Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

C-Evo

Civilization-Evolution

21.05.1999
75
5 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
freeware
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

C-Evo je freewarová strategická hra vytvořená na motivy slavné strategie Sid Meier's Civilization. Vývoj hry v podstatě započala touha autora opravit některé chyby a slabé stránky hry Civilization II.

Úkolem hráče je vybudovaní silné říše prostřednictvím průzkumu území, stavby měst, vývoje technologií, rozvoje státní správy, armády, obchodu a diplomatických styků. Jediným cílem hry je postavení kosmické lodě a její vyslání do vesmíru. K tomu hráč potřebuje vyvinout pokročilé technologie a rozšířit říši tak, aby získal všechna tři naleziště vzácných kovů. Jejich dostupnost umožní zahájení stavby lodi. Druhou možností je vyhlazení ostatních civilizací, což poté umožní pohodlnou dostavbu lodi a ukončení hry.

Záměrem vývojářského týmu nebylo jen vytvořit kopii Civilization II, ale bylo stanoveno i několik principů, na jejichž základě byla změněna pravidla a mechanika hry. Jedním z významných principů je oddělení pravidel hry od vlastního AI modulu. Počítač tak nemůže "podvádět" a funguje podle stejných pravidel jako hráč. Navíc otevřená architektura hry umožňuje vytváření a nahrání nových AI modulů bez zásahu do zdrojového kódu hry. Stačí nahrát nový AI modul a počítač se chová najednou jinak.

Vlastní prvky hry nebyly oproti Civilization II nijak revolučně změněny, a základ je originálu stále velmi podobný. Došlo ale na úpravu mnoha detailů, s důrazem na strategickou složku. Ve hře tak byl maximálně eliminován prvek náhody a skoro vše je výsledkem aplikace stanovených pravidel a činností hráče.

Hráč vybírá z 15 předdefinovaných národů. Jednotlivé národy se liší pouze grafikou a názvy měst. Nejsou jim přiděleny žádné výhody či nevýhody. Hra navíc umožňuje relativně snadnou tvorbu nových národů. Takže je možné si z oficiálních stránek stáhnout rozšiřující balíček se spoustou nových národů, nebo si dokonce vytvořit svůj vlastní.

Na začátku hry je říše tvořena jen jedním městem a několika vojenskými jednotkami. Zakládáním nových měst se rozšiřují hranice říše. Základní činností ve městech je výstavba budov, jejichž efekt má dopad na produkci, výběr daní, výzkum, populaci i obranyschopnost města. Kromě standardních budov může hráč stavět i speciální budovy, které lze postavit jen jednou ve státě, resp. Divy světa, které lze postavit jen jednou na celém světě. Efekt těchto budov je mnohem větší než efekt budov standardních a to často s dopadem na celou říši. Ovšem jejich výstavba je velmi náročná a většinou paralyzuje rozvoj města na dlouhou dobu.

Výraznější změny se objevily v oblasti výzkumu. Samotné technologie i jejich vývojový strom jsou na první pohled odlišné. Navíc je obtížnější získat technologie jinak než výzkumem, protože špión již neumí technologii ukrást, dobýváním lze technologii získat jen za určitých podmínek a Velká knihovna (div světa) poskytne neznámou technologii teprve tehdy, pokud ji objevil již nadpoloviční počet civilizací. Každou takto získanou technologii navíc hráč nemůže hned automaticky použít, ale musí ji nejprve "pochopit". V praxi to znamená, že i když ji získal, stále ji musí vyzkoumat, což ale trvá jen polovinu standardní doby a není nutné mít vyzkoumané požadované technologie, které jí předcházejí.

Ani vlastní vojenské jednotky nejsou automatickým produktem vyzkoumané technologie. Ta totiž hráči poskytne jen možnost nastavení lepších vlastností, ale samotné jednotky se také musí vyvinout. Výzkum jednotek tak dává hře nový rozměr, a hráči umožňuje vytvořit si jednotky k obrazu svému. Na druhou stranu ho hra staví před rozhodnutí, jak často obětovat výzkum technologie ve prospěch výzkumu vojenských jednotek.

Ke změnám sice došlo i v mnoha dalších oblastech hry, ale většinou se jedná spíše o drobné úpravy než koncepční změny. Hra tak není revolucí, ale jak napovídá sám název, evolucí původní hry Civilization II. První verze hry byla vydaná v roce 1999 a od té doby je neustále vyvíjena. Hra byla lokalizována do mnoha jazyků včetně češtiny. Hra disponuje relativně širokou fanouškovskou a moderskou základnou. Z oficiálních stránek je tak možné stáhnout mnoho doplňků, jako jsou nové AI moduly, národy, mapy, modifikace, ale i zdrojové kódy nebo editory.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 75
Úvodem mi dovolte trochu odběhnout od tématu a postěžovat si na rozsáhlý popis této hry, jehož autorem jsem já sám. I když vlastně za to může Virus, který mi tehdy jako DH zelenáčovi první verzi popisu vrátil s požadavkem, abych ho trochu rozšířil. To ovšem chudák netušil, že otevřel Pandořinu skříňku, a pak mu to asi bylo blbý vrátit, abych ho zase zkrátil... Teď se mi to ovšem vrací jako bumerang, protože jsem v rozpacích, co mám vlastně čtenářstvu v komentáři o hře sdělit, když většinu své munice jsem vystřílel už ve zmíněném popisu.

Ale zpět ke hře C-Evo. Tuto hru jsem objevil ve chvíli, kdy jsem po x-té dohrál Civilizaci 2 a říkal si, že bych si chtěl zahrát něco jiného, ale podobného. A myslím, že přesně toto označení hru C-Evo velmi dobře charakterizuje. Autor hry se nijak netají tím, že C-Evo je klonem druhé Civilizace, ale na rozdíl od jiných klonů, které třeba hru přesunují do jiného prostředí, se zaměřil spíše na úpravu herní mechaniky a některých prvků, které mu na původní hře vadily. Jak samotný název napovídá nejedná se ovšem o revoluci ale spíše evoluci a vylepšení. Přesto je podle mého názoru C-Evo dostatečně odlišná na to, aby hráče Civilizace zaujala.

Mám li přece jen něco z novinek a úprav vyzdvihnout, tak to možná bude jakási "modulární" struktura hry, která umožňuje vytvářet do hry nejenom nové mapy a národy, ale hlavně nové AI. Určitě doporučuji vyzkoušet různé druhy AI, sice nevím kam se vývoj za poslední roky dostal, hru jsem už dlouho nehrál, ale ta defaultní AI, kdysi za moc nestála, dokonce jí považuji, za největší minus hry. Také se sluší zmínit fakt, že jak pro vás tak pro počítač platí stejná pravidla, takže se nekoná žádné podvádění ze strany počítače. Výrazné změny přinášel výzkum. Strom technologií byl od původní Civilizace dosti odlišný, ale hlavně se tu navíc vyskytuje nutnost vývoje vlastních vojenských jednotek. Hráč se tak dostává do nové situace, kdy musí vážit mezi výzkumem technologie a výzkumem vojenským. Asi tou nejdůležitější změnou je pak implementace omezeného počtu nalezišť vzácných surovin, které je potřeba zabrat k úspěšnému dokončení hry. Pokud se nepletu obdobnou funkci přinesl až 3. díl Sid Meierovy Civilizace.

Ačkoliv první verze hry vyšla už v roce 1999, tak vývoj neustal a jak jsem právě zjistil, nejnovější verze byla vydána v dubnu 2013. Hra a komunita kolem ní tedy stále žije, a produkuje spoustu doplňků (včetně češtiny) map, národů a hlavně nové AI. C-Evo tak patří jednoznačně mezi freewarové projekty, které se nemusí bát nastoupit do jednoho závodu společně se svými placenými příbuznými. Je to jedna z her která ve mě vyvolává údiv, co všechno jsou fanoušci schopni vytvořit bez hromady peněz. Pozitivně naladění civmaniaci by jí určitě měli dát šanci. Za zkoušku totiž nic nedáte.

Pro: Vylepšení civilizace; Zdarma; Možnost implementace různých AI - popř. vytvoření vlastní.

Proti: Jedná se o klon - takže neoriginalita; Defaultní AI (ale to platilo před mnoha lety)

+7