Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy

Raven Software •  Vicarious Visions (Xbox) •  Aspyr Media (PS4, Switch)
17.09.2003
18.11.2003
26.03.2020
kompatibilní
83
373 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Děj hry navazuje na předchozí díl Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast, ale tentokráte už nehrajete za Kyla Katarna. Novým hrdinou se stává mladičký/á Jaden Korr, který/á letí na Yavin IV, aby se ucházel/a o místo Padawana/ky na tamní Akademii Jediů. Povedlo se mu/jí nevídané - bez jakéhokoliv jedijského výcviku si sestavil/a vlastní světelný meč. Na akademii je však málo mistrů, takže na jednoho mistra připadají 2 Padawani. Jaden spolu se svým kamarádem Roshem dostanou Kyla Katarna jako svého mistra. Nová republika má nový problém a tím se ukázali být uctívači Marka Ragnose, několik tisíc let mrtvého Sitha. Potkáte také starou známou Tavion z minulého dílu, která má plán, jak oživit jednoho z nejmocnějších Sithů, který kdy spatřil světlo světa.

Hra nabízí vytvoření své postavy (rasa, pohlaví), závody speederů, komba se světelným mečem, výběr meče (jedna čepel, oboustranná čepel, dva meče), nové síly a zbraně, možnost dohrát hru za Temnou i Světlou stranu Síly. Také si podle brífingu můžete vybrat, na kterou misi se zrovna vydáte.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Když se tak zamyslím, Academy by se teoreticky dala považovat pouze za jakýsi delší datadisk k předchozímu Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast. Příběhová linka zde na něj nějakým způsobem navazuje, grafická stránka nedoznala žádných výrazných změn a herní model zůstal stejný. Tedy téměř. To slovo téměř je tu velice důležité, protože autoři dokázali pro nás hráče ze stejného enginu vymáčknout mnohem lepší hratelnost a tím pádem i zábavu. Docílili toho především tím, že zvýšili důraz na používání světelného meče a přidali pár dalších jeho variací. A o tom to je. Pro mě osobně tohle znamená hodně, protože v akční Star Wars hře si představuji právě nějakého týpka s lightsaberem, porcujícího nebohé nepřátele na kusy. Několikahodinové bloudění pouze s blasterem v ruce a hledání skrytých tlačítek po všech čertech jako v Outcastu mě moc nebralo a chuť na znovudohrání se ve mně tím pádem nikdy neprobudila. Kdežto Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy jsem dohrál už nejméně 6x. A to nepočítám multiplayer.
Ten je podle mě ''gró'' celé hry. Zvolíte si postavu, její obleček, typ a barvu světelného meče a už valíte deathmatche nebo duely. S mečem, bez meče, se sílou, bez síly, se zbraněmi a tak dále. Kdysi jsem u online bitev proseděl několik židlí, co je ovšem super, i dnes se ještě na serverech nacházejí nějací hráči. A to je prosím už 17 let po vydání hry.
Příběhová linka pro jednoho hráče není kdovíjak originální, vaše postava je značně nesympatická nebo spíše nezajímavá, jednotlivé mise si můžete volit dle libosti a nemusíte je ani dohrát všechny. První půlku vždy rychle proběhnu, pár zajímavých úkolů se zde sice najde, ale nic speciálního, zato jakmile se později zápletka rozeběhne, začínám si teprve Jediho pořádně užívat. Začíná totiž přibývat soubojů se Sithy a jejich poskoky a prostředí se z venkovních prostor stahuje spíše do jeskyní a atmosférou nabitých podzemních chrámů.
Takže pár slov na závěr: pro někoho možná né úplně dokonalý singleplayer zde bez debat zachraňuje multiplayer. 85%.
Pro neznalé, určitě nesrovnávat s taktéž velmi dobrými Star Wars: Knights of the Old Republic ze stejného roku. Hry vypadají podobně, ale nejsou. Ani zdaleka.

Pro: multiplayer, volba postavy a mečů, hratelnost

Proti: příběhová linka jednoho hráče by zasloužila od vývojářů více péče

+35
  • PC 90
Star Wars Jedi Knight je druhý díl hry Star Wars Jedi Knight II. Smysl to dává asi jen v Galaxy far, far away, takže nejspíš nebudu jediný, kdo se tím nechal zmást.

Příběh pokračuje tam kde minule skončil, ale změnila se hlavní postava. Hráč nyní vede adepta do Akademie jedi, nesympatického floutka se sklonem k teatrálnosti a lehké hysterii. Kyle Katarn se posunul do pozice mistra a jeho přítomnost se omezuje na zadávání úkolů a občasné mihnutí v nějaké z misí. Zápletka se točí okolo tajemného kultu s mlhavým plánem. Mladá Nová republika se jeho existencí cítí ohrožena, a proto na svou obranu povolala obnovený řád rytířů jedi. Práce je hodně a vycvičených rytířů málo, takže do akce musí i začínající padawani.

Kampaň sestává ze tří bloků po pěti misích, prokládáných příběhovou kampaní. Mise je možné plnit v libovolném pořadí a případně i jednu vynechat. Je vhodné projít úplně všechny, protože slouží jako zdroj levelování síly. Kupodivu hra umožňuje vybírat i schopnosti temné strany, což působí jako selhání dohlížejícího mistra, ale budiž. Mnohem realističtější by bylo, kdyby hra přidávala body na tu i onu stranu podle hráčova chování. Ti kteří se dokáží z problémů vykecat by skončili na světlé straně. Ti kteří dávají přednost morálně pochybným zkratkám by skončili jako sithové. Dvojí konec hra opravdu obsahuje, ovšem volba mezi nimi je mnohem prozaičtější.

Díky rozmanitosti prostředí i úkolů se mise vyhýbají rutinně. Vedl jsem vyjednávání které bylo příliš krátké, naváděl jsem letku stíhaček, přestál jsem boj v uzavřené aréně a zažil únikovou hru ze základny sadistického psychopata. Nejvíc mě bavila mise připomínající devadesátkový horor Chvění - nestoupej na sypkou půdu, nebo budeš sežrán. Mapy samotné jsou přehledné a skvěle vymyšlené. Cesta vpřed je většinou zatočený koridor s několika překážkami v podobě zavřených dveří, nebo nepřekonatelných propastí. Na žádné složitosti jsem nenarazil a až na jednu výjimku jsem ani nebloudil. 

Protože je hrdinou příběhu naprostý zelenáč, nedá se od něj čekat mistrovství v ovládání aspektů síly. První mise tady připomínají klasickou FPS. Blaster je účinější než světelný meč, který sice efektně svítí a dělá krásné vžummm, vžummm, ale jinak je v boji použitelný stejně jako plastové meče z hračkářství. Postupem hrou se situace dramaticky mění, a už na konci první pětice úkolů jsem blaster schoval a vytahoval ho jen výjimečně. Vycvičený jedi je vraždící mašina schopná prosekat se zástupem vojáků Impéria a neutrpět při tom ani škrábanec. U téhle taktiky platí, že největší síla leží v rychlosti postupu. V počáteční fázi je hra dětsky lehká, zvlášť při možnosti kdykoliv regenerovat zranění.

Pravou výzvou jsou až sithové. Některé mise jsou jimi doslova zamořeny a není radno je podceňovat. Zmatené pobíhání a máchaní mečem je do jisté míry použitelné, ale mnohem efektivnější je reagovat na soupeřův pohyb a ve vhodné chvíli provést naučené kombo. Skvělou taktikou je zbavit se nepřítele hozením do prázdna, což je v universu v němž k oblíbeným designovým prvkům patří díry v podlaze a úzké lávky - a nikdo se neobtěžoval vynalézt zábradlí, velmi svůdná alternativa. Vysloveně defenzivní možností je škrcení na dálku. Sithové se mu brání, ale i tak se mi podařilo několik náročnějších soubojů vyřešit tím, že jsem soupeře po troškách uškrtil. V jednom případě jsem ani nevytáhl meč.

Star Wars Jedi Knight se na první pohled tváří jako lehce podprůměrná střílečka, ovšem světelný meč ji posouvá na úplně jinou úroveň. Díky nostalgii, výborné hudbě a propracovanému bojovému systému generuje silnou atmosféru a zábavnost. V poslední třetině mi bylo líto že se blížím ke konci, a těšil jsem se na druhý díl série. O to větší zklamání bylo, když jsem zjistil že už ho hraji, a pomalu se blížím závěru.

Pro: hudba, nápadité mise, bojový systém, skvěle vymyšlené mapy, využívání aspektů síly

Proti: nesympatický hlavní hrdina, příliš ostrý zlom v příběhu, malý počet misí

+35
  • PC 80
Slabý příběh, totálně nesympatický hl. hrdina, směšné dialogy, plus je to krátký. No tak to zní dost odpudivě! Proč tedy to hezky vypadající zelené hodnocení? Inu, všechny tyhle vyjmenované aspekty jsou zde v podstatě naprosto irelevantní. Zde záleží pouze na jediném - na té naprosto parádní a mega zábavné hratelnosti.

Tahle je hra je vlastně důvod, proč jsem se opravdu dlouhou dobu vyhýbal Kotoru, ve kterém ty souboje se světelnými meči jsou dost po vzoru Obi-wan vs Darth Vader v epizodě IV (tedy jako kdyby měli nohy zaklíněný v bahně a nemohli se ani hnout), v Jedi Academy to už je však parádní nadupaná jízda, po vzoru Darh Maul vs. Qui-gon a Obi-wan, ve které si člověk užívá záblesky světel zkřížených mečů, uspokojivý "whooom bhuum" zvuk, a i ten celkový chaos na bojišti, kdy to do sebe s nějakým sithem mlátíte hlava nehlava, jenž si náramně užíváte. Jednotlivé mise jsou zábavné, příjemně rozmanité a originální. Vládnou tomu samozřejmě zmíněné lightsaber fighty, přičemž někdy musí člověk hodně odolávat, aby schopností force grip nemrsknul s nějakým sithem do propasti či lávy. Zaprvé je to mnohem rychlejší způsob zbavení se protivníka, zadruhé je to vždycky hrozná psina. ,,You will die by my haaaa!!! ... (žbluňk) Ať už si ale vytvoříte jakéhokoliv Jadena, urážlivej blbeček to bude furt. Oproti sympaťáku Katarnovi je to fakt bída. Nicméně budete s ním jezdit na parádních kluzácích, se stresem využívat schopnost speed a přebíhat písek plný hrůzných červů, zvažovat, jestli vůbec má cenu ty debilní rancory zabíjet, a dávat si se sithy duel v odrážení plazmové střely mezi sebou, který pokaždé prohrajete. A taktéž si s ním můžete vytvořit i svůj vlastní světelný meč. No není to krása? I když říkám na rovinu - lidi, co si vytvoří žlutej nebo oranžovej meč jsou divný a nemají vkus. Sorry.

Se svou úžasnou hratelností jsou Academy krásně znovuhratelné a stále hezky zábavné. Cool a hustý saber bitky si budete užívat, přičemž se možná i přistihnete, že je někdy schválně prodlužujete jen proto, abyste z toho měli ten co nejvíc vzrušující pocit.

A kdyby sem tvůrci do nějaký fáze přidali i Williamsův track "Duel of Fates", možná bych to zvedl i na tu devadesátku.

Pro: Hratelnost, lightsaber fighty, rozmanitost a originalita misí, schopnosti

Proti: Hl. hrdina, příběh, krátkost, dialogy

+31
  • PC 80
Herní výzva 2019 - Adaptace

Vzpomínám si, že svého času mi Jedi Academy přišlo o něco zábavnější, než Jedi Outcast, a to navzdory tomu, že hlavní příběhová linie je jen takový apendix k předchozímu dílu a hlavní hrdina je oproti Kylovi naprosto nezajímavý (navzdory možnosti si hrdinu definovat podle svého).

Rozehrál jsem Academy po letech znovu v rámci herní výzvy a hra zestárla se ctí. Hlavní příběh hraje sice druhé housle, ale jednotlivé mise, na které vás Kyle a Luke vysílají jsou zábavné a velmi variabilní (jednou sabotujete továrnu zbytku Impéria s Antillesem, aby ji mohla obsadit republika, příště zachraňujete Huttovi zajatce před Rancorem, nebo hledáte součástky na opravu lodi v poušti, ve které každý Váš pohyb vydráždí písečného červa). Je škoda, že oproti misím jsou příběhové části trochu bez nápadu, striktně lineární, a někdy i poněkud zdlouhavé.

Jediný aspekt, který z mého pohledu nezestárl nejlépe, je souboj se světelným mečem, paradoxně jedna z mechanik, která mě kdysi bavila nejvíc. Už od Jedi Outcast se totiž série přiklonila žánrově směrem k lineární akční adventuře. U Jedi Academy je tento posun ještě výraznější a tradiční FPS pasáže tu prakticky nenajdete (snad vyjma mise, kdy přijdete o svůj meč). Souboji s mečem ale něco chybí, a teprve krátce před koncem hry mi došlo co. Nemáte možnost aktivního bloku. Ano, v roce 2003 nebyla taková mechanika běžná, ale dnes bych ji docela uvítal. Nejde o to, aby byla hra jednoduší, ale bez této možnosti jsem neměl pocit, že bych souboje skutečně ovládal. Souboje na meče jsem proto hrál spíš taktičtěji, a nepřítele pomalu porcoval (v kombinaci se silou); je to sice zábavné, ale pomalejší, a nemá to ten potřebný filmový feeling. Jenže vrhnout se po hlavě na protivníka není řešení. Jaden se brání útokům automaticky, ale i tak často skončí na zemi, ani nevíte jak. Ke konci je soubojů na meče opravdu (ale opravdu) hodně, a závěr hry je díky tomu místy až k uzoufání zdlouhavý. Někdy bylo proto nejrychlejší (a nejzábavnější) pomocí force grip odhodit nepřítele do propasti, a nepárat se s ním.

I tak mě po letech Academy opravdu bavila. Možná až překvapivě, protože jsem měl trochu obavu z „růžových brýlí“. Academy je nicméně výborně hratelná i dnes, a to i přes nemožnost souboje se světelnými meči (což byl pro mě ve své době největší tahák hry) více aktivně ovlivňovat.

Pro: Různorodé mise; možnost tvorby postavy; lehké RPG prkvy; konec za světlou i temnou stranu; souboje se světelnými meči; a samozřejmě hudba.

Proti: Slabý hlavní příběh; nezajímavá hlavní postava; hlavní příběhové mise bez nápadu; zdlouhavější závěr; souboje se světelnými meči (svým způsobem).

+31
  • PC 95
Jedi Academy je jedna z nejlepších her s tématikou Star Wars a dovolím si tvrdit, že i svého druhu. Už ani nevím kolikrát jsem hru dohrál na nejrůznější obtížnosti, s nejrůznějšími postavami a styly-meči. Ve své době jsem do ní byl naprostý blázen.

Vžijete se do role jednoho z Jediů, který má tu čest stát se hrdinou a spasitelem galaxie. Budete bojovat proti zlotřilím sithům, žoldákům zrádcům a vším co ještě zbylo ze starého impéria.

Soubojový systém je skvělý. Palné zbraně zde hrají až druhou ligu, tady vládnou světelné meče. Všechny ty údery, komba, skoky, akrobacie, co Váš jedi dokáže. To je opravdu poezie, no a když k tomu přidáte ještě Sílu, tak máte hru u které se nebudete nudit. Jedinou věc co bych možná vytkl, je automatický blok, který se nijak nedá kontrolovat. Nevím jestli jsem to četl tady nebo jinde, ale stačilo by dát blok pro nějakou klávesu, aby se hráč aspoň trošku snažil.

Je libo smažený nebo dušený stormtrooper? Ale vlastně proč ho zabíjet? Stačí ho na krátkou chvíli předělat na Vaši stranu, ať tu špinavou práci udělá za Vás, no a když už se ten nebožák po čase vrátí k sobě, tak mu vemte zbraň, doveďte se zdviženýma rukama ke skále, udělejte si nějaký moudrý proslov a shodtě ho dolů... Je zde tolik možností jak ničit své nepřátele, že tahle hra nejde dohrát jen jednou.

Mise jsou hodně různorodé, což je dobře, jednou jenom zdrhaté, pak se prosékávate nepřáteli jindy přijdete i o samotný meč nebo přijde i velký zmutovaný rancor atd. Přiznám se, že jsem příběh moc nevnímal, ke konci však začal gradovat a stál za to! A pro zarputilé příznivce Temné strany je tu i jejich konec.

Multiplayer je zde skvostný. Prožijete zde legendární souboje... Má to však své mouchy. Většina serverů je pouze "na meče" bez Síly. Stane se, že Vás soupeř začne škrtit a házet s Vámi po obrazovce tak, že ani nevíte kde jste, tak Vás to dlouho bavit nebude. Poté je zde naprostá přehnanost těžkého stylu jednoho meče, kdy opravdu stačí jedna rána a protivník je mrtvý. Tady se to moc nedoladilo, což je škoda.

Jedi Academy musím zařadit ke svým top hrám, co jsem kdy hrál a nedám na ni dopustit. Zub času se na ní sice začíná podepisovat, ale tak už to bývá. Toto dílo, spolu s KOTORem, je skutečná povinnost pro všechny Star Wars geeky.

Pro: Souboje, Různorodost misí, Muliplayer, znovuhratelnost

Proti: Pár chybek

+26