Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Freelancer

05.03.2003
83
127 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Freelancer je volným pokračováním Starlancera. Aliance, která prohrála válku na Zemi, se rozhodla opustit planetu (nic jiné jí asi nezbylo) a vydala se v pěti obrovských lodích hledat nové místo pro život. Nakonec se usadili v nové galaxii, kde založili svoji novou civilizaci. Postupně se však, jak je tomu vždy, začaly objevovat problémy, rostla kriminalita a tak v systému najdete kromě oficiálních organizací také nejrůznější zločinecké bandy a spolky.

Do hry jste vrženi po zničení vesmírné základy Freeport 7, na které máte jako Edison Trent svůj domov. Jako trosečník, který nemá vůbec nic kromě jakéhosi artefaktu, získáte první zakázku od policie a s ní také malou vesmírnou stíhačku. Galaxie, ve které se nacházíte, je propletena sítí vesmírných bran, které vás transportují mezi jednotlivými slunečními soustavami.

Jak postupujete v kampani, otevírá se vám více a více bran a váš prostor se nafukuje do opravdu enormní velikosti. Kromě plnění misí kampaně můžete přijímat v baru další úkoly a vydělávat si tak peníze nebo můžete obchodovat s nejrůznějšími surovinami od kovů až po drogy.

Hra je propletena příběhem, při jehož plnění se dostanete do různě zpracovaných koutů galaxie, a i po jeho dokončení je co dělat. Můžete hledat zapadlé planety či tajné základny.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Vždy mne fascinovaly herní simulace - zvláště pak ty vesmírné. Už od dob trápení se s Elite na C64 mi téma svobodného vesmíru, ve kterém můžete téměř vše, připadalo velmi vzrušující a zajímavé. Kdo by nechtěl být pašerákem Hanem Solem, kapitánem Jamesem T. Kirkem nebo průzkumníkem Davidem Bowmanem z 2001: Vesmírné odysei? Freelancer nabízí opravdu hodně volnosti, ale ta je vám jednoduše k ničemu. Je to jako u kterékoliv tzv. freeformové hry. Chvilku si zablbnete, ale nakonec se stejně vrátíte k příběhovým misím, protože ty jediné zajištují postup vpřed a pár hodin na to všechno spolu s příběhem končí a vy víte, že vás už nic nového nečeká..

Freelancer, stejně jako žádná jiná hra, není vyjímkou. Na druhou stranu je titul kvalitativně velmi vysoko ve svém žánru a nabízí vše co od něj můžete čekat (viz. Pro). Ve své době nejlepší volba pro milovníky vesmírných simulátorů má dnes již své nástupce, přesto nabízí vyváženou hratelnost a solidní přístupnost pro neznalé žánru možná i víc než novější tituly. Zasloužených a časem prověřených 80%.

Pro: hratelnost, příběh, velikost vesmíru, slušné technické zpracování a efekty, nízká HW náročnost, multiplayer

Proti: lineární části hry při potřebě levelovat pro postup ve hře = stále stejné mise, lodí mohlo být na výběr víc

+21
  • PC 75
Můj pohled na tuhle hru je značně rozporuplný, jelikož v sobě dost nevídaným způsobem kombinuje "velice dobré" a "velice špatné" prvky, aniž by se v sobě nějakým znatelným způsobem rozmělnily. Upozorňuji, že hodnotím pouze singleplayer.

Že je technická stránka na svou dobu převážně kvalitní je myslím bez debaty, takže přeskočím, nakolik se mi líbily pozadí, designy lodí a pod. Co mě však vytáčelo byl dabing, který byl přinejlepším průměrný. Nekritizuji teď samozřejmě náhodné skládání hlášek, což byl imo dobrý nápad, ale to, že krom některých jiných postav je především hlavní hrdina totální dřevák. To nemohli sehnat někoho, kdo by ho dokázal nadabovat pořádně? Štval mě až tak, že když v cut-scéně dostal po hubě, tak jsem fandil záporákům. To asi není příliš zdravé. (některé postavy byly samozřejmě kvalitní, ale převážit hrdinu mají trochu problém)

Co se týče ovládání, tak jeho jednoduchostí jsem byl zpočátku velice nadšen. Co mě ale časem začalo žrát bylo to, jak se tento přístup podepisuje na hratelnosti. Ve výsledku totiž všechen dog-fighting končí u toho, že myší po obrazovce zuřivě honíte křížek kroužkem. Nekritizuji teď potřebu zaměřovat, protože vím, že to je u simulátorů běžné. Co ale běžné není, je téměř absence jakékoliv letecké taktiky, protože ta je kvůli ovládání a vysoké manévrovatelnosti strojů po většinu času omezena na to, že rozstřílíte nepřítele, kliknete na automatické zaměření dalšího, na kterého se během sekundy/dvou OTOČÍTE (skoro jak v FPS) a pokračujete. Jediné narušení bitevní rutiny bývá, když do vás někdo ze zadu začne kydlit, což vyřešíte tím, že stisknete afterburner a pohnete myší náhodným směrem, čímž setřesete libovolného AI nepřítele. Netvrdím samozřejmě, že bitvy ve hře nemohou být vzrušující, ale rozhodně ne ty generické, kterých si asi hráč užije nejvíce. (jako zajímavé můžu zmínit třeba ovládání 360° věžiček, či možnost pomocí blbnutí s motory trikovat ve stylu Battlestar Galacticy. Potíž ale je, že v praxi je to celkem na pytel...)

Co jsem také příliš nepochopil, bylo obchodování. Ne tedy, že bych nepochopil samotný proces, ale vzhledem k tomu, jak nezáživné a otravné je v téhle hře cestování na větší vzdálenosti (což je pro dobrou cenu nezbytné), tak pro mě samotná finanční motivace, ať sebevětší, prostě nebyla dostatečná, protože raději půjdu hrát solitaire, než abych se buhví jak dlouho prokousával stezkami tohoto vesmíru (a než mi to nějaký chytrák vpáli: Ano, vím jak se používají waypointy a autopilot). V příběhových misích jsou tedy tyto cesty zábavné, protože jsou prokládány dialogy a událostmi, ale pendlování jsem opravdu po první cestě musel pověsit na hřebík... (a to upozorňuji, že obvykle mám freelance obchodní hry celkem rád.)

Tím se dostávám k příběhu, který je jednoznačně největším plusem a to nejen po dějové stránce, protože příběhové mise jsou fakt nadupané. Několikafázové, postupně gradující bitvy prokládané rozhovory a cut-scénami, jsou hlavní důvod, proč má smysl si tuhle hru zahrát. Dokonce mě vyhlídka na další posunutí příběhu držela u hry i mezi dějovými misemi, kdy jste nuceni si otravnými generickými bitvami vydělávat na lepší vybavení. Občas tedy bývají problémy se zasazením příběhu do světa hlavně tedy kvůli častému střídání stran (např. episoda s Lane Hackers - Zachránili mě ze šlamastiky, spokojeně jsem pokecal s jejich bossem, odletěl jsem a když jsem se po chvíli, aniž bych posunul příběh, vrátil, tak jsem zjistil, že jsme opět nepřátelé, přestože jsem si před pár minutami dával na jejich bázi kafe), ale myslím, že to se dá odpustit.

Problémem akorát je, že když příběh po 15-20 hodinách dokončíte, tak vám hra oznámí, že není u konce, jelikož stále vás ještě čeká spousta systému a tajů k objevení a prozkoumání a řada úkolů ke splnění... Tak moment: Já právě dokončil dějovou linii, která finišovala tou nejbombastičtější sérií bitev, kterou ta hra může nabídnout a mám teď úžasnou vyhlídku létat klidně do skonání světa po generických systémech, které všechny obsahují ty samé generické questy? Wow... Kdyby si alespoň autoři trochu vyhráli se speciálními nepříběhovými úkoly pro různé lokace... Takhle jsou všechny generické mise akorát o tom, že je třeba někam doletět a někoho rozstřílet. Chápu, že v multiplayeru může ten freelancing být nějakou dobu zábavný, ale já jsem z toho pocítil trochu rozčarovaní. Je super, že je universum velké, ale já už (oproti začátku) neměl později ani motivaci přistávat na většině planet a stanic, protože jsem věděl, že tam prostě nic zajímavého nenajdu. A že můžu být třeba pirát a místo stále stejných bitev s piráty trpět úplně stejné bitvy s fízly? No nic...
+18 +19 −1
  • PC 100
Létáni vesmírem vážně nemusím, ale když už se mi jednou tato hra dostala do ruky, řekl jsem si, že ji dám šanci. A udělal jsem dobře, poutavý příběh mě dostal už od začátku a nedokázaly mě od něj odradit ani stále se opakující mise.

Rozhodně mi sedlo ovládáni, které bylo čistě pomocí myši a tlačítka plynu. Ideální pro mě, jako hráče preferujícího střílečky. Poté, co jsem tuto hru dohrál, hledal jsem stejné ovládáni i u dalších vesmírných simulátorů, ale u žádné hry jsem něco podobného nenašel a tak jsem na ně zcela zanevřel.

Myslím, že nejlepší ukázkou kvalit této hry je to, že jsem se k ní asi po roce znova vrátil, jen kvůli příběhu, a celou jí projel.

Pro: příběh, v té době grafika, obrovský vesmír, ovládáni, dabing (pokud si dobře vzpomínám hlavního hrdinu daboval Ian Ziering z Beverly Hills 90210)

Proti: repetetivnost misí, občas příliš zdlouhavé přesuny.

+15 +16 −1
  • PC 85
Na začátek menší lingvistická kulturní vložka. Při hledání vhodného českého ekvivalentu slova freelancer jsem našel dost neobratný překlad "nezávislý pracovník". No, uznejte sami, motivovala by Vás hra s podobným názvem? Ve mě to evokuje spíše něco ve stylu "jeden den v životě řadového úředníčka na maloměstě". Vážně, vhodný jednoslovný překlad jsem nenašel...

Abych se dostal k jádru věci, teď už bez vytáček. Jste Edison Trent, vesmírný kovboj na volné noze, létající si ze systému do systému, hledající dobrodružství, pracovní příležitosti a obecně možnosti jak si namastit kapsu. Jenže ejhle, vesele si hopsáte z planety na planetu, když v tom...BAF! Lekli jste se?

Ne ne, nebudu zde spoilerovat a ani se vyjadřovat k relativně tuctovému příběhu, který není zdaleka nejsilnější stránkou hry. O spoilerování zase tak nejde, ale opravdu to není nutné. Snad jen v kostce... vzpoura, světélkující emzáci, ohrožení civilizace, znáte to. A taky hodně BUM a občas i BÁC. Ačkoliv příběh jako takový není žádné veledílo, atmosféra hry vás rychle vtáhne.

K čemu bych se ovšem rád vyjádřil jsou herní možnosti a zpracování. Rád bych zdůraznil slovo FREE. To freelancer opravdu je. Rozsáhlý herní svět se spoustou krásně provedených hvězdných systémů, hluboký vesmír, který Vás bude vybízet k dalšímu a dalšímu objevování. Ovládání je snadné a příjemné, poměrně široká škála možností (ačkoliv po čase poněkud stereotypních) vás zabaví na dlouho. Pro mě velice příjemný zážitek, který ve mně vyvolal chuť objevovat temné kouty galaxie.
+11
  • PC 70
Černočerný vesmír v této hře nenajdete. Každý kout galaxie září barvama, nikde sem nenašel čiste černé pozadí. To byl můj první dojem ze hry. Hra skvěle funguje na W10 64 a po stažení Jasonového patche i v HD. Čestina není kompletní, ale hlavní věci jako deník a úkoly misí jsou přeloženy. Příběhových misí je tu pěkných 13, plus hodně vedlejších, čti generických misí, které jsou povinné pro další postup. Samotní příběh je pěkně chaotický, strany se tu mění jak ponožky, po čase mně vůbec nezajímal. Boje je díky myši radost hrát, bohužel štíty toho hodně nevydrží, dlouho se dobíjí a poslední tři mise to bylo utrpení. Velké přesily nepřátel, do toho hafo naváděných raket a můžete znova loadovat, kolikrát jsem přeskočil do jiného systému s jedním dílkem síly trupu, 0 nanitů, 0 štítu a teď minuta letu, nepřátelský útok, další minuta letu, další útok a bum. Znova. Dále mně štvalo že ač sem mněl kreditů dost, nemohl jsem si koupit lepší zbraně kvůli mému nízkému levelu, a tak to bylo až do konce hry. Silné lodě a zbraně si můžete díky tomu pořídit až po ukončení příběhu, ale pak už jaksi není motivace hrát dále...Pro mně je lepší jejich předchozí hra Starlancer i když jsem ho hrál na šipkách.

Pro: ovládání myší, prostředí

Proti: nepřeskočitelné cutscény a absence titulků v nich

+10