Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Dragon Age: Origins – Awakening

Dragon Age: Prameny – Procitnutí

16.03.2010
78
205 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
rozšíření
Multiplayer
ne

Arcidémon bol porazený, avšak vyvstala nová hrozba. Zlo, ktoré sa po porazení arcidémona malo stiahnuť prežíva a zdá sa, že má nový cieľ, nového vodcu. Opäť tak bude na Šedom strážcovi, aby upevnil rád a odhalil tajuplný zdroj problémov.

Datadisk hry sa odohráva v okolí mesta Amaranthine. Hra obsahuje všetky náležitosti, ktoré má pôvodná hra Dragon Age: Origins, avšak pridáva niekoľko ďalších schopností pre jednotlivé povolania, ako i nový "origin" príbeh unikátny pre tento datadisk. Ak hráč nebude pokračovať so starou postavou, bude hrať hru ako Šedý strážca z Orlais.


Poslední diskuzní příspěvek

@M.a.t.t. (26.08.2022 14:04): Jasné. Nicméně voting jury jsou zase ty "magazíny".

Btw furt mi nepřijde důvodné opírat se toliko o rok 2014, když diskuze je obecně k Bioware sešupu. Chápu sice, proč si se o tom zmínil. Ale nepřijde mi to kvůli uvedenému jako dobrý příklad.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Abych pravdu řek, k datadisku jsem přistupoval trochu skepticky. Přeci jenom původní Prameny měli dobrý příběh, který měl i podle vašeho rozhodnutí i dobrý konec. A když jsem se dozvěděl, že Procitnutí bude hned navazovat na konec Pramenů, tak jsem si myslel, že se bude jednat jen o takovou splácanou rychlokvašku a právě slabší začátek datadisku mě teda opravdu málem odradil, ale postupem času mě hra začala bavit. Do party vám postupně přibudou nový členové a bohužel pouze jeden z původní hry, a to trpasličí ožrala Oghren. Je to poměrně škoda, protože nový členové už nejsou tak charakterově zajímavý a konverzace mezi nimi už není tak obsáhlá jako v Pramenech. Nejvíc mě ale na hře štvaly bugy, už dlouho jsem se nesetkal s bugama, které mi znemožňovali dohrání mise, se kterými jsem musel loadnout hru a opakovat tak znovu 2 hodinový úsek nebo animace konce, která se mi opakovala 6x než naskočili závěrečné titulky :-)
Co ale na datadisku oceňuji, je docela slušná délka hraní, přidání několika nových věcí, brnění, zbraní, lokací, talentů a schopností postavy. Úkolů je taky poměrně dost, přibude až 80 nových questů. Kdyby takhle rozsáhle byla vydávána třeba DLCčka, ať už do Dragon Age nebo jiných her, tak bych byl vždy nad míru spokojený.
Když to shrnu, tak Procitnutí není špatný datadisk, samozřejmě komu se už nelíbily Prameny, tak Procitnutí nemá cenu zkoušet, ale jestli jste si oblíbili původní hru jako já tak datadisk je pro vás povinnost :-)

Pro: Herní doba, spoustu nových věcí a questů, nové lokace

Proti: Slabší příběh, poměrně nezajímavý nový členové party, pro mě docela závažné bugy

+28
  • PC 80
Na úvod je třeba říci, že pokud se váš charakter stal na konci Origins kancléřem, teyrnem, princem-chotěm či dokonce královnou... Tak si to můžete strčit za klobouk. Až na jedno či dvě krátká setkání to bude každému putna. Potěší alespoň, že se k vám většina postav i tak chová s úctou. Což si hero of Ferelden a warden-commander určitě zasluhuje.

Datadisk však pokračuje v nastaveném trendu posledních (lepších) částí původní hry. Amaranthine už alespoň vzdáleně připomíná město (oproti Denerim) a Vigils Keep utěšeně roste s opevňovacími pracemi. Tedy nenechte se nachytat, stavba tvrze v Neverwinter Nights 2 je citelně lepší, nicméně alespoň něco.

Ocenil jsem také více špičkování mezi charaktery. Ty jsou sice v základu stejně nudné a nepropracované jako původní, nicméně party banter je o dost lepší a snad každá postava umí být zábavná. Tzn. už to netáhne jen Zevran, Morrigan a Alistair. Vzhledem k tomu, že se konverzace odehrávají i na nádvoří Vigils Keep, tak je také vyslechnete častěji.

Co vedle pár nových předmětů (hlavně zbrojí) oceňuji je přidání lektvarů staminy a nových dovedností a zejména povolání. Většinou nejsou tedy úplný trhák, ale třebas shadowa nebo spirit warriora jsem si oblíbil. Tak či tak nehledě na obtížnost budete za bohy. Válečníkův Massacre řeší souboje s plebsem (obzvláště pokud máte dva bojovníky). Pro ušetření času se specializujte na spirit magic, která má v datadisku až neuvěřitelné bonusy (viz třebas Staff of the Lost či prstýnek Soulbound - byť prý i tak je dmg cap jen na 50% - takže je to šumák), váš mág si pak také užije vysoký počet killů.

Co jsem rozhodně ocenil je zajímavější prostředí (architektura, styl) a zajímavější nepřátele (Architekt, Mother), díky kterým (doslova) už jsou darkspawni trochu méně anonymními chodícími body zkušenosti. Stran lokací se mi třebas líbil Kal Hirol a příběh jeho obrany. Tady jsem se i párkrát zastavil. Škoda, že příslušný kodex stále stojí za bačkoru (stejně jako drtivá většina ostatních záznamů v kodexu), Tohle měl třebas Witcher se svým bestiářem nebo Planescape Torment s obdobným vyřešeno zajímavěji a byla radost v tom číst. Lokace jsou v datadisku rovněž o něco méně koridorovité a jde tak už spíše o normální mapy. Stále musíte mnohé obíhat a to ač by to zvládl slézt či vylézt i tříletý kluk, nicméně těch barier je přeci jen méně a mapy venkovních lokací již nejsou "tunely" (viz Brecilian Forrest v původní hře). O dost méně je i základních poslíčkovských úkolů. Jako maličkost, která potěší, je možnost výběru asi z deseti heraldických symbolů na štít (Cousland, Legion of the Dead, Antiva Crows, House Aeducan atp.). Přidávají +3 ke všem atributům, což se bohužel ve hře nepíše. Jak říkám - celkově maličkost, ale potěší. Zvláště kvůli výbornému Landsmeet štítu (o fous nejlepší ve hře). Jo a crafting také fajn.

Příšerný je ale kopec bugů, po vstupu do dolů ve Wending Woodu obratem vše sundejte hlavní postavě, jinak o předměty přijdete. Obdobně s questem pro pašeráky či proti nim v Amaranthine počkejte až po získání Sigrun (kvůli jejímu companion questu). Oghren pak, pokud jste mu dávali dary v Origins, bude jen velmi pomalu stoupat v affection, což je dost mizérie, jelikož na finální rozhovor (a konec jeho companion questu) potřebujete asi 76.

I nadále trvám na tom, že NWN 2 s MotB je lepší volbou. I vzhledem k tomu, že je Dragon Age s Awakening často zcela evidentně kopírují. Ale... i tak se to hraje zase o fous lépe než původní hra.

Pro: heraldika, zábavnější "banter" mezi družníky, hezčí architektura, zajímavější bossové, méně koridorovité, atmosféra Kal Hirol

Proti: kopec nikdy neopravených bugů, talenty se ještě více dublují, téměř nulové uznání vašeho "statusu" (viz první odstavec) ze základní hry

+20
  • PC 85
O dvě třídy lepší, jak základní hra. Zatímco původní hra se snažila o rozmáchlý osudový příběh, herní systém šel tak trochu proti tomu, co chtěla hra prezentovat a hra působila až moc staticky na to, aby o sebe nebil námět a zpracování. Awakening se naopak odehrává na mnohem menším prostoru a na pozadí mnohaleté války vypráví menší, ale velice důležitý příběh. Příběh se mi jeví důležitý především proto, že dodává Zplozencům nějaký hlubší motiv. Nejsou to už jen generičtí nepřátelé, o kterých hráč ví jen to, že jsou strašně zlí a nebezpeční a že před nimi musí zachránit svět. Dodává jim jakous takous hloubku. To je věc, která mi předtím hodně chyběla.

S komorním příběhem přichází i odpovídající zpracování. Ačkoli ani tentokrát nejde o vyloženě objevný příběh, jeho celkové podání se mi líbilo. Stejně tak zpracování gameplaye. Lokace jsou menší, plnější. Méně bojování, více kecání a jediná má výtka směřuje k novým parťákům, kteří jsou sice fajn, ale dialogy s nimi jsou velice osekané. Tábor jako v původní hře se nekoná. Naopak chválím upravený systém dárků, který konečně dává smysl. Herní doba je přiměřeně dlouhá, questů je hodně a i když je to většinou klasické zabij/přines, přišly mi originálněji napsané, než minule. Hra je i o něco vtipnější, zejména Oghren solí jednu hlášku za druhou.

Obtížnost šla rapidně dolů a až na pár tužších bossfightů se hráč se svým naexpeným hrdinou prosekává Zplozenci jako nůž máslem. Osobně mi to nijak zvlášť nevadilo, tempo bylo tak akorát.

Novinek jako takových sice datadisk zas až tak moc nepřináší, ale to mi nijak zvlášť nevadilo. Questy související s výstavbou pevnosti Šedých strážců byly fajn, ale tvůrci mohli zajít ještě o malinko dál. Očarovávání itemů jsem moc nevyužíval, nebylo to potřeba a navíc tu přetrvává neduh z původní hry a to "nemizející" vizuální efekty kouzel mimo boj. Občas jsem si připadal jak při ohňostroji - z postav srší jiskry, ze zbraní šlehají plameny, nad hlavami hrdinů poletují bludičky, na zemi svítí všemožné ochranné runy. Je to otravné a to samé se týká helem, které jsem na postavy prostě nenasazoval.

Kdybych nečetl zdejší komentáře, myslel bych si, že je to bug-free hra. Za celou dobu jsem nenarazil na nic, co by mi zkazilo požitek z hraní. Kromě občasného vypadávání textur a tu a tam i pádu hry jsem na žadné bugy díky bohům nenarazil.

Co na závěr? Snad jen mé doporučení. Awakening je výborný datadisk, který potěší jak fanoušky původní hry, tak i mírné skeptiky (mě). Má své mouchy, ale pokud by všechna DLC na takovéto kvalitativní úrovni, bylo by hned na tom (hráčském) světě příjemněji.

Credits song

Pro: podání příběhu, rozmanitější lokace, nové charaktery, budování pevnosti, kompaktnější lokace, hromada nových questů

Proti: kotel nepoužitelných skillů; různé drobnosti, které mi vadily už v původní hře

+19
  • PC 75
Ti zmetci zplozenci si nedají pokoj.
Oproti původní hře má datadisk poněkud ponurejší a skromnější atmosféru. Trochu negativně se to podepisuje na pojetí celého příběhu, nicméně hratelnosti to nijak neubližuje. Váš Warden-Commander je velice uznávaným a respektovaným týpkem, který, jak jinak, je jediný, kdo může zastavit nepřirozeně inteligentní a dobře organizované zplozence. Souboje jsou zde stále fajn. Nejsou zde už nijak zvlášť těžké, však taky váš Warden je už docela veterán (můj elfí duelista to s meči umí líp než Do´Urden a Geralt dohromady!), přesto však různorodost nepřátel vám zajistí zábavné šarvátky. Ze samotné tvrze a její údržby jsem byl poněkud zklamaný, protože mi za prvé přišla příliš malá, a za druhé samotné možnosti vylepšovaní mi nepřišly dostačující. Ale co, dyť jsem dobrodruh, nebudu hnít v ňáký tvrzi, ne?!

A teď ke společníkům... Pochopitelně ze všech možných postav z Originů se musel vrátit Oghren, jak jinak, to je přece jasný, děkuju pěkně... bomba, haleluja, pějte písně do kola ... :( Bral jsem ho však s sebou často, protože to byl dobrej tank a byl dobrým pojítkem s původní hrou. Musím ale říct, že tady je mnohem snesitelnější, někdy se mu dokonce i podařilo mě pobavit. Úplně nejraději jsem měl chaoticky dobrého(?) Anderse, který měl pravděpodobně nejlepší a nejzábavnější hlášky ze všech parťáků. A má rád kočky. Jakmile je někdo kočkomil, automaticky mi u něho vzrostou sympatie. (Nikdy tý debilní dvojce neodpustím, jak ho tam znásilnila.) A pak jsem s sebou rád bral Nathaniela. Přišel mi zajímavý jeho původ, jenž se váže na vedlejšího záporáka Originů, plus jsem nutně potřeboval někoho, kdo by mi páčil zámky. Kozatá elfice mě moc nezaujala a Justice se mi nechtělo poslouchat. A Sigurn ani náhodou. Parťáci mají ale mezi sebou opravdu pěkné a mnohdy i vtipné dialogy, které je často radost poslouchat. Obzvlášť, když se pošťuchují Oghren s Andersem, to je vyloženě paráda.

Na datadisk má hra i docela pěknou rozmanitost prostředí. Vůbec mým nejoblíbenějším místem byl asi Blackmarsh, holt jsem prostě na tu temnotu. Navíc se k jeho lokaci váže docela pěkně postavená příběhová linka, kterou uzavírá jeden z nejlepších boss fightů hry. Nebo dvou. Taktéž thaig v Hlubokých vypadal pěkně, ale moc jsem se tam necamral, chtěl jsem co nejrychleji pryč. Ty Hluboké cesty mají sice perfektní atmosféru, ale rád to tam nemám. A taktéž chválím i hl. záporáky, mají charisma, štyl a především z nich jde takový respekt, který v hráčovi probouzí strach i touhu po samotné konfrontaci. Samotný závěrečný souboj byl o trochu těžší, než v původních originech, ale i tak jsem ho pokaždé dal na první pokus.

A ze záporů? Eh... datadisk toho v podstatě nenabídl příliš moc nového. Jak je ponurý, tak je i takový mdlý. Samotný herní příběh mě nijak zvlášť nezaujal, možná to bude i tím, že tentokrát nebyl moc dobře odinterpretovaný. A neskonale mě nasral samotný konec. Naprosto nesnáším, když se nějaký závěr hry skládá ze statických obrázků s nějakým komentářem. Přijde mi to jako vrchol lenosti a amatérismu. O to horší je ten fakt, že zde naskočí doslova po zdolání hl. záporáka. Strašný!

Jedná se však o povedený datadisk s pěknými záporáky, přijatelnými družníky a stále s pěknou rozmanitostí prostředí. Pokud hrajete sérii Dragon age chronologicky, tak si zde tu rozmanitost vychutnávejte co nejvíc, ve dvojce si jí totiž téměř vůbec neužijete. Možná proto byl tenhle datadisk tak ponurý. Že ví, co ho čeká poté... No, nedivim se mu.

Pro: Pěkná hratelnost, jakž takž společníci, rozmanitost prostředí, bitky, hl. záporáci

Proti: Ta tvrz nic moc, špatně podaný příběh, trochu mdlé, závěr hry

+17
  • PC 80
18 hodin pro kompletni dohrani hry na obtiznost easy je, myslim, v dnesni dobe celkem slusna delka i pro zakladni hru, natoz pak pro datadisk/DLC. Hodnoceni davam stejne, jako pro Origins, ale tuhle znamku si Awakenings ode mne muselo skutecne zaslouzit. Kdyby bylo jen o malo kratsi nebo naopak byt jen o pid natazenejsi - a kdybych narazil na vetsi mnozstvi bugu napriklad, sel bych rozhodne s hodnocenim dolu.

Hral jsem verzi z Ultimate Edition, opatchovanou na verzi 1,5. I tak se vyskytlo par problemu, bud protoze je patch nijak neovlivnil, nebo protoze je na vine spatne designerske rozhodnuti.

Nepotkal me problem s inventarem v Silverite Mines, problem s chybejicim triggerem pro osobni quest jedne z clenek druziny jsem vyresil fanouskovskym patchem a na pady hry jsem byl zvykly ze sveho stareho PC - a navic jich bylo daleko min, takze vlastne vyhra:-P

Mou velkou chybou bylo, ze jsem si Awakening nechal az jako posledni DLC z kolekce, po dohrani vsech ostatnich, takze hra muj save z Witch Hunt neprijala (i kdyz vhledem k casove posloupnosti zcela logicky) a ja musel zacit se svou sockou z konce Origins a ne s nabusenym mazakem, ktery prezil Golems of Amgarrak i hon na carodejnici.

Za pomerne smutne designove rozhodnuti povazuji nutnost hrat tri hlavni subquesty v urcitem poradi - pokud totiz vezmete segment s Velannou nebo Sigrun jako posledni z nich, nebudete mit moznost je pak prijmout do radu Grey Wardenu. Ocenuji naopak moznost zachraneni jak mesta Amaranthine, tak tvrze Vigil's Keep za predpokladu, ze vase sidlo dostatecne opevnite, posadku dobre vyzbrojite a taky zajistite dostatecny pohyb zbozi zachranenim/zlanarenim dvou kupcu, nemluve o vycisteni Augiasova chleva pod tvrzi :-P. Ze si nektere z questu muzete vlastni blbosti/nepozornosti zablokovat, to uz je vec jina, ale tezko tohle povazovat za chybu - nektere veci si proste musite zaslouzit.

Konverzaci s postavami je sice mene, nez v jednicce, coz ale neznamena, ze chybi uplne. Bud jsou spusteny samy od sebe, nebo jim musite napomoci kliknutim na aktivni misto v jejich blizkosti. V urcitych mistech clenove party komunikuji i mezi sebou a poslouchat treba Oghrenovo nabalovani Sigrun je opravdu hodne zabavne (na druhou stranu, z tonu jejich odpovedi je misty slyset, jak moc neprijemne ji toto svadeni je). Oghrenovy vystupy s beckou v hlavni sini tvrze jsou snad nejpovedenejsi ze vsech, ale i ostatni postavy maji zajimavou historii. I kdyz jsem nejcasteji hral ve slozeni Mag-hlavni postava, Nathaniel (rogue), Anders (Mag-healer) a Oghren, i zbyle tri postavy maji neco do sebe a tu praci jsem si dal, abych jejich approval vyhnal na stovku a poplnil jejich questy.

Za mne zkratka spokojenost...
+14