Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Beyond Zork: The Coconut of Quendor

15.09.1987
80
1 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Při toulání po jižních zemích Quendoru potkává hlavní hrdina mocná stvoření říkající si Implementátoři. Ti mu sdělují, že zemi hrozí strašlivé nebezpečí. Mocný magický artefakt Kokos z Quendoru byl ukraden a zdá se, že se dostal do rukou strašlivého monstra Ur-Grue. Říká se, že Ur-Grue je duch jednoho z padlých Implementátorů. Hrdina se tedy vydává na nebezpečnou výpravu, na které musí získat tento artefakt a vrátit ho jeho právoplatným majitelům.

Beyond Zork: The Coconut of Quendor je jednou z posledních her ze série Zork, na které pracoval ještě původní tým Infocom. Hra je podobně jako předchozí hry série založena na textové interakci, nicméně nově jsou do hry implementovány RPG prvky. Na začátku hry si hráč vytváří postavu, která má šest klasických vlastností (výdrž, síla, obratnost, inteligence, soucit a štěstí). Tyto atributy mají vliv na výsledek soubojů, se kterými se hráč v průběhu hry potkává. Atributy lze samozřejmě zvýšit (ale i snížit) prostřednictvím levelování, požitím poživatelných věcí, nebo rozličnou výbavou. Mnoho lokací a objektů ve hře je generováno náhodně.


Poslední diskuzní příspěvek

No bezva. Takže se mi stalo přesně to, co popisuje Jimmy Maher ve své recenzi (a jak teď koukám, tak i cRPG Addict). Hádanku s krokodýlí slzou vyřešit nemůžu, protože jsem před pár hodinami udělal něco, co jsem měl udělat až potom. A to navzdory tomu, že se to tvářilo korektně. Tohle je opravdu k vzteku.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Beyond Zork mne ze všech Zorků lákal asi nejvíce. Propojení rpg a textové adventury je totiž kupodivu poměrně raritní. Navzdory popularitě MUDů se totiž v žánru rpg pro jednoho hráče textová reprezentace nikdy neuchytila. Beyond Zork (společně např. s Eamon) tak představueje unikátní herní zážitek. Věc je o to zajímavější, že je Beyond Zork inspirován Roguem a tak jsou některé lokace náhodně generované a i svitky, lektvary a kouzelné hole jsou rozmístěné po nebezpečných lokacích náhodně. Jednotlivé průchody a řešení hádanek se tak můžou lišit. Některé hádanky totiž mohou mít vícero řešení.

Celková mapa je nicméně perzistentní a náhodně generovaných lokací je asi šest, přičemž čítají místnosti v řádu jednotek. Ve srovnání s klasickými rpg se tak jedná o velice sevřenou hru, kde je každý souboj unikátní (a některé nepřátele lze přemoci i jinak, než jen silou meče nebo magie). Obecně však převládá adventurní část a hru lze stále spíše vnímat jako adventuru doplněnou o rpg prvky, než naopak. I jednotlivé souboje postrádají taktiku a jsou spíše o náhodných hodech kostkou. Většinou stačí daný souboj několikrát zopakovat a odejdete jako vítězové.

Co se týče hádanek je ovšem Beyond Zork podle mého soudu nejnáročnější (získání helmy) a také nejzákeřnějším dílem série. Snadno se vám totiž může stát, že se špatnou posloupností, příliš nízkým atributem nebo vypotřebováním kouzelného předmětu dostanete do slepé uličky a hru tak budete muset znovu rozehrávat nebo se vracet k poměrně staré pozici. Osobně doporučuju savovat, kde to jen jde. Další doporučení spočívá v pečlivém čtení manuálu. Ve hře je mraky míst, které vyřešíte (nebo zužitkujete) pouze tehdy, pokud máte pečlivě pročtenou sekci The Lore and Legens of Quendor. Bez toho budete tápat a rvát si vlasy. Přesto jsou ale hádanky poměrně logické a pokud by snad nějaký hráč textových adventur (a že jich je!) hledal skutečnou výzvu, tady ji najde. Osobně jsem však sám vyřešil pouze asi polovičku hry a zbytek hrál s návodem.

Oproti předcházejícím hrám od Infocomu doznalo významné změny UI. V rámci obrazovky máte podokno zobrazující popis lokace, inventář, nebo vaše atributy. K dispozici máte také minimapu (se zoomem), která velmi usnadňuje orientaci. Poslední novinkou jsou pak definovatelné funkční klávesy, takže často opakované řetězce nemusíte už pokaždé vypisovat celé. Z toho důvodu tentokrát doporučuji hrát spíše pod dosboxem, než Windows Frotzem.

Za největší klad ovšem považuji, že byť je Beyond Zork oproti standardním rpg vlastně velice krátký, přesto máte po dohrání pocit skutečného zadostiučinění. Je to dáno jednak komplexními hádankami (kterým, přesto co jsem napsal výše, doporučuji dát čas) a pak také dobře vymyšleným světem, který má dobrý úvod a závěr je asi zatím nejhezčím z her od Infocomu, které jsem dosud hrál (byť soupeří s Planetfallem). Přestože mě tedy hra v jeden moment opravdu naštvala, ve zpětném zrcátku už její přednosti výrazně převažují.

Vlastní Mapa vytvořená v programu Trizbort (modré lokace se generují náhodně). Hrána verze z Gogu pod Dosboxem.
+19