Statečný pastýř byl už jednou násilně vytržen z poklidu své obživy a obstál, když zachránil Jižní Ostrovy a krále Rhobara III. před temnými silami. Pojednávala o tom Arcania: Gothic 4, na níž samostatně spustitelný Fall of Setarrif navazuje. Stejně jako bezejmenný hrdina z prvního, druhého a třetího Gothicu, v Arcanii známý již jako král Rhobar III., tak ani pastýř před osudem hrdiny neuhýbá a vydává se zničit původce všeho zla na ostrovech. Tím je mocný démon, terorizující zrovna obyvatelstvo pobřežního města Setarrif.
Tento datadisk má za sebou pohnutou historii. Jeho vývoj začal už v polovině roku 2010, tedy v době, kdy nebyla venku ani základní hra. Předpoklad JoWoodu, že jej Gothic 4 dostane z chronických finančních problémů, se nenaplnil, vývoj datadisku přesto pokračoval dál a 3. března 2011 byla spuštěna oficiální stránka rozšíření a zveřejněn první trailer. Nicméně již 23. března vydavatel JoWood odložil vydání datadisku na neurčito a vypadalo to, že se hráči nedočkají. Celý zbytek jara a celé léto nebylo jasné, zda byl datadisk zrušen, nebo se na něm dále pracuje. Hradbu mlčení prolomil až nový, švédský vydavatel, Nordic Games, který 21. září 2011 potvrdil datum vydání a začal zodpovídat dotazy herních novinářů.
Území, na kterém se nové dobrodružství odehrává, zabírá 1/6 rozlohy toho ze základní hry. Z té může hráč použít i uloženou hru se svojí nalevelovanou postavou. Pak musí mít ale základní hru nainstalovanou. V datadisku jsou videa nově vytvořená přímo z ingame enginu s přidanými efekty. O pestrou hratelnost se dále stará více jak dvacet nových druhů monster, přes třicet druhů zbraní a čtyřicítka zbrojí. Atmosféru podbarví, vedle stávajících, i nové hudební tracky.
JohnCZ: jj, ten patch opravdu opravil všechny chyby + toho do hry dost přidal. Forsaken Gods už je tedy docela v pohodě, i když za prvními 2 díly pořád pokulhává...
Pro: Pár věcí sem tam, vývojáři dál nepokračovali v prznění série
Proti: bugy, nuda, koridory, speciálně některé lokace, doba (i když to je spíš plus)