Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Sherlock Holmes: Crimes & Punishments

Sherlock Holmes: Zločin a trest

Frogwares •  Mataboo (Switch)
30.09.2014
03.02.2022
kompatibilní
82
143 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Nový Sherlock Holmes s podtitulem Zločin a trest je dalším dílem z adventurní série od vývojářů Frogwares. Hra se opět odehrává v Londýně na konci 19. století, kde se příběh tentokrát silně inspiroval, jak už podtitul napovídá, od knižního románu Zločin a trest od ruského spisovatele Fjodora Dostojevského.

Větší část hry hráči stráví prozkoumáváním místa činu a hledáním různých stop. Pomocí těchto indicií hráč skládá vodítka, která v závislosti na tom, jak stopy interpretuje, mohou či nemusí vést k dopadení správného zločince. Poté se i hráč rozhoduje, zda danou osobu zprostí trestu nebo jej odsoudí za zločin - toto morální rozhodnutí má vliv na další průběh hry. Každý případ nabízí 3 až 5 možných řešení s až deseti odlišnými zakončeními případu.

Ve hře si hráč projde celkem 6 případy, které zahrnují jak vraždu, tak i zmizení a krádeže. Vývojáři upustili od svého vlastního grafického enginu a hra poprvé běží na technologii Unreal Engine 3.


Poslední diskuzní příspěvek

@Sasakr (06.01.2023 20:21): na tom případu bylo vidět, jak ta hra je koncipovaná spíš do menších prostor a soustředění se na místo činu. To zpracování přírody, opuštěného lomu atd. nevypadalo zrovna áčkově.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Pro mě osobně velké překvapení, a jelikož jsem předchozí dobrodružství nejznámějšího detektiva ani nezaznamenal, nevěděl jsem, co mě čeká. Sherlock Holmes: Crimes & Punishments je chytrá hra, která mě díky dobře nastavené obtížnosti nefrustrovala, tak jak to u dnešních adventur bývá zvykem. Zajímavé případy se řeší metodou někam dojdi, promluv si, vyzpovídej, prohledej. Občas se tu objeví nějaká ta hádanka či minihra a opět jsem byl já, a má seschlá šedá kůra mozková, mile překvapení přístupností. Dobře vymyšlené mi připadalo odemykání zámků. Moc se mi líbí zvraty, které do případů vrhnou nové světlo, což vás nutí měnit úhel pohledu. Též se vás pachatel také může snažit navést na falešnou stopu. Jak se střípky pomalu skládají dohromady, pomalu a jistě před sebou uvidíte jeden velký "obraz" a vše do sebe krásně zapadne.
Vyslýchání postav je jednoduché, ale opět jsem si nepřipadal jako idiot. Když mi osoba zalhala zaregistroval jsem to téměř v okamžiku.
Největším tahákem je však nelineárnost postupu, a možnost odsoudit nevinného. Což hru naprosto odděluje od té hromady průměrných, lineárních adventur. Řešení je několik. K výsledku, at už správnému či nesprávnému, se lze dopracovat mnoha způsoby, a jak jsem psal výše, nikdy to není tak, jak to ve může ve skutečnosti vypadat. Fakt, že se vám podaří pachatele dopadnout a udat je velmi uspokojující.

Většina dialogů je napsaná chytře. Watson mi občas připadal jako vůl, ale to asi proto, aby vynikl kontrast mezi normálníma lidma a samotným Sherlockem, který je po vzoru správného Angličana suchý jako škvarková placka na saharské poušti.

Grafika je zcela dostačující. Unreal engine ukazuje svůj standard, grafici a designéři zase své dostatečné výtvarné nadání. Pravda, mapy jsou malé, a všude je spousta "neviditelných zdí". Což mi ve výsledku zase tolik nevadilo.

Sherlock Holmes: Crimes & Punishments: Inteligentní, zábavná, smysluplná adventura, která se z hráče nesnaží dělat blbečka. Což zrovna ode mě zní dost divně. Tak či onak toto jest překvapení roku! Velký dík Frogwares Game.


Pro: Nelineárnost případů, dopad vašich voleb, možnost odsoudit nevinného, smysluplné činnosti, dobře napsané postavy a případy, vtipný Sherlock.

Proti: Malé mapy, neviditelné zdi, jinak nic zásadního.

+29
  • PC 85
Asi nebudu první ani poslední koho tato hra velmi příjemně překvapí. "Koupil" jsem si ji teď zadarmo na Epic store a dohrál na jeden zátah (s jednou 7 hodinovou pauzou na spánek). Trochu mě mrzí, že jsem se k ní nedostal už dávno.
Zcela nepopíratelné kořeny v Point&Click adventurách, hra obsahuje spoustu jejich prvků, zachovává si jejich kouzlo, ale také některé neduhy. Nejsem ani tak fanoušek Holmse, jako dávný nadšenec žánru.

Rozdělení na několik povídek je naprosto perfektní. V každém segmentu potkáte několik nových postav, z nichž zpravidla všichni mají motiv k tomu, aby zločin spáchali. Vaším úkolem tak je nejen najít všechny důkazy, ale následně je také správně interpretovat. Hra vám dovolí každý případ vyřešit špatně, což se v tomto herním žánru moc nevidí. Aby toho nebylo málo, poté co přijdete k nějakému závěru (ať už je správný či ne) máte ještě možnost morálního rozhodnutí o tom, jak s dotyčným naložit. A tady už žádné správně nebo špatně neexistuje. V některých případech může nastat vyhrocená reakce některé z postav a vy budete muset nárazově jednat. Po konci každé povídky dostanete možnost jestli si chcete zvolit jiný závěr nebo jste spokojeni s tím co máte teď. A máte i možnost si nechat prozradit, jestli jste případ vyřešili správně.

Jednotlivé případy a s nimi provázané příběhy jsou na opravdu dobré úrovní. Případy obvykle začnou velmi jednoduše a postupně se komplikují a hráč musí začít zapojovat mozek, aby se v tom neztratil. Nebyla by to správná adventura, kdyby vám jednou za čas pod nos nedala nějaké puzzle. Ty určitě nejsou nejdůmyslnější, ale v rámci žánru patří k silnému nadprůměru a nelze je ani v nejmenším brát jako pokus vývojáře urazit inteligenci hráče, tak jak to bohužel v mnoha adventurách dopadá.

Pro někoho to bude radost, pro někoho zase boj, hra vám, co se týče závěrů, v podstatě nijak aktivně neradí. Prostě seš detektiv a vyřeš si to. Skrz přehledné rozhraní vám budou vyložena všechna fakta, a pak je na vás si je správně vyložit a spojit do nějakého finálního rozuzlení. Tohle je v některých případech opravdu těžké, případy jsou konstruované tak, že o správnosti nebo nesprávnosti nějaké domněnky svědčí jen nějaký menší detail. Musíte přemýšlet nejen nad tím, co vám kdo řekl nebo co je kde napsané, ale také nad tím, kde a za jakých okolností jste důkazy objevili.

Trošičku polopečený je prvek oponování svědkům a podezřelým. Spočívá v tom, že vám během dialogu vyskočí akční tlačítko a po jeho stisknutí musíte určit, proč je dané tvrzení nesprávné. Když vyberete špatně, tak část dialogu děláte znovu, jinak to nemá vůbec žádný dopad. I když jste tedy bezradní, prostě proklikáte všechny možnosti a dřív nebo později se trefíte.

Občas se stane, že někdy zakysnete jednoduše proto, že jste nedali "lupu" na nějaký hůř viditelný předmět nebo dokonce jenom jeho část. V pár výjimečných případech je dokonce potřeba důkazy objevit v nějakém konkrétním pořadí. Zrovna tak se dá vytknout, že je občas nutné opakovaně přeskakovat mezi lokacemi tam a zpátky.

Za mě vynikající adventura a velmi příjemný zážitek. Kdybych měl představu o tom, jak mě to bude bavit, koupil bych už dávno.
+24
  • PC 85
S hrami se Sherlockem Holmesem jsem doposud neměl žádné zkušenosti. Pozitivní recenze na herních webech, dobré ohlasy hráčů a moje vlastní zvědavost mě ale nakonec donutili dát britskému detektivnímu králi šanci i na poli videoherní zábavy.

Už při vyšetřování prvního případu jsem byl nadšen herními možnostmi, z nichž některé brali inspiraci přímo ze seriálu Sherlock. Mám na mysli především sestavování profilu podezřelého prostřednictvím jakési retrospektivní zpomalovačky. Užíval jsem si také "nachytávání" podezřelých při lživých výpovědích, při nichž lze podezřelému v časovém limitu předhazovat usvědčující důkazy. Spojování nalezených vodítek a vytváření dedukcí a rozhodovacích bodů je už jen takovou třešničkou na vyšetřovacím procesu. Obecně jsou herní mechanismy a návyky intuitivní a když jsem například našel notýsek s vytrženou stránkou, tak mě hned napadl onen známý trik s tužkou a "objevujícím se" textem. A ejhle - hra mi tento prvek v zápětí opravdu nabídla.

Samotný Sherlock má stejnou rétoriku a chování, jako ten seriálový. Watson je zde spíš do počtu (ikdyž jedna mise je na jeho přítomnosti přímo závislá) a celou dobu působí jako glosátor Sherlockových netradičních postupů. Originální dabing všech postav je velmi povedený.

Za nejlepší případy považuji zmizení vlaku, vraždu v lázních (s prvky Tomb Raidera) a poslední vraždu na Half Moon Street. Některé případy mi nepřišly složité na řešení ani na finální morální rozhodnutí, ale přiznám se, že u tří případů jsem si nebyl jistý finálním výrokem, jelikož důkazní materiály, výpovědi svědků a motivy více podezřelých byly opravdu přesvědčivé. Moje bilance nakonec je: čtyři správně usvědčení a dva jsem neodhadl a obvinil nesprávně, ikdyž jen částečně.

Herní Sherlock mě bavil a na všech případech bylo něco zajímavého nebo mysteriózního. Herní doba je přívětivá i pro ty, kteří nehýří volným časem. Jeden případ zabere zkušenému detektivovi 2-3 hodiny, ikdyž při rychlém sbírání a skladávání vodítek dohromady se dá jistě dostat k finálnímu rozhodnutí dříve, ale to potom zavání nesprávným usvědčením nebo přehlídnutím zásadního důkazu. Každopádnědoporučuji, protože podobně zábavných adventur, při kterých můžete být i kreativní, není až zase tolik.



Pro: herní mechanismy vyšetřování, rozmanité příběhy a lokace, dabing, scénář a dialogy, vlastní kreativita a postupy

Proti: menší mapy lokací a další nepodstatné drobnosti

+23
  • PC 90
Sherlocka Holmese od Frogwares mám v hledáčku už nějakou dobu (lépe řečeno mi na celou kolekci několik měsíců sedá virtuální prach ve Steam knihovně), ale protože evidentně trpím nevyléčitelnou nemocí poslušného konzumenta, který zvrácenou logikou předpokládá, že čím dražší, tím lepší, tak mě k instalaci a hraní navnadil až nejnovější díl. Protentokrát se mi ta touha po novém a hezkém vyplatila a hra za to opravdu stála.

Že mě něco baví poznám jednoduše: nechci, aby to skončilo. Tady jsem po dořešení prvního případu velrybáře zapíchnutého vlastní harpunou věděla, že mě prohlížení okolí, vyslýchání svědků, sbírání důkazů a spojování dedukcí nadmíru baví a že doufám, že mě čekají minimálně dva další případy. K mému nadšení jich bylo ještě pět, každý jiný a jinak zajímavý. Trochu slabší snad byl jen čtvrtý – ale na druhou stranu v něm poprvé ovládáte čenichajícího baseta Tobyho, takže beru zpět. Při řešení na první pohled nevysvětlitelných vražd, na které je Scotland Yard pochopitelně slabý, prozkoumáme železniční stanice, staré římské lázně, venkovské sídlo, botanickou zahradu a nostalgicky se vrátíme i do nechvalně proslulé čtvrti Whitechapel. Autoři jsou možná trochu předpojatí vůči námořníkům a zahradníkům, ale přiznejme si, ona to vesměs jsou podivná individua.

Hra má skvělou atmosféru: její tvůrci totiž již před lety pochopili to, co je na příbězích o Sherlocku Holmesovi klíčové – že se odehrávají právě na sklonku 19. století, v té napůl vysněné době, kdy jste si analýzu důkazů mohli provést doma na koleni, kdy jste si mohli prohlédnout předmět doličný a zodpovědně prohlásit, že musí pocházet přesně z jednoho určitého místa a ne z anonymní továrny v Číně a kdy vrahy ještě bavilo zákeřně plánovat komplikované zločiny podle toho či onoho mýtu a pak na vás gentlemansky počkat nedaleko místa činu, případně přímo na něm. Na vás pak zbývá vplout do středu dění a všechny oslnit svou racionalitou a chladnou rozvahou a případně je trochu uvést do rozpaků tím, že si nepamatujete, kdy má narozeniny královna Viktorie, protože to přece není relevantní fakt. A nejen to – ve Zločinech a trestech máte i možnost vynést nad provinilcem svůj vlastní morální rozsudek, který je dnes tak v kurzu, což vás leckdy přiměje k většímu zamyšlení než samotné spojování důkazů. Teoreticky je ve hře asi i možné odsoudit nevinného člověka, ale toho podle mě dosáhnete jen lajdáctvím, protože když všechno důkladně projdete, dedukční schéma vás navede samo, co a jak.

Kdybych chtěla, jistě ke hře pár výtek najdu – v životě by mě nenapadlo, že tolik času strávím jízdou ve drožce, novinové články a dopisy, které čtete, by mohly být delší, realističtější, velikost lokací je opravdu zkrouhnutá na minimum a když uděláte krok nesprávným směrem, hned na vás otravně vyskakuje mapa, také hlavolamy by mohly být zapeklitější a nespočívat jen ve spojování čárek, no a taky nějaká ta grafická chybička se občas vloudí – ale to už to jen rozpíchávám zpětně, při samotném hraní mi to nevadilo. Při hraní v rozvrhu jeden případ za večer mě hra ani chvilku nenudila, navíc se mi zamlouval i její typ humoru a zpracování hlavních postav – v tom mají Frogwares ostatně už dlouholetou praxi.

Pro: skvělá detektivní hra

Proti: maličkosti; možná chvílemi až moc zjednodušené

+23
  • PC 90
Tak tenhle díl Sherlocka se opravdu povedl, a to hodně. Žádné dlouhosáhlé vyšetřování naroubované na občas trochu za vlasy přitažený příběh (že, The Testament..?), ale několik vzájemně nesouvisejících příběhů a záhad, které zvlášť vyšetřujete, a ke kterým můžete určit různorodé závěry. Tenhle přístup se mi opravdu líbí, dává hře novou dimenzi a jelikož se s každým příběhem posouváte jinam, nedostavuje se okoukanost a nuda.

Další prvky, kdy používáte Sherlockovy představy, kombinujete důkazy do logických celků, a střípek po střípku skládáte, hru obohacují. Navíc by velice snadno teď šel naroubovat datadisk, který by prostě přidal nové případy. Těch je ale i v aktuální hře celkem dost se slušnou herní dobou. Potěší i odkazy na knižní příběhy.

Grafika hry postavená na Unreal Enginu vypadá opravdu skvěle, prostředí je vykreslené parádně a přesto náročnost na HW není tragická. Zvuky jsou skvělé, tam není co vytknout.

Celkově se jedná o velice povedenou hru, občas se drobně zaseknete a pobíháte po okolí, co se kde zapomnělo aby šlo pokračovat, ale to už k adventurnímu stylu hry asi patří.

A druhé menší mínus je to, že hra nemá moc co nabídnout pro druhé hraní, když už člověk ví, k čemu směřuje a jaký je výsledek.

Každopádně jestli aspoň trochu rádi adventury, a nehráli jste tuto hru, rozhodně ji zkuste.

Pro: Grafika, zábava, nejednotvárnost, herní detektivní prvky

Proti: Občas zdlouhavější hledání přehlédnutého kousku, nemá moc co nabídnout pro opakované hraní

+21