Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Teen Agent

Agent Mlíčňák, Teenagent

1995
73
144 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
freeware (dříve placená hra)
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Agent Mlíčňák (v originále Teen Agent) je klasická 2D point-and-click adventura. Nepochází z českých luhů a hájů, jak by si mohl mnohý hráč myslet, ale na svědomí ji mají polští Metropolis Software. Český název má hra proto, protože její distribuci v ČR zajistil v polovině devadesátých let Petr Vochozka se svojí firmou Vochozka Trading. Překlad dostal na starosti (v herní branži velice známý) Andrej Anastasov, tehdejší redaktor časopisu SCORE.

Příběh pojednává o situaci, kdy z bank mizí velké množství zlata lidem před očima a nikdo si to neumí vysvětlit. Na odhalení záhadného lupiče je najata společnost Hurvínkovo spasení, jejíž vyšetřovací metoda stojí na vědmě, která píchne do Zlatých stránek a vybere jméno člověka schopného lupiče odhalit. Co čert nechtěl, vyvoleným je puberťák Kevin Hoppef.


Poslední diskuzní příspěvek

@Tarhiel (20.03.2019 14:49): Jo, tak ten Gamestar se System Shockem 2 také pamatuji :).

U mě byl první Level s obálkou Diabla II, a hlavně významné první větší hry typu Croc: Legend of the Gobbos, Crusaders of Might and Magic a nějaké další. Level jsem ale pravidelně začal kupovat od čísla 111 (2004) a výborné vzpomínky mám na The Devil Inside, Revenant nebo Chaser. Hlavně jsem měl rád číslo 120 s obálkou a 9,7 recenzí na Vampires (aneb Bulíř, osoba s nejlepším vkusem v cz herních médiích). První Score jsem koupil číslo 120, kde bylo 50 DOSových her. Nalákán na 50 her jsem byl pak zklamán těmi vykopávky. Třeba Might and Magic IV: Clouds of Xeen... :)). Všechno nehratelné šmejdy.

A první Scorata, 1 - 30, jsem si jednou koupil z Aukra ve výborném stavu za pár stovek. Recenze na Albion je skvělá, a také jsem si to po tom zahrál (2010).

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Tak jsem neodolal a po pár arkádových úletech opět nainstaloval nějakou adventurku. Nechtěl jsem se pouštět do ničeho složitého a volba padla na Agenta Mlíčňáka, kterou v 90. letech měl asi opravdu každý a kterou všichni považovali za českou.

Ono není divu, ač je hra z Polska, ta se tváří jako typicky česká záležitost. A nejen humorem a dialogy ke kterým se ještě vrátím, ale i tím ostatním. Samotný příběh je typicky ujetý - tajná agentura si vybere za pomocí jasnovidky běžného teenagera Kevina, aby vyřešil podivné loupeže z bank, kdy peníze doslova mizí před očima (u nás se tomu říkalo tuším privatizace). Klučina projde ulítlým výcvikem a ocitá se v nějakém zapadákově, v jehož centru je vila hlavního podezřelého Pankráce Oblouka. Nechybí tu nic z podobně laděných českých adventur, tj. ulítlé postavičky, pokec se zvířátky, minimum lokací, pubertální balení holky a dementní záporák.

Zvláštní kategorií je humor. Animační gagy jsou kouzelné (bramboro-granát, ježek), na hláškách je poznat styl Andreje Anastasova. Těžko říct, jestli je to dobře. Andrej byl pro mě kdysi bůh, jenže to mi bylo náct. Tady mi hodně často přišlo, že si přidává na sílu hlášky, nadávky i české či vlastní lokalizace (odkazy na Depešáky a Oldfielda). Nejlepším running jokem je bezesporu série marných pokusů dostat se do vily, které končí vždy katastrofou a jejich rozuzlení :)

Jak se to hraje? Agent Mlíčňák má kupodivu moc pěknou grafiku, příjemné ovládání dvěma tlačítky myši (prohlédnout/použít), předměty se hlásí pod kurzorem, nejsou tu žádné slepé uličky. I ty úkoly jsou celkem logické. Jenže autoři si byli vědomi, že hra má málo lokací a byla by krátká a tak sáhli po celé škále drobných podrazů. Občas se stane neaktivní předmět aktivním, občas musíte něco použít dvakrát (poklop). A hlavně je tu pixelhunting a to v neúnosné míře. 100% zákysů plynulo z toho, že jsem si nevšiml něčeho naprosto nenápadného (páka v autě, papírek, díra ve dveřích atd..)

Agent Mlíčňák není špatná hra. Příjemně se ovládá, humor není špatný, jen je to přes polský původ typicky česká ulítlost, která se nemůže rovnat velkým adventurám té doby.

Pro: Příjemné ovládání, grafika, animační humor a víceméně i Andrejův překlad.

Proti: Opravdu otravný pixelhunting, spíše zábavná hříčka než pořádná adventura.

+30
  • PC 65
Po dlouhé době jsem si Agenta Mlíčňáka znovu zahrál, tentokrát legálně díky Gogu, kde tuto hru dostanete zadarmo při založení účtu. Tam je tedy v angličtině, takže mnoho vtipů je jiných (např. spousta dvojsmyslů založených na angličtině), ale pořád se mi hra zdála být velmi vtipná.

Příběh je správně uhozený, lokací není mnoho, ale jsou velmi hezky nakreslené. Kromě celkové vtipnosti musím pochválit především množství "in-game animací", tj. že když například použijete předmět, tak uvidíte velmi často krátkou animaci, jak ho hlavní hrdina používá, což je často ještě zakončené nějakým vtípkem (např. si dáte granát na provázek, abyste ho mohli odjistit zdálky - jenže granát nijak nevybuchuje, tak ho jde hrdina prozkoumat a vybuchne mu do ksichtu).

Bohužel má ale hra u mě dva velké mínusy. Zaprvé častou nelogičnost používání předmětů. Například vezmete prachovku, začerníte si ji v krbu a použijete ji na bramboru, která se změní ve funkční granát. Naštěstí se při popisu brambory naznačí, že "vypadá přesně jako granát", ale opravdu byla potřeba ještě prachovka...? Čímž se dostávám k druhé věci: Naprostý nedostatek nápověd. Brambora-granát je čestná výjimka, ale jinak se téměř nikdy nedočkáte nějaké nápovědy typu "myš mi pořád utíká, měl bych si na ni políčit". Přímo vám poradí pouze postavy při první a závěrečné části, kdy vám přesně zadají úkoly. Díky tomu je taky úvodní a finální kapitola to nejlepší ze hry, prostřední a nejdelší část je naopak částí nejvíce otravnou, protože se pořád vracíte na stejné lokace a nevíte přesně, na co byste se vlastně měli soustředit, a často ani nemůžete tušit, proč jste zrovna tohle udělali.

Na závěr ještě jeden menší mínus: Dialogy. Hlavní hrdina si sice s každým pokecá a to taky často patřičně vtipně, ale dialogy jsou poměrně krátké a nejde se k nim vracet. Takže ani zde nehrozí, že by vás postavy navedly nebo vám poradily. Zvlášť já mám rozhovory v adventurách rád, protože skrz ně si můžete postavy doopravdy oblíbit a třeba si je i na dlouhou dobu pamatovat (zatímco zde si třeba hlavní hrdina pokecá se svoji femme fatale pouze třikrát a velmi krátce).


Celkově se jedná o velmi sympatickou adventuru, která může i dnes okouzlit svou grafikou a pojetím, ale bohužel se v rámci adventurního žánru řadí k těm slabším kusům.

Pro: Grafika, animace, humor

Proti: Nelogické používání předmětů, nedostatek nápověd a rozhovorů

+23
  • PC 80
Moje první počítačová hra. Nádherně jsem se u této humorné adventury pobavil a vzpomínám na ní dodnes. Zvláště na skvělé hlášky ("Kdo krade, má za tři."), bezedné kalhoty a zajímavé lokace a postavy.

Příběh je poměrně jednoduchý a přímočarý: Z největších světových bank mizí zlato přímo před očima a tajná vládní organizace "Hurvínkovo spasení" je v koncích. Najme si proto vědmu, která má označit jedince, který jako jediný může celé záhadě přijít na kloub. Tím jedincem je Kevin Hofstedt, obyčejný teenager, který se jen tak potlouká po ulici a kope do plechovky, když tu náhle je nedobrovolně naverbován do výše zmíněné organizace. Předtím, než bude poslán do akce však ještě musí absolvovat tři zkoušky ve výcvikovém táboře.

A právě v této fázi přebírá odpovědnost za Kevinovy činy hráč, na kterého tak čekají tři lokace o několika obrazovkách s peknou řádkou hádanek, které vyžadují netradiční, avšak ve většině případů logické a vtipné řešení. Celá hra je navíc krásně ochucena vtipným českým překladem od Vochozka Trading. To vše doplněno ke hře padnoucím hudebním doprovodem a zvuky.

Největším záporem hry je její délka. Lokace jsou celkem tři (výcvikový tábor, okolí padouchovy vily, interiér padouchovy vily), což bohužel není mnoho. Hra však působí kompaktně a žádná místa mi nepřišla hluchá či zbytečná. hra vyšla již v roce 1995 na třech 3,5" disketách o velikosti 1,44MB a je to na ní znát. Přesto se k ní rád vracím, protože představuje krátký a zábavný oddych od starostí všedního dne.

Pro: Humor, grafika, češitna, funguje i pod Win XP

Proti: Krátká herní doba

+16 +17 −1
  • PC 70
Agent Mlíčňák je asi první klasická point & click adventura, kterou jsem kdy hrál. V té době jsem si díky ne tak vídanému českému jazyku myslel, že hra pochází od nás, ale její originální původ je u našich severních sousedů z Polska. O samotný legendární český překlad se pak postaral neméně legendární herní novinář Andrej Anastasov. Tento překlad bohužel není dostupný pro GOG verzi, kde si lze tuto hru zahrát pouze v angličtině nebo v polštině. Nyní jsem si ze zvědavosti zahrál anglickou verzi a až nyní jsem tak zjistil, že spousta dialogů byla překladatelem značně změněna. Vznikla tak spousta více i méně vtipných hlášek, které ale původní autoři vůbec nezamýšleli. Co ale u překladu nechápu je to, že došlo i ke změně jmen postav. Hlavní postava se tak místo originálního Mark Hopeh jmenuje v CZ Kevin Hoppef (ale později sám o sobě říká, že je Marek zelenáč !!!), hlavní záporňák se zase jmenuje v CZ Pankrác Oblouk, v originále John Noty (což je nejspíše schválně foneticky stejně znící jako 'naughty').

A o co vlastně ve hře jde? V jedné bance z ničeho nic zmizelo beze stopy všechno zlato a to přímo před zraky strážců. Protože si s daným případem neví nikdo rady, dostala jej na starosti tajná vládní organizace RGB. Co ta zkratka znamená je tajné (v češtině se organizace jmenuje Hurvínkovo Spasení (???)). Tato organizace si následně najala kartářku, která na základě svých schopnosti vybrala v telefonním seznamu právě našeho hlavního hrdinu Marka. Ten na nabídku kývne především proto, že na tajné agenty přece letí všechny holky. Před nasazením do akce však nejprve zamíří do tréningového tábora, kde má místní kapitán za úkol z něj udělat tajného agenta.

Jako malý jsem hru a její překlad zbožňoval. Dnešníma očima mi ten překlad nepřijde zase tak moc vtipný, ale z čisté nostalgie přivřu obě oči. Samotná hratelnost je intuitivní pro všechny hráče klasických point & click adventur. Příběh není nijak světoborný, sází hlavně na humor, toho se bohužel týká i řešení některých problémů. Grafice nemám co vytknout, co ale musím hodně vyzdvihnout je hudba. Často se mi stává, že si na některé melodie vzpomenu a začnu si je pobrukovat.

Pro: Hratelnost, Hudba, Český překlad z pohledu teenagera v 90. letech

Proti: Český překlad z pohledu dospělého v dnešní době

+16
  • PC 85
Tohle byl návrat k jedné z adventur, kterou jsem dříve hrál pouze jednou a byl jsem i docela blízko k jejímu dohrání. Přesto jsem se zasekl těsně před koncem, kdy jsem nebyl schopen vyřešit jeden problém, bez kterého jsem nemohl pokračovat dále. Ten problém byla v Pankrácově vile knihovna, ve které byla kniha otevírající tajnou skrýš. Tehdy jsem nepřišel na to, jak skrýš otevřít, a tak jsem po několika pokus se hrou skončil. 

Hra sází především na svůj humor, který je velmi povedený a v českém překladu se to opravdu dobře čte. Občas je to sice trochu více ulítlé, než by to muselo být, ale přesto jsem se několikrát zasmál. K dobrému příběhu a jednoduché hratelnosti se povedlo i grafické zpracování, které i dnes vypadá celkem dobře.

Jediné negativum, které pro mě z této hry vyplývá je krátká herní doba. Ovšem na druhou stranu natahovat takový příběh, který hra má, by asi nejspíš nedělalo úplnou dobrotu.

30/31 - Opravdu povedená humorná adventura, u které jsem se dobře bavil. Už dlouho jsem nehrál takhle zábavnou hru, u které bych se u téměř každého dialogu alespoň trochu nepousmál.

Pro: Humor, grafika

Proti: Krátká herní doba

+16