Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Quest for Glory: Shadows of Darkness

Quest for Glory IV: Shadows of Darkness

březen 1993
87
86 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Hoci bol štvrtý diel tejto nesmrteľnej série vydaný iba o rok neskôr ako predošlý, priniesol množstvo noviniek. Vďaka zachovanému malebnému grafickému spracovaniu a príjemnej atmosfére nie sú možno patrné na prvý pohľad, ale už od začiatku hry je zrejmé, že najväčšia zmena sa týka rozhovorov. Všetky dialógy sú vo verzii pre Windows nahovorené, vrátane rozprávača.

Ako uvádza podtitul, tento diel sa nesie v temnejšom duchu. Svedčí o tom aj pomerne nehostinná krajina Mordavia, do ktorej sa hlavný hrdina po dramatických okolnostiach z tretieho dielu vydáva nielen kvôli dobrodružstvu a sláve, ale i z osobných dôvodov.

Klasický adventure/RPG duch zostal nezmenený, vrátane meniaceho sa kurzora a štvorice dostupných povolaní. Hráči si naviac môžu do hry importovať postavu z predošlého dielu.


Poslední diskuzní příspěvek

@S4TW (29.12.2023 00:19): Aha, jedeš remake nebo EGA? Osobně bych doporučil spíše ten remake teda. S EGA neporadím, tu jsem zkoušel jen chvilku a hned vyměnil za remake když vyšel :).

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 100
Dlouho jsem se chystal, než jsem vyzkoušel některý díl z populární série Quest for Glory od Sierry, ale jaksi na ně zbyla nálepka "někdy příště". Jedním z hlavních důvodů těchto odkladů bylo nezvyklé ovládání (ovládací lišta je v horní části obrazovky atd.) oproti všeobecně známějším adventurám od LucasArts. Jelikož jsem ale již dokončil většinu her od zmíněných Lucasů, přišel čas na druhé největší, adventurám zaslíbené studio.

Netradičně na začátek začnu hudbou, která z padesáti procent dělá z Mordavie to místo, pod kterým si představíte Transylvánii. Je plná upírů, česneku a podivných existencí s nechutí ke všemu cizímu. Na ukázku skvěle poslouží hned úvodní skladba nebo melodie z typické slovanské krčmy.

Poté co se vám podaří dostat se z jeskyně, narazíte na neznámou Katrinu, která vás nasměruje a předá základní informace kde, a v jaké části světa jste se tentokrát probudili. Od této chvíle se můžet v kraji Mordavia svobodně pohybovat a konečně začít řešit úkol hodný dobrodruha. Navštívíte známou Babu Jagu z prvního dílu či tajemný hrad s nejedním překvapením. Kdo viděl Ples upírů, bude se cítit jako doma.

Bohužel se ale tvůrci nevyvarovali zásadních programových chyb. Mě potkala menší závada, kdy bylo nutno pro další postup získat Bonsai. Zdálo se to jako neřešitelný problém. S postavou zloděje jsem se ho snažil pomocí hodu kamenem získat z neprotékajícího kanálu, ale to se stále nedařilo i přes velké hodnoty u této vlastnosti. Na konec se ale ukázalo, že je zapotřebí překvapivě trénovat sílu. Problém byl ale i v tom, že skoro vždy po získání zmenšeniny stromu program spadl, což se nezřídka kdy dělo i v jiných částech hry. V CD verzi například hned na začátku při výstupu z jeskyně.

I přes chyby řadím QFG IV mezi jednu z nejlepších her jaké jsem kdy hrál a vrchol dobrodružné série. Doporučuji také hrát v angličtině, už kvůli dabingu a hlavně Leshymu, jehož hádanky v českém jazyce tak nevyniknou.

Pro: hudba, prostředí, hra za zloděje, optimální délka

Proti: bugy

+30
  • PC 100
V posledních dnech jsem rozehrál pár her a zase je obratem vzdal. Buďto kvůli nehratelné obtížnosti (Lion King) nebo proto, že mě ta hra prostě nebavila (Curse of Enchantia, Cool Spot). Postupně jsem začal uvažovat, jestli mě hraní aktuálně nepřestává bavit (mám taková období), a tak jsem šel na jistotu. Quest for Glory 4 má v mém srdci speciální místo. Bylo totiž přílohou SCORE CD 63, což bylo první Score CD, které jsem si koupil.

Série Quest for Glory je mezi Sierráckými adventurami nestandardní tím, že zahrnuje soubojový systém a také RPG prvky. Je tedy tak trochu mutantíkem mezi adventure a RPG (tabulka statistik postavy, které mají reálný vliv na hru). Člověk by očekával kočkopsa, ale Sieře se kupodivu podařilo vše sešít dohromady, takže vznikla zvláštní kombinace, která funguje. Něco jako slané preclíky v čokoládě. Člověk by čekal, jak to bude hnusné, ale nějak se toho nemůže nabažit, dokud pytlík není prázdný (nebo nevidíme outro). A právě taková je série Quest for Glory. Protože aktuálně nemám čas ani chuť rozjet celou sérii, pustil jsem se do mého nejoblíbenějšího čtvrtého pokračování a to za postavu mága, za kterého jsem hru dosud nikdy nedohrál.

Zlí jazykové a reklamní poutače mají ve zvyku tvrdit, že hrou za čtyři postavy (t.j. mág, zloděj, bojovník a paladin) dostáváme čtyři různé hry. To není až tak docela pravda, nicméně každé povolání přistupuje k řešení úkolů rozdílně a některé úkoly má jen a pouze pro sebe. Specifikem série QfG je možnost tvorby multiclass postav, takže zloděj může čarovat, bojovník se naučí třeba páčit zámky a mág po vyčerpání many dorazí nepřítele dýkou. Proto může hráč řešit herní úkoly i jinak, než by je řešilo povolání, za které právě hraje.

Ve čtvrtém díle se hráč prostřednictvím svého herního avatara dostane do Mordavie, což je země připomínající středo- či východoevropskou slovanskou zemi. Mordavie je plná česneku, upírů, vlkodlaků, nemrtvých, cikánů a podobných folklórních postaviček. Hrdina se zde objeví nikým nezván v jeskyni nepříjemně připomínající tlamu příšery uprostřed bažin. V jediném městě hry se s ním nikdo nechce bavit. Každý je k cizincům podezíravý a všude kolem je to jeden smutný příběh vedle druhého. Starý muž ztratil ženu, hostinští postrádají dceru, majitelka místního kvelbu zase manžela. V nedalekém jezeře se nachází krásná Rusalka, kterou na 75% (3 herní postavy ze čtyř) nebudete mít jak vysvobodit. Ale jste přece hrdinové, takže poté, co začnete místním pomáhat, se jejich uzavřenost přece jen zmírní a přes opatrný respekt nakonec může skončit otevřeným obdivem vesničanů. Stačí jen pomáhat (a chránit, jak říká zprofanované motto jisté sociální skupiny Tam Venku Za Monitorem).

Herní systém série QfG je tedy naprosto unikátní. Ani další herní mechanismy nezaostávají. Hudba doprovázející hru je prostě nádherná a podle mě jde o nejlepší hudební doprovod z celé série. Každá obrazovka a některé postavy mají svoje samostatné hudební téma. Co se dalších zvuků týče, není jich mnoho, ale nemám k nim výhrady. Hrál jsem jako vždy dosovou verzi. Ta pod Windows je dokonce namluvena, ale dávám tak nějak přednost němé klasice. Grafika je kvalitní a skvěle do hry pasuje. Zmínit musím zejména nádherné portréty každé herní postavy při rozhovorech a mimořádně nádherná je třeba Eranina zahrada.

Jak jsem zmiňoval v úvodu, hra obsahuje souboje. Soubojový systém je tentokrát zobrazený z boku a evokuje nejvíc bojovky. Upřímně, moc mi neseděl. Naštěstí lze v nastavení hry přepnout bojový systém z arcade na strategy, kde člověk reálně nebojuje, ale pouze nastavuje čtyři parametry, jak by se jeho avatar měl při boji chovat. Což mi vyhovuje mnohem víc. Kromě soubojů nás čekají i rozsáhlé dialogy s herními postavami, nějaké ty logické úkoly (Dr. Cranium) a nevyhneme se ani používání předmětů, tentokrát však přísně logickým způsobem.

Průběhem hry nás provází krásná a záhadná Katrina, kterou poprvé potkáme v okamžiku, kdy opustíme ústí (ústa) úvodní jeskyně. Zatímco všichni ostatní hráči v roce 1999 slintali nad Larou Croft, já tajně miloval Katrinu. A vlastně mi to vydrželo dodnes. Co to o mně vypovídá? Raději nevědět :D.

Pro: Vše počínaje skvělým propojením adventury a RPG přes grafiku a hudbu až po úžasný příběh a dialogy. Katrina.

Proti: Zmatený soubojový systém, naštěstí ale není povinný.

+24
  • PC 100
Čtverka je jednoznačně můj neoblíbenější díl z celé ságy. Je to tím, že to byla první ze série, kterou jsem kdysi díky Score hrál, ale i celkovou atmosférou hry. Začátek je skvostný - hrdina se objeví bez peněz, lektvarů, vybavení, ba dokonce i beze zbraní v temné jeskyni a poté co se odsud dostane, zjišťuje, že všechny sláva je polní tráva. V temné, hororové a depresivní Mordavii ho nikdo nezná, nikdo mu nevěří, z města by ho nejradši vyhnali a kolem něj je jeden smutný příběh vedle druhého. Autoři se tentokrát inspirovali Východoevropskými mýty a spousta monster či lokací bude velice povědomých.

Ve čtverce se autoři obloukem vrátili k prvnímu dílu a dobře udělali. Opět prozkoumáváme les po jednotlivých obrazovkách, opět je tu na každém místě někdo zajímavý koho můžete potkat, nebo komu můžete pomoc. Zapomeňte na desítky nápojů - místní vědec Vám dá jeden protijed a jeden léčivý lektvar denně. Zapomeňte na peníze - většina tvorů co v lese potkáte nemá ani floka. Soubojový systém doznal změn, teď místo izomerického pohledu to funguje ala 2D bojovky, přičemž ono krytí, či postupování pomocí klikání myši do obrazovky mi nepřišlo nejšťastnější. Ale je tu možnost zapnout autoboj a nechat hrdinu vše vyřešit.

Díky bugům hra dříve nešla ani dohrát, ale zaplať pánbůh to na GOGu odladili a jako zázrakem se mi vyhly všechny bugy či časové pasti. Grafika je stále stejně malebná, i když samozřejmě na moderním monitoru poněkud rozpitá.

A příběhy? Těch je tu spoustu - utopená Rusalka lákající do vody, stařík postrádající svou ženu, hospodský pár který ztratil dceru, jeden odcizený manželský pár či šílený vědec tvořící Frankensteinovo monstrum - všem můžete pomoc a postupně se díky tomu stáváte z nedůvěryhodného cizince místní celebritou. Jako paladin se konečně dovíte něco o minulosti Erany a paladina Pjotra a na konci když sesbíráte všech pět rituálů možná zastavíte dvojici čarodějů ve vyvolání temného pána. I identita záporáků a jejich motivace jsou fantasticky napsané. A aby té deprese nebylo tolik, vtip tu obstarává jeden gnóm, jeden skřítek hádankář a jako guest star se vrací i Baba Jaga.
Ke konci se opět ve stylu jedničky dočkáme gratulací s představením postav, kterým hrdina pomohl a cesty dále do Silmarie.

Zkrátka čtvrtý díl parádní a bezchybnou kombinací adventury a RPGčka, bez větších zákeřností, zato s dokonalým scénářem a atmosférou.

Pro: Východoevropské prostředí, hororová atmosféra, smutné osudy a hrdinova pomoc všude okolo.

Proti: Poněkud zmatený bojový sytém.

+16
  • PC 85
Už v dobe, keď som sa vďaka Score zoznamoval s Quest For Glory I, pokukoval som aj po ostatných dieloch série a predovšetkým práve po QFG IV, ktorá je svojou komornou atmosférou (jedno mestečko, v jednom údolí) azda najbližšie k prvému dielu, napriek tomu, že je o čosi temnejšia a germánsky folklór vystriedal folklór slovanský.

Samotná hra sa hrá v podstate rovnako príjemne ako predošlé diely, adventúrne prvky sú striedané a skombinované s RPG časťou, štyri rôzne povolania dávajú hráčovi možnosť rôznorodého postupu hrou. NPC postavy a udalosti v hre sú veľmi pútavé a nezabúda sa ani na pre sériu povestný humor (aj keď záležitosť s gnómom práve najvtipnejšia nebola).

Problém nastáva v momente, keď autori nechajú hráča tápať, objavuje síce oblasť na vlastnú päsť, tak ako je v týchto hrách zvykom, po čase však môže zistiť, že sa nevie pohnúť ďalej a to len kvôli veľmi nejasným "inštrukciám", napr. otvorenie stolu za bojovníka: to totiž vyžaduje silu 300, no hra nedá možnosť hráčovi na otvorenie silou a v prípade ak má nižšiu silu, nepovie mu, že je slabý a nemôže to otvoriť, kým nemá danú silu, neobjaví sa v hre vôbec možnosť na otvorenie a hráč zakysne.

V druhom rade môže byť problémom časovanosť mnohých scén a stretnutí v hre, kde ak hráč nepríde na správne miesto v správny čas (častokrát bez toho, aby tušil, že vôbec tam a vtedy má ísť), tak sa jednoducho udalosť neudeje kým tak neurobí, čo by nebolo zlé v prípade, ak hráč nemôže spustiť tieto "časované scény" v zlom poradí a hra mu tak nešikovne vyspoiluje časť deja, alebo dokonca v mojom prípade mu vôbec nedovolí hru dohrať. Je to samozrejme predovšetkým otázka bugov, ktorými je táto hra povestná (napriek tomu, že množstvo patchov väčšinu bugov odstránilo). Nuž, ale napriek týmto pár viac či menej frustrujúcich okolností, hra skutočne ponúka kvalitný zážitok zo starej školy v grafike, ktorá sa aj 16 rokov po vydaní nedá označiť iným slovom než malebná.
P.S.: Leshy bol neskutočne otravný. :)

Pro: príbeh, postavy, zábavný mix adventure/rpg

Proti: bugy, občasné tápanie, krátkosť hry

+14
  • PC 85
Bez debat nejlepší díl série. Dodnes si pamatuju na typickou temnou atmosféru, díky které jsem si neustále myslel, že na mě každou chvíli vybafne Dracula :-). Jako kdybych hrál čtyřku včera, si pamatuju na trénování síly šplhem na laně a následný odpočinek, to vše pořád dokola. Úctyhodná je i délka hry, díky které jsem ji bohužel nikdy nedohrál a dostal se někam do 2/3. Ale na tu parádní a detailní grafiku vzpomínám dodnes, stejně jako na dlouhé rozhodování, jestli hru rozehraju za bojovníka nebo mága.

Pro: Neopakovatelná atmosféra, detailní grafika, délka hry.

Proti: Občas až moc roztahané.

+7