Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Turok

31.01.2008
02.05.2008
69
112 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Turok je volný pokračovatel předchozích dílů, zasazen do jiného příběhu a obléknut v novém grafickém kabátku.

V této first-person akci se vžijete do kůže elitního vojáka (dříve člena Black Ops komanda) Turoka, se kterým začnete prožívat příběh od doby, kdy se ocitnete na kosmické lodi se zbytkem posádky, která vás moc v lásce nemá, a s rozkazy - najít a zabít válečné zločince vedené Rolandem Kanem (shodou náhod, byl to váš bývalý učitel). Dle zjištěných informací se skrývá na jedné geneticky upravené planetě, kam vaše loď právě cestuje. Avšak přistání nedopadne dle plánů - jste sestřeleni a musíte se dostat z hořících trosek kosmické lodi. Jakmile spatříte světlo světa, tak se vám otevře tvrdý svět, obývaný těmi nejrůznějšímy veleještěry, přerostlým hmyzem či geneticky upravenými dinosaury. Váš úkol je jasný - přežít a zabít Rolanda Kane. Naštěstí, většinu hry na to nebudete sám a budou vám pomáhat i jiní vojáci.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Jospeh Turok, namachrovaný svalovec s kohoutem na hlavě, svírá svojí steroidovou pěstí pořádnou kudlu, kterou rozpáře nejednoho ještěra a postará se o to, že na dinosauří planetě nezůstane druhohorní hornina na hornině a cykas vedle cykasu!

Ale pěkně popořadě. Spolu s archetypální bandou žoldáků pochybné pověsti se ve vesmírném korábu blížíte k zelené planetě, kde se nachází váš cíl, váš bývalý zaměstnavatel, militant a terorista Roland Kane. Jak už to ale bývá v podobných béčkách, jste podobně jako na začátku Quake 4 s lodí zasaženi a havarujete na planetě, kde má na Turoka spousta ještěrů, které znáte jen z knížek a fosilí velkou chuť a nebudou se ho ptát, jestli si můžou kousnout.

Z posádky zbyla po havárce sotva půlka, ale mise odstranit Kanea musí být splněna. Kane totiž nemá jen teplo domova v podobě základny z betonových bloků, kde se topí a svítí energií z lávového reaktoru a která narušuje horizont panenské svrchnokřídní krajiny. On má i klíčky od jediné provozuschopné lodi, která Turoka i se zbytkem spolubojovníků může dostat z dinosauřích spárů, pryč z jejich planety.

Zápletka je tedy jednoduchá, ale pomáhá jí rozvíjející se přátelství mezi Turokem s Sladem, i když to zpočátku vypadá že by si ti dva nejraději navzájem ustřelili hlavu. A taky je tu Turokova temná minulost, kdy ještě dělal pro Kane. No a srozumitelný, funkční příběh je na světě. Drží hru pohromadě, dává jí smysl a zabaví!

Nejdůležitějším prvkem, který dává hře Turok šťávu jsou samozřejmě dinosauři. Malí, střední, velcí – jsou jako živí! Nevím jak to Propaganda Games dokázali, ale pohyby dinosaurů jsou tak živé, jako by je nasnímali pomocí motion-capture. Kůže a její barevné odstíny jsou opravdu věrohodné a velmi kvalitně zpracované a oči zlověstné a pronikavé. Nic na tom všem nekazí ani skutečnost, že jako základ zvuku pro řev raptora posloužil podle všeho prasečí kvikot.

Tak 60% všeho co přijde Turokovi pod kudlu budou raptoři, konkrétně ti severoameričtí takže Utharaptoři z Utahu, příbuzní známějšího Deinonycha, zvaného strašný dráp. Obávat stereotypu se ale netřeba. Proč? Máme je tu totiž hned ve čtyřech barevných provedeních počítám-li i podlé albíny z podzemních jeskyní. A když už si budete myslet, že vás nepřekvapí, půjde po vás varianta ovlivněná genetickými pokusy flusající neurotoxin.

Turok by se měl taky dívat pod nohy aby nezakopl o zakrslé Velociraptory, kteří jsou o to víc agresivní, asi protože se chtějí prosadit. Brzy pozná, že náboje jsou na ně škoda a seznámí je se svým nožem.
Nic jiného než zapíchnout si nezaslouží ani s kočičí mrštností se pohybující a archaicky vypadající plaz připomínající primitivního permského plaza, Gorgonopse. Narozdíl od svého permského předobrazu tenhle jeden z mála smyšlených ještěrů naplno využívá prostředí hry a na kmenech stromů a skalních stěnách je jako doma a drží na nich, i když vypadá těžký a neohrabaný, i proto je s ním spoustu srandy.
Hráč se může těšit na zcela unikátní bosovské kusy, které vypadají monumentálně a budí strach i emoce.

Velmi mě potěšilo, že autoři nezapomněli ani na dinosaury, kteří nemají ve hře žádnou funkci a dokreslují atmosféru pouze svojí přítomností a malý Iguanodon je jen začátek. Proto na nebi zahlédnete pterodaktyly,v lese, kam nebudete moci přímo vkročit budou postávat obří sauropodi a cosi pojídat. Kachnozobý Parasaurolopus vám taky neublíží, pokud ho budete ale obtěžovat, srazí vás na chvíli k zemi svým ocasem. Tyhlety velké „maličkosti“ jsou pro každou hru důležité, nestačí prostě přidat jen to, co v gameplay jasně plní účel a tvůrci si to v případě Turoka naštěstí uvědomili.

Aby vám dali tvůrci odpočinout od dinosaurů posílají vám pod hlaveň i vojáky tzv. Vlčí Smečky“ což je Kaneova soukromá armáda navlečená od hlavy až k patě v šedých overalech. Dá se s nimi skvěle hrát na stealth, kdy mají 3 druhy zbarvení očí podle toho, jestli o vás ví, neví, nebo tuší vaší přítomnost. Schovat se můžete do povedené trávy, která je ovšem napíchaná hlavně ve stealth pasážích úrovních, jinde je jen nepříliš detailní zelená textura.

Zbraně až na metalický luk nevybočují druhově z průměru, ale i tak se je snažili autoři porůznu ozvláštnit. Lukem jdou střílet výbušné šípy a dělat tak z dinosaurů škubánky a představují tak zajímavou alternativu ke granátům, které zase nadělají plošně větší paseku. Obyčejnými šípy zas můžete nepřátelské vojáky hezky přibít a budete se přitom cítit jako správní kutilové. Ještě bych zmínil sekundární mód jinak pádné brokovnice, která v něm střílí červenou světlici a když se s ní trefí raptor, zbytek smečky se na něj vrhne a bez milosti ho rozsápou. Jako by si nepamatovali, že se spolu ještě před chvílí dělili o každou flaksu. Pro ty, které nebaví napínat tětivy je tu i průrazná sniperská puška.

Je čas přiznat v čem už Turok tolik neexceluje. Bezpochyby je to především grafika prostředí. To neurazí, ale k potěšení má také daleko. Unreal engine s prostě na ztvárnění pralesa nehodí. Nechybí zde sice pěkné výhledy, působivé čedičové skály, tisícileté stromy, po nichž jde chodit jako po mostech, i vlhká pralesní prostranství, stejně jako působivé krajiny v nasvícení zapadajícího slunce, ale nečekejte žádný Crysis killer.
Hra nemá pořádný antialiasing, pohybujete se neustále v zeleno-skalnatých tunelech, anebo v trochu širších korytech, které vám mají dodat pocit svobody, který ovšem rychle mizí jakmile se dvě lesní stezky opět rychle spojí v jednu. Když přijdete na větší plac, čekejte buďto souboj s bossem, nebo si přichystejte výbušniny, protože se vám bude věnovat zřejmě hodně dinosaurů.

V podzemních jeskyních, kde máte co dočinění s velkým množstvím velkých štírů jsou vidět nedostatky grafiky asi nejvíce, jeskyně opravdu nemají vizuálně co nabídnout a podle zveřejněných poznámek z artworků s nimi nebyl spokojen ani sám designér hry když o jeskyních napsal něco ve smyslu „not memorable“. I já si myslím, že štíří vajíčka měla ve tmě více zářit.

Do rukou se vám v podzemí dostane také plamenomet, který je jinak zoufale neúčinný a jeho použití proti čemukoliv jinému než k opékání štírů se rovná sebevraždě.
Grafiku bych shrnul tak, že tvůrci dopřáli modelům lidí a dinosaurů, které vypadají opravdu skvostně, ale logicky museli proto vzhledem k limitům konzolí vyšetřit výkon jinde, a tak to odneslo prostředí. Aspyr, který portoval hru pro PC, pak neudělal víc, než musel. Frknul do Turoka vyšší rozlišení a ovládání myš+klávesnice a nic víc, jak je to u portů obvyklé.

Musím ocenit z dnešního pohledu velkorysou snahu CD Projektu, který do hry přidal solidní český dabing, kdy poznáte všechny ty známé hlasy ze seriálů a dokumentů (v hlavní roli Libor Terš :D). Velmi se mi líbilo také balení, kdy je přední cover hezky měňavý a dvojitý.

Pro: Turok je borec...

Proti: ...ale to na dokonalou hru zdaleka nestačí.

+28
  • PC 70
Na Turoka jsem čekal poměrně dlouho, a mezitím co se hra vyvíjela jsem zkoušel sehnat všechny materály protože jsem od toho čekal fakt hodně. Možná prot na konci čekání bylo zklamání. Hru jsem si s chutí sehnal, rozehrál, a..... Dohrál asi po půl roce. Je pravda že hra je poměrně krátká, ale hra mě ze začátku tak znechutila že jsem se kní nechtěl vůbec vracet.

Hra oplývá super efekty a pěknou grafikou která je fakt povedená, snad kromě divně cákající krve, ale už to není Turok jak jsem ho znal z dětsví. Dále bych se zaměřil na dabing, Český dabing se výjměčně poivedl, dabéři naštěstí věděly jak reagovat na postavy. K dabingu bych připočítal i příběh který je jedno velké klišé. Lovci spadly na planetu k se z nich stane kořist. Nic světoborného.

Ale největší mínus ode mě dostávají samotné postavy hra je příliš krátká abych se mohl ztotožnit s hlavním hrdinou, o vedlejších postavách ani nemluvě. A nikomu(třeba jako mě) se nemusí moc líbit interiéry které vypadají pořád stejně a za čas začnou ukrutně nudit. Interiéry nejsou zas tak špatné, ale jsou děsně naskriptované a máte jednu určenou cestu, takže jsem si tohle zas tak nevychutnal. Co mi ale zpravilo náladu byly dvě věci a to naprosto tupá střílečka kde se nemusí přemýšlet(naprosto ideální odreagovačka po psaní referátu k mým závěrečkám:-)) a hraje se poměrně dobře a výborný soundtrack který je asi největší plus ze hry. A samozřejmě T-REX můj nejoblíbenější dinosaurus od dob Jurského parku. Abych to tak nějak shrnul, nový Turok mě poměrně zklamal, jedná se o prostoduchou hru na odreagování. Nostalgici utřou slzu a fanoušek stříleček se může i na chvíli zabavit, Já držím hodnocení při zemi. 65%.

Pro: grafika, dinosauři, T-rex, soundtrack

Proti: interiéry, krátkost

+27 +28 −1
  • PC 65
Na Turoka jsem si dělal zálusk dlouhých 10 let a ač mě původní série minula a nejspíš navždy i mine, svět pravěkých ještěrů mě láká vždy a na herní scéně je dinosauřích her jako šafránu.

Turok bych se dal shrnout jako jakýsi hybrid původního Far Cry či béčkového Vivisectoru, přičemž nutno brát v potaz, že Turok je o něco přímočařejší a v konečném důsledku asi i blbější. Od vesmírných mariňáků sice moc velké mozky neočekávám, ale to co žvatlali tady dosáhlo nové úrovně debility (rly, fakt jsem úplně cejtil vzadu v hlavě šumění, jak mi to rozpouštělo mozek). Pravděpodobně za to může i dost tragická česká lokalizace (k mému nemilému překvapení) ve formě českého dabingu. Ani by mi až tak nevadily mizerné herecké výkony, které nelze vždy vzhledem ke způsobu překládání ovlivnit (viz třeba dokument k dabingu Zaklínače), ale pod stůl mě pravidelně posílal i samotný, často vyloženě doslovný a strojový, překlad a naprostá neznalost některých základních anglických frází. Perly "oheň v díře" jsem se sice nedočkal, ale dialogy často vůbec neodpovídají situaci nebo působí velmi nepřirozeně. Např. takové "fire in the hole" je tu sice překládáno jako "bacha, granát," ale už je úplně jedno v jaké situaci. V praxi na mě letěl granát kdykoli něco vybouchlo nebo třeba když člen týmu odpaloval dveře. "Friendly-fire" překládáno opakovaně jako "přátelská střelba" je taky gól. Naštěstí příběh je tak nezajímavý, že je to vlastně úplně buřt a aspoň to čas od času pobavilo.

Tím zásadním jsou pro každou akční hru přestřelky. Ty tady ze začátku působí poněkud toporně, ale s příchodem lepších zbraní jsou každou misí o něco zajímavější. Kupodivu mě v pozdějších fázích hra bavila víc, než ze začátku. Nicméně nemohl jsem se zbavit určitého budgetového feelu, který vynikl nejvíc v bojích s bossy a většími dinosaury. Pohyb těchto potvor je zvládnutý na jedničku, ale jen za předpokladu, že nemají v cestě žádnou překážku. AI je dost blbá a zatímco u lidí, kteří stojí a střílí, to funguje dostatečně, u objemných ještěrů, jejichž jediná forma útoku je chňapnout Turoka mezi zubiska, je to už o poznání horší.

Co se týče prostředí, potěšilo mě, že ač je hra vesměs lineární, jednotlivé lokace jsou docela prostorné a určitě to není přeskriptovaný dvoumetrový koridor. Hra tak trochu působí jako hybrid mezi moderní (grafika, mechanismy, autoheal) a oldschool FPS (styl designu, méně skriptů a animací) a musím říct, že to na mě působí dost osvěžujícím dojmem. Prostředí mimozemského pralesa mě bavilo velmi, podzemní lokace a základny o poznání méně a to i díky své repetitivnosti a strohosti prostředí.

Turok i přes svůj konzolový původ dokáže nabídnout solidně rozlehlé lokace, které na jeden loading zaberou i pár desítek minut. Hra je rozkouskována checkpointy a obsahuje i jakýsi quicksave, který byl však zřejmě do hry přidán později a působí to spíš jako nějaký amatérský mód, protože funguje tak... že vůbec nefunguje. A důrazně radím ho příliš nevyužívat, rozhodně ne v přestřelkách a ideálně vůbec, protože rozbíjí hru (nepřátele a objekty mizí, skripty nesepínají, rozbíjí to i cutscény apod.).

No musím říct, že mě ve finále Turok docela zklamal. Dělal jsem si na něj zálusk dlouhá léta, ale kvůli jeho absenci prodeje skrze digitální distribuci na něj došla řada až teď. Je to slušná střílečka, která zabaví a místy i oko potěší, zejména fandy Jurského parku, ale zároveň nedokáže úplně pohltit ani příběhem, ani samotnou hratelností, která je taková dost basic a bez něčeho ani zbla originálního.

Velký dík patří Charllizemu za krabku! :)

Pro: mix moderní a oldschool akce, dinosauři, hudba, hezké a rozlehlé exteriéry, občas závan atmosféry Jurského parku

Proti: nudné a nenápadité interiéry, příběh, dlouhé loadingy, nefunkční quicksave, nenaplněný potenciál, příšerná česká lokalizace

+26
  • PC 80
Turok mne zaujal již těsně po svém vydání, kdy jsem viděl reklamu na prodej tuším ve Score a poté ještě nějáké preview, či recenze ve stejném časopise. Ale něják se mi nechtělo do jeho koupě, tak jsem počkal až do teď, dvou let po jeho vydání. Do této hry jsem šel bez jakýchkoliv očekávání a o to větší je teď mé překvapení a i celková radost.

Ze začátku na mne hra sice dělala dojem klasické béčkové střílečky, akorát s tím rozdílem, že se povětšinou pohybujete v džungli. Dalším problémem byli vojáci, kteří byli ze začátku trošku tupí a nechali se dost lehce oddělat, ale to klíčové je "ze začátku".

Postupem hry příbívali nepřátelé, jak lidští, tak zvířecí a objevovali se v čím dál, tím větším množství, takže bylo mnohem těžší se přez ně dostat. Přibývalo také více zbraní, takže jsem u sebe mohl mít kromě nějákého samopalu, luku, nože a brokovnice také například plamenomet, raketomet, nebo těžký kulomet. Všechny tyto zbraně měli také své alternativní využití, takže brokovnice mohla vypouštět světlice a tím na nepřítele poslat dinosaury, nebo kulomet, který vám mohl dobře krýt záda, jako automatická věž.

Snad jediné, co bych hře vytkl, jsou vaši parťáci, kteří jsou sice, stejně jako vše, co mluví česky dabovaní, ale zato podle mne moc inteligence nepobrali, tedy ono nejde ani tak o jejich inteligenci, ale spíše o to, že moc škody nenadělají, ani když se snaží. Jak by také mohli, když kolikrát zůstali daleko za mnou a ke konci jich už zbylo jen pár. Když opomineme toto a to, že prostředí se střídá jen mezi džunglí a základnami vašich nepřátel, tak nám z toho vyleze slušná a nadprůměrná akce.

Pro: postupně vzrůstající obtížnost, zbraně a jejich zajímavé využití, česká lokalizace

Proti: parťáci, stereotypní prostředí

+16
  • PC 60
Turok neoplývá bůhvíjakým příběhem ani mnohahodinovou herní dobou a navíc se v něm nachází i pár bugů, jenž například zapříčiňují vypadávání zvuku, ale na odreagování je to ideální titul, který jsem zrovna potřeboval.

Sice jsem nepochopil, proč postupně musela většina mých parťáků zemřít, protože už na začátku jich při sestřelení vesmírné lodi značně ubylo, ale více než tohoto faktu jsem si všímal okolního světa plného dinosaurů různých druhů a velikostí, kteří mezi sebou bojují o holé přežití. Mezi jejich býložravými druhy jsem se dokonce mohl procházet a sledovat jejich činnosti.

Přitom se hlavně ze začátku mění prostředí, kdy se mimo jiné okolo mě rozprostírala džungle, základna Vlčí smečky anebo mé kroky zamířily do podzemí mezi štíry a další zajímavé tvory. Na jejich zabíjení jsem měl k dispozici celkem slušnou nabídku zbraní nožem počínaje a raketometem konče, přičemž se v mém inventáři mohly najednou nacházet jen čtyři (nůž, luk a dvě další).

Mimo nezajímavého příběhu, krátké herní doby a bugů, vidím jasný zápor v příliš dlouhých načítacích sekvencích, o jejichž délce vůbec nerozhodují parametry vašeho stroje, protože i na počítači s výkonnějšími komponenty trvají stejně dlouhou dobu.

Největším záporem, kvůli kterému si Turoka už asi nikdy nezahraji, je pro mě bezesporu závěrečný souboj s tyranosaurem rexem, který jsem opakoval asi dvacetkrát a podařilo se mi ho vyhrát až po shlédnutí videonávodu. Koho by napadlo, že T-rex vydrží deset ran z raketometu, patnáct příchytných min a až po dalších pěti raketách teprve lehne. Na jeho úplné zabití se mu ale ještě musí vrazit granát do oka, aby mu vybuchla hlava.

Pro: odlišné druhy dinosaurů, ze začátku různorodé prostředí, zbraně

Proti: příběh, krátká herní doba, bugy, dlouhé načítací sekvence, závěrečný souboj

+16