Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Mise Quadam

1995
35
15 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

První adventura od českého týmu Agawa, o rok poté následovaná Swigridovou kletbou. Na rozdíl od ní je Mise Quadam pokusem o domácího Perryho Rhodana, klasickým sci-fi příběhem. Androidi na bázi tritlinia ovládnou Zemi, načež je vybrán hrdinný zachránce, který se vydává na planetu Quadam, aby zde nalezl spásný artefakt dávné mimozemské civilizace.

Hra byla již ve své době nevalně přijata kritikou i hráči, především kvůli nedostečnému technickému spracování, nevyhla se ani pixelhuntingu a nepříliš logickým hádankám.


Poslední diskuzní příspěvek

Před pár dny jsem si dělal seznam her, které vyšly v rámci Game4U. Škoda, že jsem o tom tehdy nevěděl, protože většinu speciálů tvořily právě hry od Crya. Bohužel mám pouze Atlantis I a II (plus BG1, MM8, Brány Skeldalu a Comandos).

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 35
Mise Quadam je další hra do které se pouštím s vědomím její velmi špatné pověsti. Je to svým způsobem výhoda, každá povedená drobnost příjemně překvapí, kdežto u hry s většími očekáváními je to náročnější. Quadam je klasická adventura a herně se nijak nevybočuje, problémem je spíše zpracování. Grafická stránka je ve většině částí hodně nepovedená, jak po technické stránce, tak i stylem, který mě a dle ohlasů většině lidí nesedne. Přesto se sem tam najde celkem slušně vypadající část, třeba budovy. Hudba je snad ještě horší, její větší část je až nepříjemná. O zvucích nemá cenu ani mluvit. V porovnání s konkurencí roku 1995 jako Gabriel Knight, Full Throttle nebo, také česká, Dračí Historie je to opravdu špatné. A nejhorší je, že hře by nepomohlo ani vydání o pět let dříve.

Příběh o odloučené skupině lidí a jejich pokusu zachránit planetu není špatný a pochválit musím i jeho nápadité zpracování v manuálu, ten rozhodně stojí za přečtení. Ovládání je klasické, největším problémem je inventář. Vzhledem k počtu předmětů a nutnosti jejich kombinování je dost nepřehledný. Problematické je i hledání předmětů, to že se nehlásí není až tak neobvyklé, ale díky grafice se opravdu špatně hledají. Je tak velmi snadné něco minout a způsobit si tak dlouhý zásek. Hromadu předmětů jsem ani za celou hru nevyužil a táhl je tak zbytečně sebou - hlavně znepřehledňovali inventář. Samotné jejich použití je sice často nelogické, ale vzhledem k rozsahu hry to nezpůsobovalo moc problémů a některé hádanky nejsou špatné. Návod jsem využil párkrát, vždy kvůli nalezení v podstatě neviditelného předmětu. Jako u většiny adventur jsou přítomny i dialogy, ale postav je opravdu málo a úroveň rozhovorů raději nebudu popisovat. Docela zajímavý je samotný závěr.

Se hrou jsem strávil asi 7 hodin, ale čistý průchod by byl výrazně kratší. Ve výsledku je Mise Quadam dost podprůměrná hra a to nejen na svou dobu. Hratelná sice je, upřímně čekal jsem mnohem horší zážitek, ale osobně nevidím důvod se do ní pouštět. Autoři sice měli dost nápadů, ale nezvládli zpracování. Kdyby hra vyšla jako textovka, tak mohla být přijata pozitivněji.
+22
  • PC 30
Mise Quadam je v pořadí druhou adventurou Petra Mandíka, zajímavé postavičky české herně-vývojářské scény 90.let, které se podařilo nějakým záhadným způsobem během krátké doby dostat na trh hned 3 adventury, které se vyznačují především tím, že by ani součet jejich tří procentuelních hodnocení nepřesáhl hranici 70%. První hra, Mavlin: Vesmírný únik, se může směle pyšnit titulem nejhorší komerčně vydané adventury všech dob a společně s Turbo Speedway je i nejhorší českou hrou, která si kdy dovolila brázdit regály prodejen s hrami. Mise Quadam, tentokrát již pod hlavičkou společnosti Agawa, je sice po všech stránkach lepší, ale překonat Mavlina s jeho doslova šokující úrovní grafiky není žádné měřítko a Mise Quadam je i přes nesporný progres stále regulérně špatnou adventurou.

Příběh přitom nezačíná špatně, jedná se o klasické sci-fi béčko a autoři se pokusili načrtnout nepříliš optimistickou vizi budoucnosti, kterou ale v průběhu hry nijak dále nerozpracovali, což je docela škoda. Vážný tón hry navíc poměrně rychle vystřídá tón odlehčený a hra se pokouší být vtipná na každém kroku, ale nedaří se jí to ani v nejmenším. Je nicméně třeba ocenit fakt, že je na obrazovce více aktivních míst, které hrdina nějakým způsobem okomentuje, jiné interakce si ve hře hráč totiž moc neužije, protože na planetě Quadam potká všeho všudy 2 nepříliš sdílné postavy, což Misi Quadam staví někam na úroveň hry Myst. Ovládání je kostrbaté a ze začátku je trochu problém najít ten spravny grif na úspěšné umístění předmětů do inventáře. Díky grafice, která je místy podprůměrna a místy příšerná, je problém najít některé předměty a hra je tedy těžká a to i proto, že je možne sebrat řadu předmětů, které nemají žádné využití a není možné se dvojklikem přenést na jinou obrazovku, takže se hraní často zvrhává v bloudění mezi nevzhlednými obrazovkami a zkoušení všeho na všechno, což není úplně to, co bychom od adventur očekávali. Hra neobsahuje dabing, ale hudba není úplně špatná a dá se poslouchat.

O úrovni Mise Quadam vypovída i to, že byla vydána jako přímá konkurence Dračí Historie od brněnských NoSense, které se nemohla vůbec rovnat. Nemohla se ostatně rovnat ani prvním českým komerčně vydaným adventurám na PC Tajemství Oslího ostrova a 7 dní a 7 nocí od další brněnské party Pterodon a vydání Mise Quadam tedy spíš vypadá jako zoufalý pokus JRC konkurovat Vochozka trading, protože hlad po hrách v mateřském jazyce byl v polovině 90. let, kdy anglicky neuměly ani učitelky angličtiny, obrovský. Vochozka tento hlad řešil importem her z Polska a Teen Agent vyšel těsně před Misí Quadam. JRC oproti tomu dalo Mandíkově Agawě šanci jestě s jedním projektem a i když byla Swigridova kletba zase o malý kousek lepší, byť to rozhodně nebylo zásluhou nechteně komického amatérského dabingu, tak to v dobovém kontextu stále nestačilo ani na průměř, protože kde není talent, tam ani smrt nebere a následně připravovaný projekt z orientálního prostředí už Agawa nikdy nedokončila. Otázkou je, jestli je to vůbec škoda.

Pro: sci-fi námět, ucházející hudba, CZ made

Proti: grafika, ovládání, absence dabingu, pixelhunting, who cares příběh, rádobyvtipné texty

+20
  • PC 20
Co k téhle hře napsat? Já vím blbý začátek komentáře, ale když může být blbá hra... Mise Quadam je naprosto otřesný český pokus o adventuru, který je horší i než Tajemství oslího ostrova.

Pokud TOO byl pokus o Monkey Island a 7 dní a 7 nocí o Leisure Suit Larry, Mise Quadam mě přišlo jako (zoufalý) pokus o Space Quest. Zemi ovládli androidi, lidstvo je vyhlazené a jeho zbytek posílá z asteroidu toho nejhoršího (ups spoiler), aby na planetě Quadam aktivoval superzbraň, která je zničí. Na planetě se příběh nijak neposune, nic se neděje, jsou tu dvě postavy z nichž jedna mele sračky (pardon vede filozofické hovory) a druhá umírá.

Hratelnost je příšerná - nehlásící se a neviditelné předměty (kámen u lodi), dementní puzzle na konci, sbírání haraburdí které z 90% nepoužijete za celou hru. A zhruba tak 99% naprosto nelogických kombinací jako projít skrz pole tím že vypiji kolu a prochčiju si cestu skrz, popřípadě zkoušet chytat pavouka do lasa. Spoustu akcí musíte kliknout třeba 3-4* než se stanou. Ovládání je naštěstí jedním tlačítkem, díky bohu za ty dary.

A nakonec technická stránka - příšerná hudba kterou jsem po pár minutách musel vypnout, žádný dabing ani žádné zvuky a grafika. Už jsem viděl v klasických adventurách ledacos, ale něco tak odporného snad v životě ne. Rozpitá, odpudivá mazanice v neladících barvách, která vypadá jako malůvky nějakého malého dítěte nebo jako nějaké první nástiny od grafika, které někdo chytl a prskl do hry. Samozřejmě v rozlišení roku 1995, takže hnus na druhou.

Prostě sračka non plus ultra, bez návodu nehratelná. Takže po záseku s kamenem a pár naprostými nesmysly (napadá mě použití špagety na liánu a výsledek na vodu) jsem vzal do ruky návod, hru jsem prošel bez jediné snahy tenhle hnus opravdu dohrávat a za hodinu jsem si odškrtl něco, co už nikdy nechci vidět.
+17
  • PC 40
Jedna z nejhorších her, kterou jsem měl tu smůlu hrát a zatím nejhorší česká hra vůbec. Vše je už napsáno v popisku - odporná grafika, midi hudba trhající uši, rádobyvtipné hlášky hlavního protagonisty (v jednom místě do zblbnutí cituje z Cimrmanovského Dobytí severního pólu), všehovšudy tři postavy, se kterými je možné mluvit (jedna umře, druhá je zblbnutý emo intelektuál a třetí není organického původu), aktivní místa se projeví až poté, co na ně hráč klikne a už se tu objevuje problém s umisťováním předmětů do inventáře tak jako ve Swigridově kletbě... mohl bych pokračovat dál, dohrál jsem to jen s velkým sebezapřením (a klobouk dolů klukům z týmu Scorpions, co na to udělali návod).

Pozitivní je snad jen to, že druhá hra týmu Agawa už byla lepší...

Poznámka na závěr: klasických sci-fi adventur není mnoho, na mysl přichází třeba Gateway či Beneath a Steal Sky, ale přestože první je textovka a druhá hezkou grafikou také neoplývá, asi je vám jasné, kdo tu vychází jako ten černý vzadu...
+10