Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Polda 4

15.02.2002
07.08.2016
23.09.2016
72
319 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Pankrác si užívá dovolenou po dobře odvedené práci z minulého dílu, když jej kontaktuje starý známý profesor Santusov. Toho tajná ruská služba přinutila, aby pro ně pracoval a Santusov se obává, že by jeho vynalézání mohlo Rusku pomoci k nastolení celosvětového komunismu. Pověří tedy poldu, aby pomocí jeho stroje času odcestoval do blízké budoucnosti a přesvědčil se, zda jsou jeho obavy opodstatněné.

Pankrác se tedy přenese do Paříže budoucnosti, kde zjistí, že se rudým bratrům opravdu podařilo nastolit globální diktaturu potírající zhoubný imperialismus, jež ničí ducha pracovitého socialistického lidu. Stroj času se ovšem nešťastnou náhodou porouchá a polda musí podstoupit strastiplnou cestu několika časovými epochami, aby se dostal zpět do své doby.

Polda 4 je patrně nejvážnějším dílem série. Neznamená to, že by se jednalo o hru bez humoru. Změnu doznalo i grafické zpracování. Autoři poprvé opustili čistě kreslené 2D prosředí a postavy vymodelovali ve třetím rozměru.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 75
Polda 4 představuje v sérii asi největší odklon. Je sympatické, že tvůrci ač díly sekali jak Baťa cvičky (4 díly během 5 let) se pokaždé pokusili přijít s něčím novým.

V případě čtvrtého dílu je to snaha udělat poměrně vážnou adventuru, kde fungují cestování časem, časové paradoxy, alternativní historie a především rusáci a komunismus. Pankrác si užívá luxusní dovolenou s Mucovou, když se ho pokusí někdo zabít a vzápětí ho žádá o pomoc vynálezce Santusov, kterého měl poznat na Sibiři v minulém díle (tam to ovšem nebyl Santusov, ale Sergej). Santusov vynalezl něco, co způsobí že všichni lidi na světě budou mluvit jen rusky a po Pankrácovi žádá, aby použil jeho stroj času, vydal se 10 let do budoucnosti a zjistil jak to dopadne.

Výsledek je děsivý a je to nejlepší pasáž hry. Rusko ovládlo svět, romantická Paříž je plná rusáků, papaláši se jezdí rekreaovat na Havaj. Pálí se zakázaná literatura, esenbáci pronásledují diverzanty, bují protekce, kontroly, údernictví. cenzura i disent. I když se hra nese v lehkém duchu, výsledek je mrazivější než tvůrci zamýšleli. Pankrác se tak vydá na cestu časem, která se vlivem pár "chybek" protáhne, navštíví pravěk, revoluční Paříž 18. století, starý Egypt a dokonce i jednu ujetou alternativní realitu, kde Francie bojuje s Anglií, používají se vzducholodě a parní stroje a nad vším bdí inkvizice... a to vše v roce 1996. Příběh je výborný, bohužel na úkor humoru. Ač řešení problémů či postavičky jsou pořád vtipné a Pankrác je inteligentnější a vychcanější než předtím, plácat se smíchy po kolenou nebudete.

Druhým mínusem je grafika. Kdysi mi to nepřišlo, ale renderovaná grafika je prostě ošklivá, čemuž napomáhá i šeď některých lokací. Havaj či Egypt ujdou, ale zbytek hry graficky za moc nestojí.

Jak dopadla samotná hra? Kombinace předmětů jsou stále stejně šílené jako vždy, naštěstí platí totéž co v předchozích dílech, že použitelné věci se ukážou a ten zbytek ne. Předmětů není moc, lokací je tak akorát, aby se v případě nouze dalo použít všechno na všechno. To co se zdá být logické se většinou dá provést, ale nad tím zbytkem si zavaříte mozek. A zbytečně, protože se vrátili nešvary z prvních dvou dílů - pixelhunting je zejména ze začátku šílený. I přes poctivé prohledávání obrazovek myší jsem občas něco našel vysloveně náhodou. A opět se v několika případech stane, že se některé místa stanou aktivní až časem. Pankrác naštěstí občas okomentuje ty největší špeky a dá hráči nápovědu.

Takže shrnutí. Cestování časem miluju, komunistická nástavba je mrazivě reálná, za to jdou body nahoru. Za špeky v hratelnosti a nevábnou renderovanou grafiku body dolů. Výsledek je tak zhruba nastejno s třetím dílem - nadprůměrná adventura, která sice není dalším Poslem smrti, ale rozhodně se za ni nemusí tvůrci stydět.

PS: Ten konec je na ranu. Pankrác zabrání vynálezům, ze Santusovat se stává houslový virtuoz, který nakonec ale stejně stroj času vymyslí. To si člověk řekne, že snažil úplně zbytečně.
+25
  • PC 80
Nevím, jak začít. Asi bych se opakoval, kdybych řekl, že jsem se pobavil, ale Polda 4 je díl vyjímečný, protože jsem v něm prožil určité napětí. Byl to díl, který se ukázal být vážný a to mě na čtyřce mile překvapilo.

Musím říci, že cestování časem bylo velmi, ale velmi povedené a byl to další skvělý nápad. O grafice a dabingu se nemá cenu bavit - jako vždy pecka.

Menší mínus bych dal hudbě, která nebyla tak výrazná a jako vždy tu pokulhává příběh. Ale i Polda 4 se dá považovat za skvělé pokračování série.

Pro: Cestování časem, dabing, grafika

Proti: Nezajímavý příběh, nevýrazná hudba

+24
  • PC 80
Na této sérii je hezké to, jak je každá epizoda odlišná. Pokaždé jiný grafický styl, humor, příběh, leč nejodlišnější z nich je právě čtyřka. Nejtemnější a bezpochyby nejvíce atmosférický dílek z již šestidílného dortíku. Právě možná z toho důvodu to zatvrzenému fanouškovi série bylo proti srsti. Onen přiblblý vesnický humor, kterým se Polda proslavil prakticky vymizel, což ze čtvtého dílu dělá černou ovci.

Příběh o cestování časem mi tehdy osobně přišel dosti originální a na naše poměry dost dobře zpracovaný. Při debutovém průchodu hrou jsem se vždy těšil, kde to zase skončím tentokrát, co jsem zase podělal. Mělo to tehdy i přes relativní jednoduchost zápletky svoje kouzlo. Tehdejší socialistická budoucnost a revoluční Paříž jsem si zapamatoval asi nejvíce.

Graficky to ani dnes není ošklivé. Co do detailu byl Polda 4 špičkou mezi tehdejší "klick and point" konkurencí a pokud opominu divné modely postav, nemá se ani dnes Pankrác zač stydět. Animace nejsou úplně super, ale na druhou stranu většina akcí, které Pankrác s předměty provádí jsou animovány, což také na rok 2002 nebylo zcela běžné.

Celkově pořád dost lituji toho, že se pětka od konceptu čtyřky odtrhla....možná by jsme potom nemuseli čekat na šestku jak na boží soud.

Pro: Grafika, solidní dabing, Atmosféra, na Poldovské poměry relativně logické hádanky.

Proti: Nevýrazná hudba, krátkost, nevyužitý potenciál příběhu.

+23
  • PC 80
Prvý krát trochu vážnejšie pojatý Polda a ako sa nám podaril! Pre mňa je štvorka rozhodne najlepším dielom. Dali by sa nájsť 2 hlavné rozdiely oproti predchádzajúcim Pankrácovým dobrodružstvám - 3D grafika a vážnejśie pojatie. Samozrejme, povestný Pankrácov humor, ktorý podareným dabingom vyšperkuváva Luděk Sobota, takisto nechýba, ale nájdeme ho v menšej a miernejšie miere. Autori si predovšetkým odpustili také tie najdebilnejšie vtípky. To zrejme preto, aby ich všetky napchali do piateho dielu, ale to je iný príbeh. 3D prostredie je vymodelované prekrásne a poteší predovšetkým rozmanitosť prostredí a ich prevedenie a atmosféra. Najmä komunistický Paríž budúcnosti prekypuje skvelou atmosférou, pozadu nezostávajú ani ďalšie klasické obdobia ako pravek či revolučné Francúzsko. Príbeh je slušný, no tak trochu pomalý a chýba tomu dynamika.

Čo je na hre zlé? Predovšetkým sú to otrasné animácie postáv. Naozaj, keď som videl, ako Pankrác vyťahuje z vrecka kraťasov olejničku a naolejuváva ňou kľúčovú dierku, musel som sa smiať. A to bolo pred piatimi rokmi, keď som hru hral prvýkrát. Nepríjemným prvkom je aj občasný pixelhunting, doplácajúci paradoxne na peknú grafiku. V niektorých lokáciách sa nedá rozoznať interaktívny predmet s nejakou textúrou, ktorá má iba dotvárať atmosféru. Toto sú však iba drobné kaňky na kráse inak veľmi sluśnej adventúry, ktorá robí zo série Polda aspoň trochu dôstojného konkurenta pre serióznejšie adventúry.

Pro: Grafika, dabing, hrateľnosť, príbeh, lokácie

Proti: Pixelhunting, pomenej humoru, animácie

+22 +23 −1
  • PC 80
Pankrác si užívá dovolené se svou milovanou Mucovou. Jednoho večera se vrací do hotelového pokoje. V tom je Pankrác vyrušen neznámým útočníkem, kterého Mucová zneškodní. A tady případ začíná. Kdo byl onen záhadný a proč chtěl Pankráce zabít?. V pořadí již čtvrté dobrodružství s Pankrácem v hlavní roli. Ale co všechno čtvrtý díl přináší? Vezmu to hezky popořadě.

Uplně první novinkou, bijící do očí je grafika. Ono to vyjádření "bijící do očí" není zas tak od věci. Pravdou je, že přechod na pseudo 3D Poldovi pro mě moc nesvědčil. Jsem zvyklý u takovýchto humorných adventur hezky malovanou a ulítlou grafiku, přesně takovou jakou přinášely předešlé díly. Vůbec se mi ztvárnění Paříže nelíbilo, nelíbila se mi ani krkolomná mimika postav. Prostě šeď a bída. Jenže chyba lávky! Ona ta hra má něco do sebe! Jakmile Pankrác poprvé odcestuje pomocí stroje času do Paříže roku 2011 (tedy v době, kdy je nad Paříží zatáhnutá železná opona Sovětů) začíná hra nabírat na zajímavosti a zábavnosti. A právě ztvárnění těchto lokací začalo hru řádně roztáčet. Od původní nechutě (lokace před použitím stroje času) mě hra začala bavit. I když ještě pro mě nestravitelné části hotelu nebo pláže (proboha ten soudruh Dubov rozpláclej na pláži, grafický hnus první jakosti, neříkejte že to nešlo udělat lépe - jinak) mě motivovaly k tomu, abych se ujal dalšího postupu ve hře. A to se vyplatilo. S Pankrácem jsem se koukl do pravěku a hlavně také do Paříže v době velké revoluce - nejlepší pasáž hry. Tady mě hra chytla za pačesy a nepustila. Od rozhovorů, ztvárnění prostředí, zápletku až po hudbu v pozadí. Přesně v této pasáži hry jsem byl rád, že jsem u ní vytrval.

Další zajímavostí je, že tento díl nepatří mezi ty "nejvtipnější", což mi v úvodu hodně vadilo. Humor tu je, ale je ho daleko méně. Polda 4 je spíše takovou detektivkou s nádechem humoru. Celkově jsem měl v úvodu hry pocit, jakoby i ten Luděk Sobota u dabingu spal. Žádné emoce. Když už jsem zmínil ten dabing. Strašně rád poslouchám postavy dabované Stanislavem Fišerem. Ten člověk, respektive jeho hlas, mě prováděl už od útlého dětství a tak jsem byl moc rád, že propůjčil svůj hlas několika postavám ve hře. Ozvučení ve hře je vcelku přijatelné, jen mi hra občas tzv. "zvukově zakřupala" ale to dávám za vinu spíše Windows 7, na kterém jsem Poldu hrál.

Taky bych rád zmínil, že nemám rád adventury, ve kterých můžete umřít. To je pak nakrásno vystřízlivění když si s Pankrácem vylezu z kanálu a... kde mám save? K sakru zas o nějakých 15 minut nazpět. Pankrác už věci okolo nekomentuje toliko vtipnými hláškami jako v předešlých dílech. O to víc nabral na vážnosti. Hra má také několik miniher jako skládání kulis v divadle nebo třeba hraní logické hry se šamanem (připomíná dosácký Hexxagon).

Neodpustím si rovněž i odkazy, které se ve hře vyskytují. Třeba na náhrobcích jsou jména tvůrců hry. A v divadle je plakát od skutečného muzikálu Into the Woods, který mě svým jménem zmátl a už už jsem tu viděl odkaz na filmovou prvotinu Raimiho :-) Mno a to outro hry bylo zatím nejukecanější a nejzdlouhavější ze všech předešlých dílů... vlastně... jak dopadla jednička? Vzhůru na ni!

článek s obrázky

Pro: méně humoru, grafika, cestování časem, dabing

Proti: méně humoru, grafika

+16