Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Another World

Out of This World, Outer World, Another World: 15th Anniversary Edition, Another World – 20th Anniversary Edition

Delphine Software International •  Interplay Productions (3DO, Apple II) •  The Removers (Jaguar) •  DotEmu (PS3, PS4, Vita, XOne, WiiU, 3DS, Switch, Android, iOS) •  Magic Productions (Symbian)
listopad 1992
1994
01.07.2005
2006
22.09.2011
16.03.2012
prosinec 2013
19.06.2014
25.06.2014
08.07.2014
09.07.2018
kompatibilní
83
194 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Při představě, že musí ještě dneska dodělat ty výpočty, se Lesterovi Knightovi nálada zrovna nezlepšila. Vítr venku před barákem sílil a blesky křižovaly oblohu. Výtah s Lesterem dojel do spodního patra, kde pruh světla ozářil panel na zdi a dveře, které nezvaným bránily ke vstupu dále. Zpaměti vyťukal kód, vešel a ležérním krokem si došel do ledničky pro pití. Usedl do křesla a zadal do příkazové řádky potřebné rutiny, hodil nohy na stůl, otevřel plechovku a čekal, až se výpočty částicového akcelerátoru provedou. Ozvala se rána. Blesk uhodil zvenku do chlazení částicového akcelerátoru a svezl se po něm do hlavní výpočetní jednotky. Lester nemohl dělat vůbec nic. Světlo... Rána... Ticho... Tma...

Najednou cítil vodu, všude. Odrazil se od křesla, ve kterém stále seděl, otevřel oči a začal plavat... Vzduch, málo vzduchu... Mohutně zabral a vší silou se pokoušel plavat k povrchu hladiny, kterou osvětlovalo slunce. Nádech... Z posledních sil se vytáhl na břeh. Na obzoru pozoroval letící ptactvo. Na skále vysoko nad ním obrys lva. A neuvěřitelně silný pocit, že to tady je prostě jiné. Řekněme cizí...

Another World je klasická plošinovka. Což znamená, že příběh, který popisuje přenesení vědce na cizí planetu a následné problémy z toho vycházející, boj za svobodu, navázání přátelství a jeho sílu, je adekvátní hře, kde je hlavní náplň skákání a střílení. Jednoduchá grafika, samplované zvuky a velmi sporadicky zaznívající hudba pomáhají dotvářet atmosféru. Hlavní hrdina disponuje pouze jednou zbraní, ale s několika módy. Postupem času získá i věrného sidekicka. Během hry poznáváte cizí planetu, její obyvatele a přitom řešíte problémy logického rázu.

V roce 2006 vyšla 15th Anniversary Edition s vyšším rozlišením (1280x800 oproti původním 320x200), detailnějším prostředím a dvojnásobným počtem checkpointů. V roce 2011 (2013 pro Windows) následovala 20th Anniversary Edition, jež vyšla primárně na iOS a obsahovala možnost okamžitého přepínání mezi HD a originální grafikou, 3 stupně obtížnosti (normal, difficult (odpovídá původní hře) a very hard (těžší než původní hra)).


Poslední diskuzní příspěvek

@Walome (03.05.2022 12:06): jako, fakt žeru tu hudbu, ta mě tam zatím jediná pořád drží :D...

Byla tahle hra i na automatech? Jakože u Contry jsem tenhle styl projítí na jeden zátah bral i v kontextu toho, že to víc vynášelo...

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 95
Eric Chahi vytvoril umelecké dielo. Another World (Out of this World) je jedna z najatmosférickejších hier a vo svojej dobe excelovala snáď vo všetkých herných prvkoch.
Originálna, krásna, celoobrazovková vektorová grafika (v 16 farbách!) a celková prezentácia, kde Eric navrhol hru bez akýchkoľvek rušivých prvkov ako interface, HUD, informatívne texty alebo dialógy a snažil sa maximálne vtiahnuť hráčov do diania na obrazovke. Súčasťou hry boli jedny z prvých celoobrazovkových animácií (cutscén) priamo v engine hry, ktoré vytváral pomocou rotoskopickej animácie (prekresľovanie z filmového materiálu).
Osobitnú zmienku si zaslúži hudba, ktorú skomponoval Jean-François Freitas a spolu s hrou tak vytvorila pre väčšinu hráčov nezbudnuteľný zážitok. Zvlášť záverečná, emotívna pasáž sa postarala o nejednu slzu v oku.

Another World obstál aj v skúške časom, o čom svedčí aj jeho znovuvydanie (s bitmapovými pozadím vo vyššom rozlíšení) a jedná sa o najúspešnejšiu hru Erica Chahiho.

Pro: Atmosféra, originalita spracovania, vektorová grafika, hudba

Proti: jedna z mála hier kde žiadne mínusy nenachádzam

+52
  • PC 80
Intro téhle hry jsem viděl snad tisíckrát a pokaždé si představuju, jaké to asi muselo být zjevení v roce 91. Úplně vidím ty vykulené oči a brady až na zemi tehdejších hráčů, kteří takhle kvalitní animaci mohli vidět leda u o něco staršího Prince of Persia, jinak nic podobného neexistovalo.

Já se ke hře dostal až několik let poté a i tak jsem byl unešen. Bohužel jsem se jako mladé ucho nikdy nedostal dál, než do prvního jeskynního komplexu, kde jsem nebyl schopný vyřešit hádanku s vodou. Ale i tak jsem hru rozehrával po menších pauzách znovu a znovu. Vzpomínky na četné neúspěchy z dětství ve mě asi zůstaly zakořeněné :) a i když jsem chtěl Another World konečně dohrát, neustále jsem to odkládal a na ToDo listu hra visela několik let. Až dnes spadla klec...

Stáhl jsem si 20th Anniversary edici na iPad a světe div se, ovládání úplně v pohodě a navíc je zde skvělá možnost přetažením dvou prstů zezhora dolů instantně přepnout mezi původní a HD verzí, což jsem dělal neustále a popravdě se mi víc líbí originál. Ze hry vyzařuje unikátní atmosféra, kterou jsem nikde jinde neviděl (podobný je pouze Blackthorne, jenž se podle mě dost inspiroval) a některé scény jsou svým zpracováním vskutku nadčasové.

Problém je, že se ve hře hodně umírá a systém checkpointů je nedokonalý. Nikdo nechce 50x probíhat 3 lokace, aby se dostal na místo souboje, kde po dvou vteřinách opět zemře. Edice, kterou jsem hrál, naštěstí počet záchytných bodů oproti původní verzi zhruba zdvojnásobuje, ale i tak se na několika místech dostavila frustrace.

Hra je také velice krátká a při prvním hraní koukáte zhruba po 2 hodinách na outro, zkušenější hráči jí proběhnou za 30 minut. Je to málo, na druhou stranu tu nenajdete žádnou vatu a za každým rohem čeká nějaký zajímavý nápad (rozkývání klece, místnost beze světla, kde vidíte jen pokud vystřelíte, tank, atd.). Rozhodně jedna z must-play záležitostí.

Pro: filmová atmosféra, nadčasovost, povedená verze pro iOS

Proti: příšerně krátké, systém checkpointů, některé hádanky jsou opravdu hodně těžké

+28
  • PC 80
Herná výzva 2017 - "Zapomenutý kousek"

Do tejto kategórie som nemal problém zaradiť hru, keďže Another World je asi jediná hra, ktorú vlastním a nedohral som ju. Túto hru som mal pôvodne už v minuloročnej Hernej výzve, ale nejako sa mi ju nepodarilo dohrať. No teraz prišiel čas, kedy ju už dohrať musím.

Veľmi zaujímavý príbeh kde sa hlavný hrdina po úvodnej cutscéne ocitne v inom svete a musí sa dostať preč, ale to nebude také ľahké. Celý postup hrou musíte utekať, strielať a niekedy aj nejaké veci spraviť v správnom postupe, lebo ak nie, tak sa nedostanete ďalej. Niektoré pasáže ma vedeli riadne vytočiť a to hlavne vtedy, keď sa strielalo. Buď som nestihol spraviť ochrannú bariéru alebo som z nej omylom vybehol. To využili nepriatelia a zabili ma. Pre mňa bol najlepší záver, pri ktorom mi bilo srdce tak silno, až som si myslel, že mi vyskočí z hrude.

2D grafika bola pekná, soundtrack úchvatný a spolu tvorili výbornú atmosféru počas celej hry. Len ovládanie ma niekedy vedelo nahnevať, lebo niekoľko krát sa hlavná postava rozhodla skákať úplne opačním smerom, až kým to neskončilo smrťou, ale to mi až tak nevadilo.

Popravde, som rád, že Another World som nedohral skôr a mohol som si ho vychutnať v tejto výzve.

Pro: Príbeh, atmosféra, grafika, soundtrack, záver,...

+25
  • PC 90
Another World je trošku jiné kafe, než většina hopsaček, co v té době vznikala. Schválně jsem si ho nechával chvíli, kdy mě plošinovky začnou nudit, abych si vrátil chuť do žánru.

Another World vznikl v roce 1991, tedy v roce, kdy standardem byly arkády od Apogee, ID Softu a předběhl je všechny o parník. Příběhem, grafikou i hratelností.

Začnu vizuální stránkou, která je na rok vzniku neskutečná. Už úvodní intro je vymazlené. Na tu dobu parádní stylová animace nám představí vědce, který provádí pokus s teleportací. Zásah blesku dá teleportu ale nečekanou šťávu a milý hrdina skončí na mimozemské planetě - uprostřed vody pronásledovaný chapadly. Sotva vyleze, čelí nebezpečným hadům, nahání ho obří opice, které se nejde ubránit a když je opice zastřelena mimozemšťany, hrdina je omráčen. A začíná velký útěk a boj s nekonečnou přesilou ufounů, přičemž na straně hrdiny je jen jeden přátelský mimozemšťan.

Ruku v ruce s příběhem jde grafická stránka - pár barev, zvláštní tónování, naprosto vymazlená detailní animace postav, vzrušující laserové přestřelky, potvory rozpadají se na kosti a prach, spousta dílčích animací.

A do třetice hratelnost. Another World je hopsačka/střílečka. Hrdina umí skákat, běhat, střílet - a to prosím všechno jedním tlačítkem. Naprosto úchvatně jsou vymyšlené přestřelky. Hrdina nemá žádné životy ani energii, vlastně na obrazovce není vůbec žádný status bar. Jeden zásah znamená smrt pro něj, ale i pro všechny protivníky. A tak nastupuje taktika. Laserová pistole, které se zmocní totiž umí kromě rychlé palby vytvořit i provizorní štít (který se dá rozstřílet) a také mocný výstřel, který zlikviduje jednou ranou většinu štítů. Štít vzniká krátkým podržením střelby, silný výstřel delším. Problém je, že ufouni umí totéž, nestojí na místě, pokud jich je víc, vytváří si vzájemně štíty a tak musíte přemýšlet, zda se vyplatí udělat ještě jeden štít, nebo radši nabít mocný výstřel, nebo střílet jak o život.

Kouzlo hry ale stojí na něčem jiném. Stojí na neobvyklých řešeních situací, nečekaných zvratech a dá se říci prvotních skriptovaných scénách. Už úvodní útěk před opicí nebo rozhoupání klece jsou nesmrtelné, adrenalin Vám nažene i únik ze zaplavující se jeskyně, zažijete situace kdy Vám pomůže kamarád, nebo naopak Vy jemu. Finále ve kterém si sednete za futuristický tank plný tlačítek, nebo se plazíte o život k záchranné páce je rovněž nezapomenutelné.

Zdánlivě tedy 100% záležitost, jenže ještě je tu obtížnost. A ta není malá. Ano tvůrci hrají fér - hra je poseta checkpointy, které mají zároveň i heslo, takže ji můžete vypnout a vrátit se do ni později až se uklidníte. Checkpointy jsou totiž od sebe dost daleko, než se k nějakému dostanete, musíte vyřešit spoustu situací a to tak, že přijít na to, co po Vás hra vlastně chce a ještě to i bezchybně provést. Takže Vás čeká opakování do zblbnutí, frustrace, nadávky a pocit "seru na to to nezvládnu". No zvládl jsem to. Bez ukládání, podvádění, s jedním mrknutím na youtube návod. Tahle hra mi totiž za to vztekání a pocit, že ji opravdu pokořím stála.

100% ale nemůžu dát nejen kvůli obtížnosti, ale také chybkám. Skoky fungují se zpožděním, takže musíte skákat o fous dříve, než je potřeba a stejně laguje i ovládání pistole. Nespočítám kolikrát jsem zařval kvůli neproběhlému skoku, nebo tomu že jsem nevytvořil potřebný štít. I přes výtky je Another World bezesporu legenda a jen mě mrzí, že jsem si nikdy nemohl zahrát na Sega CD druhý díl. Arkáda roku 1991.
+23
  • PC 90
Tuto kultovní hru nebylo možné nehrát a nedohrát v době, kdy vznikla. Nedokážu spočítat kolik pokusů mě stály některé lokace. Hra je skutečně neuvěřitelně obtížná a občas vyžaduje přesný sled akcí. Ovšem atmosféra je nadpozemská, vtáhne člověka do hry jako málokterá hra.

Pro: Atmosféra, design lokací

Proti: občas nelidská obtížnost

+21