Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Rayman

Rayman Advance, Rayman Classic, Rayman Forever

01.09.1995
09.09.1995
30.10.1995
prosinec 1995
11.06.2001
17.07.2008
07.12.2009
28.08.2012
18.02.2016
17.03.2016
20.04.2017
80
113 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Rayman je side-scrolling plošinovka, která vypráví příběh o jedné zemi, kde se žilo blaze. Ale bohužel jen do té doby než přišel strašný Mr. Dark, který uvěznil všechny Electoony, kteří zde doposud žili v klidu a míru. A tak Rayman s pomocí víly Bettily, se musí postavit přisluhovačům Mr. Darka a nakonec jemu samotnému.

Ve hře musíte projít 5 světů (Dream Forest, Band Lands, Blue Mountains, Picture City a The Caves of Skops) a osvobodit uvězněné Electoony. Celkem na vás čeká 70 levelů plných nebezpečných překážek (voda nebo díry). Cestu vám také bude znepříjemňovat přes 50 bizarních stvořeních, které buďto setřesete vaší pěstí nebo v případě bossů, nějakou taktikou.

Cílem všech levelů je dostat se na konec, který značí cedulka s vykřičníkem. Ale cestou musíte, jak už bylo zmíněno, rozbíjet klece s Electoonama. Po úspěšném splnění levelů, občas zavítáte za Bettilou, která vám dá nové schopnosti jako například vlasovou vrtulku, běh či uchopování věcí. V nějakých levelech občas narazíte na časové výzvy, ve kterých musíte v časovém limitu posbírat všechny krystalky. Když to splníte, máte život. Krystalky jsou ve velkém množství i v normálních úrovních, kde za 10 krystalků dostanete život.

Hra je zpracována ve 2D grafice, která obsahuje 65 000 barev a čtyři nezávislá rolovací pozadí.

V roce 1998 vyšla hra znovu pod názvem Rayman Forever, což byla kolekce původní hry, samostatného rozšíření Rayman Designer obsahujícího 24 nových úrovní plus jejich editor, a 40 vybraných nejlepších úrovní vytvořených fanoušky.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Plošinovku Rayman mohu bez sebemenší pochybnosti označit za nejnáročnějšího zástupce svého žánru. Za rafinovaně matoucí dětsky roztomilou grafikou plnou hřejivých barev a líbezných scenérií se skrývá výzva vskutku na samotné hranici hráčské proveditelnosti. Ať už se jedná o souboje s finálními bossy jednotlivých světů nebo vyčerpávající hledání nenalezitelných klecí s uvězněnými Elektony, je bezpodmínečně nutné mobilizovat vlastní reflexy na úplné maximum.
Pokud to však hráč dokáže, může očekávat naprosto famózní zážitek. Rayman i při své úctyhodné délce totiž nikdy nepřestane být zábavný. Každý z pěti světů má vlastní specifickou atmosféru podbarvenou skvěle padnoucím hudebním doprovodem. Náplň levelů překvapuje rozmanitostí jak po stránce nepřátel, tak i vyžadovaných akrobatických úkonů. Důmyslně je vyřešen systém jednotlivých schopností, kterými hlavní postava nedisponuje okamžitě, ale získává je v rámci postupu herním světem. K tomu připočtěte grafické zpracování, jež představuje jeden z vrcholů 2D kresby a animace, stejně jako odzbrojující sympatičnost samotného Raymana, a jedna z nejlepších plošinovek je rázem na světle světa. Za tím si pevně stojím i přesto, že zabijácky nastavená herní obtížností velmi těžce pochroumala moje už beztak slabé nervy. V tomto případě to byla jen malá cena za skutečně velkolepé dobrodružství.
+24
  • PC 80
Dostal jsem neodolatelnou chuť si zahrát po Blackthorne zase nějakou hopsačku a volba padla na další z devadesátkových klasik Raymana, kterého jsem naposledy hrál ještě snad z originálního CDčka někde z bazaru. No a uvědomil jsem si, že hopsačky prostě už nejsou žánr pro mě.

Samozřejmě se Raymanovi nedá nic vytknout. Malebná pestrobarevná grafika, uchu lahodící hudba, roztomilost, spousta různých prostředí. Hrdina je už dneska klasickou herní postavou. Ovládání je vyřešené na jedničku a pouhými třemi čudlíky se Rayman zvládne rozbíhat, plazit, létat, bojovat, přitahovat, zhoupávat na hácích a další věci. Samotná náplň je neskutečná - Rayman má 6 světů, každý z nich má několik epizod a každá epizoda ještě čítá několik kol. Dohromady je to neskutečných 70 levelů, což při srovnání s arkádovými či konzolovými hopsačkami, které si vystačili tradičně s osmi koly je výkon. Světem se pohybujete na minimapce, kde se dá ukládat.

Zkrátka a dobře, skvěle se na to kouká, dobře to zní, pěkně se to ovládá, horší je, když hru zkusíte opravdu dohrát. Ještě nikdy jsem neměl ve hře tak intenzivní pocit, že mě tvůrci nenávidí. Ze začátku Vám to nepřijde, ale později každá pasáž, každý skok skýtá nějakou zradu. Nezasažitelní nepřátelé na nepřístupných místech, miniaturní plošinky, náhodně rozpadající se plošinky, bossové kteří útočí všemi možnými způsoby, respawnující se potvory, klouzající místa, bonusy skryté tam kde stoprocentně zařvete. Ke konci přichází chuťovky typu obrácené ovládání, neustálý běh a v poslední epizodě tvůrci mazaně vypnuli možnosti cheatování.

Aby toho nebylo málo, tak v průběhy hry získáváte schopnosti, bez kterých se na určitá místa nedostanete. Jenže Vy se tam dostat musíte, protože je nutné v každé epizodě osvobodit všech 6 klecí s elektronky (takoví pidižvíci, které byste nejradši vzteky rozšlapali :D). A to znamená, že některé epizody si projedete na dvakrát. Navíc i objevit klece je husarský kousek - většinou to znamená nějaký šílený skok, pád na slepo, nebo třeba sebrání náhodné bobule, která klec zviditelní.

Nemyslím si, že jsem úplně neschopný, svého času jsem dohrál různé šílenosti včetně NESovských Battletoads, ale nebýt cheatu Raylives, který přidá 99 životů, ani bych si neškrtl. Některé kola jsem opakoval snad 50x (například přeskakování na bójích v jeskynním světě). Omlouvám se za upřimnost, ale kurvy a piče jenom lítaly a myslím, že zrovna Rayman je hrou, u které si neodpočinete, ale spíše na maximum rozzuříte. Navíc jsem si na konci řekl proč vlastně? Intro tu není žádné, hlavní záporák Vám uteče a outro má 10 sekund a následují titulky.

Rayman je bezesporu klasika, ale prakticky nedohratelná a za to více jak 80% nedám. Arkáda roku 1995.
+16
  • PC 85
Když jsem to nedávno zapl a dostal jsem se asi tak do půlky, začal jsem nechápat, jak jsem to v těch 7 letech mohl dohrát. Zasekl jsem se u bose v kamenné krajině a dál jsem se nemol ani za boha dostat. Jó, hra je hold dělaná pro mladší generace a asi jen ty mají dostatečný, skill :) Navíc v každém kole jsou tajnosti, bez kterých hru nedohrajete, takže budete muset prozkoumat opravdu každičký kousek světa. Jinak grafika je úžasně roztomilá, každá oblast má svoji specifickou atmosféru, kterou pomáhá dotvářet perfektní hudba - soundtrack stojí za stažení.

Pro: krásná grafika, hratelnost, délka a obtížnost hry

Proti: jakmile hru dohrajete, dáte si od ní pěkný čas odpočinku

+11
  • PC 90
Raymana jsme se svého času nahráli moc a moc. Dokonce jsme snad měli i rozvržené funkce v těžkých částech. Jeden obsluhoval pohyb a druhý pěst. Dneska člověk projde Raymana téměř jedna dvě. Tenkrát jsme se u toho navztekali. Nikdy jsme se nedostali přes velkého štíra. Tady jsme taky hru většinou naštvaně vypli. Zpětně si říkám, jak je možné projít některá kola tolikrát dokola, jako jsme je prošli za starých časů, bez ztráty nadšení.

Rayman je neskutečně nádherný designově. Každé kolo má svojí atmosféru už jen díky náramné hudbě (část Dream Forest), kterou si pustím velmi rád i dnes. Pěkná hra.
+10 +11 −1
  • PC 100
Raymana mám mezi prvními příčkami mých oblíbených plošinovek. Už jen to zpracování mě vážně dostává. Krásně barevná grafika a paradní hudba, která má vážně krásnou melodii.

Ze začátku si řeknete, jé to je roztomilé a tak jednoduché, ale později se vaším největším nepřítelem stanou jen dvě věci: voda a díry. To jsou dvě asi nejvyskytovanější věci. Jo a samozřejmě vaše brzdící buňky, protože občas máte fakt chuť projet monitor tou nejbližší věcí, kterou máte po ruce. Nepřátelé jsou v pohodě, krásně naanimováno, nejradši mám smích toho kníratýho týpka, co vystřeluje ty kulky, co z nich trčí ruka s paličkou =D není zas těžký na porážku, ale když vážně spěcháte jako v levele kde stoupá voda, tak najednou toho ten týpek přežije. V týhle hře je krásný jak je všechno živé. Flétny mají kukadla co vás sledujou, no občas zamračený a jdou z nich blesky, ale je to paráda. Obyčejný psací pera v picture city anebo napínáčky. Říkáte si to je hezký, ale když vás to ďobne, už lítaj klávesy vzduchem.

Nápady designu levelů jsou taky skvělé....v band lands chodíte po všemožných nástrojích anebo prostě kloužete po taktových čarách, jak originální. V picture city si to zas koužete po podlaze politý inkoustem, anebo skáčete po gumovacích gumách anebo probíháte pod ořezanýma tužkama, který vás chtěj propíchat. V Cave of Skops mě zas dostal takovej ten kluzák co jel po těch elektrických drátech =D taky dobrý =D

Ale takovej problémek jsou ty klece s Electoonama, bohužel jen tak na cestě je potkáte ležet jen v prvních levelech, ale potom už musíte se někam dostat, ozve se vám pak už známý zvuk že se něco objevilo, no a pak si to štrýdujte zpátky, protože se vám možná za zadkem objevila klícka. Ale když už to znáte tak potom už to je v pohodě. Zpočátku když jste nováčci tak dohrajete za pěknej čásek, ale když už si pamatujete co a kde, tak potom já už to dal za tři a půl hoďky.

Prostě BOOOMBA HRA

Pro: Grafika, Hudba, Bossové, 70 levelů ve kterých to žije a jsou zde originální objekty, vtipní nepřátelé hlavně kníratej týpek s pistolkou =D

Proti: voda a díry

+9 +13 −4