Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Edna

1997
62
13 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Čarodějka Edna dělá na vedlejší pracovní poměr sudičku. Jednoho dne ji král odmítne nechat předpovědět budoucnost své právě narozené dcery a vyhodí ji. Edna se samozřejmě cítí hrubě uražena, chystá pomstu a hledá spojence. To však není jednoduché. Čarodějka neví, komu může věřit a kdo ji bez milosti udá. Navíc ne každého pomoc je nezištná. Vlákna příběhu se zaplétají a rozplést je už budete muset vy. Nezapomínejte, že Edna se řídí základním pravidlem: Bude plný smutku, den bez zlého skutku.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 60
Česká Amiga scéna byla v druhé polovině 90.let stále silná a Edna byla původně vyvíjena právě na Amigu, což je s ohledem na rok vydání poněkud překvapující, nicméně vydavatel, který stál i za, díky uvadající platformě zapadlým, dungeonem Magic Island: The Secret Of Stones nakonec vcelku logicky rozhodl, že Edna bude pouze na PC. Výsledkem je hra, která v roce 1997, tedy v době nezadržitelného boomu prvních 3d akcelerátorů, působila na absolutní většinu hráčů velmi zastarale jako hra z rubriky Klasika a dokonce vyšla pouze pod DOS, což byl v té době už v negativním slova smyslu unikát.

Edna měla být jakousi poctou budgetové sérii Dizzy od Codemasters, ktará byla velmi populární na přelomu 80. a 90. her, ale dnes si na ni vzpomene už málokdo. Hry ze série Dizzy v sobě kombinovaly prvky 2d plošinovky s adventurou, tedy sbíráním a používáním předmětů a krátkými rozhovory s postavami. Hratelnost byla poměrně netradiční, celá série byla populární především na osmibitech a za zmínku z dnešního pohledu stojí snad jedině pravděpodobně nejlepší díl série The Fantastic Adventures of Dizzy, který vyšel i na PC. Edna si z Dizzyho vzala to dobré, ale bohužel i to špatné, díky čemu série nakonec skončila a nepodařilo se jí resuscitovat ani na Kickstarteru a o moc lépe si nakonec u hráčů nevedla ani Edna.

Hlavní kladnou stránkou hry je rozhodně nádherná 2d pixelartová grafika, do které jsem se zamiloval už kdysi při čtení recenze ve Score. U stylu grafiky je vidět, že Edna byla původně připravována na Amigu a fanoušci vizuálního pojetí her jako Darkmere: The Nightmare's Begun si u Edny určitě přijdou na své. Autoři především uměli pracovat se zobrazením přírody a lesa, kde se odehrává první část. Druhá část hry, která se odehrává ve hradě, a ze které nikde nejsou žádné screenshoty, protože se tam dostal málokdo, je bohužel už méně atraktivní, jakoby autoři nevěděli jak zajímavě vykreslit stále se opakující šedé chodby hradu. O to více pak vynikne grafika z lesa s desítkami unikátních obrazovek, když se tam Edna koncem hry vrátí. Amigácký vizuální styl hry dobře doplňuje i hudba, ale velkým záporem na rok 97 je absence dabingu a slabší jsou i animace na začátku i konci hry, které vypadají jako z úplně jiné hry. Zvláštní je i pojetí textů i dialogů ve hře, které jsou ve verších střídavé kvality, ale celkový dojem je pozitivní i díky několika originálním a nečekaným scénáristickým nápadům. Ostatně i samotný námět a příběh, ve kterém hráč ovládá starou čarodějnici, která se mstí králi, je netradiční a s výjimkou Morguly v Ishar: Legend of the Fortress si nevzpomenu na hru, kde by měla stará čarodějnice ovládaná hráčem podobně zásadní úlohu.

Trochu problematická je bohužel hratelnost a zde se negativně projevuje vliv Dizzyho i původní platformy. Z Dizzyho si hra bere především inventář omezený pouze na 3 předměty, takže hráč velkou část hry skladuje a přenáší předměty z místa na místo, což je neuvěřitelně frustrující především v případě záseku v kombinaci s místy velmi zmatenou navigací v poměrně rozsáhlém herním světě. Trochu nadbytečný plošinovkový element je v lese prakticky odstraněn a vrací se až v hradě, kdy Edna občas musí přeskočit myš, jinak přijde o jeden ze tří životů, ale autoři se v tomto případě raději měli plně soustředit na adventurní složku. Amigu hra připomíná především na svou dobu nečekaně tvrdým přístupem k hráčům a těžkopádným ovládáním. Hra nemá žádné menu, opouští se klasickým DOSovým příkazem na ukončení programu, pozice na uložení hry je pouze jedna a není problém si jediný save přemazat v případě, kdy hráč omylem zmáčkne vedlejší klávesu. I přes všechna negativa Edna není špatná hra a její dohrání je slušnou výzvou pro všechny fanoušky českých her a ručně kreslené grafiky.

Pro: grafika, hudba, originalita, cz made

Proti: omezený inventář, absence dabingu, konstrbaté ovládání, slabší část ve hradu, animace

+32
  • PC 65
Znaven klasickými adventurami, zkusil jsem trochu jiný žánr. Ednu vedu v patrnosti už od reklamy z jakéhosi starého herního časopisu (na dohledávání jsem v tom vedru příliš líný). Jelikož jsem nedotčen sérií Dizzy, je pro mne spojení klasické adventury a hopsačky neobvyklou kombinací, kde kromě malých šedých je třeba procvičit i zpuchřelé klouby prstů-turboklikačů.

Edna je zlá sudička. Král ji opomenul pozvat na křest své dcery, což sudičku natolik rozhněvalo, že se rozhodla pro pomstu. Jelikož každý Klingon ví, že pomsta nejlépe chutná za studena, zahájí ji babice až po 17 letech. Toto se dozvíme v intru, které je podáno na pár obrazovkách dost hrubě animovaných, jež jsou prokládané veršovaným textem.

Následně se Edna dostane do ruky hráče. Stojí před svou chaloupkou v nádherně namalovaném lese, ze kterého každý list křičí "amiga". Hra je doprovázena slušnou hudbou. Jako hra Edna mate tělem. Zpočátku se jeví jako naprosto standardní adventura (les), aby postupně přidala množství arkádových pasáží (hrad). Edna má minimalistický inventář pouze o 3 slotech, ke kterému přihodila ještě kouzelnou knihu a kouzelný kotel. Vzhledem k minimalistickému inventáři (no, to jsem možná ještě přehnal) musí hráč často žonglovat s předměty, a tak přichází na řadu milovaný backtracking. Ten by v lese vzhledem k rychlosti pohybu postavy zas až tak nevadil, ale v hradu je smrtící, protože člověk v rychlosti zapomíná a když popáté naběhne na tu samou myš (pozor - myš zabíjí!), je to k uzoufání.

Hra je také značně těžká. Použití předmětů není úplně intuitivní. Navíc je důležité, jak blízko k NPC Edna stojí. Krom toho nás v hradě zasype klíči (no dobře, je jich tam asi pět), tlačítky a plošinkami (některé z nich se pravidelně zasouvají a vysouvají). Kromě jukání do návodu tak člověk vedoucí Ednu za pomstou bude potřebovat často sejvovat. A tady přichází další kámen úrazu. Save je F2, load je F3. Po zmáčknutí klávesy se hra již dále neptá a koná. Takto jsem si přemazal nechtěně save MINIMÁLNĚ PĚTKRÁT. Jako sorry, ale toto je opravdu hodně nedomyšlené. A kdybych si moudře save nearchivoval, asi bych vzteky rozkousal notebook.

Edna je zlá postava. Jestlipak se dočká své pomsty, nebo se během hry polepší? No co myslíte :) ? Modří už vědí, "A" je správně. Jelikož v průběhu hry většinou působí neutrálně, někdy i pomáhá kolemjdoucím, o to víc překvapí občasný Ednin zlý (nikoliv jen zlomyslný) skutek. Ale co už? Je osvěžující nebýt vždy Mirkem Dušínem.

Co tedy s Ednou? V roce vzniku, tedy v roce 1997, šlo o blesk z čistého nebe. Hra působila retro stylem a i když navazovala na sérii Dizzy, šlo na PC o originální záležitost. Hra je dost těžká a asi by se obešla bez plošinek, ale určitě patří v našich luzích a hájích k té kvalitnější půlce her.

Pro: Retro grafika, hudba, hraní za temnou stranu síly, dlouhá a těžká hra, pád z výšky Ednu nezabije.

Proti: Plošinky, myš - zabiják, backtracking, nepěkné intro a odfláknuté outro, humpolácký způsob ukládání.

+16
  • PC --
Edna je co se ovládání týká tak trošku podobná sérii adventur o vajíčku Dizzy. Edna má u mne mnohá prvenství. Už jen skutečnost, že jsem před ní nehrál žádnou jinou adventuru podobného ražení ať už se jedná o ovládání tak i grafiku. Chvíli trvalo než jsem se do ovládání dostal. Ale neodradilo mě. Hra má libivou grafiku a čarodějka Edna omezený inventář tuším na tři předměty jestli si pamatuji dobře. S Ednou jsem se učil prvním kouzlům, řešením hádanek ale také vyvářením lektvarů ve svém kotlíku. Edna je myslím dostatečně zajímavý počin. Neměla by chybět, coby zářez v klacíku, každého alespoň trochu nostalgického hráče. Ještě doposud si pamatuji jak jsem originální cd s Ednou vyměnil za dvě cd časopisu Score č.80 kde jedno plné demoverzí a druhé cd obsahovalo simulátor letadel. A ještě jedna vzpomínka na jednu hlášku ze hry (je jich požehnaně):

"Bude plný smutku, den bez zlého skutku." :-)

Pro: milá grafika, dialogy, čeština

Proti: občasné bloudění

+12