Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Cryostasis

Cryostasis: Sleep of Reason

27.02.2009
73
100 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Survival horor Cryostasis se odehrává na Severním pólu v roce 1981. Příběh prožíváte v kůži ruského meteorologa Alexandera Nesterova, který se ocitne na ztroskotaném jaderném ledoborci. Alexandr zápasí s nesnesitelným chladem a snaží se přijít na to, co se tu odehrálo. Při svém pátrání zjistí, že většina posádky se proměnila do zmutovaných monster, které jsou navíc odolné vůči tuhému polárnímu mrazu.

Proti nepřátelům použijete 8 dobových zbraní, z toho zhruba polovina jich je střelných. Hra využívá nejmodernějších grafických a fyzikálních efektů, k čemuž je potřeba opravdu silná PC konfigurace.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Opomíjená hra, mnoha recenzenty nepochopená, a pravděpodobně zabitá i špatným marketingem, kterým byla prezentovaná jako jedna z prvních her obsahujících technologii PhysX. Ta je ovšem ve hře skoro neznatelná a na hratelnost má naprosto nulový vliv. Dílo zkázy pak dokonaly bugy a špatná optimalizace a neúspěch byl na světě.

Když se ovšem přes toto přenesete, ocitnete se v tíživé atmosféře ztroskotaného ruského ledoborce, kterou umocňuje mrazivá zima v oblasti Severního pólu, kde loď uvízla. Loď navíc není tak opuštěná jak se na první pohled zdá. Atmosféra je jedním z hlavních prvků na kterých Cryostasis staví. Pokud na vás nezapůsobí, nemá smysl se zde dále trápit. Herní postup je totiž velmi pomalý, často dlouhé minuty procházíte jen útrobami lodi, aniž by se něco dělo. A jak vás pozvolna ostražitost opouští, v tu chvíli těsně před vámi vyskočí zpoza rohu svalnatý mutant a s ohromným rachotem zatne pár centimetrů před vámi sekeru do skříně. Jdu se převléknout...

Souboje mohou býti také pro někoho kamenem úrazu. Nemotornost vaší postavy sice umocňuje nepříjemný pocit z každého souboje, na druhou stranu podobně nemotorná je i AI nepřátel, což trochu kazí zážitek, ale aspoň nezpůsobuje frustraci z nepřekonatelných bojů. Potěšilo mě, že mě hra většinou v boji na blízko donutila přepnout na sekeru nebo ventil (ano boxujete ventilem), protože jinak byl se mnou amen. Stejně tak mě potěšila mechanika "léčení" s pomocí tepelných zdrojů, které mnohdy musíte nejprve zapnout a také záleží na tom, jak moc blízko se k nim dokážete dostat. Alespoň v úvodu hry, to působí zajímavě, originálně a přitom to do prostředí promrzlé lodi hezky zapadá.

Klenot se ovšem skrývá v příběhu hry. Bohužel klenot zabalený v několika vrstvách, vyprávěný nelineárně s použitím retrospektivy, vzpomínkových flashbacků (na kterých je mimochodem postavena další zajímavá herní mechanika) a dalšího paralelního příběhu. Na rovinu přiznám, že jsem po dohrání požádal o pomoc strýčka Googla, abych si vše pokusil v makovici srovnat. Každopádně brzy vám začne být jasné, že tu nejde jen o to prostřílet se lodí někam na konec a vypadnout. A pokud vám to nezačne být jasné brzy, tak by vám to mělo dojít v závěru hry, který na první pohled vypadá, že sem vůbec nepatří. Nevím zda to byl autorský záměr, každopádně mě hra donutila popřemýšlet o jejím příběhu a poselství více, než je u většiny her běžné. A toho si velmi cením.

Pro: Příběh i když ne zrovna lehko pochopitelný, Atmosféra, Zajímavé herní prvky

Proti: Bugy a technické zpracování, AI nepřátel

+41
  • PC 70
Proč jsem se sakra pouštěl do této hororové akce s adventurními prvky, to netuším. Od druhého Sufferingu, což je už více než pět let, jsem podobný kousek s lekačkami nehrál. To je hlavně tím, že nejsem žádný nebojsa. Když jsem s hraním začal, říkal jsem si, že to nedám a radši zkusím něco jiného, ale postupně jsem si na vše zvykl a hru nakonec v klidu dokončil.

Za meteorologa jsem asi ještě nehrál natož za takového, který se znenadání ocitne na Severním pólu na ledoborci jménem Severní vítr. Jde sice o čistokrevný koridor, ale to vůbec nevadí. Kde taky hledat na rozpadajícím se vraku více cestiček, když jsem byl občas rád i za tu jednu jedinou. Sice bylo někdy třeba zdlouhavě obcházet hromady nábytku, ale tento prvek má, co se týče atmosféry, svůj účel.

Netradiční chladné zbraně ve hrách mě vždy potěší, ať už jde o železný úlomek ze Sufferingu, vidle z Blooda nebo motorovku z Dooma (i když ta není úplně chladná). Cryostasis nabízí rovnou dva takovéto kousky, a to řetěz se zámkem a především ventil, na který jsem opravdu ještě nikde nenarazil. Sice jsem nejvíce používal účinnou sekeru a z palných zbraní pušku Tokarev, protože opakovačka Mosin Nagant mě svým předlouhým přebíjením hodně štvala, ale i tak mě tento počáteční arzenál mile překvapil.

Celou dobu jsem si šetřil náboje, ale jak se časem ukázalo, nebylo to vůbec třeba, protože zásobníků se vzhledem k počtu nepřátel válelo na lodi dost. Spoustu jsem jich sice vystřílel na občasné hordy nepřátel (především na tu na filmovém plátně), ale i tak o střelivo nouze nebyla.

Vcítit se do kůže posádky v minulosti (včetně krávy jdoucí na porážku nebo ledního medvěda bojujícího o svůj život) mělo něco do sebe a vtáhlo mě to do děje, který jsem postupně poodkrýval. Ten byl plný zvratů (nedávání pozor na ledovce jako na Titanicu, propuknutí záhadné nemoci, pokus o odtrhnutí od ledovce jež způsobí přetížení reaktoru, pokus o odlet vrtulníkem) a na konci jsem si vyzkoušel tři různá rozhodnutí tří různých postav, která však vedou ke stejnému (dobrému) konci. Opravdu netuším, proč po některém z nich nebyla alespoň částečně změněna závěrečná animace.

Pro: adventurní prvky, příběh, atmosféra, ventil, filmové plátno, kráva a lední medvěd

Proti: tři rozhodnutí vedoucí ke stejnému konci, optimalizace

+39
  • PC 60
Hry z Ruska a států bývalého sovětského bloku bývají velice kreativní, ale mnohdy těžko uchopitelné a také provázené technickými problémy a bugy. Cryostasis od ukrajinských vývojářů Action Forms zapadá zčásti do obou kategorií. Není to špatná hra díky originálnímu příběhu a zasazení, ale mohla být daleko lepší.

Cryostasis, jak již název napovídá, se odehrává na palubě sovětského ledoborce, jenž uvízne a ztroskotá v záplavě arktického ledu. Hlavním hrdinou je meteorolog Alexander Nesterov, který se při nehodě na saních dostane na palubu lodi. Pomocí unikátní schopnosti Mental Echo, umožňující proniknout do paměti postav a změnit jejich chování v minulosti, je nám vyprávěn příběh o kritických událostech na lodi, vedoucí k její zkáze a proměně posádky ve zmutovaná monstra.

Události se odehrávají ve dvou rovinách - sledujeme současnost na mrtvém plavidle a zároveň odlesky minulosti v sekvencích, v nichž se Nesterov dostává do paměti zemřelých námořníků, ve snaze změnit proběhlé události. K tomu navíc nacházíte útržky legendy z pera Maxima Gorkého, která nabízí určitou analogii příběhu na ledoborci. Abych pravdu řekl, úplný význam příběhu jsem zcela nepochytil, k čemuž trochu napomáhala i matoucí kulisa od Gorkého. Scénáristé si jistě s dějovým podkresem dali velkou práci, ale podání mohlo být přece jen jasnější a přístupnější.

Na svou dobu hra exceluje grafickým zpracováním, které dodává hře jedinečnou a realistickou atmosféru. Opravdu máte pocit, že jste zavřeni v útrobách zmrzlého ledoborce, všechno je zasněžené, promrzlé, procházíte se nejen ocelovými chodbami a místnostmi plnými strojů a zařízení, ale i po palubě s vanoucím mrazivým větrem. Lokace jsou plné autentických detailů dodávajících dokonalou iluzi ruského ledoborce. Navíc atmosféru skvěle doplňuje perfektní ozvučení.

Hra se tváří primárně jako 3D akce, ovšem boje jsou spíše komorního rázu a postaví se vám maximálně tak tři protivníci najednou. Cryostasis bych možná trochu přirovnal k walking simulátoru, kdy prozkoumáváte útroby lodě a snažíte se řešit nástrahy prostředí a zadané úkoly. Musíte dávat bedlivý pozor, abyste se dostali dál, protože v monotónním a zasněženém prostředí není orientace jednoduchá, i když je vaše cesta lineární.

Hra vás nevede za ručičku, žádné šipky či mapa. Ačkoliv aktivní místa jsou červeně nasvícena, dají se lehce přehlédnout a často se mi stávalo, že jsem nevěděl kudy dál, nebo co mám udělat. Velice originálně autoři vyřešili léčení pomocí tepelných zdrojů, které vám rovněž poskytnou energii pro sprint, jež vám po chvíli i tak klesne na minimum. Takže zejména pohyb venku je nutno plánovat a strategicky rozvrhnout.

K boji máte k dispozici celou řadu dobových zbraní. Pomiňme pěsti, ventily a požárnickou sekeru, kterými bojujete v úvodu hry na blízko. Posléze získáte pušky a ikonický samopal Špagin. V závěru najdete signální pistoli a posledním kouskem, ale spíše do počtu, je jakási stříkačka nebo snad zmrazovač, ale na princip funkce jsem nepříšel. Zbraně jsou mimochodem velice pěkně animovány.

Tempo hry je poměrně pomalé, čemuž se ani nedivím díky zasazení do arktického počasí. V takové zimě by vám taky asi nebylo do skoku. Střídají se atmosférické průzkumy lokací spolu s hororovými sekvencemi a občasnými lekačkami, promíchané se souboji s protivníky. Nemůžete příliš běhat, navíc mutanti taky příliš rychlosti nepobrali, pocit ze soubojů byl tak pro mne poměrně těžkopádný a hra klade důraz spíše na hororovou atmosféru než frenetickou akci.

Snad jen bossové vyžadují rychlejší pohyb a reakce, zejména otravný pavouk ke konci hry. A taky finální boss Chronos, u kterého jsem vůbec nepochopil, co se po mě chce a musel jsem kouknout do návodu na Abecedě her. Odměnou byly tři možnosti zakončení příběhu, sice končící stejně, ale mohl jsem si užít tři možné způsoby změny situace na lodi.

Problémem Cryostasis je mizerná optimalizace. Nedokážu si představit, jak hra běhala v době vydání na tehdejších strojích. I tak mi to na obrazovce mnohdy zacukalo zejména při rychlejším pohybu. Kamenem úrazu jsou ale pády, které se začaly ve větší míře vyskytovat v druhé polovině hry. Zcela nahodile, zkoušel jsem zredukovat detaily, ale hra běžela stále stejně a patrně je to daň za nekompatibilitu s dnešními moderními operačními systémy. Moje hra se tak zvrhla v quick save festival za každým rohem, abych nemusel opakovaně procházet jednotlivými úseky.

Zmínil jsem už zákys u finálního souboje, ovšem návod jsem musel použít ještě jednou, díky přehlédnutí montážního klíče, a i po jeho nalezení jsem se nemohl pohnout z místa, jelikož jsem jej používal na nesprávném místě.

Cryostasis je tedy hrou dvou tváří. Na jedné straně velice zajímavé prostředí, podání příběhu v sekvencích z minulosti, pěkná grafika i atmosféra. Ovšem díky ne zcela jasně daným úkolům, nejasnému příběhu a hlavně pádům je pro mě Cryostasis průměrným titulem. Ale za zahrání určit stojí, pokud se vám ovšem chce bojovat s neustálými technickými obtížemi. Možná by to chtělo remake, ovšem díky malé popularitě hry je to pouze zbožné přání.

Pro: Originální podání příběhu. Grafika a prostředí. Atmosféra.

Proti: Pády hry. Těžkopádný pohyb. Nejasné plnění úkolů.

+32
  • PC 85
Je mi docela líto, že tu ani téměř půl roku po vydání nemá Cryostasis jediný komentář, a k tomu tak málo hodnocení.

Ale ani se tomu nedivím.Tahle hra je totiž jiná.Vyrobená stejně jako Stalker na Ukrajině, ale přitom natolik jiná, že vedle ní vypadá Stalker jako americká mainstreamová střílečka.

Cryostasis je survival horror v němž je vaším hlavním protivníkem čas.A mráz.
Je to první survival horror, u kterého jsem se opravdu bál.Kam se hrabe jinak vynikající Silent Hill.Ale survival horrorů je spousta, a žánr není to, čím tahle hra vyčnívá.Není to ani ten všude omílaný gimmick, kdy zachraňujete (?) členy posádky nukleárního ledoborce tím, že se do nich vtělíte a změníte jejich minulost (a tím pádem i současnost).Ne, tahle hra vyčnívá nečím jiným.Příběhem.Jenže ten tu vyzrazovat opravdu nehodlám.Vyčnívá také jistými momenty u nichž jsem nechápal a obdivoval "jinakost" myšlení autorů.Ale opět - nebudu spoilerovat.Čím méně o Cryostasis víte a čím více open-minded jste, tím více si tuhle totálně nevšední záležitost užijete.Chce to sluchátka, noc se zataženými žaluziemi, nadupané PC a nejnovější patch.

Pro: Atmosféra s velkým S, spousta unikátních momentů, příběh, hratelnost, 0 bugů

Proti: HW náročnost

+31
  • PC 75
Ze začátku jsem si těžko, těžko zvykal na styl hraní téhle hry. Hodně pomalý pohyb. Hodně neohrabaný soubojový systém. Hra vypadala pořád stejně. Sakra, chtělo by to nějakou větší výpravu. Co nového se dá vymyslet na jedné lodi ve sněhové vánici. Snaží se o to flashbacky. Spíš možnost měnit minulost. Sním či bdím? Odkud se berou ty nepřátelé?

Ač je to hra už docela stará, její náročnost jsem poznal i na mé šunce. Frame-rate jsem měl snad nižší, než v o tři roky novějším Alanovi Wakeovi. No dobře, hrál jsem na plné detaily. V některých bojích se ten chaos docela zpomaloval. Docela by mě zajímalo, jak to funguje na dnešních nových sestavách. Grafika tady ale rozhodně není nic béčkového. Někdy se na to pěkně dívalo. Hlavně když tál led. Ledové zasazení ve hrách není moc časté. Vlastně je docela vzácné. Proto to vypadá dost neokoukaně. No jo, v ledu je ještě třeba The Thing. Tam ale netál led.

Atmosféra je dobrá. Ne moc tísnivá. Pocit osamělé smrtící zimy tu ale pocítíte. Bez pořádného ozvučení by to samozřejmě nešlo. V tomhle je odvedená dobrá práce. Monstra jsou pěkná. Zbraně jsou pěkně zpracované. Bohužel jsou dost nemotorné. Ze začátku jsem měl opravdu chuť s tím praštit. Ty souboje byli hodně frustrující.

Naštěstí nepřátel není tolik. Na bojový systém se dá zvyknout a já postupně zjišťoval, že mě hra baví čím dál víc. Zajímalo mě hodně rozuzlení příběhu. Které bylo dostatečně uspokojující. A já měl na konci takový ten dobrý pocit z dohrání. Ano, je to hodně krátké. Co taky ale vymýšlet na jedné středně velké lodi. U téhle hry je zkrátka potřeba mít trpělivost a pozvolna se do ní ponořovat.

Pro: mrazivá atmosféra, příběh, ozvučení, originální zasazení, pěkná grafika

Proti: pomalý pohyb, nemotorné souboje, jednotvárnost prostředí, krátkost, náročné na HW

+30