Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Fable

  • PC 65
V žebříčku her "které nejvíce promrhaly svůj potenciál" by se Fable umístila hodně vysoko. Takhle nevyváženou a divnou adventuru jsem asi ještě nikdy nehrál.

Jednotlivé lokace jsou krásně nakreslené a atraktivní, během hry se podíváte do čtyřech rozdílných světů, narazíte na spoustu zajímavých postav a potvor, od hnusných velkých pavouků, přes gargoyly a opilé námořníky až po Charona v pekle. Příběh je sice primitivní (zachraň svět tím, že zabiješ 4 potvory), ale takový byl i u King's Questů a nevadilo to - tyhle hry prostě nejsou o komplikovaných zápletkách.

Jenže celé to hyzdí hned několik věcí. Tím největším průserem jsou podle mě naprosto šíleně napsané dialogy. Nic tak špatného jsem v adventuře ještě neviděl. Hra jakoby nevěděla jestli chce být seriozní nebo zda to chce být taškařice typu Polda. Nojo, jenže Polda měl aspon nějakou úroveň, tady to je jako pěst na oko, absolutně se to sem nehodí. V jednu chvíli zachraňujete paní jezera, která se před vámi zjeví a poděkuje, načež Quickthorpe zahlásí něco ve smyslu "jeee, ty seš nějaká průhledná, nejsi náhodou z Černobylu?" načež to zabije další dialogová možnost "Pojď se svléknout do naha a zařádit si v jezeru". V ten okamžik se plácáte do čela, protože to přijde jako blesk z čistého nebe a říkáte si "co to kurva...?". Bohužel podobně hloupé poznámky má Quickthorpe velice často (a ke všem ženským postavám to jsou často dost sexistické narážky) a když jsem to četl, tak jsem měl pokaždé oči v sloup. *ach Quickthorpe, cítím se trapně za ty tvoje blbé kecy* Přijde mi, jak kdyby ty dialogy psal nějaký nadržený puberťák a totálně tím zabil pohádkovou atmosféru.

Vtipná je zde smrt. Ano, postava zde, stejně jako ve hrách od Sierry, může na několika místech zemřít. At už pádem do ledového potoka, nebo vás zapíchnou lupiči či sežere žralok. Předpokládám, že záměrem tvůrců bylo automaticky oživit postavu na té stejné obrazovce, pokud k tomu dojde. V několika případech se tak i stalo, ve většině případů ale postava zemře a ... nic dál se nestane. Pořád čučíte na obrazovku, nenaskočí žádné "game over" nebo "nahrát hru" a ani se pořádně nedostanete do menu, protože to se vyvolává kliknutím na postavu, která už na obrazovce není (protože jí třeba sežral žralok nebo odnesla voda v potůčku :D).

Nejsem spokojen ani s přehledností inventáře a celkově uživatelským rozhraním. Třeba jen úkon "dej postavě předmět", který by se obyčejně měl řešit dvěma kliknutími, je tu problém, nad kterým jsem musel chvíli dumat jak že se to vlastně dělá. V inventáři se pak ke konci hry válí velké množství předmětů, jež při přechodu z jednoho světa na druhý nemizí a navíc spousta předmětů, které seberete, k ničemu není, ale hra vás stejně nechá je sebrat.

Korunu tomu nasazuje konec, který podtrhuje schizofrenii téhle hry a jenž jsem zprvu vůbec nepochopil. Až pátrání na youtubu mi potvrdilo, že 95 % hráčů, co hru dohrálo, se cítilo úplně stejně *what the fuck just happened?...*. Původní konec je možná nejhorší zakončení adventury všech dob a téměř každý je z něho nasraný. Je tak špatný, že se rozhodlo o vydání nové verze s přepracovaným outrem, díky kterému to aspon trochu dává smysl.

V případě Fable se ve vývojářském týmu sešli velice talentovaní grafici a animátoři s naprosto neschopnými scénáristy a navíc jim asi došly prachy, takže hru nestihli pořádně dodělat. Promrhaný potenciál. I tak ale hra stojí za zahrání, už jen kvůli tomu, že je krátká a přes všechny problémy převážně zábavná.
+15