Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Grand Prix 2

Formula One Grand Prix 2

30.08.1996
80
27 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Grand Prix 2 z roku 1996 je druhým licencovaným simulátorem Formule 1 od Geoffa Crammonda a MicroProse. Jedná se nejlépe hodnocený díl v sérii.

Hra využívala pokročilou SVGA grafiku a vývojáři si dali záležet na tvorbě okruhů, jež tehdejší kritika neváhala označit za fotorealistické. Velmi se zdokonalil fyzikální engine a model poškození. Rozšíření se dočkalo i nastavení vozu a hra rovněž počítala s možnými defekty závodní techniky přímo na okruhu. Třináct licencovaných týmů jezdilo na šestnácti okruzích sezony 1994. Závodní víkend podle skutečnosti obsahoval volné tréninky, kvalifikaci a samotný závod. V kontrastu s pedantským přístupem programátů k vývoji simulátoru hra překvapivě nepočítala s deštivým počasím.

Kolem GP2 se vytvořila fandovská komunita, která se rozrůstala spolu s dalšími díly a přežila i faktický konec série po rozpuštění studia MicroProse.


Poslední diskuzní příspěvek

@Red (28.01.2017 18:40): Já většinu času jezdil plus mínus osamoceně :)) Tedy po asi 10-12 kolech se to pěkně rozskupinkovatělo skoro jako v reálu. Tlačítkem "G" jsem si pak vždy zjišťoval odstup toho přede mnou i za mnou, což mě hrozně bavilo postupně snižovat ztrátu. Takže, když jsem 2x až 3x jel za závod do depa, tak moc narváno nebylo :)

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Poměrně rozporuplná simulace Formule 1, která na jedné straně přináší na svou dobu perfektní (a asi vůbec nejhezčí neakcelerovanou) grafiku, kvalitní fyzikální model chování auta včetně modelu poškození a poruch, velice hezky a věrně zpracované okruhy a dokonce (i když všeho všudy jen dva) různé modely formulí (navíc tento rozdíl je pouze v tom, jestli je nos konvenční, nebo zvednutý). Na druhé straně ovšem máme také několik vážných a mnohdy těžko pochopitelných nedostatků. Prvním je samotný engine hry, kdy v nastavení člověk určí snímkovací frekvenci a tu se program snaží udržet. Pokud je zobrazovaná scéna jednoduší, v podstatě se nic vážného neděje, program prostě nevyužívá procesor naplno. V případě opačném ovšem dochází ke zpomalení hry, kdy se ovšem stále snaží vykreslit všechny pořadované snímky a tedy čas hry se oproti času reálnému zpomalí a zpozdí. Stejným problémem trpěl i díl první, ale v tom, na rozdíl od GP2, byl zpracován déšť. Ten zde citelně chybí, protože, jak víme ze skutečné Formule 1, nejzajímavější, nejdramatičtější a nejpamátnější závody byly obvykle ty, do jejichž průběhu déšť zasáhl. Oproti předchozí verzi tak alespoň doznal vylepšení fyzikální model, díky kterému se již může formule (nejčastěji po kontaktu se soupeřem) nejen vznést do vzduchu, ale i se za letu otáčet kolem jiné, než svislé osy. Ani toto ale není dokonalé, neboť salto prostě udělat nemůže. Navíc nedostatky se nevyhly ani v úvodu zmíněným okruhům, které jsou sice detailní, ale sezóně 1994 (kterou hra simuluje a které odpovídají soupisky týmů a jezdců a v rámci možností i zbarvení a tvar jednotlivých formulí) prostě neodpovídají. Tedy přesněji, jsou tam všechny okruhy i ve správném pořadí, ale některé (kupříkladu Circuit de Spa-Francorchamps, nebo Circuit Gilles Villeneuve) se zde vyskytují ještě ve verzi z roku předchozího, tedy 1993. Taktéž jsou v některých úsecích nesprávné únikové zóny, zejména co se týče jejich povrchu, je na několika místech beton nahrazen kačírkem. Rozdíly sice nejsou veliké, ale vzhledem k tomu, že hra vyšla až v roce 1995, jistě by autoři čas na přepracování problematických úseků našli.

Zatím sice komentář vyznívá spíše negativně, ale hře je potřeba přiznat, že je i přes zmíněné nedostatky velice dobře hratelná a navíc i velmi pohodlně ovladatelná z klávesnice, což u simulátorů Formule 1 pravidlem nebývá. Navíc potěší i možnost detailního nastavené formule, které navíc snadno může znamenat rozdíl mezi vítězstvím a porážkou. A v neposlední řadě přináší tato hra (obzvlášť pro pamětníky) velice silný emocionální monent - možnost projet si zatáčku Tamburello na okruhu Enzo e Dino Ferrari v Imole ve voze Williams FW16, což je kombinace, která se 1. května 1994 stala osudnou trojnásobnému mistru světa Ayrtonu Sennovi. Ovšem i tento zážitek je zkalen jednou chybou - výše zmíněnou záměnou betonové únikové zóny na vnějšku zatáčky za kačírek.

Pro: grafika (neurazí ani dnes), hratelnost, možnosti nastavení vozu, skutečné názvy týmů a jména pilotů, Curva del Tamburello

Proti: engine hry, absence deště, nepřesnosti v okruzích

+10
  • PC 65
Herní výzva 2017: „Pokračování příště!“

Formula One Grand Prix byla mojí oblíbenou simulací formulí. S myšlenkou vyzkoušení dalších dílů Grand Prix jsem si pohrával delší dobu, výzva byla konečně pádným argumentem.

Graficky si hra hodně polepšila, už nevypadá jako Stunts, i když z důvodu nostalgie a pohledem dnešního hráče mi trvalo to vidět. Okolí tratě jsou oblepené nápisy které jde i přečíst, i budovy a formule nejsou pouze krabice. Hodně potěšila i licence, takže tu jsou reálné týmy i jezdci. Stejně je však jednoduché si je přejmenovat a závodit třeba s dnešními jezdci nebo se svými mazlíčky. Zvuky mi přišly víceméně stejné, stále tu není žádné mluvené slovo. Možnosti nastavení vozu neposoudím, to je tak detailní, že jsem se o to ani nepouštěl.

Samotné ježdění je opět super. Největší problém s novými F1 mám s AI, který si většinou jede podle sebe. Tady mám pocit že se opravdu snaží mě nenabourat a dělá občas chyby, i když pořád ne v pořádném množství. Hojně se využívá zrcátko, které, světě div se, zobrazuje ve stejné kvalitě jakou vidíte před sebou. Hodně drsné je také že vám může selhat technika i bez vašeho přičinění.

Většina pomocníků vám sice ulehčí dojezd ale také vás omezuje dost v rychlosti a možnostech předjíždění a tak chtě nechtě musíte většinu povypínat a slušnou rovnováhu lze na klávesnici najít jen s přepínáním v závodě. Trošku závidím z nových her moderní vodící linku na které můžete vidět i jak přibržďovat - vodící linka tady je, ale jak brzdit můžete vidět nanejvýš podle pomocníka doporučujícího řadění. Hodně také chybí mapa, je nutno si trať prostě zapamatovat.

Co se mi nelíbilo? No jednak je to menu, které mi připadá ošklivější a méně přehledné než v jedničce a stejně tak statická grafika jako profily tratí. Velkým problémem je absence deště, který právě v jedničce dokázal jednou za čas udělat závody, kdy dojela třeba jen menšina startovního pole a mělo nějaký smysl taktizovat a bát se.

Grand Prix 2 jsem si užil, jedná se vskutku o evoluční díl. Z důvodu absence deště a ošklivosti menu i pouhopouhé nostalgie pro mě však zůstává jednička jedničkou:)

Pro: jízdní model, tratě, fyzika, grafika

Proti: absence deště, ošklivé menu, málo karambolů

+10