Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Tomb Raider II

Tomb Raider II: The Dagger of Xian

Core Design •  realtech VR (iOS)
31.10.1997
11.11.1997
28.08.2009
28.08.2012
03.12.2014
28.10.2015
80
204 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Tomb Raider 2, někdy též uváděn s podtitulem The Dagger of Xian, je celkově druhým dílem ze série akčních adventur s mladou archeoložkou Larou Croft v hlavní roli a pokračováním předchozí hry Tomb Raider. Za vývojem titulu stojí opět studio Core Design o vydání se také stejně jako u předchůdce postarala společnost Eidos Interactive.

Příběh druhého herního dobrodružství angličanky Lary Croft se točí okolo bájného předmětu, takzvané dýky z Xianu, která byla používána čínským císařem k vedení armády a její držitel měl díky ní schopnost proměnit se v draka. Po poražení císaře byla dýka ukryta ve velké čínské zdi, kde po ní v současnosti Lara pátrá. Brzy se ovšem dozví, že ve svém snažení není jediná a po dýce až chorobně touží i italský mafián Marco Bartoli a jeho klan Fiama Nera. Hlavní hrdinka tak ani chvíli neváhá a vydává se na nebezpečnou cestu, při které navštíví například Benátky či vrak zaoceánské lodi, aby zločinci v získání dýky zabránila. Ani tentokrát na to ovšem nebude sama a pomáhat jí v jejím snažení bude opět věrný rodinný sluha Winston i řád tibetských mnichů.

Co do hratelnosti se druhý Tomb Raider od svého předchůdce příliš neliší a hráči se tak musejí vypořádat jak s akrobatickými pasážemi, k jejichž zdolání přidali do hry tvůrci několik nových pohybů, tak v přestřelkách s různými nepřáteli. K tomuto účelu pak byly do hry přidány nové druhy zbraní, a to harpuna určená k podvodním soubojům, útočná puška M16 a granátomet. Další nezbytnou součástí her ze série Tomb Raider jsou různé logické úkoly, které samozřejmě nechybí ani zde. Novinkou je pak také světlice, se kterou se dají osvítit tmavá místa, a také možnost jízdy na sněžném skútru nebo v motorovém člunu. Lehce změněn byl i vzhled cestovatelky Croftové, včetně přidání několika různých obleků. Vylepšena byla i celková grafická stránka hry a přibyla i možnost kdykoliv postup uložit. Beze změn naopak zůstalo ovládání a k dispozici je i tréninkový level v sídle Croftových.

Série Tomb Raider pokračovala o rok později třetím dílem Tomb Raider III: Adventures of Lara Croft.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Hned po dohrání jedničky jsem se pustil do dalšího dílu, protože jsem byl zvědav, co nového přinese. Novinek ovšem nebylo tolik, kolik bych čekal.

Ohromný posun kupředu rozhodně vidím v grafice, s čímž souvisí i leveldesign, který je mnohem zajímavější než minule a podíváme se i do rozmanitějších lokací. Pořád jsem ale měl pocit jisté mrtvosti prostředí, a jako kdyby do určité lokace trochu uměle tvůrci zasadili sadu hádanek. Jejich rozmístění, zejména co se levelů v různých základnách týče, je krajně nelogické, a hra trpí syndromem „páku k otevření dveří najdu na druhé straně levelu ve skrytém výklenku v bazénku hlídaném několika psy, piraňou a schovaným potápěčem s harpunou“.

Nicméně pořád je to zábava hrát. Oproti prvnímu je dvojka mnohem delší, moje herní doba se pohybovala okolo 24 hodin a využil jsem více jako 600 uložení hry (nerad opakuju dlouhé části dokola), obsahuje více levelů a podíváme se do vícera lokací. Některé byly zbytečně rozlehlé a komplikované (mise pod vodou) ale většina z nich byla solidní, leč férovou výzvou. Obtížnost též o kus vzrostla, vývojáři omezili zejména počet lékárniček na misi a přidali počty nepřátel.

Jinak toho hra moc nového neobsahuje. Kromě vylepšené grafiky a několika nových pohybů a zbraní je to hlavně obří mission pack, který fandy prvního dílu rozhodně zabaví na dlouhé hodiny, ale pokud vám zdlouhavé bloudění lezlo na nervy i minule, tak se radši poohlédněte někde jinde.

Počet nalezených secretů: 33 ze 48

Pro: solidní výzva, vylepšená grafika, dlouhá herní doba, nové zbraně a pohyby

Proti: občas stereotypní, někdy až moc zdlouhavé, AI nepřátel, příběh

+35
  • PC 80
Tomb Raidera jsem vždycky bral tak nějak okrajově. Dřív jsem zkusil 3 díly, ale nikdy jsem se do toho neponořil natolik abych nějakého dohrál. Po zakoupení Ultimate Edition za krásných 200 kč jsem se rozhodl, že moje první štace bude dvojka.

Musím říct, že ten čtvercový engine musel být ve své době bomba, když porovnáte jaké hry v době vzniku vznikaly. Hra je i dobře ozvučená se skvělou hudbou. To vytváří dobrou atmosféru. Atmosféra neznámého prostředí na konci světa je tu fakt znát. Lara je pěkně rozpohybovaná. Jenom se mi nechce líbit, že by s tak velkýma kozama byla schopná takových akrobatických kousků, vytahování se tesně u zdi, a tak. No, radši nebudu takový šťoura.

Hratelnost je založená na skákání, odstřelení nějakého nepřítele, lezení, tlačení kostek, přepínání spínačů a hledání klíčů. Lara povětšinou operuje na malém a členitém prostoru. Dostanu se tam, seberu klíč, vrátím se na začátek použiji klíč. Stlačím páku za dveřmi, a někde stranou se mi otevře poklop, k poklopu si přitlačím kvádr a jdu dál. Cestou občas někoho odstřelím. Takováhle náplň vás čeká celou hru, kupodivu mě to ale docela bavilo. Někdy to chce trochu prostorové orientace a dávku trpělivosti.

Kamera se totiž moc nepřizpůsobuje. Jakmile stojíte u zdi, kde není dost prostoru, koukáte Laře do obličeje. Ovládání mi taky dalo chvíli zabrat, než jsem si ho dostal do krve. Lara je dost těžkopádná a ráda pořád někam padá. Akce je taky taková těžkopádnější. Na nějaké uhýbání není většinou dost prostoru. Ale jak říkám, dá se do toho dostat.

Silný příběh, ani nějaké extra chytré protivníky nečekejte. Tady se spíše vyřádí horolezci nebo akrobati. Dočkáte se tu jednoduchých, ale docela pěkně vymyšlených hádanek. Hra má docela slušnou délku. Já jsem jí dal za nějakých 16 hodin čistého času, a docela jsem se divil, že je to tak málo. Přišlo mi to delší.

Pro: vykutálený design, hudba, obstojná délka, pohyby a zvuky hlavní postavy

Proti: nepřizpůsobivá kamera, ke konci mírný stereotyp

+32
  • PC 80
Druhý příběh neohrožené archeoložky Lary Croft. Tentokrát pátrá po bájné Dagger of Xian, která umožní jeho majiteli se proměnit ve (skoro) neporazitelného draka. Tentokrát se podívá do chrámu pod Velkou čínskou zeď, kde se utká hned se dvěma T-Rexema, do Benátek, na dno oceánu, kde si zaplave mezi žraloky, dále půjde pozabíjet pár Big Footů do Tibetu, aby se nakonec vrátila zpět do chrámu v Číně.

Příběh je podle mě celkem povedený. Akorát způsob jeho vyprávění mi přijde trochu kostrbatý a hlavně chybějící titulky v animovaných sekvencích mi sem tam dělaly problémy, takže jsem si opět některé detaily příběhu dohledával na internetu. Lara postupně procestuje celý svět, ale tak trochu mi chybí klasické prohledávání hrobek (s jednou výjimkou).

Level design byl ve své době bombou. Z dnešního pohledu může působit hodně nesmyslně, ale tyto pocity velmi rychle potlačí nostalgická atmosféra. Hlavně oblast v Benátkách se hodně povedla. Výjimku ale tvoří předposlední level z jiné dimenze, který je hodně divný a příběhově vůbec nevysvětlený. Hlavně není vůbec řečeno, jak se odtud Lara po zabití draka dostala zpět. Poprvé se tu představuje i možnost řídit některé dopravní prostředky (člun a sněžný skůtr).

Moc se mi nelíbí systém secretů, kdy Lara musí postupně najít 3 různé sošky draka, po jejichž zkompletování získá tučnou odměnu v podobě lékáren a dalšího vybavení. Na jednu stranu je to zajímavé zpestření, na stranu druhou to absolutně nezapadá do hry.

Nevím, jestli je to problém Steamu nebo hraním na modernějším počítači, ale bohužel mi po chvíli hraní vypadla in-game hudba a zvuk některých dialogů. Taky se občas dělo to, že nepřátelé vesele procházeli texturami, takže se mi např. stalo, že jsem stál zády ke slepé chodbě a najednou se přímo ze zdi vynořil chlápek s brokovnicí.

Stejně jako první díl, je i dvojka hodna hraní i v dnešní době. Je zde spousta věcí, co mi v jedničce chyběla, nicméně level design a atmosféra jedničky je podle mě o stupínek lepší.

(Dohráno v roce 2019) 
+25
  • PC 85
Tohle byla kdysi velká pecka s hodně unikátním "smellem". Vezme-li se TR2 z pohledu obtížnosti a délky, mohl tuhle starou zrůdičku dohrát jen ten, kdo si hru opravdu zamiloval. Projet TR2 třeba i s návodem totiž trvá podstatně dýl, než sklepnout celou sérii CoD dohromady. :))

Puzzly v "Bartolis Hideout" nebo "The Wreck of Maria Doria" byly hodně našlapané. Prostě krásný díl s tehdy velmi unikátní herní nápní z časů, kdy ještě nešlo tolik o kozy. Třeba i takhle vzniká kult.
+22
  • PC 85
Tomb Raidera II beru jako zajímavou a bezpečnou dovolenou. Člověk se proběhne po půlce světa, zastřílí si, vyřeší pár jednoduchých hádanek a některá místa si snad i zamiluje. Když už vás začne nějaké prostředí nudit, blik, a jste jinde. Jenom kdyby ti nepřátelé nevyskakovali z nepravděpodobných míst a nechovali se někdy dost divně...
Hodně udělá taky hudba, ať už je to ta dramatická nebo třeba ta "epická". Po hraní Silent Hillu 2 mi dokonce některá místa připadala až strašidelná (např. Maria Doria nebo chrámy ke konci).
Prostě: Pokud se do hry ponoříte, odmění vás svou atmosférou a nádhernými scenériemi.

Pro: atmosféra, hudba, zajímavá prostředí, slušná délka, sněžné skůtry s kulomety

Proti: syndrom "východ z levelu je asi 20 metrů od startu", ač hloupí, nepřátelé se přesně trefují, i když zrovna letíte

+22 +23 −1