Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Dex

07.05.2015
08.07.2016
12.07.2016
20.12.2016
24.07.2020
kompatibilní
73
67 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Dex je akční RPG od českého studia Dreadlocks. Jedná se o cyberpunkový titul inspirovaný Blade Runnerem a Deus Ex a sleduje postavu, která se účastní odboje proti umělé inteligenci ovládající celé město. Přitom se zaplete i se zločineckými skupinami, drogami a místní církví.

Hra je viděna z boku a působí jako klasická plošinovka. Obsahuje však řadu RPG prvků. Hra je zasazena do otevřeného světa futuristického města Harbor Prime. Velký důraz je kladen na nelineární příběh, který hráč ovlivní svými rozhodnutími. Město je plné postav, které vám mohou zadat nepovinné úkoly. Přítomna je i lineární příběhová linie, jejíž úkoly se však dají řešit různými způsoby. Hratelnost ovlivní i to, jestli se hráč rozhodne být hackerem, tichým zabijákem a nebo bojovníkem určeným do přímých střetů. Soubojový systém je inspirovaný mlátičkami z 90. let. Zajímavé je také hackování, kdy postava nahraje svou osobnost do avatara vypadajícího jako drak, překonává překážky, provede akci a nakonec se vrátí do svého těla.


Poslední diskuzní příspěvek

@veselykralicek (25.11.2022 18:24): Já bych se být tebou podíval ještě do grafických ovladačů, jestli tam nemáš nastavené nějaké dodatečné vyhlazování nebo něco podobného a vypnout ho.

Jinak mi v podobných případech často pomáhá si projít Steam/GoG diskuze, kde se všelijaké technické problémy poměrně často řeší.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Herní výzva 2019 - 7. Hra roku (Best of 2015: Nejlepší česká a slovenská hra)

Na Dex jsem se chystal už dlouho. Přeci jenom cyberpunkové RPG z českých ručiček, to si nechám líbit. O hře jsem před rozehráním prakticky nic nevěděl, takže jsem dostal pár věcí, které jsem nečekal, ale i obráceně - nenašel jsem zde pár věcí, se kterými jsem počítal.

Předně tu není žádný počáteční výběr postavy, vybírání dovedností apod. V průběhu hry sice postava leveluje a získává bodíky, jež můžete rozhodit mezi pár základní vlastností (výdrž, boj na blízko/dálku, hacking, apod.), ale to je vše. Žádné zbraně na blízko, žádná brnění a další podobné věci (pouze v průběhu hry jsou k dispozici 3 převleky). Boj na dálku stojí za prd, hacking je po čase neskutečný opruz a celkově je většina hry tvořena jako klasická beat em up mlátička.

Na druhou stranu to bylo příjemné osvěžení. Žádné zdlouhavé boje na tahy nebo sbírání stovek předmětů. Boje jsou poměrně obtížné (minimálně v prvních 2/3 hry), takže je hloupost se do nich pouštět úplně po hlavě a chce to i trochu taktizovat. Úkolů je poměrně dost, prostředí je vcelku rozmanité, jen těch lokací mohlo být trochu více. Ale jinak je herní doba slušná a chválím i několik nezvratných rozhodnutí, které znamenají rozdílné konce.

Ve finále musím uznat, že se Dex hraje dobře a já se do hry neskutečně zažral. Spokojenost.

Pro: Neotřelá hratelnost; grafika; rozmanitost prostředí.

Proti: Hacking; inventář; boj na dálku.

+30
  • PC 85
Česká modrovláska měla docela špatný start a první dny po vydání nešla hra ani dohrát. Naštěstí většina bugů je už opravena a tak nic nebrání tomu, ponořit se do temného světa, ze kterého dýchá inspirace takovýma klasikama cyberpunku jako je Neuromancer, či blade runner. Svět a jeho zpracování je asi největší klad Dexe. Hra je plná detailů a Harbor Prime i v dvourozměrném provedení působí jako živoucí město. Přestože se příběh odehrává převáženě v několika milionovém městě, postavy jsou spolu často propletené a člověka potěší když, v jednom side-questu zjistí, že mrtvý muž z minulého side-questu, nezemřel jen tak mimochodem, ale stojí za tím zajímavý a temný příběh. Když už jsme u příběhu, tak samozřejmě nechybí zlé mega korporace a hackeři na okraji společnosti. Naštěstí nic není tak jednoduché a tak i příběh a některé postavy překvapily. Hodně lidí si stěžuje na soubojový systém a asi mají pravdu. Zbraně jsou samy o sobě nepoužitelné a nepřátelé mají tendence neustále někam odbíhat. Já to nakonec vyřešil tak, že jsem vše mlátil na blízko a jak se někdo rozhodl utéct, schytal olovo do zad. Také se mi velmi osvědčilo srazit protivníka na zem a dodělat ho svým věrným magnumem. Souboják není dobrý, ale když se s ním člověk sžije, může si i s ním užít dost zábavy. Dalším velkým plusem jsou dialogy a jejich dabing. Často ve hrách jen čtu a dabing moc nevnímám, ale tady jsem s chutí vyslechl vše, co postavy měli na srdci.


Dex má určitě co vylepšovat, na druhou stranu já se u hry skvěle bavil a na konci (po cca 15 hodinách) jsem zjistil, že chci víc.

Pro: Vizuál, příběh, postavy, voiceacting, hackování

Proti: pár bugů, která tam stále jsou (převážně glitche), ten interface asi taky mohl být lepší

+22
  • PC 70
Pro české hry mám docela slabost a nemám pocit, že bych se za ta léta setkal zrovna s českým cyberpunkem. Další herní patálie jsem tak směřoval na něco, co mi na první dobrou přišlo velice zajímavé a byl jsem hodně zvědavý, co se z toho vlastně vyloupne.

Poslední léta jsem hodně věnoval čtení. Především poznávání legendárních fantasy, sci-fi nebo hororu. No a mezi ty legendární sci-fi patří například i ty od Williama Gibsona, o němž se dá mluvit jako o taťkovi subžánru zvaného cyberpunk. To, že mám s jeho příběhy poměrně problém, je, stále si říkám, spíš můj problém, než problém jeho. Pořád se setkávám s příběhy, například i v herním světě, které mě pohltit dokážou. Legendární Deus Ex třeba musí milovat každý. Popřípadě Tales of the Neon Sea je jedna z těch 2D adventur dnešní doby nejzajímavější. No a mezi tyto hry tak bok po boku můžu zařadit i tento, velice vydařený, český pokus s názvem Dex.

V hlavní roli se zde ujmete právě Dex. Agentky, která tančí na hraně zákona města Harbor Prime. Při úvodní sekvenci na Vaše vstupní dveře do bytu naprosto nečekaně doráží policejní komando, Vy jen tak tak vyskočíte z okna, abyste se zachránili...no a následně začínáte zjišťovat, co jste udělali špatně. A k tomu poznáváte 2D prostředí, které na první pohled graficky vypadá jak z nějaké automatové mlátičky. Přitom Harbor Prime je město, které stojí za objevování. Poznávání okolí, ale i zjišťování, jak funguje bojový systém Dex, její vylepšování, popřípadě augmentace, tedy získávání nových, i když automatizovaných, funkcí. Ano, z Dex se postupem času stane tak trošku nadčlověk.

Musím se přiznat, že mě hraní Dex hodně bavilo. Bavila mě hlavní příběhová linka, které teda, na její kritiku, chybí lepší a důmyslnější dialogy. Líbilo se mi chození po městě, poznávání jeho zákoutí, lepšení postavy, což následně způsobuje opětovné prozkoumávání již známých lokací s novými do té doby neobjevenými funkcemi. Například odemykání zámků...

Dalším důležitým bodem hry je hackování. To tu funguje jako samostatná minihra, kde takovým kurzorem cestujete digitální mapou a snažíte se prorazit ochranné systémy počítačů za cílem získání dat, popřípadě dalších zkušeností.

Jak se schylovalo ke konci příběhové linky, tušil jsem, že mi brouzdání v tomto cyberpunkovém světě bude docela i chybět. Není kdoví jak objemné na poměry dnešních her. I to ale bohatě stačí pro to, abyste si ve hře vyřádili na cirka 10-12 hodin čistého herního času. Dex je tak velice vydařenou záležitostí a adekvátním českým zářezem v žánru cyberpunk. Zdali i poslední, to ukáže až čas. Tento počin má ale plno nápaditých a chytlavých vychytávek, kterým by byla veliká škoda nedát jim šanci a alespoň na pár hodin se do tohoto světa nezavrtat.

Pro: Vydařená atmosféra, prostředí, povedený příběh. Prostě adekvátní zářez na pažbě jednoho netypického žánru.

Proti: Je tu pár průměrných zpracování. Hudba nezajímavá, boj na dálku o ničem, dialogy sem tam nezábavné.

+22
  • PC 80
Mám pocit, že Dex je trochu pozapomenutá česká hra a je to škoda, protože tohle je v podstatě velice unikátní výtvor. Příběhový, kyberpunkový, mini openworld 2D platformer a navíc český.

Příběhově je to takové to cyberpunkové cliché, probudíte se doma v posteli a z nějakého důvodu po vás jde security jednoho korporátu. Tajemný hacker se vám snaží z neznámého důvodu pomoci uprchnout a musíte hackovat abyste zachránili svět.

Ve světě Dex máte volnost se pohybovat téměř jak chcete, můžete plnit vedlejší úkoly, mluvit s postavami na ulici, libovolně nakupovat vybavení, prolézat kanály a podobné kratochvíle. A že ono je co objevovat, na některá místa se ze začátku nedostanete a potřebujute augmentace, ale to vše je velice snadno pochopitelné.

Jedna věc, které jsem si všiml velice záhy je, že Dex je podle mne skvěle designovaná hra. Tedy myslím game design. Vždycky víte co máte udělat, kam jít a co hledat. Rozhovory jsou dlouhé tak akorát, aby vás to neotravovalo. Navíc vždycky máte co dělat a nikdy jenom tak nebloudíte.

Trochu jsem už na začátku tušil, že soubojový systém bude problém a zaměřoval jsem se jenom na souboje na dálku. Musím říct, že to byla správná volba, ikdyž ani tak jsem vlastně nepochopil, jak správně se v souboji chovat. Akorát jsem tedy stál s protivníkem naproti sobě a stříleli do sebe až jeden z nás umřel. Nutno říct, že hodně mechanik v Dex je opravdu jednoduchých a velice rychle se z nich stane rutina. Hackování je pořád to samé dokola a není to popravně moc zábavné. Ono teda celé využití kyberprostoru mne akorát otravovalo a pokud to šlo, tak jsem se mu snažil vyhnout.

Dějové rozuzlení se mi líbilo, je to taková klasika, kterou bych čekal. Příběh vás provede po všech možných místech a nejde neobdivovat krásný pixelart. Vždycky jsem si říkal, že tohle muselo dát ale hrozně moc práce.

Celková doba hraní pro mne byla asi 12h a to jsem byl přesvědčený, že jsem splnil všechny vedlejší questy. Když jsem se ale pak zpětně díval jak splnit některé achivementy, tak jsem zjistil, že jsem nějaké lokace úplně minul.

Pro: zábavná akční adventura, krásný pixelart, všeho tak akorát

Proti: neohrabané souboje, neuspokojující hacking

+21
  • PC 70
Napsané je to hezky, hraje se to slušně. Celkově vzato je Dex rozhodně zajímavá cyberpunk-rpg-skákačka, která by byla vyloženě super, kdyby někdo nesabotoval interface. Ten působí dojmem, že k němu bylo přistupováno jako k nutnému zlu, jakoby si na poslední chvíli někdo vzpomněl, že se to vlastně bude muset i nějak ovládat, a tak na rychlo zbastlil tenhle humus. A pak jsou tu bugy. Vyžral jsem si jeden nesplnitelný sidequest a sem tam vadnou animace smrti, nic hrozného. Ale pak se mi dojebal hlavní quest kousek od konce a holt to vypadá, že jsem s Dexem skončil.
UPDATE: Nakonec se mi povedlo ten bug obejít. Sice jsem pak narazil na pár dalších, ale hru jsem nakonec dotáhnul až do konce.

No kdyby tu hru autoři nejdřív patřičně dodělali - tj. vytvořili funkční, seriózní interface a vychytali bugy, dal bych snad i 85. V současném stavu ale hra připomíná spíš early betu.

Pro: Každá npc má jedinečný a zapamatovatelný charakter a vůbec svět jako takový je výboně navržený a napsaný.

Proti: Interface je místama děsný humus, ať už záměrně z "designu", nebo díky bugům. Při použití gamepadu se ten humus rázem násobí. Sem tam další bugy.

+20