Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Mount & Blade: Warband

30.03.2010
16.09.2016
kompatibilní
83
178 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Mount & Blade: Warband je podobne ako pôvodná hra freeformové RPG, ktoré je zamerané na boje väčších, či menších armád. Hráč sa po vytvorení postavy dostáva do sveta Calradia, kde môže obchodovať, bojovať presne v štýle predchádzajúcej hry, vybrať si stranu alebo bojovať na vlastnú päsť, rozširovať svoju armádu o žoldnierov či NPC postáv postávajúcich v miestnych tavernách.

K novinkám patrí možnosť získať ruku dcéry z nejakej tej zámožnejšej rodiny, spravovať vlastné majetky resp. panstvo či nová frakcia. Okrem toho hlavná mapa i grafika prešli miernymi úpravami. Istým ťahákom by však mal byť multiplayer, ktorý v originálnej hre chýbal. Hrať môže až 64 hráčov naraz v množstve módov ako napríklad: Deathmatch, Team Deathmatch, Capture the Flag, Conquest, Battle a Siege.


Poslední diskuzní příspěvek

@AiMLEzZz (03.12.2021 09:56): Vanilla je i v MP strašně holá a trochu přiblblá, překonaná. Ale myslím, že i ve vanille je třeba ten režim bitvy, kdy se lidé do konce znovu nespawnují, tj. mají pouze jeden život, což se pak samosebou hraje úplně jinak a taktičtěji. A nevím jestli i ve vanille, ale třeba v Napoleonic Wars, tedy v takovém tom DLCčku, stejně jako v různých módech byl právě ten strategický herní mod, kdy hráči představují velitele a mají pod sebou jednotlivé oddíly AI; já to moc nehrál, ale kamarád jej často pařil ve zmíněných NW.

Jinak zajímavé na combat systému Warbandu právě je, jak jednoduchý je v principu, ale jak je zároveň obtížný na komplexní zvládnutí v kompetici s jinými hráči. Když jsme hráli ještě betu, téměř nikdo nedokázal blokovat. Dnes už znalost toho soubojáku je mezi hráči samozřejmě velká, tudíž mnozí zneužívají i různé glitche, kdy smyslem je co nejvíce zkrátit úhel, ze kterého vyšlou úder. Ale na všechno existuje nějaká protizbraň. :)

A také přichází a odchází různé trendy, jako třeba kopání či chambery (odražení útoku nikoliv blokem, ale protiútokem), pozdržování nápřahu, cukání sebou, piruety... Vzpomínám, jak jsem šel nějak pět let dozadu na duel server a měl tam pěkné výměny s jedním hráčem, který mi dojatě sdělil, jak mu můj způsob boje (stručně řečeno: dynamické změny tempa boje, komplexní obrana i útok, zásadové nevyužívání glitchů) připomíná jeho kamaráda, se kterým kdysi dávno hráli. :))

Ty mody celkově byly prostě dál než vanilla a vše nejlepší jsem vskutku zažil v nich. Vikingr se skvěle hrál, neměl kdovíjak velkou komunitu, ale fakt krásné mapy a super setting. Bohužel se změnil vývojářský tým, takže od Norů mod propadl anglosaským trolům a ti udělali z nejlepší hry všech dob (fakt, hratelnost bohů...) gameplayově ptákovinu pro klanové bitvy, což mělo jistě velký smysl v módu, kde existovalo pouze několik aktivních klanů - a samozřejmě to Vikingr, kde jsem předtím řádíval s obouruční sekyrou za slovanskou divoženku, dávno totálně zabilo.

cRPG bylo dlouhý čas asi největší mod pro Warband, nabízelo nejširší individualizaci postav, buildů a výbavy, expovalo se, vydělávalo... Hráli ho snad všichni ti nejlepší hráči a bitvy byly občas dost velké a epické. Ale taky se zdá být již mrtvé.

Takovou slabší obdobou cRPG je Mercenaries, které se více drží vanily. A hráče má určitě dodneška, což je jeho největší deviza.

Další fantastický MP mód, na kterém bylo zároveň odvedeno asi nejvíce práce autorů, je The Deluge ze settingu Ogniem i mieczem (desetkrát lepší než ten zpeněžený mód na původní Mount&Blade). Ale naposledy se mi bohužel jevil mrtvý, občas se připojí pár Poláčků, které člověk uráží, aby to trochu vyhecoval, nicméně je to dost smutné. :/ :D

Takže to je takový stručný náhled do extrémně bohaté historie MP Warbandu.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 75
Vzhledem k tomu, že v dnešní době už je Mount and Blade poměrně profláklá záležitost a v době psaní tohoto komentáře většina fanoušků nejspíš přesedlala na jeho pokračování, nemá smysl ho představovat. Nicméně si myslím, že by stálo za to podívat se něj z širšího pohledu než jen jako na simulátor středověkých bitev, zhodnotit ho očima roleplayera a možná prozkoumat nedostatky jeho i her jemu podobných.

Inu, Mount and Blade je pro mě v určitém smyslu v principu ideální hrou. Odehrává se ve fiktivním středověkém světě bez magie a umožňuje zažít onu krásnou cestu "z ničeho" až na libovolné místo v hierarchii svého světa. Zatímco začátek je jasně daný - jste nikdo, v lepším případě zchudlý šlechtic, v horším případě žena, v kapse máte pár zlaťáků, v ruce kyj a přijíždíte do Calradie, která je otevřená a plná příležitostí - konec už je dost mlhavý. Můžete se stát mocným vojevůdcem, zámožným obchodníkem, zákeřným banditou, šlechticem splétajícím intriky nebo dokonce císařem celé Calradie. Na otázku, jak poznat, že už jste na konci svého dobrodružství, si však musíte odpovědět sami. Jinými slovy, Warband je pseudo-simulátor středověkého života - nesnaží se naštěstí simulovat náš svět, protože mnoho her, které se o to pokouší, bohužel uvízne v trapném kompromisu mezi realističností a zábavností, kdy pak nejsou dostatečně realistické na to, aby působily jako skutečný simulátor, ale dostatečně na to, aby nebyly moc zábavné, nemluvě o svázanosti historickými reáliemi a malém prostoru pro vlastní "seberealizaci" (čest výjimkám). Zároveň však nejde vstříc ani druhému extrému, kterým je béčkový fantasy setting s nulovou invencí.

Tenhle typ hry, který jinak patří mezi mé nejoblíbenější, však má dva přirozené nedostatky. Prvním z nich je jakési hledání pocitu uzavřenosti, kterého ale hráč nikdy nedosáhne. Na začátku například budete cestovat mezi vesnicemi a snažit se ve městě vyměnit prvních pár hlávek zelí za co nejlepší cenu, třesouce se před každou tlupou lupičů, na kterou po cestě narazíte. Nebo naverbujete první skupinu vesničanů, pokusíte se jim vysvětlit základy boje a když místní skupinku lupičů poprvé porazíte, bude se to zdát jako obrovské zadostiučinění. Postupně půjdete nahoru - možná vybudujete první čtyřicetičlennou družinu obstojných válečníků a vstoupíte do služeb místního šlechtice, možná v království koupíte první manufakturu a každý měsíc vyděláte slušnou částku. Ještě později se snad sami stanete šlechticem a budete velet stovkám mužů nebo se zařadíte po bok nejbohatších lidí Calradie. Jenže co pak?

Neustále si nejspíš budete pohrávat s myšlenkou, co by mohlo být časem, až dobudete první město, až porazíte prvního krále, až skoupíte manufaktury ve všech městech... Ale pokud se nevydáte cestou dobytí celé Calradie, žádné "pak" nikdy nenastane. Za obří bohatství žádného ocenění nedojdete a věčné války v Calradii nikdy neskončí. Hra nemá žádnou příběhovou nit, která by mohla skončit katarzí. I když přijdete o celou armádu, s trochou trpělivosti ji znova vybudujete. Když vás zajmou, zákonitě časem uniknete. A tak Mount and Blade nevede k žádnému konečnému uspokojení a hráč se musí smířit s tím, že tím hlavním zde není cíl, ale cesta.

Zmínil jsem dobytí celé Calradie a skrze něj bych se chtěl dostat k druhému nedostatku, který Mount and Blade má a který vlastně vyplývá z nedostatku prvního. A sice, že i když jde o poměrně propracovaný (pseudo) simulátor středověkého života, ve kterém můžete obchodovat, skupovat pozemky, pomáhat vesničanům, šplhat společenským žebříčkem, přebíhat na stranu nepřítele, dvořit se dámám a uzavírat sňatky, tak nakonec hra vždy sklouzne k tomu, že budete mít nutkání porušit jakoukoliv roli, kterou jste si předsevzali hrát, a uchýlíte se k dalšímu a dalšímu drancování a čím dál větším bitvám. Ačkoliv si to zejména my, kteří se snažíme bránit hry jakožto medium, které se alespoň teoreticky může po intelektuální stránce může rovnat s filmem či literaturou, neradi přiznáváme, největší potěšení z her nám často plyne z pocitu akce a růstu. Hry, kterým se opravdu věrohodně a uspokojivě daří zpracovávat např. společenské činnosti nebo duševní pochody (opět čest výjimkám) jsou stále poměrně vzácné a Mount and Blade na tomto poli rozhodně není žádným experimentátorem nebo výjimkou. Všechny nebojové akce jsou zde řešeny pomocí nepříliš zajímavých dialogů a textových menu, takže bitvy se nabízejí jako jediná logická cesta k potěšení ze hry.

Bitvy samotné pak jen podtrhují oba nedostatky, které jsem uvedl výše. Je třeba ocenit, že hráč má k dispozici docela širokou paletu zbraní a jednotek a že samotný systém boje pomocí mířených zásahů a krytí předběhl dobu. Hráč navíc může rozdávat sofistikované příkazy v bitvě, což občas vede k pocitu taktické geniality, když hráč díky vhodnému umístění jednotek a včasným rozkazům porazí mnohonásobnou přesilu. Nicméně stejně jako celá hra, i bitvy jsou spíše příslibem toho, co by mohlo být, kdybychom konečně jednou narazili na obrovskou armádu se schopným velitelem a měli přesně to složení jednotek, které chceme, a AI nebyla tak hloupá. Protože po několika desítkách absolvovaných šarvátek vám bude jasné, že umělá inteligence nic moc jiného než frontální útok nevymyslí, a tak je celkem jedno, že jste bleskurychle schopni rozmístit lučištníky na kopec, že máte pěchotu rozdělenou do tří křídel, která jsou schopna nepřítele obklíčit a že vaše kavalerie je připravená za kopcem pronásledovat prachající nepřátele. Jednotky protivníka se ve velkém houfu vždy povalí za vámi bez jakéhokoliv náznaku taktiky či formace (v lepší případě půjdou v jedné řadě), a tak vlastně zjistíte, že je herně výhodnější prostě nechat své jednotky být, nalákat nepřátele na sebe a tak dlouho kolem nich kroužit na koni, až je jednoho po druhém upižláte, i kdyby jich bylo třeba deset tisíc. Tím spíš, když ztráta vlastních elitních jednotek není jen ztráta bojové síly, ale taky relativně dlouhého času, který strávíte jejich výcvikem.

Abych to shrnul, Mount and Blade mám rád a jeho pokračování si nejspíš zahraju - je to zábavná cesta za jakýmsi neexistujícím vrcholem, který můžu hrát víceméně na autopilota a srovnat si nad ním myšlenky. Ale opravdový simulátor středověku (či alespoň bitev) nebo propracované a hodnoté RPGčko to není, co si budeme povídat.
+16
  • PC 80
Mount and Blade:Warband nabízí zcela novou a unikátní možnost vyzkoušet si středověké bitvy proti ostatním hráčům. Hra má klasické módy známé z jiných multiplayerů a tři základní povolání, ze kterých si můžete na začátku každé hry vybírat(těžce obrněný pešák bojující chladnými zbraněmi na blízko, lehce obrněný střelec se sekundární zbraní v záloze a jezdec s lukem, mečem či kopím).

Jednotlivé classy se liší výzbrojí a vybavením, záleží přitom samozřejmě i na frakci, za kterou hrajete. Nordští pěšáci si vedou nejlépe s dvojručními sekerkami, khergitský chanát má zas nepřekonatelné jízdní lučištníky. Jízdní lučištníci jsou extrémně těžcí na hraní, protože hráč musí zároveň ovládat koně a přitom přesně střílet za jízdy. Šikovní hráči dokážou s těmito jezdci ovládnout bitevní pláň. Nutno dodat, že šípy a šipky vystřelené z kuší a luků mají značnou balistickou křivku a přesné míření vyžaduje mnoho cviku. Párkrát se mi stalo, že jsem vystřelil nazdařbůh do nebes nad skupinku vzdálených útočících protivníků a výsledkem byl headshot. :)

Jinou taktiku uplatníte v krkolomných uličkách města, kde je prakticky povinností hrát za pešáka či kušníka a jinou na širokých pláních, kde si užijete dosytosti hry v sedle koně. Mimochodem trefit na rozjetém koni svého soupeře kopím není nic lehkého a mě osobně trvalo dost dlouho než jsem přišel na to správné načasování, abych nepřítele trefil, nejlépe pak do hlavy...

Zajímavý mód hry je Battle a Siege, kde jedna strana má za úkol pevnost dobít(stáhnout vlajku na nádvoří) a druhá ji má naopak ubránit. To vše v časovénm limitu. V těchto bojích ma obvykle značnou výhodů bránící strana, která zasypává své nepřátelé stavící žebříky deštěm šípů. :) Mě nejvíce vyhovoval v těchto obranných situacích kušník/lukostřelec s dvojruční zbraní na zádech. V případě, že jsem nepřítele neskolil na dálku, tak jedna rána dvojručákem vykonala své. Naopak když hrad dobýváte hradu doporučuji vybavit se šítem a jednoruční zbraní, případně v kombinaci se střelnou zbraní.

Dvojruční zbraně jsou pomalejší, ale způsobují větší poškození, většinou stačí jedna rána. Jedním úderem se dá i zabít více protivníků, pokuď stojí nešikovně u sebe. Držíte-li zbraň jednoruční, můžete mít ve druhé ruce štít, který se ovšem po několika úderech zničí. Některé dvojruční zbraně mají speciální bonus a mohou štít prorazit po jednom úderu. Kuše se nabíjejí pomalu, ale jejich šipky mají velkou razanci, luky naopak. Pešák může mít navíc i vrhací zbraně (vrhací sekerky), kterých má omezený počet, ale jsou velmi efektivní.

Pro: Skvělý simulátor středověkých bitev

Proti: Zastaralá grafika

+13 +16 −3
  • PC 85
Koho by nelákal středověk. Majestátní rytíři v nablýskaných zbrojích, těžká jízda která svým rychlým úderem dokáže smést nebohou pěchotu, a lesy a pláně plné banditů a dezertérů. Do toho frakce které s oblibou vyhlašují válku svým sousedům se železnou pravidelností, a svět plný bojů, pohraničních šarvátek a válek Vás nyní očekává.

Narozdíl od ostatních her, kde jste hozeni do role králů, vůdců frakcí či spasitelů světa, zde začínáte jako pouhý kmán s pár drobnými v kapse a jednoduchou výbavou pro přežití. Zdali se stane obávaným banditou, lordem který válčí ve jménu svého pána, nebo pokud jste zchudlí šlechtic můžete se pokusit založit vlastní frakci a utkat se s ostatními o své místo na Slunci.

Přesto že vaše postava získává zkušenosti a rozvíjí si schopnosti, nejdůležitější je Vaše parta spolubojovníků. Ty si najímáte buď z řad prostých nevolníků ve vesnicích nebo několika elitních žoldáků ve městech kteří si své zkušenosti z bojů nechají rádi zaplatit. Vojáci v družině si časem z bojů a výcviku přináší zkušenosti a zlepšují své vybavení a postupují na vyšší levely. A v bitvě je sakra cítit rozdíl mezi bandou právě naverbovaných dobrovolníků nebo ostřílených veteránů. Ty samozřejmně vyžadují pravidelný žold, jídlo a jejich morálku též ovlivňuje Vaše schopnost vést je k vítěžstvím či prohrám. On samotný boj a pocit z něj je vskutku úžasný, těžko hledat s čím by tento zážitek šel srovnat, když se dvě armády střetnou je to parádní podívaná, a vy jakožto velitel jste stále jen člověk, větší skupina nepřátel Vás zkrátka umlátí i kdyby měla v ruce jen vidle a hole. Hráč musí holt jednat společně se svými jednotkami, a využít i taktických možností co která skupina zrovna nabízí.

O Mount and Blade: Warband by se toho dokázalo napsat opravdu hodně, a přesto by ještě vše nebylo řečeno, je to hra do které se ze začátku horkotěžko proniká, hráč si na ní musí zvyknout, pochopit její principy a příjmnout fakt že zde si tvoří příběh a to jak se hra bude vyvíjet sám. Stejně jako je mé hodnocení tak i tolik jsem strávil ve hře hodin, je až neskutečné že těch 85 hodin uteklo tak rychle. Přeneste se přes prvotní šok a hrajte, uvidíte že se to časem rozhodně vyplatí!
+11
  • PC 100
Tak předem upozornuji že hra je mojí nejoblíbenější takže se vám může můj názor zdát zaujatý.
Ze začátku si nejprve vytváříte postavu. Zvolíte pohlaví ,vytvoříte životopis, vytvoříte si vzhled (co se tvarování ksiftu tyče je hodně rozsáhlý a můžete si tam vytvořit pěknou stvůru), dále si naházíte pointy a staty a můžete se pustit do hry.
Ze začátku máte uvádějící úkol a s menším příběhem který ale hned končí. Dále se ve hře můžete rozvíjet jak chcete takřka bez omezení. Pro začátečníky může být začátek velmi těžký. Můžete se stát vazalem jednoho z 6 království nebo si vytvořit vlastní království dobýjíte hrady a města pleníte vesnice apod. Hra nabízí zatím nejlepší bojový systém který sem kdy v RPG viděl.
Novou složkou ve warbandu je multiplayer který dodává hře šťávu. MP je styl Counter-strike. Vyberete frakci, zvolíte classu(pěšák, lučišník, jezdec), nakoupíte vybavení a vrháte se do boje. Díky skvělému bojovému systému multiplayer zabaví na hodně a hodně dlouho. Pokud vstoupíte do nějakého klanu hra prodlouží svoji životnost.
Myslím že hra až na grafické zpracování je suprová. U nás v ČR/SK má velkou komunitu, která může pomoct, poradit. Sice nesedne každému ale neznám nikoho kdo by se u hry nudil.

Pro: Mnoho možností, Bojový systém, Multiplayer, česká komunita, Módy , modelování obličeje, dlouhá herní doba singlplayeru

Proti: grafika

+10 +11 −1
  • PC 95
Warband byl další krok ve vývoji hry, která započala jako amatérský projekt manželského páru. Mimo to, že výrazně zlepšil soubojový systém a přidal nové možnosti v kampani, hlavně představil multiplayer.

A zatímco kampaň je stále nablblou, omezenou a možnostmi dokonale plochou sandbox mini-strategií na ošklivé mapě, po níž se prohání družiny lordů pronášejících pořád ty stejné frackovské řeči, tudíž hrou, která brzy omrzí až k omrzlinám, multiplayer má velikou hodnotu, ještě zvyšující se s výtvory komunity. Protože popravdě máloco je pro mě v herním světě uspokojivějšího než rozflákat držku vlámským gudendagem nějakému trotlovi s charakterem vypadnuvším z reklamy na Celvin Klein. Ano, Mount&Blade má editor tváří a já jsem jedním z jeho největších fanoušků. Omezen pár texturami, něco málo vlasů, ale bože všemohoucí, co za ZVÍŘATA v něm lze stvořit! Takhle uvěřitelné ksichty si může Oblivion, Dragon Age a cokoli dalšího jen nechat zdát. Hrál jsem např. za německo-italského rytíře, co vypadal strašně opovržlivě a nasraně, za odporného Sádla ze Staré Kobzy, na bajonety jsme s kamarádem nabodávali jako ostražití pruští bratři Hoeneckeři, prošpikovávali jsme šípy oplátované dobytky jako zlomyslní Mongolové Temuzin a Kokochu, dokonce pobíjeli jsme po desítkách vikingy za dvě slovanské divoženky (Vikingr je dost macho mod a říkal si o to) a nyní vraždíme píkami coby nechutní lancknechti (s typicky německými jmény Jorg Krvachos a Hans Krvakak :D), jeden s propadlými tvářemi, druhý odulý. Tento role-play aspekt umocňují mody, k nimž se dostanu později.

Samotný boj, věc nejpodstatnější, je dosud ten nejlepší, nejkomplexnější, nejnáročnější a realitě nejvíce přibližující se ze všech videoher. To tvrdím přesto, že je to chvílemi obíhací úchylný balet plný naznačování úderů (daň za to, kterak postupem času zvyšovala se kvalitativní laťka hráčů a jejich schopnost blokovat čtyři směry útoku) a shaolinských odrážení bodnutí. Zdaleka není dokonalý a pokračování Mount&Blade doufám představí něco lepšího a realističtějšího, třeba už jen co se týče systému zranění, neboť ten nynější stojí na zastaralých hit pointech, jejichž počet na jednotlivých partiích zvyšuje se s kvalitou zbroje. Ale přesto je z toho vcelku dobrý pocit a nevypadá to, sejdou-li se dva lidé se sebeúctou, špatně. Je jasné, že někteří bojují jako máchající prasata, couvající zbabělci, nejlépe obé; je to multiplayer a jsou tam lidé opravdoví.

A zmíněné mody? Pokud jste na atmosféru, doporučuji v současné době hlavně Vikingr - nádherné mapy, grafika, zvuky -, jestli jste powergamer, pak cRPG, nabízející levelování charakteru v MP bitvách, rozdělování bodů na stránkách a nákup válečné výbavy nejširšího výběru; tam jsem narazil na hráče, který se i nechal vzhledem k silné zbroji zasáhnout, aby se nepříteli dostal se svým obouručním mečem na hlavu. Šílený.
+8