky a postupně se dostáváte do atmosféry, do prostředí archeologů, kteří kápli na ocas prastarým, o kterých tak láskyplně psal právě Lovecraft.

Celá hra se skládá z šesti kapitol. A jak to tak bývá, tak každá další kapitola šílenější, než ta předchozí. Něco se ale hře přeci jenom upřít musí. Prostředí. To, jak krásně barevně a mnohočetně vypadá. A to ani netušíte, jak krásně pak vypadá, když se dostanete i pod vodní hladinu. To je prostě čirá radost se v tom pohybovat a kochat se. A to je vlastně i ten nejpřednější pohon, který mě nutil ve hře pokračovat.

Jinak je to ale přesně dle předpokladů žánru. Ve hře procházíte mnohdy naprosto neuvěřitelným (byť sebehezčím) prostředím a snažíte se luštit puzzle, které sem tam nedávají vůbec logiku. Což je, musím se přiznat, opravdu problém, když puzzle nedává logiku. Jenže v celkovém kontextu jsem to hře nakonec s radostí odpustil. Pro svůj svět a neortodoxně milé (a překvapivě i nehororové) prostředí jsem si k ní našel cestu. Bavil se u ní, zaposlouchával se do povedeného soundtracku a docela s chutí si užil finále, které je k mému překvapení nejoriginálnější na celém příběhu. I pro něj tedy stojí za to hru hrát...a dohrát.

Střípek ze soundtracku.

Pro: Originálně barevné, milé, malebné a vlastně i příjemné prostředí, které si prostě musíte oblíbit. Zajímavý příběhový základ, hudební doprovod, ale i chuť zjišťovat, co se to na tom ostrově sakra stalo.

Proti: Jenže v rámci žánru s klasickými neduhy, kde mezi ty nejpřednější patří nelogické hlavolamy a těžko uvěřitelné fantaskní prostředí.

+18
  • PC 65
Začátek mě překvapil. Barevná stylizovaná grafika připomíná spíše remaster Crash Bandicoot než temný lovecraftovský horor. Nutno říci, že tento začátek opravdu klame tělem, neočekávejte další Witness, kde budete chodit po krásném ostrově a řešit hádanky. Hra je lineární walking, rozdělený do 6 asi hodinových kapitol v odlišném prostředí po 2-3 hádankách. Tam, kde dává větší svobodu, tak je to paradoxně spíše za trest. Něco jiného je řešit složitou hádanku u stolu a něco jiného je běhat po rozsáhlé lokaci abyste zkusili jiné řešení. Některé hádanky nejsou pouhou formalitou, jak bývá v podobných hrách zvykem a přiznám se, že u jedné jsem si vydrbal lysinu.  

Příjemně mě překvapilo, jak umí být hra graficky a designově působivá, na druhou stranu jsou vidět i zuby indie produkce, jako jsou prolínající se textury, opakující se assety atd. Opravdu můj dojem pokazil až technický bug ke konci hry, kdy jsem nemohl přejít po schodech. K mému překvapení jsem našel, že na internetu má ten problém více lidí a řešením je snížit nastavení grafiky, potom pasáž přejít jde. Opravdu, rozlišení 1280, grafika medium a už to šlo. Po čtyřech letech od vydání bych toto nečekal. Dabing hrdinky mi zpočátku přišel nevýrazný, v průběhu hry jsem docenil jak nepřehrává, nemluví výrazně mimo dobu zasazení a dokáže projevit emoci v ten správný čas.

Příběh jde předvídatelným směrem, alespoň pro toho, kdo Lovecrafta přečetl komplet. Z tohoto pohledu jsem ocenil, že splňuje většinu atributů. I mimo samotný příběh je pár pomrknutí na jeho dílo v podobě předmětů či textu. S vykreslením charakterů a motivací postav si autoři mohli pohrát mnohem lépe, vyznění obou konců je správně sladkobolné, ale možná nejpůsobivější by byl otevřený konec, který se přímo nabízí. Celkově se mi hra přes všechny objektivní neduhy líbila. Možná právě tím, že vykreslila svět Lovecrafta barevněji než je zvykem.

Pro: grafika, design

Proti: bugy, hádanky někdy příliš běhací

+17
  • PC 70
Tak dohráno.
Je to poměrně krátká jednohubka. Hra se skládá z šesti oddělených kapitol, kdy každá jde zvládnout přibližně do hodiny. Rébusů není příliš mnoho a po prozkoumání prostředí člověk většinou ví, co má dělat. Jde často jen o kombinační věci, kdy je potřeba odhalit určitý klíč, co jak zmáčknout. Důležité prvky se ukládají do logbooku, takže vlastně zadání má člověk hned po ruce a nemusí běhat po prostředí sem tam. Stačí sesbírat indicie a pak to vyřešit.
Od hry jsem nic extra nečekal, grafika je příjemná, příběh na pozadí snesitelný, ačkoli za mě zbytečný, ale na potrápení mozkových závitů to bylo tak akorát.
Co bych hře vytknul, tak možná ty roztroušené papíry všude kolem a klikatelné předměty. Drtivá většina z nich není důležitá a je jen na podkreslení příběhu. A není jich zrovna málo. Plus u samotného závěru se musíte rozhodnout mezi dvěma konci. Přišlo mi to zde zbytečné.
Hrou jsem proběhl tuším za 4-5 hodin, ale přesně jsem si to nestopoval. Byly to tři krátké večery. Pro fanoušky tohoto typu her celkem fajn záležitost, která neurazí. Na druhou stranu ale nic světoborného a něco, co se následně zapomene.

Pro: hezká grafika, nezásekové hlavolamy

Proti: moc hlavolamů ve hře ve finále není

+15
  • PC 60
Strašně plytký Tomb Raider, ale bez akce. Dávám pozitivní hodnocení kvůli vizuálně působivým lokacím a některým trochu důmyslnějším puzzlům. Jinak je ale hra z větší části vycpaná spíš primitivnějšími hádankami, dlouhým běháním přes velmi rozlehlé levely a upřímně dost nezáživným příběhem. Ten sice začal zajímavě, ale pak se do toho začalo plést úplně náhodné magické mumbo jumbo, takže jsem víc a víc ztrácel zájem. Hru řadím spíš mezi zklamání.
+10 +12 −2