Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Batman: Arkham Asylum

Batman: Arkham Asylum Game of the Year Edition

Rocksteady Studios •  Virtuos (PS4, XOne)
25.08.2009
15.09.2009
18.10.2016
01.12.2023
kompatibilní
85
605 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Batman: Arkham Asylum je hra se známým komiksovým hrdinou v hlavní roli, který se dočkal kresleného seriálu i několika filmů. Hra se odehrává v Gotham City, kde budete bojovat proti zločinu a snažit se udělat ve městě pořádek. Hra běží na známém enginu Unreal 3, který výborně vykresluje temnou atmosféru hry.

Hra začíná v gothamské psychiatrické léčebně pro šílené zločince, kam je právě převážen za doprovodu Batmana známý psychopat Joker, kterému se ale podaří utéci a na vás tedy padne úkol dostat ho zpět za mříže, stejně jako ostatní nebezpečné zločince, kteří z vězení uprchli s ním. Scénář pro hru psal Paul Dini, který spolupracoval na seriálu Ztraceni a animované verzi Batmana.

Batman: Arkham Asylum je v základu akční hra z pohledu třetí osoby silně zaměřená na kontaktní souboje, využívání spousty technologických vychytávek a na tichý a nenápadný stealth postup. Jako správný netopýří muž dokáže Batman plachtit ve vzduchu, používat vystřelovací hák k získání přístupu na vyvýšená místa a má také speciální schopnost rentgenového vidění, pomocí kterého vidí nepřátele i skrz zeď. Za své úspěchy ve hře také získává Batman zkušenostní body, které lze proměnit v upgrady zbraní či jeho schopností.

V roce 2011 vyšlo pod názvem Batman: Arkham City pokračování. Příběhový prequel obou přechozích dílů vyšel v roce 2013.


Poslední diskuzní příspěvek

@Jumas (13.11.2020 23:37): Mě teda Phoenix hodně ba, je to zase jiná poloha Jokera, ještě než mu úplně šiblo a bylo moc fajn vidět u této postavy taky trochu něco jiného... za mě to Joaquin zvládl skvěle :)

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC --
Velmi šmakózní záležitost pro fanoušky Batmana - kvalitně ztvárněné postavy, story, všechno. Hra se odehrává na pozemcích Arkham Asylum, blázince pro superzločince, kde se naprosto (ne)logicky vyskytují snad všichni důležití Batmanovo nepřátelé.

Tady bych měl asi poznamenat, že mě Batman, ani další superhrdinské/západní komiksy moc neberou a neustálé "it's over, Joker" a podobná Batmanova prohlášení mě spíš iritovala, podobně jako civilní názvy záporáků v jejich profilech, které se až příliš "hodí", než aby to byla náhoda.

Ale zpátky ke hře - Batman chytil Jokera, zase, a odváží ho do Asyla, zase. Joker ale celou situaci naplánoval a tak má za chvíli celé Arkham Asylum pod palcem a Batmana doslova v pasti. Příběh provede Batmana naskrz celým komplexem budov blázince a i když tak často dojde na procházení stejných lokací, v praxi to vůbec nevadí a překvapivě je celé to putování sem a tam i příběhově podložené.

Hratelností se jedná o něco mezi stealth akcí a typickou mlátičkou. procházíte lokace, nakopáváte (velmi efektně) anály Jokreovým henchmenům a sem tam použijete nějaký ten Batmanův gadget.

Boj se tu vyskytuje ve dvou příchutích: Proti henchmenům beze zbraní si to Batman dává na férovku a docela brutálně je skládá k zemi. Proti ozbrojeným nepřátelům ale Batman nemá v čelním střetu šanci (max. v situaci 1-v-1), a na řadu přichází stealth přístup, kdy se skrýváte, útočíte ze zálohy, využíváte prostředí a gadgety jak k přímé likvidaci, tak k pokládání pastí atd. atd. Tohle je právě to, při čem byste se měli cítit opravdu jako Batman. Což nemůžu posoudit, rozhodně si ale přijdu jak solidní zákeřnej zmrd a je to velmi awesome, obzvlášť když se podaří zpacifikovat místnost tímhle stylem v poměrně krátkém čase :) Umělá inteligence nepřátel v takových situacích vůbec není zlá, ba naopak - henchmeni se sbíhají k místům, kde se něco děje, začnou se sdružovat do dvojic a krýt si vzájemně záda a oddělit je bývá často oříšek. Naštěstí je obvykle aspoň jeden henchman sám a jakmile zbývají poslední dva nebo tři, rupnou jim nervy jdou radši každý sám za sebe.

Čas od času se pak objeví nějaký ten známý boss, jehož likvidace stojí na klasickém modelu "zjisti a opakuj" a funguje to dobře.

Gadgety pak Batman získává postupně na různých místech ve hře, žádný není zbytečný a hra vás nutí je využívat, což je jen dobře. Co mi ale v souvislosti s tím vadilo, je další stránka hry - Riddler challenges.

Riddler pro Batmana nachystal pytel hádanek, skrytých trofejí a úkolů (klasická trophy/achievement stuff) a spousta z nich je na místech, kam se s vybavením, které v tu chvíli máte, dostat nedá. Takže jsem se celou dobu trochu frustroval, jestli se k nim budu moct později dostat, jestli není lepší se pro ně průběžně vracet, nebo prostě jak to vlastně bude. Tady vám rovnou řeknu, že i po skončení příběhové části lze ve hře pokračovat a všechny Riddlerovy hádanky si v klidu dořešit.

Design lokací... každý pavilon Asyla má specifický styl, takže na jednotvárnost si stěžovat nelze. Specialitkou jsou pak úseky kolem padoucha Scarecrow. Grafika je perfektní, ale příliš v ní nevynikají důležité věci. Na něco vás upozorní detective mode, ale obvykle musíte být blízko. Ale to je prostě dané stylizací - nic tu nevystupuje do popředí.

Hudba, dabing i zvuky jsou taktéž skvělé, jen v jedné lokaci jsem se nemohl zbavit dojmu, že se cosi děje, bo na pozadí se pořád ozývaly zvuky navozující dojem, že jsem právě cosi sebral/splnil/atp.

Navíc je tu ještě challenge mód - existují dva druhy challenges - boje s přesilou na body a tiché čištění místnosti se třemi úkoly na čas, překvapivě zábavné, ale soubouje vyžadují umět řetězit komba a používat speciální chvaty, zatímco v běžné hře jsem si celkem v klidu vystačil s buttonsmashingem + nutnými změnami.

Celkově musím říct, že nový Batman je velmi kvalitní hra a bavil jsem se u ní, ale není to svým settingem zrovna můj šálek kakaa, abych tomu strkal stovky a zapisoval ji do Guinessovek. Většinu času jsem uvažoval spíš o 85, ale to by už ode mě asi bylo moc nefér - ta hra je skvělá, zahrajte si ji.

Pro: grafika, příběh, postavy, souboje, hádanky, gadgety, ai nepřátel... no dejme tomu všechno, co není v mínusech

Proti: občasná frustrace z riddlera, které by se imho dalo předejít, při vstupu do nové lokace člověk nemá hned takový přehled, jako u jiných her.. mi přijde. ale to jsou oboje prkotiny, že :)

+48 +49 −1
  • PC 90
Vždy jsem měla raději Batmana než Spider-mana či Supermana, a tak když se mi naskytla příležitost (s novým počítačem) si toho herního Batmana zahrát, neváhala jsem ani chvíli. Hru jsem hrála před pár lety, ale na klávesnici, tento rok jsem si řekla, že si celou sérii dám od začátku, a to na gamepadu.

Hra nás zavádí do arkhamského ústavu pro duševně choré a jeho okolí, kde se potulují nejznámější Batmanovi nepřátelé. Prostředí na mě působilo ponuře a depresivně, asi jako celý Batmanův život, což dotvářelo perfektní atmosféru. Nebylo sice kdo ví jak otevřené prostředí, na poměry dnešních her, ovšem to nebylo na škodu, neboť mě dokázalo tak vtáhnout do děje, že mi pohyb od bodu A do bodu B jednou danou cestou vůbec nevadil a stejně tak ani v některých hrách otravné vracení se do stejné lokace.

O našich protivnících jsem se dozvídala prostřednictvím nahrávek pořízených při jejich psychiatrických konzultacích a zápisech v deníku. Zjišťovala jsem tak, že to nejsou černobílé postavy toužící po moci čistě z toho důvodu, že mají hrát roli záporáka. Souboje s nimi nebyly jen o bezduchém mlácení, ale každý boss měl svůj způsob, jak ho porazit. Nejraději jsem měla pasáže se Scarecrowem, který cílil na největšího nepřítele v nás - strach.

Soubojový systém je v této hře velmi povedený a hlavně uspokojující. Batman rozdává rány rychle, dokáže uskakovat, vykrýt úder a omráčit nepřítele svým pláštěm. V některých případech jsem měla možnost vymyslet strategii, jak zneškodnit protivníky v dané lokaci, jestli zvolím tichý způsob či více akční. Trochu tohle kazila nízká inteligence nepřátel, a tak bylo jejich chování velmi předvídatelné.

Ovládání pomocí gamepadu se mi zdálo o dost lepší a intuitivnější než na klávesnici a myši. Souboje jsou tak díky tomu lehčí. Hudba ke hře seděla a dabing postav byl vynikající. Grafika je moc povedená na to, že je to hra z roku 2009. Jedinou výtku bych směřovala k obličejům zoufalých policistů, kteří byli všichni stejní a vypadali všichni stejně blbě :)

Pro: příběh, atmosféra prostředí, souboje, zvuky, bossové

Proti: nic

+39
  • PC --
Člověk nemusí být fandou Batmana, aby si tuhle hru užil. Arkham Asylum exceluje hlavně po stránce level-designu. Otevřené herní prostředí s propracovanými úrovněmi mi opravdu učarovalo, ruku v ruce s technickým zpracováním boostovaným PhysXem. Úrovně jsou neskutečně vymazlené, procházet se a jen tak se kochat se pro mě stalo pravidelnou rutinou. Spousty možností likvidace protivníků poskytují variabilní souboje, jejich AI se zahanbit také nenechala. Příběh klasicky hrdinský má hlavu a patu, okořeněný originálními nápady, z nichž jeden pro mě byl skoro infarktovou záležitostí. Potěší přidaná hodnota v podobě hromady bonusového materiálu a slušná herní doba. Jestli za rok vyjdou tři hry, které by člověk neměl minout, tak tohle je jedna z nich.

*****/5
+31
  • PC 90
Mám rád komiksy, tedy né klasické komiksové sešity, ale spíš jejich filmovou interpretaci, nikdy jsem je nepovažoval za kapitalistickou propagandu a podobné hovadiny, beru to čistě jako zábavu. Mám rád tu směsici různých postav s různými vlastnostmi. Hodně se mi zamlouvá tvorba Disneyho Marvelu, i jejich kolegu z Warner Brothes, strašně mě baví Avangers, Punisher, Flash, atd. atd. Ale jedna postava je pro mě nejdůležitější, je to samozřejmě Batman. A to hlavně proto, že jsem jako malý capart hltal filmy s Michaelem Keatonem, Kilmerem a později dokonce i tu fetiš zhovadilost s Clooneym. Pozdeji mi samožřejmě udělal radost pan Nolan s novodobou trilogií o netopířím muži. Ale k čemu se chci dostat je, že když se řekne Batman, odpoví se Joker. Joker byl vždycky super, jak Jack Nicholson, tak snad ještě lepší Heath Ledger. Heath Ledgera jsem skutečně považoval za nejlepšího Jokera, který snad ani nemuže být překonán. Pouze do doby než jsem si zahrál Arkham Asylum. Uvidíme co provede Jared Leto v chystaném Oddílu sebevrahů.

Dle mého skromného názoru, který stejně nikoho nezajímá, je Joker z AA ten nejlepší Joker, s jakým jsem měl zatím čest. Kdykoliv slyším Joker vybaví se mi právě ten z AA. Vyzařuje správnou směsici šílenosti, brutality, vtipu a "charismatu", která z něj dělá nejlepšího Batmanova protivníka. Když k tomu přičtu ještě peckoidní dabing Marka Hamila, tak je vymálováno. Jak jsem psal nejlepší Joker vůbec.

Omlouvám se za mé krasozpěvy a zpět ke hře. Komixové hry jsem měl vždy spjaté s budgetem, nyní ne. AA je pecka nad pecky, přesně takhle jsem si převod Batmana z knihy na monitor představoval, samotný svět působí takovým retro-futur dojmem, graficky parádně zpracované do nejmenších detailů.

Další obrovské plus je spousta Batmanových kultovních protivníku, jako je Bane, Posion Ivy, Ridler, Crock, atd. plus jejich posluhovači, které Batman kosí hodně brutálním až skoro wrestlingovým způsobem.

Paradním zpestření hratelnosti jsou např. kanálové hrátky s Crockem, nebo raušové rozjímání s Scarecrowem, o zábavu je postaráno od začátku do konce a ani na minutku jsem se nenudil, Ridlerovi hádanky jsem vyřešil sám krom třech, ty jsem musel odhalit s návodem.

Souboje s lůzou z vězení jsou vážně skvělé, lahodí oku a jsou efektní. Nechybí klasické spestření tichého postupu, který lze řešit pomocí Batmanových vychytávek.

Příběh je naprosto fantastický a plně srozumitelný, což je někdy ve hrách problém. Projdeme si hezky všechny pavilony celého AA, na zvraty není nouze, i jeden skutečně infarktový moment tu jak pro Batmana, tak pro samotného hráče, bodří vědí :).

Pecka pecek.

Metascore: 91%
Herní doba: kolem 21 hodin.

Pro: Joker, grafika, zaporaci, bojový systém.

+28
  • PC 85
"Darkness. No Parents." Ne, počkat, špatná adaptace.

K hernímu Batmanovi jsem se odhodlávala fakt dlouho, což je co říct na člověka, který viděl dokonce i ten ujetý Batmanovský film z 60. let. Sice se nepovažuju za nějakého hardcore fanouška, ale Batmana jsem měla vždycky ráda kvůli záporákům a bylo potěšení se s nimi zase vidět. Především Joker je naprosto geniální, čemuž vděčí i svému dabérovi. Mark Hamill je prostě ten jediný pravý Joker a od TAS jeho hlas vypiloval přímo k dokonalosti. Taky mě moc potěšila přítomnost mojí milované Harley Quinn a její původní dabérky Arleen Sorkin, i když o jejím novém designu bych radši pomlčela (protože proč mít ikonický, univerzálně rozeznatelný kostým, když v generickém korzetu a minisukni má hezké kozy a zadek, že?), ale to je asi jediná výtka co se vzhledu postav týče, protože ostatní postavy byly naprosto skvělé (především Scarecrow, Poison Ivy a Killer Croc).

Dále musím pochválit atmosféru, která byla místy dovolím si říct až hororová, lokace, ve kterých by se zbláznil i naprosto normální člověk, příběh, který je sice celkem primitivní, ale nenudil, a příjemnou hratelnost. I když prakticky člověk dělá pořád dokola to samé, každou chvíli dostanete nějakou novou hračku na oživení.

Určitě se pustím i do pokračování, ale teď jdu splnit všechny Riddlerovi challenges. A možná půjdu podruhé do kina na LEGO Batmana, nejlepší Batmanovskou adaptaci všech dob. :D

Pro: MARK HAMILL, postavy, atmosféra, hratelnost, lokace

Proti: možná místy stereotyp hlavně co se soubojů týče

+28