Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Thief: Deadly Shadows

Thief III, Thief 3: Deadly Shadows

26.05.2004
kompatibilní
83
163 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Třetí díl známé stealth série Thief. Děj je zasazený do kulis středověkého města jemně raženého technikou a magií. V roli legendárního zloděje si přivyděláváte zlodějským řemeslem, ale postupně odhalíte, že zlo, o kterém kolovaly jen legendy, je možná skutečnější, než jste si mysleli.

Tentokrát se krom hlavních misí pohybujete i v ulicích města, to je rozděleno na několik čtvrtí a cestujete mezi nimi tam a zpět. Podle toho, kam vás zrovna vaše kroky zavedou. Ukradené cennosti nyní můžete prodávat v obchodě a nakoupit si za ně své vybavení. Grafický pokrok hry umožnil lepší využití světla a stínů, na nichž ostatně celá tato trilogie stojí.

Tato série představuje jeden z hlavních pilířů stealth žánru. To zahrnuje například tiché procházení se temnými uličkami, pozorné naslouchání krokům stráží a hledání ukrytých pokladů bohatých měšťanů. V práci vám pomáhá obušek, luk a pestrá paleta šípů. Od normálních přes vodní, které dokáží zhasnout jakýkoli oheň až po mechové, jež na zemi vytvoří mechový kobereček, po němž potichu proklouznete na jakémkoli povrchu. Všechno ostatní je tak, jak si na to hráči zvykli z předešlých dílů.

V roce 2014 vyšel čtvrtý díl, který je současně restartem série.


Poslední diskuzní příspěvek

@H34D (12.02.2021 07:43): Ako si písal, robili ústupky konzoliam a masovému publiku, resp. vydavateľovi, aby im to bol ochotný vydať.

Strašne rád by som si zahral Thiefa3 tak, ako bol pôvodne zamýšľaný - na vylepšenom Dark Engine (primárne dizajnovaný na PC) s otvoreným mestom, ako ho pôvodne zamyšľali LG.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 100
Rád bych zde popsal, proč jsem hře udělil plných 100%. Tato hra je pro mě doslova srdcovou záležitostí, nejen že jsem si ze hry převzal a trochu poupravil svůj nick, ale zároveň je to i jedna z lepších 3D her co jsem si zahrál na svém tehdy novějším PC a rád si ji zahraju až do dnes. Předchozí části této hry jsem hrál až po dohrání Deadly Shadows.

Moc se mi líbilo, že si ve hře můžete vybrat jakým stylem ji budete hrát. Buď můžete jednotlivé části procházet tak, že budete nepřátele vraždit (tak jsem hru hrál poprvé) nebo zvolíte stealth způsob, který jsem si poté nejvíce oblíbil. A zároveň si můžete vybrat ze dvou pohledů (z vlastních očí nebo z pohledu za Garrettem)

Dalším velkým plusem ve hře je temná atmosféra, s perfektně zapadající hudbou, která na mě právě nejvíce zapůsobila v části hry Kolébky Shalebridge, kde byla doslova horová atmosféra a já jsem se bál na každém kroku.

Příběh je zpacován velice zajímavě a mě osobně dokázal zaujmout po celou hru. Jedna z mála věcí, co mi na hře trochu vadila byla, že okolní město ve většině částí hry sloužilo pouze na to, aby jste prodali lup a nakoupili si vybavení, ve kterém je vlastně stejně většina věcí pro stealth způsob hry zbytečná. Takže pár věcí na víc v obchodech by neuškodilo.

Ve hře jsem narazil i na pár většinou menších bugů, např. že se mi Garrett z ničeho nic začal vznášet nad zemí. Podařilo se mi i dostat do nové části hry :), Video zde.

Zatím jsem nenarazil na lepší stealt hru a moc se těším na pokračování Thief 4, kterého se snad někdy dočkám.

Pro: Akční nebo stealth způsob hry, atmosféra, příběh

Proti: Málo vybavení v obchodech, menší bugy

+38
  • PC 80
V základu to samé, co předešlé díly, a přesto jsou mé pocity zase poněkud odlišné. Jednička mě s důrazem na nadpřirozeno moc nenadchla, dvojku považuji i dnes za skvělou hru a trojka by na tom mohla být podobně, nebýt naprosto zbytečných prvků. Přítomnost města, kde jsem strávil snad třetinu hry, úplně zabijí přirozené tempo. Byla to nuda, nic se tam neděje, někdo vás neustále posílá od čerta k ďáblu, loading tam vidíte v jednom kuse. Do těchto částí jsem se musel vyloženě nutit. Za další hovadinu považuji systém prodeje vašeho lootu. Už ho automaticky neprodáte po skončení mise, ale sami musíte jít za překupníkem. Háček je v tom, že překupníci jsou asi čtyři a každý skupuje něco jiného. A ano, každý se nachází v jiné částí města, pokud tedy chcete prodat vše, připravte se tak na šest-sedm loadingů. Naštěstí peněz jsem měl za chvíli dost, takže jsem na to po čase dlabal.

V samotných misích je to ale zase ten starý dobrý thief. Jistě, některé mise jsou slabší, jiné lepší, ale bavily mě veskrze všechny. Mám ale pocit, (je to vskutku jen pocit, průzkum jsem si nedělal) že jsou mise trochu méně členité. Respektive jsou docela malé, jsou lineárnější a není v nich tolik skrytých chodbiček, tajemství apod. Ale je dost možné, že mám jen krátkou paměť a mám druhý díl ve své hlavě malinko zidealizovaný, tak to neberte moc vážně. Zábava to totiž pořád je.

5. bod herní výzvy 2018 (hardcore)
Poznámka k výzvě: Hru jsem hrál na nejtěžší obtížnost a zcela bez výčitek dávám do hardcore výzvy. Nebylo to těžké ve smyslu, že bych často umíral apod. ale najít 90% lootu a všechny special předměty mě opravdu potrápilo a abych byl upřímný, musel jsem i párkrát juknout do návodu, jinak bych thiefa hrál asi dodnes.

Komenty k předešlým dílům:
Thief: Gold
Thief II: The Metal Age
+36
  • PC 85
Třetí díl trilogie je konečně za mnou a protože remake nemám šanci rozjet, můžu si sérii úspěšně odškrtnout. Po druhém díle, který nepřinesl prakticky žádné změny je trojka ve spoustě věcí jiná - v něčem lepší, v něčem horší a v tom podstatném naštěstí stále stejná.

Začnu tentokrát vizuální stránkou, která je parádní. Rok 2004 je na hře sakra znát, skok v grafice je obrovský. Vizuální stránka si drží jednotnou temnou atmosféru a tentokrát jsem neměl pocit, že hraju hru z 20. století, kde strážní bůhví proč nosí meče a kuše. Převládá temný středověk, dotvářený prostředím prastarých kamenných hradů, plápolajících loučí (parádní hra světel a stínů) a ač narazíte na nadpřirozeno i nějakou tu mechaniku, nikdy to není na sílu a nevybočuje to ze středověkého stylu.

Trošku zklamáním je pro mě příběh. Chybí tu jakéhokoliv intro, hra má jen deset misí (k tomu se vrátím) a ještě někde kolem 6-7 mise netušíte absolutně o co jde. Garrett se tentokrát nestřetává s Hammerity ani Pagany (i když tu jsou), ale odhaluje tajemné zlo z proroctví uvnitř řádu Keeperů, kteří se předchozí dvě hry drželi v pozadí. Hlavní zlo je tentokrát hodně skryté, nijak zvlášť působivé, ovšem gradace při finálním boji je parádní.

Nejvíce se změnila hratelnost. Jak jsem říkal, hra má jen 10 misí, z toho ta první je tutoriál, který Vás trapně vede za ručičku. Navíc mise jsou mnohem ale mnohem menší (díky bohu) a tím pádem logičtější a svižnější. Průběh misí je naštěstí stejně zábavný, jako v prvních dvou dílech - plížení se za strážemi, omračování a odtahování nepřátel do stínů, využívání pomůcek (zmizely provazové šípy, nahrazeny jsou šplháním). A hlavně kradení všeho možného. V každém kole je tuna drahocenností a také tři unikátní předměty, ve většině kol musíte kromě artefaktu po kterém jdete splnit i nějaký zvláštní úkol.

Nepřátelé díky bohu už nemají šestý smysl a nekráčí neomylně za Vámi do úkrytu když jsou zalarmovaní. Na druhou stranu v zalarmovaném stavu je prostě neomráčíte, ani se vám v bitevním valčíku nepodaří dostat za ně a klepnout je do bezvědomí. Loot se hlásí zábleskem (sláva!) ale i tak je pár předmětů pěkně schovaných. Kola jsou pestrá - budete procházet jak bohaté domy, základny Hammeritů, Paganů či Keeperů, podíváte se mezi monstra i do brutálně děsivého sanatoria. V menší míře se vrátily monstra, zmizely naštěstí kamery i roboti. Peníze i nasyslené předměty s Vámi putují z kola do kola. Páčení je řešeno zábavnou minihrou, občas se vyplatí poslouchat hovory pro nějakou informaci.

Potud na 100%, bohužel tvůrci tušili že 10 krátkých misí výrazně zkrátí dobu hraní a tak přidali sandboxový vynález - spojující město. Nápad je to slušný - máte městečko, kde si postupně odemykáte 5 čtvrtí. V každé čtvrti jsou stráže co Vám jdou po krku, civilisti, kteří se dají okrást. Jsou tu baráky na vykradení, důležité questové lokace, dají se objevit subquesty. Nechybí tu obchody ve kterých můžete prodat loot a obchody, kde Vám prodají výbavu. A dokonce jsou tu frakce - Hammerité a Pagani, které si můžete naklonit, když najdete a pobijete 15 rezavých brouků/přebarvíte 15 rohových kamenů + splníte pár drobných úkolů.

Bohužel to úplně nefunguje - jednak obchody prodávají i vykupují každý něco jiného, takže se musíte trmácet přes x čtvrtí něco vyřídit. A jednak se nepřátelé, civilisti i loot obnovují, respawnují a každý další den restartují do výchozí podoby. Pro někoho, kdo je zvyklý omráčit každou stráž v misi a sebrat 100% lootu se tak město stává zdržovačkou od další parádní mise. Přiznám se, že po prvotním vykradení všeho jsem strážím prostě utíkal a kašlal na ně.

Každopádně jsou to drobné vady na kráse - hratelnost je v tom podstatném stále parádní, až budete vybírat třeba muzeum s rekordními 77 drahocennostmi či řešit záhadu zemřelé holčičky v sanatoriu, tak si na nic z toho nevzpomenete. Navíc se přidává tentokrát opravdu parádní grafika. Zkrátka celá série Thief si udržela naprosto pozoruhodně vyrovnanou úroveň.
+30
  • PC 85
Na trojce mi asi nejvíce vadilo několik spíše technických problémů, třebas pověstný "levitující" bug je vyloženě na pěst (postava při nezdařeném skoku zůstane levitovat ve vzduchu a řeší to pouze load) a stával se mi bohužel poměrně často. Různé zasekávání se o sebemenší překážku na zemi/špatné zachycování pří skoku, je tu snad ještě horší jak v předchozích dvou dílech... a to je co říct.
Hra poměrně často padala bez jakékoliv nahlášené chyby, ale to je asi holt způsobeno spíše operačním systémem. Rozhodně doporučuji zvýšit počet quicksavů v nastavení sneaky updatu (bez kterého nemá smysl trojku dnes už rozehrávat), asi 2x se mi hra špatně quicksavnula a musel jsem použít starší save.

AI je možná ještě o něco málo horší jak ve starších dílech (kolikrát mě strážný zaslechl, ale běžel to prozkoumat úplně na druhou stranu, což se v jedničce a dvojce nestávalo), zároveň se tu nepracuje se „stupněm obezřetnosti“ strážných (kdy ve starších dílech platilo, že čím více na sebe upozorňujete, tím je dotyčný strážný vnímavější a do konce mise na vás nezapomene).
Vyloženě směšně pak působí frakce... "tak jo, ukradl jsi nám naše nejsvětější relikvie, ale pokud zabiješ 10 brouků, nastřílíš elementární šípy do naší svatyně, budeme zase přáteli... ok?"... ještě že z gameplayového hlediska to jde mít z krku alespoň poměrně rychle a poté vás již Pagani ni Hammeriti neotravují.

Naopak však nechápu občasnou kritiku third person pohledu, která mi přijde úplně na hlavu, anžto jej hra žádným způsobem nevnucuje.
Provazové šípy byly sice stylové, nicméně je plně nahrazují lezecké rukavice.
Pohyb po městě taky není taková tragédie, město je poměrně malé a že se loot prodává na třech místech je v posledku bezpředmětné, neboť se k obchodníkovi stejně na svých toulkách chtě nechtě dostanete, navíc loot brzy není vůbec potřeba prodávat a bohatě si vystačíte s tím, co si nasbíráte (beztak jste dost omezeni nosností).
Větším problémem však začne být město v pozdější fázi hry, kdy vás začnou pronásledovat Enforceři, oživlé sochy, do toho se tam začnou mydlit Pagani s Hammeritama, k tomu všemu ještě klasické stráže a začne z toho být dost nepěkný mišmaš.
Zvukovému doprovodu a dynamickým stínům a osvětlením, které jsou zde předváděny, se nevyrovná ani většina dnešních kousků.
Jednotlivé mise (kterých je bohužel pouze 9 plnohodnotných + nějaké menší lokace navíc) jsou stále perfektní a drží si velmi vysokou Thiefovskou kvalitu a atmosféru (Shalebridge Crandle je pak dost možná vrcholem série). Pravda, jsou o něco menší, na druhou stranu v jedničce a dvojce jsou občas totálně megalomanské. Thief 3 má tak nějak standardní velikost oldschoolových akčních her, zatímco v jedničce a dvojce autoři trochu v tomhle ohledu ulítli :)... v tom dobrém i v tom špatném, většinou jsem rozlohu a propracovanost misí vítal, nicméně některé (kór ty méně zábavné) byly svou velikostí až únavné, trojka má pak díky rozumnější rozloze o něco větší spád.

Tak či onak naprosto souhlasím s verdiktem Hana, že si série udržela pozoruhodně vyrovnanou úroveň.

Pro: Dynamické stíny a osvětlení, zvukový doprovod, atmosféra, design jednotlivých misí, stylové umělecké kreslené "filmečky", originální svět (fantasy "středověk" se steampunkem).

Proti: Technické chybky, systém frakcí, později je to v ulicích města solidní mišmaš.

+28
  • PC 80
Časy se mění a zloději s nimi… Tedy kromě Garreta, ten zůstává pořád stejný. Časy herních vývojářů mezi rokem 2000 a 2004 se však změnily a trochu okradeni byli příznivci hardcore stealth akcí. Na třetím Thiefu je cítit řada drobných, avšak nemilých kompromisů, který musel tým geniálního Warrena Spectora učinit, aby se zavděčil vydavateli a aby hra měla větší šanci, že vydělá zlaťáky mezi mainstreamovými hráči. Poněkud nejapně jsem se rozhodl napsat převážně negativní komentář ke hře, se kterou jsem byl spokojen. Berte mě však s nadsázkou (ostatně jako vždy), chci ilustrovat, proč je Thief 3 „jen“ velmi dobrá generická hra a proč byl Thief 1 a 2 nadčasové mistrovské dílo.

- Ačkoli graficky hra dosahuje vrcholu své doby, je paradoxně o chlup méně realistická, viz další body mého vytýkacího dopisu. Grafický engine na první pohled sice vypadá skvěle a zejména hru světla a stínů dokázal dorovnat až pozdější Doom 3, nicméně engine není zdaleka tak obratný, co se týče zvládání „nestandardních“ pohybů hráče (můžete se někde zaseknout, někam nevyšplhat, zajet rukou do zdi apod.) a pardon, ale fyzika pádu postav po omráčení je k smíchu, obzvlášť když přesně tohle bylo 6 let nazpět u prvního dílu dotaženo k dokonalosti.
- Umělá inteligence doznala zjednodušení. Nastavení obtížnosti ve hře sice nyní ovlivňuje i chování nepřátel, jenže i na experta jsou menší hrozbou než v předchozích dílech. Podílí se na tom v prvé řadě dvě novoty – 1) když se prozradíte hlukem, AI nyní neběží přímo za vámi, běží tak možná na správnou světovou stranu. Na jednu stranu zrovna toto realistické je, nicméně značí to až přílišné usnadnění, obzvlášť ve spojení s 2) poté, co Vás AI nějakou dobu nemůže najít, vrací se zpět do své původní (ne)ostražitosti. V předchozích dílech byl jednou alertovaný voják už po zbytek hry citlivější na vaše další prozrazení, a právě to je realistické. V Thief 3 vám soupeř v jednu chvíli vyhrožuje rozdrcením na prach a za půl minuty po vaší další chybě se chlácholí, že slyšel jen vítr. Poněkud nevšední kompenzací pak je, že nepřátele nejde omráčit z úhlu, v sedě, v leže (což dříve šlo) a poněkud nepochopitelně není možné omráčit nikoho, kdo je zrovna v hunting módu. Výsledek zjednodušené AI je nejvíce znát, když narazíte např. na skupinku stráží kryjících své mrtvé pozorovací úhly, nebo patrolující dvojici – v předchozích dílech téměř neřešitelný problém, nyní jako Arnold Schwarzenegger likvidujete jednoho po druhém klidně před očima ostatních… Jo a už jsem zmínil, že komukoli ve hře lze utéct, protože AI může sprintovat jen po omezenou dobu, zatímco vám dech nikdy nedojde?
- Subjektivně se domnívám, že nastavení obtížnosti je nevyvážené, zatímco na hard je hra primitivně jednoduchá, na expert už vyžaduje až příliš velké množství nakradeného lootu (90%).
- Loot je méně zábavný, protože je ho až absurdně velké množství a nachází se někdy možná až trochu v zákeřných místech. Ne všechny mise jsem kvůli tomu hrál na experta a ty které jsem na experta hrál, jsem musel zoufale procházet několikrát tam a zpět, abych nakradl požadované množství.
- Zvuky ve hře, které byly ruku v ruce s hrou světel a stínů alfou a omegou série, jsou nyní méně důležité. I na expertní obtížnost je možné takřka prosprintovat level a vyklepat obuškem všechny vojáky zezadu. Ani jednou jsem neměl potřebu použít mechový šíp!
- Zdá se mi, jako by hra tolik nerozlišovala mezi zabitím a omráčením. V předchozích dílech se stráže omráčeného kolegu snažili vzbudit, nyní o něm mluví jako o mrtvém. K tomu hra tolik netlačí na postup hrou bez zabíjení. Naproti tomu, i pouhé omráčení Hammerita/Pagana Vám zhorší přízeň celé frakce, přestože jste nikým nebyli detekování.
- Mnou do nebes chválený systém vyklánění z předchozích dílů byl de facto odstraněn. Vyklánět se lze nyní do stran a to způsobem, který snad nikdy rozumně nevyužijete.
- Ve hře už nesbíráte klíče, všechno, co lze otevřít, můžete rovnou vyšperhákovat a ještě k tomu ve zbrusu nové, nervy drásající, mini hře! :-)
- Město, ach to město… Chápu, že GTA bylo zrovna na vrcholu, ale jestlipak nebylo lepší se držet svého kopyta? Město Thiefa je velmi povedené, což o to, avšak velmi nepovedené je, že vás všichni chtějí zabít a v úzkých uličkách se jim nejde rozumně vyhnout. Stealth postup těmi samými lokacemi s respawnovanými vojáky může příčetného hráče bavit maximálně třikrát a dost… GTA dále disponuje vyšší interaktivitou města a lepší návazností mezi městem a jednotlivými misemi. V Thiefu 3 je cítit, že jakmile vstoupíte do mise, jste rázem v jiném světě, pak se teleportujete zpět domů a někdy to působí jako pěst na oko.
- Za celou hru jsem necítil potřebu nakoupit jediný item na těch slavných černých trzích. Měli je raději nechat v souladu s nouzovým stavem zavřené. Předchozí díly vás některými situacemi nutily více přemýšlet a předměty používat.

Končit se nemá negativně, obzvlášť, když se mi hra i přes všechno líbila. Pochválit musím nejvíce hudbu, vlastně série Thief podle mě oplývá asi nejlepší herní hudbou, resp. tou nejlépe hodící se. Různé lokace mají vlastní hudbu a ta vždy perfektně dokresluje potřebnou atmosféru. Jako jeden z vrcholů celé herní série bych pak označil misi The House of the Widow Moira. Právě atmosféra zuřící bouře v tajemné ostrovní vile, tragický příběh, pološílená ústřední postava a ta hudba! To byl okouzlující, poetický zážitek, který mi okamžitě evokoval Dear Esther. Díky za něj.
+27