Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Arx Fatalis

  • PC 85
#Herní výzva 2016 - bod č. 10

Píšu komenty málo, takže mi opět dovolte se trochu rozepsat. Předně děkuji Crashovi (a DH) za Herní výzvu, díky které jsem se k Arx Fatalis dokopal. Nainstaloval jsem si ji totiž už loni a téměř ji ani nezapnul. Bál jsem se, že pro RPG takového formátu nebude čas. A až Herní výzva mě vybičovala k tomu to zkusit.

Arx Fatalis jsem rozehrál již kdysi dávno a bavilo mě to, ale poté jsem se zasekl. Letos jsem se zasekl na tom samém místě a vzpomněl si, proč jsem se minule nedostal dál. Nevím, jestli jsem tenkrát neměl internet, nebo mě prostě nenapadlo kouknout do návodu... ale letos mě to napadlo a nutno podotknout, že bez něj bych strávil ve hře několik hodin navíc a dokonce se trochu i bojím, že přes dva úseky bych se vůbec nedostal.

Letos jsem ale na hru pohlížel z jiného úhlu, než před těmi několika roky - je to totiž prvotina Arkane Studios, tedy studia, které vytvořilo můj oblíbený Dishonored. A teď už přímo k zážitku.

Hra je to výborná. Když pomineme příběh, který má tradiční kulisy (přichází zlý démon a vy, jakožto vyvolený, začínáte se ztrátou paměti atd.), tak je svět Arxu dost originální. Ačkoli se celý nachází v podzemí, necítil jsem stereotyp (spíše jakousi tíseň) a jednotlivá podlaží a místa považuji za velice různorodá.

Gameplay jako takový je výborný. Hrál jsem za válečníka a je to v pohodě, prostě vše naperete do síly a obrany a zbude i do vnímání, abych mohl vyrábět lektvary. Mimochodem, když vypijete lektvar, zbude vám prázdná lahev, do které můžete namíchat jiný lektvar - no není to geniální? A přitom taková drobnost.

Na všechno si musíte sáhnout. Vše musíte prohledat a důležité věci si uchovat. Předmět podstatný pro quest klidně můžete zahodit, takže bacha na to. Časem máte víc místa a prostoru na úschovu a když budete fikaní, vymyslíte si další. Můžete zabít úplně KOHOKOLI, dokonce i zadavatele hlavního questu. Ale proč byste to dělali? Hra vám jen dá tu možnost.

Na první pohled Arx Fatalis vypadá jako dungeon o jedné osobě, ale není to tak. Máte tu takřka adventurní epizody, kde musíte přemýšlet nad tím, jak danou oblast vyřešíte. A ačkoli je řešení logické, nemusí vás napadnout. Protože prostě s podobnými prvky nepočítáte. Ale je to super. Pasáž v gobliním městě je rozhodně nejpovedenější.

Musíte zde také jíst, ale to je téměř zbytečný prvek. Ano, je super, že když položíte rybu k ohni, tak se opeče, z toho jsem byl vyplácaný stejně tehdy jako dnes. A to ani nemluvím o kynoucím chlebu! Ale za celou hru jsem musel jíst možná tak 10x, takže všechno to jídlo, co ve hře potkáte, je vlastně k ničemu. A ani nevím, co se stane, když se nenajíte, to jsem nezkoušel.

Ještě bych vypíchnul, jak to všechno moc hezky funguje. Celý ten svět, rasy v něm, questy a atmosféra. Syčení hadích žen mě bude v hlavě strašit ještě dlouho a krysí assasíni objevující se za zády mě vylekali téměř vždy. A ačkoli mi hra nepřišla těžká v tom, že bych narazil na nějakou (s návodem) nepřekonatelnou překážku, zdaleka jsem neprošel vše, co se projít dalo, a některá místa mi jsou utajena.

Sečteno podtrženo, výborná hra. Z dnešního pohledu těžkopádné (i mě už trochu unavovalo popadesáté překopávat inventář), ale neskutečně zábavné. Nemám nic, co bych tomu výrazně vytknul, krom zmatečnosti jednoho podlaží, neoriginality příběhu a pár momentů, kdy skutečně netušíte, co máte dělat a kam máte jít. No a bossfightu, ale to byla holt tehdy taková doba :)

Nu, byl to hezký, nostalgický návrat do doby, kdy nás hry nevedly za ručičku a požadovaly po hráči vnímat a dávat pozor. Trochu mě vyděsilo zjištění, že na to už skoro nejsem stavěnej, ale pořád mě to baví. Troufám si ale tvrdit, že i bez nostalgie je to výborná hra a v době vydání to musela být pecka.

Pro: gameplay, svět, atmosféra, nostalgický exkurz

Proti: neoriginální příběh (ale nepřekáží), sem tam nevíte co máte dělat

+21