Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Tomb Raider Chronicles

17.11.2000
21.11.2000
22.11.2000
12.01.2011
29.08.2012
69
88 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Tomb Raider Chronicles je v pořadí pátý, samostatný díl kultovní série opět s nepostradatelnou Larou Croft v roli hlavní hrdinky. Vývoj titulu byl jako u předchozích her pod taktovkou studia Core Design vydání si vzala na starost společnost Eidos Interactive.

Příběh hry navazuje na minulý díl Tomb Raider: The Last Revelation a je tentokrát retrospektivně vyprávěn Lařinými přáteli WInstonem, Charlesem Kanem a Patrickem Duntonem kteří v sídle Croftových vzpomínají na její různá dobrodružství. Hráč se tak virtuálně podívá do italského hlavního města Říma, ruskou námořní základnu, ostrov u irských břehů ale i do mrakodrapu firmy Von Croy Industries. Na každém místě se pak vše točí okolo určitého mystického předmětu včetně slavného kamene mudrců nebo kopí osudu. Hra obsahuje tradiční hádanky, akční pasáže i akrobatické přesuny ale dostane se třeba i na potápění.

Jako v předchozích dílech i tentokrát přišli vývojáři s několika novinkami. První jsou nové pohyby a možnosti britské krásky která nyní může chodit po laně, provést salto nebo prohledávat např. nábytek a jiné skrýše. Předměty v inventáři lze kombinovat a ke klasickým proprietám ve formě dvou pistolí, samopalu uzi nebo páčidlu se nově přidávají např. revolver s laserovým zaměřovačem ale i chloroform a v neposlední řadě vystřelovací lano na kterém se lze zhoupnout. Nepřátel postupem hrou potká hráč slušnou řádku, od menších zvířat přes gladiátory, vojáky, až po oživlé kostlivce a roboty. V některých částech hry je pak žádoucí tzv. stealth postup kdy je lepší protivníka místo přímé konfrontace omráčit nebo obejít. Samozřejmostí jsou lékárničky pro doplnění zdraví.

Titul obsahuje i editor úrovní kde si hráči mohou upravit několik základních levelů připravených vývojáři včetně množství nebo umístění překážek, nepřátel atd., popřípadě si rovnou vytvořit své vlastní.


Poslední diskuzní příspěvek

přestože jsem tomu dal jen 60%, málem jsem to dohrál, chyběly mi healy a zabalil jsem to celej frustrovanej před koncem - většinou věci dojíždím, ale tohodle nelituju, měl jsem to zabalit už v pulce, když mi docházely nervy, dokonce ta netradiční etapa v mládí ve Skotsku beze zbraní byla lepší než zbytek. hrál jsem to jenom kvuli avizované krátkosti, se zatnutými zuby, protože cheaty nešly, a kvuli videosekvencím, které ušly. nicméně vejš jít nemužu. jeden z nejhorších herních zázitku vubec. ty nový videa dole vypadaj líp.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 50
U tohoto dílu jsem měl po celou dobu hraní pocit, že je to pokračování dělané jen tak z povinnosti a rozhodně na mě nepůsobil jako plnohodnotný nový díl. Působil na mě jako datadisk ke čtyřce – počínaje identickým menu, konče naprosto stejnou grafikou, úplně stejnými pohyby a prakticky žádnými novinkami. Dostaneme pouhých 10 hodin navíc v podobě malých levelů, občas až nepříjemně tuhých, ale vesměs mnohem přehlednějších než kdy dříve. Co ovšem pokulhává je děj, 4 různé vesměs krátké příběhy vyprávěné přáteli zesnulé Lary mi fakt nestačí. A co mě opravdu naštvalo? Bugy! Jeden mi dokonce znemožnil dohrání hry a na posledních 5 minut gameplaye jsem se musel dodívat na Youtube.

Pro: pár nových levelů

Proti: opět žádné novinky, oproti předchozím dílům citelně slabší leveldesign, výskyt bugů

+20
  • PC 70
Stejně jako je Lara v tomto díle považována za mrtvou, tak i duch a kouzlo předchozích dílů nás opustilo.

K příběhu se moc vyjadřovat nebudu, je to totiž jedna z posledních věcí, která mě na Tomb Raiderech zajímá. To neznamená, že se nemůže stát, že mě zaujme, ale tentokrát mně opravdu ani jeden z těch minipříběhů nezůstal v hlavě.

Největším zklamáním je pro mě hratelnost, konkrétně originalita lokací (i když některé nejsou zas tak hrozné, "epičnost" obrovských a komplexních chrámů a otevřené a detailní venkovní prostory jsou tatam; většina lokací působí trochu klaustrofobně), naprosto nepochopitelná absence jakýchkoliv dopravních prostředků (ani jsem si pořádně nezaplaval) a hlavně hádanky, které velice zaostávají za staršími Tomb Raidery. Většina jich je typu použij A na B. Za celou hru jsem navíc posunul jenom jednou krychlí, a to jenom abych se dostal k secretu. Lara se sice naučila chodit po laně a točit se kolem (horizontálních) tyčí, ale ani toho si moc neužijete. Ručkování využijete asi tak dvakrát, "sjezd" po laně (fakt nevím, jak to líp popsat) ani jednou a tak dál a tak dál.

Proti tomu jsou následující nedostatky už jenom detaily: Grafická úroveň se od druhého (první jsem pořádně nehrál) dílu moc nezlepšila, hudba kromě několika už známých motivů se taky snad vypařila, animace (a to ani ty, které se objevují na určitých místech pořád dokola, dokud nepoužijete A na B) nejdou přeskočit, je tu nějak málo zbraní.

Nakonec to, že je hra extrémně (proti předchozím dílům) krátká - má jenom o něco málo víc než 10 levelů - není až taková nevýhoda...

Pro: je to pořád Tomb Raider

Proti: prakticky ve všech ohledech slabší než předchozí 3 díly; hra působí prázdně, nepřináší nic moc nového a zábava se kamsi vytratila

+14 +15 −1
  • PC 70
Pátý díly je celkem vaření z vody. Lara je považovaná za mrtvou, její přátelé se scházejí a vzpomínají na její dobrodružství. Ve čtyřech epizodách se dostáváme do rozličných prostředí.

Řím - Lara zde pátrá po Kameni mudrců, pronásledována starými známými Pierrem a Larsonem, přičemž to ze všeho nejvíce připomíná Benátky z druhého dílu. Také se to nejvíce blíží klasickému duchu série.

Po mořem - Lara se vydává pátrat po Kopí osudu, nebezpečném artefaktu, který by radši nikdo neměl najít. Podvodní pasáže jsou opět na zabití, na druhou stranu podmořská základna nebo zničená ponorka jsou fajn a celý příběh zbloudilého generála mě docela bavil.

Irsko - Teenagerka Lara bez zbraní se vydává do Irska odhalit prastarého démona. Brakovitě hororový příběh plný oběšenců, přízraků a měňavců se mi k duchu série moc nehodil, nemluvě o tom že neschopnosti bojovat je tak akorát k vzteku.

Moderní dům - Lara se vydává tak trochu ve stopách sci-fi stříleček do supermoderní domu plného skenerů, přístupových karet, laserů a cyborgů najít artefakt Iris. Hratelnost je slušná až na pasáže bez zbraně, ale námět se mi do Tomb Raidera opět moc nehodil.

Mezi novinky patří chůze po laně a skákání přes tyče, nechybí pár nových zbraní, za secrety si odemknete bonusové artworky a další zbytečnosti. Levely jsou dlouhé a složité tak akorát.

Celkově se ale jedná spíše o datadisk bez pořádného příběhu, který nepřináší nic extra nového ani zajímavého. Jen starou dobrou hratelnost.

Pro: Dílčí nápady, stará dobrá hratelnost.

Proti: Absence příběhu, datadisková epizodnost.

+11
  • PC 50
Už při hraní předchozího dílu Tomb Raider Last Revelation jsem začínal mít pocity, že si tu hru již tolik neužívám, jako u prvních tří dílů. S tímto dílem už se pocity definitivně mění v jistotu, protože to, co nám pátý díl nabízí je už jen jedna velká nastavovaná kaše.

S tím souvisí i samotný příběh, protože závěr čtvrtého dílu , kde Lara zůstala zasypaná u východu z Horova chrámu, de facto naznačoval konec série. K pokračování ale nakonec došlo a to ve formě vyprávění tří přátel o Lařiných dřívějších skutcích. Postupně se dozvíme o čtyřech jejích výpravách za různými artefakty. Konkrétně se podíváme do Říma, do ruské ponorky, na starý ostrov v Irsku a do jednoho mrakodrapu.

+ Lara se naučila chodit po laně a skákat přes tyč. Bohužel toho všeho využije jen několikrát.
+ Líbí se mi, že jednotlivé epizody mají zcela různá prostředí a současně rozdílnou hratelnost. V Římě je to hlavně o soubojích s bossy, v ponorce jsou řadoví protivníci a potápění. V Irsku je mladá Lara zcela beze zbraní, takže je to hlavně o parkouru a časových limitech a v mrakodrapu je to zase trochu o stealthu a utíkání před vrtulníkem. Taky je docela inovativní fakt, že v posledních dvou epizodách je Lara bez svých ikonických pistolí s nekonečno náboji.
+- Mezi jednotlivými epizodami se nepřenáší zbraně a vybavení. To je samozřejmě logické, ale pro mě tak trochu nepříjemné, protože jsem zvyklý si šetřit vybavení na později a takhle jsem o vše našetřené rychle přišel.
- Oproti předchozím dílům má hra velmi krátkou herní dobu (cca 12 hodin).
- Hra je stále stejná, minimum inovací.
- Level design šel velmi dolů. Žádné památné lokace, ale hlavně spousta nepřehledných prvků. Např. v jedné úrovni se Lara po čase dostane v náročném časovém limitu za zavírající se dveře, za kterými je skluzavka dolů. Před vstupem na skluzavku si ale musí všimnout téměř neviditelného průchodu ve stropě (děkuji kamero), kde je spínač, jehož sepnutí je nutné k dalšímu postupu. Takové schovky toleruji u secretů, ale u příběhového prvku? Děkuji nechci.
- Secrety jsou tentokrát po vzoru Tomb Raider 2 vždy tři v každé úrovni a to ve formě zlaté růže. Jejich sesbírání nepřináší žádné vybavení navíc, jen to zpřístupní artworky v menu. Na jednu stranu je to realističtější (kde by se tam to vybavení po sebrání 3. růže vzalo?), ale na druhou stranu to značně snižuje motivaci nějaké secrety vůbec hledat.
- Oproti předchozím dílům zde není žádný řiditelný dopravní prostředek
- Hodně bugů. Zasekávání se o textury nebo naopak procházení texturou, apod.
- Na konci mi chyběl nějaký ultimátní boss, jako v přechozích dílech
- Major bug v poslední misi. Část kousek před koncem je koncipována tak, že Laru sleduje téměř nezničitelný android a ona ho musí nalákat do speciální místnosti, kde ho zavře a zabije pomocí jakéhosi plynu. Bohužel android sleduje Laru přes koridor, kde jsou díry, které se musí přeskakovat. Několikrát se mi stalo, že android Laru nenásledoval nebo ještě hůř, spadl do díry, ze které se už nedostal (bylo potřeba ho zabít, protože měl u sebe část klíče a ustřílet ho ze shora nešlo, protože po Laře stříleli z vrtulníku). Nejhorší ale bylo, že se mi při opakování dělo pořád to samé. Až na jednom diskusním fóru jsem se dočetl, že se nesmí hra v dané oblasti vůbec ukládat, jinak dochází právě k této situaci. Na podruhé jsem byl zase moc pomalý a android mi utekl z pasti, ale na potřetí se mi již podařilo. No hrůza. Chudáci hráči, kteří hrají na jednu ukládanou pozici.
- Trochu mě štvalo, že při smrti není možné hned zvolit load. Je nutné, nechat načíst menu a tam teprve zvolit Load game. Samozřejmě je ale předvybraná položka New game, kterou jsem tedy několikrát omylem zvolil. Což s kombinací s nemožností přeskakovat in game animace opravdu hodně potěší.

Co dodat? Lara v podání studia Core Design má dle mého názoru již svůj vrchol za sebou někde mezi druhým a třetím dílem. Tímto počinem již začíná velká nuda, která působí spíš jako nějaké DLC než plnohodnotná hra. Hraní tohoto dílu bych tak doporučil už asi jen fanouškům série, kteří chtějí dohrát všechny díly, což je i můj případ.

Pro: Různá prostředí a hratelnost v jednotlivých epizodách

Proti: Stále to samé, krátká herní doba, level design, bugy

+11
  • PC 50
Lara prostě nestárne, ani nezraje jako její konkurence, byt na poli 3PS akčních adventur moc nebyla. A možná proto. A pro leckoho to bude paradoxně nejhorší díl, i když jde ve svém tempu nejdál. Technicky je to to samý co 4ka, jen se odehrává ve vzpomínkách na ruzný etapy jejích dobrodružství, protože minule zhebla, ale model, který ji na E3 ztvárnil, považuji za ten nejmrdavější ze všech hrdinek, které se tam kdy objevily, pak bych dal Nell McAndrew z trojky a na konec Rhonu Mitru, ale to je na jinou debatu.

Pro: stačí klávesnice.

Proti: o level designu nic nevím, používal jsem návod.

+4