Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Marathon 2: Durandal

Marathon: Durandal

Bungie Studios •  Freeverse (X360)
06.09.1996
01.08.2007
26.02.2019
kompatibilní
60
4 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
freeware (dříve placená hra)
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Durandal, jedna ze tří umělých inteligencí UESC Marathon vyslala ze své kolonie na Tau Ceti IV armádu složenou z bývalé lodní posádky, zachráněné před 17 lety v součinnosti s neohroženým bezpečnostním důstojníkem na planetu rasy S'pht, aby prozkoumala záhadné ruiny Lh'owon. Místo je přitom důležité i pro dobyvatelskou rasu Pfhor, která až doposud zotročovala S'pht a plánuje zničit Zemi. Za tímto účelem Pfhorové oživili Tycha, umělou inteligenci, kterou při útoku na Marathon předtím sami zničili. Přesný účel mise však intrikánská AI neprozradila, na to budete muset přijít sami.

Zatímco první díl se odehrával výhradně na palubě Marathonu, tady se můžete připravit na mise odehrávající se i ve vakuu a na rozsáhlé venkovní lokace planetárního povrchu. Mapy výrazně nabyly na rozloze i světlosti a místy dokonce zaplavitelná prostředí zpestřily vodní plochy, lávové řeky, kalová a kyselinová jezírka. Vylepšený engine každé z tekutin určil vlastnosti (výše hladiny, směr proudu, hustota). Atmosféru dokresluje ambientní hudební doprovod a zvuky prostředí. Do inventáře přiberete brokovnici, přičemž interface výrazně zeštíhlel, což znamená širší zorné pole.

Hratelnost obecně nedoznala žádných změn, avšak multiplayer čítající 6 módů (např. king of the hill, deathmatch) byl doplněn o kooperativní hru singleplayerové kampaně. Marathon 2: Durandal vyšel rok po Mac verzi, následoval po Marathon (Mac 1994, PC 2011) a předcházel Marathon Infinity (Mac 1996, PC 2011).


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Marathon 2 Durandal mi byl do června 2011 zcela neznámý a nevěděl jsem tedy, čím se před mnoha lety blýskli vývojáři známé série Halo. V podstatě lze říci, že jde o naprosto typickou first person akci své doby. Design map je poměrně spletitý, mise jsou adekvátně rozsáhlé, vzory textur pestré, atmosféra tajuplně ponurá, nepřátel opravdu dost a obtížnost přímo pekelná! Zkrátka vše tak, jak to mám v tomto žánru nejradši. Umožňuje mi to dopodrobna prozkoumat různá zákoutí, vyzkoušet několik postupů likvidace potvor, posbírat vše, co se dá a k tomu dosáhnout satisfakce z úspěšného projití úrovně. Není ale všechno zlato, co se třpytí, jak vyplynulo po mém letmém vyzkoušení a následném hraní.

Osmadvacet levelů funguje na tomto principu, na začátku se vždy zorientovat, zneškodnit všechny, zjistit z dostupných panelů cíl mise a vydat se jej splnit. Úplně snadné to ale samozřejmě zase není. Jelikož možnost ukládat je zredukována na naprosté minimum, skrze jakési ukládací terminály. Běžné lékárničky tu nejsou, naopak dobíjecí automaty ano, nacházejí se roztroušené po okolí. Štěstím je jejich libovolná a opakovatelná využitelnost dle situace. Protože ne každá právě dosažená lokace umožňuje hned ze startu sejfnutí, způsobuje to akorát rozmrzelost z načítání save ze závěru té předešlé, dojde-li mezitím z nějaké příčiny ke game overu ještě před tím, než ke slovu přijde nalezení aktuálních slotů, dobíječů životů a štítů, či olova ke vlastněným kvérům.

Z důvodu převážné dominance zlých sil má řada zdejších zbraní parádní využití, ať už jde o jejich uplatnění prostřednictvím dvou palebných režimů u některých z nich, či neokoukaný vzhled každé z hráčovy výzbroje. Náboje k nim postupem času docházejí a nezbývá než si někde doplnit zásobník jinými, nebo obyčejnou pistoli vyměnit za výkonnější, popř. uplatnit variabilnější kreativitu a po útočníkovi se ohnat třeba mrštnými pěstmi. Herní doba plně dostačující, zdolání celé SP kampaně podstatný čas rozhodně zabere. Stěžejním prvkem tu je plavání s potápěním ve vodě, která též nabízí provázanou síť tunelů, průplavů, dveří.. A i přes chybějící funkci skákání a skrčení slouží pro potopení se do větší hloubky levá klávesa Ctrl, s níž nečiní potíže hlouběji položené oblasti zdolávat.

Spawnování munice, nepřátel a spojenců, v okamžiku příchozího bodu, působí trochu zastarale, navíc pár kroků těsně přede mnou. Na druhou stranu tím ale o sobě dává vědět slušná vybalancovanost, vezme-li se v potaz nejistota vyplývající z nevědomosti toho, co se kdy a kde momentálně objeví nebo přihodí. Pokud jde o ono objevování a sbírání věcí, nebo bojující spojence, nechybí i obvyklejší varianta jejich výskytu na daném místě, ještě před jeho dosáhnutím. Mise nabude úspěšného splnění momentem teleportace, ta probíhá stisknutím aktivní panelové obrazovky, v níž si za normálních okolností lze přečíst užitečné informace, a doprovází ji povedený efekt - jakoby zhasnutí nějakého displeje, v němž byl předtím promítaný obraz.

Vizuálním pojetím pastva pro oči, jíž kraluje přehršel barev ve všemožných odstínech. Od žluté, oranžové, fialové, modré, až k hnědé nebo černé a šedé. Koncept veškerých interiérů a exteriérů upřednostňuje především pravoúhlé ladění, občas proložené mírným zakřivením. Přesto mě grafická stránka Aleph One enginu dokázala oslovit, zřejmě i díky podpoře OpenGL a widescreen rozlišení. Zvuky dobře znějí a skvěle dokreslují nevábnost světa budoucnosti na cizí planetě. Ve výsledku rozhodně zajímavá, na PC téměř neznámá, místy nezáživná, ale stále dobře udělaná doomovka, poskytující i pořádnou dávku výzvy.

Pro: Vizuál, design, atmosféra, neotřelá hratelnost, délka, originalita, obtížnost.

Proti: Způsob ukládání, absence skrčení a skoku, pár pasáží se dá zkazit, frustrace.

+11