Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Broken Sword: The Angel of Death

Secrets of the Ark: A Broken Sword Game

15.09.2006
65
63 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Málokto očakával štvrtý návrat patentového úradníka Georgea Stobbarta a francúzskej novinárky Nico Collard. Tak či onak sú späť a s nimi aj nové dobrodrúžstvo, tentokrát bez krabicových puzzlov, vo vynovenom grafickom prevedení, pozmeneným ovládaním (možnosť voľby medzi myšou a klávesnicou) a v Georgeovom prípade aj s pozmeneným vzhľadom.
George sa zamotá do pradávnej legendy o bájnom poklade a anjelovi smrti po tom, ako sa zamiluje do svojej novej femme fatale - blondýny menom Anna Maria. Tá nemá v pätách nikoho iného než mafiu, prahnúcu po jej tajuplnom manuskripte.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 55
Tři roky po totálním propadáku s třetím dílem kdysi slavné série Broken Sword přišli tvůrci s dalším pokračováním, tentokrát s podtitulem The Angel of Death. Podařilo se lidem z Revolution Software napravit předchozí průšvih a zlepšit sérii její notně pošramocenou reputaci? Bohužel si musíme přiznat, že ne.

Svým přechodem do 3D ve třetím díle ztratila série svoje kouzlo i ten správný dobrodružné-adventurní nádech, naopak přidala spoustu akčnosti a čtvrtý díl v tomto nastoleném trendu bohužel pokračuje. Zůstalo opět nepříliš vzhledné 3D prostředí, byť tentokrát s trochu propracovanější grafikou, odpovídající uplynulému času od předchozího dílu. Ten byl odbornou kritikou přijat hodně rozporuplně, ještě více kontroverze pak vyvolal u samotných hráčů. Dokázali tvůrci naslouchat naslouchat jejich kritice a poučit se ze svých chyb? Podívejme se postupně, jak se jim to podařilo.

Velká kritika se snesla na ovládání. To bylo uzpůsobeno konzolovému pojetí, úplně byla vynechána myš a hra se ovládala jen prostřednictvím klávesnice. Pro čtvrtý díl přišli tvůrci s hybridním ovládáním pomocí myši i klávesnice, ale že by to byla nějaká výhra… Primárně jde přímé chození postavy ovládat klávesnicí, u myši pak je možné kliknout na určité místo a postava tam většinou dojde. Bohužel je nutné zdůraznit to většinou, občas se totiž stává, že se zasekne, občas jde špatným směrem a občas taky někam úplně jinam. Největší problém bývá s průchodem dveřmi, do kterých se postava mnohdy není schopná trefit. V souvislosti s častokrát opětovně zmatenou fixní kamerou je navigace postavy hodně obtížná. Namísto původních čtyř tlačítek jasně ukazujících, která akce jde v daném místě udělat, je nyní potřeba použít myš na určité místo, aby se vyvolala konkrétní činnost. Kurzor myši je však hodně titěrný a malých rozměrů jsou i aktivní místa, mnohdy se ikona činnosti ani nepromění. To vše ústí v místy hodně nepříjemný pixel hunting. Ty tam jsou krásně animované kurzory z prvních dvou dílů. Vrcholem utrpení s ovládáním je pak nutnost někam vyšplhat či něco posunout, hodně těžko se hledá správný bod, kam kliknout a kam co posunout.

Když už je zmíněno šplhání a hlavně posouvání beden, jejich nadužívání ve třetím díle bylo příliš velké a řadě adventurních hráčů se o bednách ještě dlouho zdály děsivé sny. Ve čtvrtém díle byly tyto akce významně redukovány na únosnější mez, přesto bohužel zůstaly. A vzhledem ke zmíněnému nešvaru při ovládání jsou ještě otravnější, než dříve. Navíc, aby to fanouškům nebylo málo, rozhodli se tvůrci najít jiný typ puzzlu, který neochvějně zařadili na tolik míst ve hře, až se stal králem otravnosti v této hře právě on. Tentokrát se jedná o „hackovací“ minihru, ve které je potřeba dostat pomocí trubek a zrcadel signál do serveru – v podstatě jde o elektronickou variaci na starou dobrou Pipe Manii. Jednou dvakrát za hru by se jednalo o příjemné rozptýlení, výskyt této hříčky je však příliš vysoký.

Tvůrci se tedy pokusili o některá vylepšení, to se však ve výsledku nijak zásadně nedostavilo. Na řadu tak přichází příběh a s ním spojený gameplay. Zatímco ve třetím díle mě příběh celkem bavil a vše výrazně kazily hlavně akční pasáže, ve čtvrtém díle, i když se pokouší použít stejný mustr fungující u předchozích dílů, se to nějak nedaří. George Stobbart pracuje ve vlastní firmě v New Yorku a jednou za ním přijíždí do kanceláře mladá Anna Maria, která jej chce zlákat k vyluštění tajemného rukopisu. Georgovi se do toho moc nechce, ale než stihne sličné blondýnce sdělit své zamítavé stanovisko, vtrhnou do kanceláře mafiáni. Tím končí intro a začíná hra – a začíná tím nejhorším možným způsobem. Celá první část je totiž vesměs naplněná dříve tolik kritizovaným šplháním a taháním něčeho, případně bloumáním po nudných prostorách opuštěných domů v New Yorku v marné snaze posunout se dál. Později už se situace uklidňuje, dostává se i na klasické adventuření a přichází i puzzly založené na přemýšlení či používání předmětů, ale prostě to celé pohromadě nějak neladí. Ve hře se dostanete na řadu nezajímavých a nudných lokací, těch opravdu vzrušujících a interestantních je jen pomálu. Podobné je to s puzzly, které jsou místy absolutně nelogické či zbytečně překombinované, některé jsou vysloveně otravné a zdržující, jiné (např. řešení rukopisu v podzemí paláce Topkapi) jsou velmi zajímavě udělané, až jsem si vzpomněl na slavné Le Serpent Rouge z Gabriela Knighta 3. Bohužel, těchto opravdu zajímavých míst je ve hře spíš menšina. Po celou dobu jsem se několikrát přistihl, že se nudím a přestože nejsem zrovna zaseknutý, nějak mě to netáhne posunout se dál. Přitom je příběh takovou všemožnou směsicí různých témat, které mají velký potenciál, ale nějak se ho nepodařilo naplnit. Místo toho, aby se hráč soustředil na řešení tajemství rukopisu nebo opravdu zajímavých puzzlů, tak řeší, jak obrat ožralce o prošlý chleba, jak vymámit z recepčního kartu do pokoje, jak získat přístupový kód od komůrky se svázanou služebnou. Prostě spousta malicherných a zbytečných úkolů, místo toho chybí nějaká opravdová výzva, která by opravdu dávala smysl.

Celkově jsem ze čtvrtého dílu hodně rozpačitý. Tvůrci se snažili poučit z chyb u předchozího dílu, příliš se jim to však nepodařilo. Navíc poprvé v sérii chybí i zajímavost a drive celého příběhu, který se strašně táhne a zavede nás na řadu nezajímavých míst, kde je potřeba vyřešit pár podařených a spoustu otravných až nudných puzzlů. Navíc hře nepomáhá ani nová femme fatale, až s příchodem staré známé Nicole Collardové se příběh aspoň trochu rozjede, ale ani to celkový výsledek nezachrání. Celkově mi přijde, že celé hře a příběhu obzvlášť tentokrát chybí to správné vnitřní kouzlo, chybí mu duše tolik typická pro brokenswordovské příběhy.

Čtvrtý díl navazuje na nepodařený třetí díl Broken Swordu a selhává i v tom, v čem jediném dokázala trojka obstát – v příběhu. Snaha autorů se cení, ale Anděl smrti zkaženou reputaci této sérii rozhodně nevylepšil. Spíš naopak.
+24
  • PC 75
Broken Sword: The Shadow of the Templars je zasloužená legenda. Hra, která se hraje a vypadá skvěle i dnes, navíc s příběhem ani moc složitým, aby odradil na Doomech a Kyrandiich odrostlé hráče, ale zároveň natolik dobrým, že neurazí ani člověka, který si někdy přečetl třeba Jméno růže, případně zahrál jednu nejmenovanou adventurni trilogii od Sierry. O tento masterpiece se jeho autoři navíc pečlivě starají, takže je dodnes každému zájemci vždy a všude k dispozici takřka na všech platformách a operačních systémech, takhle se buduje úspěšná herní série! Druhý díl přinesl to samé co díl první včetně úplně stejně grafiky s jedním podstatným rozdílem - o poznání slabším příběhem, který každý úspěšně zapomněl nejpozději den po dohrání. O něco lepší než dvojka byl díl třetí s novým enginem a několika atmosférickými lokacemi, bohužel však s obdobně zapomenutelnym pribehem.

Čtvrtý díl příběhu právníka s nezničitelnou blond parukou George se pak po příběhové stránce nese v úplně stejném duchu, jako díly předchozí. Charles "Cecal" Cecil a spol. smíchají Templáře nebo libovolný jiný rád/kult, 1000 let nerozluštěné starobylé manuskripty, které hráč rozluští za 5 minut, výpravy do několika vesměs evropských měst se směšnou a zcela neškodnou konspiraci na zničení světa. Vznikly šablonovitý derivát se bohužel nese zcela v duchu předchozích dvou dílu a rozhodně není na poli adventur ničím výjimečným, spíš naopak. Ještě o něco hůř je na tom scénář, ve kterém je velké množství různých stupidit a nelogičnosti, zejména v první polovině hry.

Tyto nedostatky ale stejně jako v předchozích dílech přebíjí dobrá hratelnost, tradičně kvalitní technická stránka a sympatické hlavní postavy. Hra se dobře ovládá, po konzolové trojce slavnostně hlásí návrat myš. Obtížnost je překvapivě vysoká, ale vcelku férová a dohrání bez pomoci občasných hintu je velkou výzvou. Kladas George, jakási obdoba Indiana Jonese, je jako vždy v pohodě. Tentokrát dokonce začíná bez Nico, což jsem spíš uvítal (konečně nějaká změna) a díky Anně Marii mi vůbec nechyběla. Když se ale nakonec objevila, tak ji to aspoň poprvé v sérii opravdu slušelo, po gothic image a vychlastaném hlasů z jedničky a příšerném army stylu z dvojky, kde ty svoje kanady neodložila ani v posteli v džungli, to už ale ani horší být nemohlo. Nico je v tomto díle vůbec ve formě, v botách na podpatku běhá po poušti, skáče po vysutých plošinách a bez újmy seskakuje do několik metrů hlubokých jam skoro jako Lara Croft.

Broken Sword čtyřka je dobrá adventura a povinnost pro hráče předchozích dílu, nejsem si ale úplně jistý, jak by fungovala samostatné a první díl stojí kvalitativně o třídu výš, druhému a třetímu dílu se ale čtyřka zcela vyrovná. V případném pátém dílu už by to ale opravdu chtělo nějakou změnu, autoři by se měli buď pokusit o posunutí vztahů George s Nico někam dál, nebo opětovně více zapojit element napětí a smrti, poslední díly spíš připomínaly pohodovou vyjížďku po různých letoviscích bez toho, aniž by hráč projevoval nějaké větší emoce. Případně by nebylo od věci opustit konečně Templáře a vrátit příběh víc do reality, série totiž už od druhého dílu trochu stagnuje.

Pro: Nico to sekne, hratelnost, dabing, vyssi obtiznost, hacking

Proti: deravy scenar a omsely pribeh, HW naroky

+23 +24 −1
  • PC 55
Třetí díl mě docela příjemně překvapil, i možná vzhledem k tomu, že jsem čekal průšvih, který se nedostavil. Bohužel čtvrtý díl mě trochu nepříjemně zklamal, a snad se mi podaří napsat důvody, i když sám si nejsem úplně jistý jestli to celé není důsledek toho, že jsem ji hrál v době, kdy jsem na ní neměl tak úplně chuť...

Kamenem úrazu se pro mě stal tentokrát příběh a to je v adventuře klíčová věc. Ne že by se příběh předchozím dílům nějak zvlášť vymykal. Dokonce mi ani nevadí to lehké sci-fi, které se zde vyskytuje. Vlastně teď, když už znám ten příběh celý, tak mi vlastně ani tak moc nevadí. Tím kardinálním problémem bylo to, že mě v průběhu hry, ten příběh vůbec netáhl. Tři čtvrtiny hry to ve mně vůbec nevyvolalo ten potřebný pocit zvědavosti, jak to bude dál a jak to celé dopadne. Teprve v poslední čtvrtině, jsem nabyl dojmu, že to konečně získává trochu spád.

Hřebíček do rakve pak hře zasadila nastavená obtížnost. Adventurní herní mechanismy mají tu nevýhodu, že často samy o sobě nejsou moc zábavné. Ano občas se tu objeví logická hádanka, kdy se člověk snaží přesvědčit sám sebe, že jeho mozek ještě nepatří do starého železa, a když jí náhodou bez pomoci vyřeší, prožívá pak pocit uspokojení. Jenže zde jsou prostě hádanky, jejichž řešení jsem nepochopil ani poté, co jsem si ho přečetl v návodu. Prostě jsem tedy udělal to co v návodu píšou a šel dál. Děsná zábava. Častěji nastává zákys typu "Co dál?" Bohužel ani zde mi často nepřišlo řešení moc logické a až moc často se řešení nacházelo v jiné lokaci, než ve které jsem zakysl. Takže nejdřív jsem zkoušel zdánlivě logické věci, pak věci nelogické pak aplikace všeho na všechno a teprve potom mi došlo, že řešení bude tedy potřeba hledat jinde. Kombinace netáhnoucího příběhu nelogických hádanek a otravných zákysů vedla k tomu, že jsem se nakonec uchýlil k metodě 2 - 3 pokusy a pak návod. Kdo hrál někdy adventuru podle návodu, ví jaká je to nuda...

Bohužel ani ostatní aspekty hry mě nijak nenadchly. Prostředí je sice fajn, lokace dobré, ale jenom dobré, žádná mě nijak neohromila, nepřirostla mi k srdci, nikde jsem se vlastně nekochal. Ovládání se navrátilo k myši, PCíčkáři by tedy měli jásat, já bych měl tedy jásat! Ale po pravdě řečeno, nevím jestli konzolovatím, i když žádnou konzoli nevlastním, ale některé průchody dveřmi ve hře v kombinaci s debilní kamerou způsobovaly příval nezveřejnitelných nadávek, když George běhal furt kolem dveří a ne a ne vlézt dovnitř. Alespoň grafika, hudba a zvuky byly v pohodě.

Upřímně řečeno jsem sám svým nízkým hodnocením překvapen. Schválně jsem nenapsal komentář hned po dohrání. Nechal jsem to několik dní uležet, rozehrál jsem několik jiných her a řekl si, že se to třeba usadí. Neusadilo. Ta hra mě většinu času prostě nebavila a dohrál jsem jí jen z povinnosti dohrát celou sérii. Víc si prostě u mně nezaslouží.

Pro: Součást Broken Sword série, Závěrečná čtvrtina, Hezká Nico

Proti: Příběh vůbec netáhne, Zákysy, Nelogické hádanky, Občasné problémy s ovládáním pohybu

+20
  • PC 65
Čtvrtý díl je za mnou no a co se změnilo od trojky? V podstatě nic moc. Tvůrci se nepoučili, nevzdali se 3D enginu i když konkurence pomalu přicházela s parádními 2D adventurami a nevzdali se úplně ani dalších šíleností z trojky.

Ano grafika je pěkná, ale příliš se od třetího dílu nelíší a navíc ji tentokrát sráží zoufale neinspirativní lokace. Půlku hry strávíte v uličkách, hotelech, pokojích či procházíte kobky, těch pár zajímavých míst jako je palác Topkapi či Vatikánský chrám to nevytrhne.

Hratelnost je zvláštní. Musím pochválit, že se tvůrci z 90% vykašlali na bedničky, stealth a šplhání, ale v určitých částech hry tyhle pasáže stále jsou a jsou otravnější než předtím. Ovládání je totiž kombinace klávesového ovládání a myši, což zní dobře, ale dobré to určitě není. Ve trojce jste totiž jasně poznali, když jste se krkolomným ovládáním blížili k aktivnímu místu. Tady musíte běhat klávesnicí a zároveň prohledávat kurzorem obrazovku, přičemž nechybí i docela hnusný pixelhunting. Ono skákání a šplhání je díky tomu za trest, protože marně hledáte aktivní místo a ty se navíc při určitých činnostech ani nezobrazí. Ano pohyb se dá ovládat i myší, ale než se někam proklikáte, vzteky myš zahodíte a radši půjdete pomocí šipek.

Tvůrci se poučili z trojky a do hry zabudovali spoustu puzzlů, které tvoří většinu průchodů kobkami. Puzzle jsou hezké, pěkně vymyšlené... a nedávají absolutně smysl. Na většinu z nich nemáte žádnou nápovědu, pokud nápověda je například v manuscriptu, tak je tam většinou něco úplně jiného, než jaké je řešení puzzlu. Výsledek? Budete koukat do návodu, projíždět řešení a marně si lámat hlavu, jak jste na to měli přijít. Místo bedniček je tu neustále se opakující hackerská minihra, která mi celkem nevadila, i když byla docela těžká.

Největší propad vidím v příběhu. Nico je odsunuta do role kamarádky a objeví se až za půlkou hry, George místo toho pomáhá blondýnce Anně-Marii s jedním manuscriptem. Problém je, že příběh se ne a ne rozjet - napřed prcháte před mafiány v New Yorku, pak hledáte nějakou sošku anděla v Instanbulu a po jednom zvratu pátráte v Římě po Anně Marii. Nechybí opět sarkastické, jiskrné dialogy, zajímavé postavy i lokace (továrna na salámy, továrny na mešní oplatky), jenže se většinu hry nic neděje. Třeba pasáž z Phoenixu mi přišla jako z úplně jiné hry. Až ke konci to konečně nabere obrátky a nechybí zvraty, epické momenty a odhalení o co jde vlastně jde bylo taky skvělé pro biblické motivy a Archu úmluvy mám slabost. Nemůžu si ale pomoc, celkově jde o nejslabší Broken Sword story.

Shrnutí? Trošku méně otravná hratelnost, o dost slabší příběh, podobná grafika, mizerné ovládání.

Pro: Spousta puzzlů, vyvrcholení příběhu, vymizení většiny otravných činností z trojky.

Proti: Mizerné ovládání, puzzle nedávají smysl, příběh je drtivou většinu hry o ničem.

+20
  • PC 70
Třetí díl mé oblíbené série Broken Sword s sebou přinesl celou řadu změn, které se zase tak moc nepovedly. Stále tam byl v pozadí ten skvělý příběh a dobře napsané dialogy, ale hra se přesunula do 3D s ne příliš povedenými kamerami, všude přítomnými krabicemi a nepovedeným stealth systémem. Od čtyřky jsem čekal, že se vývojáři na nepovedené změny vykašlou a budou se soustředit hlavně na ty věci, co umí.

Grafika vypadá o něco lépe, s čímž se tak nějak počítá vzhledem k uplynulému času od minulého dílu. Umístění kamer a jejich přibližování a přepínání mi přišlo mnohem lepší. Ať jsem hru ovládal klávesnicí nebo myší, už se mi nestávalo, že bych po přepnutí kamery šel nesmyslným směrem. Nicméně to ovládání je stále tak nějak divné, postavy jsou nemotorné a navíc se mi často stávalo, že se postava po cestě na požadované místo o něco zasekávala. Každopádně to 3D prostě není ono, navíc jsem měl zase několik záseků způsobených tím, že jsem přehlédl nějakou interaktivní věc.

Krabice tu stále jsou, ale naštěstí jich už není tak moc. Navíc přibylo nové opakující se hackování v podobě minihry. Já mám v adventurách minihry rád a tohle spojování paprsků jsem do té doby ani neznal, takže mě to bavilo, zvláště ty pozdější těžší varianty. Ale musím uznat, že jich je tu zbytečně moc a pro ty, co tato minihra nesedne to musí být slušná otrava. Plus mi přišlo, že je zde konečně zase více logických puzzlů, což mi u předchozího dílu hodně chybělo.

A pak je to ještě ten stealth. Naštěstí tu už není speciální klávesa na tichý pohyb, takže se stačí normálním pohybem vyhýbat pohledům nepřátel. I tak mě ale tyto pasáže vůbec nebavily a hraní bez těchto stealth pasáží by bylo minimálně pro mě mnohem zábavnější.

Co se příběhu týče, tak jsem si z okolních komentářů všiml, že někoho bavil, jiné zklamal. Já se naštěstí řadím do té první kategorie s tím, že mě dokonce bavil o něco více než ve trojce. Ale je pravda, že je tu několik hluchých míst: hlavně celá oblast v Arizoně za Nico. Na druhou stranu mi přišlo, že je ve hře dost povedených vedlejších postav (např. obdivovatel hus, mafián se vzhledem Elvise nebo bezdomovec v Římě), které mi u předchozího dílu chyběly. A to stejné se dá říct i o některých lokacích celkově jako mafiánská továrna na salámy nebo oblast v Římě. Jinými slovy, je zde dost povedených situací, které mi utkvěly v paměti na hodně dlouhou dobu. 

Hrozně otravná je pak zachovaná nemožnost přeskakovat dialogy. Obzvláště v kombinaci s tím, že se některá již probraná témata opakují. Tzn. pokud chci projít fakt všechny dialogy, tak na dané téma kliknu znovu, zjistím, že se říká to samé, ale nemůžu to přeskočit.

Klasicky jsem hodně spokojený s dabingem, především George. Jen škoda, že má Nico každý díl jinou dabérku. A pak je tu i hudba, která tentokrát nehraje jen v některých situacích, ale podkresluje skoro celou hru. Je v ní jistý hlavní motiv, který se v průběhu hraní stále opakuje a drží si tak svůj styl. 

Čtvrtý díl se za mě docela povedl. Samozřejmě hra nedosahuje kvalit prvních dvou dílů. Plus chápu, že příběh holt každému nemusí sednout. Ale přijde mi, že vývojáři hodně zapracovali na věcech, co se mi u trojky nelíbily. Nicméně já jsem stálé toho názoru, že 3D této hře prostě nesluší.

 (dohráno v roce 2019)
+16