Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 90
Stíny nad Rivou jsou jedinou hrou ze světa Arkanie (Das Schwarze Auge - DSA), kterou jsem dohrál a pravidelně se k ní vracím. Jedná se o dungeon z vlastního úhlu pohledu, ale na rozdíl od starších kousků není krokovací, ale herní postavy se v něm mohou pohybovat volně. Hra obsahuje řadu adventurních mechanismů - používání předmětů, enormní množství textu a dokonce i herní body známé ze Sierráckých adventur.

Šest hrdinů přibylo do přístavního města Rivy. Jejich pouť začala v chrámu Travie, jehož kněžka nasměrovala dobrodruhy dále. Na nedalekém hřbitově prý straší a další informace prý podá kněžka Firunova chrámu. Postupně se dozvídáme další problémy, které město trápí. V přístavní hlásce straší, v bažinách provádí mág nebezpečné experimenty, trpasličí důl byl napaden orky, piráti ze Sorreku jsou stále troufalejší, v kanalizacích se potulují příšery a postupně se dozvídáme o spiknutí ohrožujícím nejen Rivu, ale i celý Nordland. Je vidět, že hrdinové mají co dělat. Ale nestěžují si, koneckonců je to jejich práce.

Dosud jsem vždy hrál českou verzi hry vydanou na cover CD Gamestaru. Nyní poprvé jsem zkusil anglickou verzi. Anglická verze je bezchybná, bugy v ní neexistují. Česká verze se oproti tomu potýkala s řadou porodních bolestí. U hádanek zde docházelo k problémům s vkládáním českých znaků (písmen s háčky a čárkami), který byl řešitelný pouze přes vkládání pomocí ALT+XXX (trojmístná kombinace hledaného znaku). V anglické verzi je v úvodní partě druid, který nahradil kejklíře Galendora z české verze. Bez druida není možné dosáhnout maximálního počtu herních bodů, protože žádná jiná postava není schopna zakouzlit kouzlo "banish spirits" potřebné v druhém patře trpasličích dolů v jednom nepovinném questu. Tohle považuji za OBROVSKOU chybu české mutace a podle mě si to autoři měli pohlídat. Konečně známý bug s podivným druidem očividně nesouvisel s českou lokalizací, ale šlo o nekompatibilitu hry s Dos Boxem. Tento bug byl opraven. V anglické verzi jsou oproti české verzi lokalizovaná jména, takže místo Boroniana Steinhauera potkáme Boroniana Stonemasona a Rohezal Von Amboss se jmenuje Rohezal of the Anvil. Asi je to síla zvyku, ale německá jména mi k severské trilogii seděla víc.

Jako správný dungeon i Riva obsahuje množství soubojů. Boj je tahový na čtvercové síti, což je asi nejlepší možný soubojový systém před vydáním Falloutu (šestiúhelníky). Hráč si může boj zjednodušit s výpomocí počítače, který místo hráče může ovládat jednu či více postav, nebo je dokonce možné boj pouze nasimulovat. A počítač nebojuje vůbec špatně! Tento systém není povolen u důležitých soubojů. Bosse a jejich knechty si musíme porazit sami. Ale v potyčkách se slabými nepřáteli (brouci, gnómové a podobná havěť) je možnost nasimulovat souboj osvěžující.

Herní svět neobsahuje jediné NPC. Veškeré dění je hráči předkládáno prostřednictvím textových oken, přičemž textu, jak už jsem říkal, je ve hře ohromné množství. Nedostatek NPC mi vůbec nevadí. Naopak, liduprázdné ulice jen přidávají na pochmurnosti celé Nordlandské trilogie. Působí to na mě mnohem lépe než dva druhy naklonovaných NPC potulujících se po Caredbaru v Branách Skeldalu. Navíc město není mrtvé. V Rivě jsou lázně, bordely, člověk se může dlouhé dni potulovat po hospodách, vydělávat peníze hraním na hudební nástroje, kejklířskými kousky či kapesními krádežemi. Kdybych si někdy mohl vybrat svět, ve kterém bych chtěl žít, vybral bych si město Rivu.

Hra vychází ze světa deskových her Das Schwarze Auge, což je silou i slabinou hry. Silná stránka hry je vypracovaný svět včetně rozsáhlého lore. Slabinou je (zřejmě) překlopení deskové hry do počítače 1:1, přičemž postavy mají obrovské množství schopností a statistik a kouzelníci pytel kouzel, ale většinu z nich ve hře vůbec nevyužijete. Musím ovšem uznat, že mi nadbytečné statistiky a kouzla v ničem nepřekážejí, byť stručnější Albion měl kouzla a statistiky vyřešeny lépe.

Hra byla ve své době kritizovaná kvůli grafice. Mně nepřijde vůbec špatná a podle mého názoru dobře dotváří iluzi severského přístavního města. Hra dále obsahuje skvělou hudbu a spolu s hudbou k Star Trailu jde podle mě o jeden z nejlepších soundtracků k PC hrám vůbec.

Rivu jsem dohrál již po několikáté a pravidelně se k ní vracím. Je zajímavé, že nemám problém s hraním adventur z poloviny 80. let (Psycho, King's Quest 1), ale starým dungeonům se vyhýbám jako čert kříži. Možná je na čase pokusit se dohrát alespoň Star Trail, tedy dá-li všech Dvanáct a Boron mne předčasně nepovolá do svých komnat.

Pro: Lore světa DSA, soubojový systém včetně simulace boje, dokonalá hudba, velké množství textu, herní body.

Proti: Hra mohla být delší.

+27
  • PC 80
Nikdy nezapomenu na to, jak mě jednou uprostřed noci vyhodili opilého z hospody do naprosté tmy s tím, že už se zavírá - ehm, myslím v této hře.

Stíny nad Rivou byl jediný díl série, který jsem byl schopný pořádně hrát (nemám rád krokovací hry, kterými byly ty předchozí), o to více jsem si ale tento užil. Zamrzí (i na svou dobu) slabší technické zpracování, ale navzdory tomu, že v herním světě nepotkáte jedinou "chodící" postavu (ani sprit) a všechna interakce se tak odehrává prostřednictví dialogových oken (s případným doprovodným artworkem), dokáže svou atmosférou RoA3 opravdu pohltit. Bojů mohlo být, pravda, trochu méně (zvlášť vzhledem k čtvercové - a nikoli optimálně šestiúhelníkové - síti), ale dá se to přežít.

Líbil se mi taktéž překlad (a dokonce i dabing), zřejmě jeden z prvních oficiálních českých překladů/dabingů vůbec.

Je jen velká škoda, že jsem RoA3 dík zákeřnému technickému bugu těsně před koncem vlastně nikdy nedohrál. I tak to ovšem stálo za to.

EDIT: Po letech dohrána anglická verze. Poslední část je jednoznačně nejslabší a to, že vás v ní autoři připraví o všechno nashromážděné vybavení, je hrozná designová podpásovka.
+17
  • PC 90
Je to už niekoľko týždňov, čo som opäť túto hru zapol a hral. Hral a čudoval sa, ako aj po tých rokoch pôsobí živo a zaujímavo. Je to práve séria Realms of Arkania, ktorú rád používam ako protiváhu k dnešným hrám ako Gothic, či Oblivion. Hra, v ktorej sú prakticky prázdne ulice, avšak vďaka systému občas vyskakujúcich okien s dejom na ulici, pôsobí omnoho živšie ako predskriptované postavy v moderných hrách. Všetky tie možnosti, zaujímavosti čo hra ponúkala - skrátka to dnešný moderný prístup (chceme vymodelovať, ukázať hráčovi každú situáciu, ktorú môže robiť) nedovoľuje. Skrátka je to hra z civilizovanejších dôb, kedy sa viac kládol dôraz na hráčovu fantáziu (či už vďaka technickým obmedzeniam alebo iným dôvodom).

Samozrejme, netreba ešte zabúdať na klasický spôsob boja - ťahový (ktorý sa tiež už dnes nenosí, vraj je málo dynamický pre dnešné publikum), kedy sa obrazovka prepla do špeciálneho izometrického módu, a hráč tak mal krásny prehľad o bojisku. Mohol taktizovať, prehadzovať svoje postavy, presne ako na šachovnici. A bola to zábava. Mnohokrát tak išlo poraziť i niekoľkonásobnú presilu.

Nezabudnem ani na postihy pre postavy z niektorými fóbiami. Najlepšie, keď vaša najsilnejšia postava trpela nekrofóbiou - silnou. A bolo treba bojovať s kostlivcami... Ach, to niekedy naštvalo. Človek sa to potom z neho snažil pri postupe na ďalšiu úroveň "vytrepať" :) I ten vzťah k vlastným postavám, tak bol úplne iný. Skrátka, výborná séria a jej dôstojný záver.

Pro: atmosféra, hudba, súboje, grafické spracovanie

Proti: trošku prehnane tuhý "predzáverečný" súboj s dvojníkmi

+15
  • PC 90
Musím se přidat k tomu, že Stíny nad Rivou byla absolutně parádní věc. Je škoda, že dnešní hráči absolutně netuší, o čem zde mluvíme, ale my moc dobře víme, jaký zážizek nám hra dala. Jak píše Karasman, statičnost světa byla ultimátně do očí bijící, protože osoby, se kterýma mohl člověm mluvit potkal pouze tehdy, když vývojáři chtěli a k tomu ještě pouze ve statické obrazovce kde se hovor odehrával, jak skončil a hráč byl vrácen do enginu hry, opět nikde nikdo. Kromě nepřátel samožřejmě. Ale též nemohu říct nic jiného, že jsem to prostě nevnímal. Díky atmosféře hry jsem na tuhle berličku od autorů velice rád připustil. Co se týká hudba, byla fantasická. Dokonce tak moc, že jsem jí, jakožto pán jeskyne v Dračím doupěti, pouštěl jako podbarvení při našich seancích. Když to kluci slyšeli poprvé, to jak jsem vybíral skladby pro boj, pro napětí a pro uvolnění, neměli slov a ptali se mě, kde jsem tak boží hudbu sebral.. Co se týká problémů, který zde je na konci hry popisován, nesetkal jsem se s ním a hru regulérně dohrál. Co bych hře vyčetl a co mě hodně zamrzelo, byl fakt, že souboj s dvojníkama byl několikanásobně těžší, než souboj s královnou samotnou, ten skončil doslova během pár kol, což mě hodně zklamalo... Jinak ale na Stíny nad Rivou budu vzpomínat pouze v dobrém, atmosféra této hry by se dala krájet.

Pro: Atmosféra, grafika, design, perfektní hudba, souboje.

Proti: Prázdnost a statičnost světa, při fullscreen módu bez jakýchkoli ikonek a ukazatelů, velice jednoduchý konec.

+13
  • PC 85
Uz se asi budu opakovat, ale atmosfera teto hry je proste neco nepopsatelneho. Velkou vinu na tom ma naprosto fascinujici hudba (v audio kvalite), ktera vse podtrhuje. Ve svete hry Stiny nad Rivou jsem stravil mooore casu (preci jen to nebyla hra na jeden vecer) a dodnes bych se v hlavni meste vyznal bez vetsich problemu, nasel dum krysare, hospodu ci trziste, pamatoval si casti nekterych dialogu nebo questu a vedel bych, kde na me co vybafne. Prestoze staticnost sveta je az sprosta (coz jsem si ale tenkrat vubec neuvedomoval), pusobi svet velmi uveritelne a podle meho nazoru jen maloktera hra nabidla tak realnou hratelnost.
Pozn.: Hru jsem si zapsal do seznamu dohranych her, prestoze to neni tak uplne pravda. Stejne jako spousta dalsich lidi i ja vytuhnul na konci v souboji s vlastnimi dvojniky, ktery byl zabugovany a nesel udelat. Po nem nasledoval uz jen souboj s kralovnou a konec.Stravil jsem u hry peknych par desitek hodin a tech poslednich 5 minut, ktere nesly, proste nepocitam.

Pro: Nepopsatelna atmosfera, to se musi zazit.

Proti: Staticnost sveta, obcas utahane, nektere prazdne loakce (stoky, bludiste pred kralovnou), bug na konci.

+9
  • PC 100
Ano jak se tu mluví o atmosféře, tak je to opravdu pravda. Výhoda starých her s dnes již zastaralou grafikou byla ta, že většina věcí, která se děla byla pouze popsána, né viděna. To dávalo prostor vlastní fantazii a tak se hra s určité části stávala i na půl knížkou. Vzpomenout si můžeme třeba ještě na Fallout a jeho geniální rozhovory, které taky nechávaly prostor pro to, aby si každý ten dialog představil podle svého. U Stínů nad Rivou to fungovalo opravdu fantasticky a vše dolaďovala hudba (momentálně pracuji na tom, aby se všechny skladby dostaly na youtube). Když se zeptám sám sebe, která hra na mě působí do dnes jako nejemotivnější, vždy se mi vybaví Riva. Varování: Kombinace dětské fantazie a Stínů nad Rivou vás může na dlouhou dobu velice ovlivnit. Je jen na vás jak.

Pro: Hudba, příběh, atmosféra, lokace, boje, inventář, radost z objevování neznámých předmětů a míst

Proti: Na tu dobu prakticky nic :-)

+9
  • PC 85
Další z her, na které nikdy nezapomenu a které mi pomohly překonat pubertu:) Jak píší v komentářích ostatní, její největší slabinou byla absolutní prázdnota, která občas docela dezorientovala...alespoň mě někdy chvilku trvalo než jsem se po skončeném úkolu znova chytil děje.

Nicméně i tak, nebo možná právě proto, měla hra neuvěřitelnou atmosféru, která se dala krájet. Tuhé souboje, skvělá hudba a opravdu dlouhý příběh dávaly zapomenout, že jde vlastně "jen" o krokovací dungeon, který od časů svých předchůdců (které také stály za to), změnil jen grafiku.

Za zmínku také určitě stojí perfektní český dabing, který se dá srovnat snad jen s dabingem ve Spellcrossu

Takovéhle hry se už dneska prostě nedělají...:)

Pro: Atmosféra, příběh, hudba, český dabing..

Proti: Absolutní a depresivní prázdnota

+3
  • PC 95
Já jsem byl s touto hrou naprosto spokojený. Neuvěřitelná atmosféra. Opravdu zábavné vedlejší úkoly(s vlastním dějem!). Velmi příjemné zvraty(únos piráty) a magické artefakty jak mají být! Nedávno jsem si tuto hru opět zahrál a můj názor se ani po letech nezměnil.

Pro: grafika, atmosféra, příběh, hudba

+2 +5 −3